Ako sa hrá ostreľovací Sniper Ghost Warrior 2 na Playstation 3

Bicykle a športové vybavenie

Sniper Ghost Warrior 2 PS3Sniper Ghost Warrior 2 ako ďalšie vydanie po úspešnom Ghost Warrior, vychádza okrem PC aj na konzoly XBOX 360 a PS3. Ostreľovanie, to chce pri hráčskych predstavách najmä myš. S gamepadom ovládať približovák a strieľať ľudí za behu s priblížením je zdá sa nemožné. Tiež som si to myslel, do chvíle, než si ruky zvykli na PS3 verziu tejto hry. Naučíte svoje prsty ovládať gamepad a po čase to už ide ľahko. Získavate pocit, že ste sa obávali zbytočne. Treba však priznať, že kým si ako hráč navyknete na ostreľovanie na PS3, na PC ste skôr a ďalej… alebo hru prejdete a ani neviete ako.

Svet hry
Sniper Ghost Warrior 2 ponúka hráčom exteriéry v prírode, v neznámych kútoch sveta niekde v Barme, na Filipínach, či v bombardovanom Sarajeve. Všade na bojisku je základom zostať v utajení čo najdlhšie. Ako hráča vás čaká svet plný detailov, pestrej prírody a zúrivých nepriateľov, keď taktika nevyjde. Vývojári z City Interactive, ktorí si dlhodobo budujú meno skôr lacnejšími hrami, použili engine CryENGINE 3, čomu môžeme vďačiť za lepšie grafické vyhotovenie herného prostredia a fungovania umelej inteligencie. Lenže akoby štandard zostal. Hra má svoj scenár a hoci si užívate streľbu, nie vždy si určíte miesto odkiaľ vypálite sami.

Rozhranie a ovládacie prvky umožňujú vybrať aj termovíziu alebo nočnú víziu. Obe však môžete využiť aj počas dňa buď v neprehľadnom prostredí, či v tmavých miestach. Mapka umiestnená dole v ľavom rohu disponuje údajmi o polohe nepriateľov, o vzdialenostiach, a taktiež o polohe spolubojovníka, ak idete viacerí. Pomáha navigácia a výpočet vzdialenosti cieľového objektu, či aj jednoduché ovládanie pohybu. Postava môže liezť, skákať, a v prípade blízkej akcie tasiť nôž, či 9mm streľnú zbraň. Hra má jednotlivé úseky označené checkpointami a neraz na nie príliš hladkých miestach. Tak je možné, že pri určitých zrodeniach, budete musieť byť v strehu. Často nie ste sami a tam, kde sami ste, musíte sa spoľahnúť na intuíciu.

Hra kladie dôraz trochu aj na logické myslenie potrebné pre skutočného ostreľovača aj v realite. Dôležitá je stratégia a fakt, že ostreľovač v skutočnosti nestrieľa bezhlavo na všetko, ako sme si mohli zvyknúť z iných hier, ale musí mať svoju taktiku a poradie. Dbá na ticho a snaží sa o neprilákanie neželanej pozornosti nepriateľa pri ktorej stráca svoju výhodu prekvapenia. Strieľanie je možné aj so zadržaným dychom s lepšou presnosťou. V hre sa objavuje srdcový tep, ktorý taktiež ovplyvňuje výkonnosť a streľbu samotnú. Príliš ďaleké a nepresné strely vedia cieľ podráždiť a vyvolať opäť poplach. Hoci sa to zdá, akoby mala hra viac pravidiel ako hrateľnosti, pravda je taká, že nejde o hru pre neskúseného hráča s minimálnymi znalosťami v tomto žánri. Chce to mať niečo v rukách už odohraté. Zameriavanie nie je automatické a tak hráč má pod svojimi rukami absolútne všetko od situácie po zbraň. Pri streľbe na nepriateľov sa môže objaviť krátka animácia z pohľadu na náboj počas letu a zasiahnutia nepriateľa. Nadšencov pre detaily to poteší, nervóznych netrpezlivých hráčov tie tri sekundy zdržujú. Pri hernom priebehu hráč môže využiť napríklad vyvolanie poplachu pri prestrelení benzínovej nádrže, plní misie sabotovaním niektorých budov a skladov. Trochu ale prekvapí, ak na jednom mieste odpálite s rachotom nádrž a o sto metrov stojí pokojná stráž. Možno som len detajlista, ale nereagoval by takýto vojak aspoň otočením smerom k výbuchu?

Ukážka pekného gameplay:

Zhýčkaný hrami od Sony Enterteinment, kde ste v podstate nesmrteľný pre opakované znovuzrodenia na danom mieste, sa cítim pri Sniper Ghost Warrior 2 naozaj v komplikovanom svete, kde viac umierate vy, ako ľudia okolo vás najmä zo začiatku, keď sa s ovládaním ešte len zoznamujete. Následne prestanete hrať výhradne v noci, keď všetci spia, zapnete zvuk a odrazu vám to ide lepšie. Prečo? Mnoho inštrukcií je hovorených, vedia poradiť kde a čo spraviť. Samozrejme, v angličtine. Lokalizácia pre túto hru nie je. Nuž teda, pokiaľ počúvate pokyny vášho spolubojovníka, alebo navigáciu kolegu vo vysielačke, mali by ste poznať aj to, kde a ako zasiahnuť pokiaľ nie je situácia jasná už hneď. V prvom rade je však nutné pochopiť hru. Ako ostreľovač sa musíte zbaviť tých, ktorí môžu vyvolať poplach a počítať tak aj s poradím, ktoré je nevyhnutné, inak spustíte neželanú pozornosť neželaných ľudí.

Zhrnutie
V hre sa chvíľu vôbec nemusíte nudiť ak ide o vašu krvnú skupinu. Skúsenosti z akčného žánru (stručne povedané odohrané MOH, COD a pár ďalších FPS) a vôbec streľby z herných zbraní sa hodia. Inak si hru založíte ako nehrateľnú a zaškatuľkujete ju ako príliš zložitú. Veľmi náročný hráč so skúsenosťami spraví to isté. Je nutné premýšľať a práve takýto adrenalín dodávaný vďaka hre niekoho baví a niekomu je hnacou silou.  Lenže pri hraní hráte a odrazu je koniec. Hra totiž neponúka dlhú hrateľnosť a za menej ako 10 hodín ju prejdete celú. Po druhý krát určite aj za menej ako polovicu. Osobne ma zaskočilo pár menších hlúpostí, ako je zaseknutie sa v mangrovníkoch, kde cesta vyzerala priechodne, alebo vyvolanie poplachu a po úspešnom skrytí žiadne hľadanie narušiteľa, ale návrat do normálu. Dobre, pre hru je to nutnosť… ale pri toľkej snahe o realitu by možno padla vhod aj vyššia snaha nepriateľa nájsť narušiteľa a vydať sa po ňom. Potom síce môžem čakať veľa problémov, ale nebol by to zážitok?

Viem si predstaviť, ako by sa na hre zabával skutočný ostreľovač. Ten totiž nefunguje v takom súvislom pohybe a rýchlej vopred danej akcii. Kým zasiahne, môže trvať neraz aj celé minúty, či dokonca hodiny. Čakanie a trpezlivosť sú jeho nutné vlastnosti. V realite mu checkpoint nepomôže. Určite by sa bavil na nepresnostiach, no nebavili by sa už hráči samotní. Síce hra prináša toto prostredie, ktoré vytvorí bežnému hráčovi FPS žánru predstavu o živote ostreľovača, stále ide však o prostredie počítačovej hry, bez komárov, mravcov, vode v topánkach a únave, skutočnom správaní nepriateľa a čakaní, stále čakaní… na vhodný moment a pod. Hra je rýchlejšia a skončí skôr, než si uvedomíte, že sa na nej bavíte. Ešte že má PS3 verzia tie DLC.

V prípade Gold verzie majú hráči trochu lepšie možnosti, keďže základnú hru si obohatia o ďalšie misie a aj zbrane. Hlavne však hre pridá multiplayer, ktorý ju obohatí ešte viac, než ponúka základná hra.

Gold Edition pre PS3
V predaji je možné naraziť na GOLD EDITION hry, čo znamená, že mimo klasickú hru je priamo v balení aj niekoľko dodatočných vylepšení, ku ktorým sa hráč dostane osobitným zakúpením. Alebo teda v tejto edícií. V predaji aj u distribútra COMGAD.cz. Konkrétne ide o prvky ako:

  • Siberian Strike DLC
  • Multiplayer DLC (2 nové mapy a jeden nový herný režim)
  • World Hunter Pack DLC (4 nové mapy)
  • 8 postáv
  • 5 zbraní do MP
Šéfredaktor Slovenciny.com, portálu s prekladmi do počítačových hier fungujúceho od roku 2004. Autor prekladov počítačových hier sérií Need for speed, Grand Theft Auto, Call of Duty, Age of Empires III a ďalších.