Ancient Wars: Sparta

Bicykle a športové vybavenie

Poviem vám, po prečítaní si o tejto hre a pozretí filmu 300: Bitka pri Termophylách, som dostal veľkú chuť sa aspoň herne zúčastniť na tak slávnom boji hrdinov. A len pre tú scénku z filmu, alebo aspoň podpobnú scénku som si hru zadovážil a i keď som skutočne čakal čokoľvek, len nie fakt dobrú hru, je to jedna z tých hier, čo ma aj po prejdení baví skúšať a testovať čo ešte iné by sa dalo vytvoriť.

Nechcem a nebudem hru iba vychvaľovať, ale keďže hra ma musí prinútiť o nej napísať, vyhrala a tak píšem. Hru vytvorilo Playlogic tvorené prevažne ruskými vývojármi. A Playlogiv práve nepatrí medzi firmy na zahodenie, takže pozor. Hra sama sa skladá z troch kampaní. Prvá kampaň opisuje príbeh Sparty, Gréckeho štátu, ktorý sa odhodlá bojovať proti postupu Perzskej ríše a ako jediní, bez podpory ostatných Gréckych štátov sa vrhajú proti nepriateľovi s miliónovou prevahou. O tom hovorí história a i keď v hre nepôjde o skutočné milióny, pôjde o ozajstné herné skvosty. Nie však len o tom je Spartská kampaň. Začínate rôznymi misiami v ktorých spoznávate konečnú hrozbu. Misie do Egypta a podobne. Druhou kampaňou je Perzská kampaň, opisujúca nástup kráľa Xercesa a jeho výboje v Indii a ovládanie severného Egypta. Následne cez Spartu prienik do Grécka. Tou treťou kampaňou je Egyptská kampaň, a teda povstanie zotročovanej krajiny proti Perzii a po boku Grékou úplné potlačenie síl Perzie. Všetky tri nemajú rovnaký príbeh, aj keď základ je ten istý. Vy sami totiž ovplyvňujete históriu, ktorá sa mohla stať ak by jedna zo strán zlyhala a jedna vyhrala, aj keď história hovorí o opaku. Samozrejmosťou je v hre multiplayer, a vlastná mapa jedného hráča proti 7 počítačovým nepriateľom. Nové mapy si môžete vytvárať, alebo sťahovať prostredníctvom komunitných stránok, ktorých však ešte stále na internete nie je toľko, aby sa dalo aj vyberať a porovnávať.

Novinky v žánri „stratégia“
Mnohým sa bude hra podobať na známe Age of Empires III, ale už po hodinke hrania pochopíte, že obe hry majú od seba dosť ďaleko. AWS má v sebe mnoho vylepšení a mnoho prvkov, ktoré iste len tak v hociktorej stratégií nenájdete. Možno hrám skutočne málo hier, ale „dizajnéra jednotiek“ som prvý krát videl práve tu. Id epritom o budovu, kde zo zbraní a vylepšení k dispozícií môžete poskladať výbavu vojaka a priamo takých vytvárať. Mnoho druhov vylepšení zbraní v kováčskej vyhni, alebo v rámci gymnázia, môže obohatiť vašu armádu o množstvo zbraní. Nehovoriac o tom, že ak po bitke vaši robotníci zozbierajú zbrane na bojovom poli, získate ďalšie cenné vecičky na vlastné použitie. Ale o zrekvírovaní alebo dokonca krádeži zbraní nepriateľom a príhod s tým spojených by sa dalo hovoriť ešte dlho. Najlepšie kúsky zažijete, ak napadnete nepriateľa odzadu a práve v častiach tábora, kde vytvárajú slonov a ťavy im poberiete ich vlastné bojové jednotky a prekvapíte nepriateľa práve ich vlastnou výzbrojou proti nim. Naposledy sa mi podarilo len náhodou pri skúmaní okolia v jednej mape nájsť stajne nepriateľa bez toho aby si ma všimol. So všetkými lukostrelcami s ktorými som bol na obhliadke okolia som potom kone pobral, a veselo odcválal za svoje hradby. 30 koní len tak pre nič za nic. Alebo sa k vašim hradbám blíži katapult a nepriateľa nenapadlo ho brániť? Nezničte ho. Stačí ak pošlete rýchleho oštepára a postaráte sa o tých dvoch, čo katapult obsluhujú. Potom je katapult váš. Neskutočne dobré veci, na ktoré doteraz nemyslelo príliš veľa stratégií sa ukázali práve tu a to je potom stratégia podľa môjho gusta.

Ale aby som sa vrátil naspäť k jednotke. Správnou výbavou, ktorá samozrejme stojí aj nemalé peniaze v rôznych kíombináciach zbraní a štítov, potom môžete prepínať aj podľa možnosti medzi zbraňami. Tie na blízko a na diaľku sú predsa len výhodnejšie vždy v iných momentoch. Pamätáte si zo Strongholdu, ako ste s lukostrelcami mohli prechádzať po hradbách a ostreľovať tak nepriateľa z veľkej diaľky, zatiaľ čo on sa nezmohol na väčší záver? AWS využíva vlastnosti hradieb na rovnaké účely. Dobrá obrana je základ bezpečnosti. Ak máte silné nepriepustné hradby a bránu v nich, pred označením jednotky pre pochod mimo hradby je nutné otvoriť dvere. Je pohyb myši navyše otvárať bránu a zatvárať ju vlastnoručne, čo by mohli vývojári premyslieť a nechať otvárať bránu automaticky pri prechode jednotky. Ale verte tomu či nie, aj otváranie brány výhradne na vaše príkazy má svoje výhody. Ak vám tam prekĺzne nepriateľ a poberie zbrane alebo nasadne na vašeho slona a zničí niekoľko budov kým vás konečne niekto zastaví, môžete si sami, že ste zabudli za sebou zavrieť. A následne aj veľké množstvo vlastných jednotiek pri bráne neprinúti hru myslieť, že chcem prejsť. Keď otvoríte, bude otvorené.

Hra
Každá kultúra má svoje budovy, svoje druhy zbraní a taktiež svojich dvoch hrdinov. Ich slávne mená im majú zaistiť aj veľké skúsenosti v boji. A iste tomu bolo aj v skutočnosti, že jeden skutočne skúsený bojovník zdolal aj siedmych nepriateľov za sebou, takže niet sa čomu diviť, že tu tomu nebude inak. Tí okrem iného disponujú aj schopnosťou obnovovať zdravie, no bez liečiteľov je tento proces pomalý. Ich skúsenosti sa môžu v priebehu boja meniť, či skôr povedané vylepšovať. Ich aktuálnu úroveň vždy zobrazuje množstvo hviezd nad hlavou. Tie nekrúžia, takže neznamenajú to, čo by sme mysleli z kreslených filmov. Rovnaké hviezdy ako u hrdinov nájdeme aj u jednotiek, ktoré sa zúčastnili boja. Tá, ktorá aktívne zneškodní nepriateľa získa nejaké tie bodíky a je jedno či je to kopijník, alebo lukostrelec. Čím je vojak skúsenejší, tým viac je ho ťažšie zdolať neskúsenými bojovníkmi. Robotníci každého z národov sú shopní útočiť na nepriateľa. Aj keď nemajú toľko skúseností a sily, aby mohli jeden k jednému zaútočiť na trénovaného bojovníka, no takých 5 už bude mať účinok. To sa hodí najm´ak zatúlaný bojovník bude robiť neplechu a zatúži po ložisku zlata v ktorom máte práve troch či aj piatich robotníkov. Síce bojujú len oštepom, ale i tak je dobré mať na stráži nejakého toho nefušéra, so skutočnou zbraňou.
Vozy majú klasickú dvojkolesovú podobu, ako poznáme z filmov, zapriahnuté za dvoma koňmi. čo je však skutočne úchvatným vylepšením, sú oceľové čepeľe na kolesách a povedľa koní, ktoré urobia dobrú prácu pre prechode cez masu nepriateľských pešiakov. Pár koliesok okolo skupinky nepozorného nepriateľa čo nepozerá pred seba a máte na chvíľu pokoj.

Jednotky
Pri hre vlastnej mapy sú už klasikou vlastnosti tímovania jednotlivých nepriateľov. Pri väčších mapách sa pri nerovnomernej obtiažnosti nepriateľa stáva, že kým sa dopracujete na výbojové schopnosti, natrafíte už len na pár nepriateľov, lebo tí silnejší a riskuchtivejší už nejakého toho vášho spoločného nepriateľa zničili a teraz sa chystajú na vás. Veľkým, ale skutočne veľkým plusom je zrejme neobmedzený počet jednotiek, ktorý môžete vytvoriť. Ak by suroviny a bohatstvo vašeho národa v hre dovoľovalo, istotne by ste si radi pozreli pohľad nepriateľa ak by za vami stál 20 násobok jeho armády.
Pri ľahšej obtiažnosti sa nepriateľ na stavbu hradieb len tak skoro neodhodlá. Pri strednej nejaké hradby, najmä drevené, už budú brániť po nejakom čase vašemu vstupu do ich mesta ale pri ťažšej obtiažnosti už začnite vyrábať obliehacie stroje, katapulty, veže a trénovať štítiarov, ktorý budú kryť pešiakov proti lukostrelcom z hradieb, a nezabudnime na tých s rebríkmi. Najlepšie je ich prilepiť na nestrážené hradby a tichúčko nepriateľa prekvapiť na ich vlastných hradbách so svojím vojskom.
Lode a celkovo vojna na mori je skutočne zážitkom. Pri multiplayer hre sa môžete aj v rámci mapy dohodnúť s protivníkom, že si to rozdáte priamo na vode. Potom máte istotu, že sa budete mať na čo pozerať. Bojové lode majú možnosť nabrať posádku. Ide však len výlučne o posádku pešiu a to najmä z toho dôvodu, že ak plnou rýchlosťou narazíte do nepriateľovho boku svojim oceľovým predkom lode, môžete ju vážne poškodiť. Opakovanými nárazmi celkom potopiť. Čo je dôležité, berte silu a smer vetrak vašim výpočtom účinnosti nárazu. Priťahovať poškodené lode k sebe môžete taktiež. Následne po pritiahnutí nalodenou pešou posádkou prejdete na palubu nepriateľskej a zničíte jej osadenstvo. Otroci vesliari potom budú vaši a loď samozrejme taktiež.
Plavidlá na prepravu jednotiek už môžu prevážať aj kone, nie však slony. Teda aspoň mne sa nepodarilo slona prinútiť nastúpiť na loď. Všetko pritom vidieť na obrazovke, zaplnenosť aj voľné miesto na lodi. V inak v niektorých hrách nevyužitom priestore v strede vedľa príkazovom menu sa vám zobrazuje zaplnenosť lode bojovníkmi ikonkami. Rovnako si aj pri obilných poliach, oázach, ovčincoch alebo iných budovách s robotníkmi môžete pozrieť akí robotníci práve pracujú. Rovnakú vec sa dá skontrolovať aj pri zelenom stave budovy. Malé kocky predstavu voľné meista. Ak sú prázdne, predstavujú voľné pozície pre robotníka, ak zelené, tak je budova už plne obsadená. Hoci kocky nájdete aj pri iných jendotkách, napríklad pri vozoch alebo obliehacích vežiach je dobré si na voz kliknúť a práve v strede si pozrieť, či ho máte plný, alebo ešte nie. Pri niekoľkých vozoch naraz totiž nie vždy uvidíte presne ktorý riadok stavu patrí ktorému vozu. Ale to je azda pochopiteľné, čo som mal na mysli.

Grafika, hra, zvuk, iné…:
Grafické možnosti hry sú prispôsobené aj širokouhlým potrebám, so zvukom sa dá robiť to najhlavnejšie čo človek potrebuje a hru si môžete ukladať kedykoľvek. Tam je problém, že názov uloženej hry nesmie obsahovať žiadne znamienka ako mäkčene, dĺžne, čiarky a podobne. Hra vám potom nenačíta a je dosť problém ju niekedy rozchodiť aj keď ju premenujete cez explorer v súboroch. Ukladanie hry zaberie nejaký čas, ktorý by mohol byť kratší, ale dá sa to prepáčiť. Samotné uložené hry sú v hre rozdelené na hru jedného hráča vlastnách máp a multiplayer, takže neporiadok v tom iste nebudete mať. V hraní je už klasika, čo sa stratégií týka, kolieskom na myši priblížiť danú akciu. Aj pri nízkom rozlíšení sa dá pekne všimnúť detail ako sa v perzskom ovčinci narodí a rastie ovečka, až pokým si sama nenapochoduje na veľký kameň kde už ju mäsiar… hm, veď vieme. Alebo detaily v kováčskej dielni. Nie úplne tie detaily, ktoré by sme potrebovali pre veľký úžas a zhílnutie, no na to, že ide o stratégiu, pekná vec a príjemné spestrenie napríklad čakania na nakŕmenie jednotiek. Jedlo a stav najedenosti vojakov sa v tejto hre meria nejakým podivným systémom, kde je dobré kým hladina rastie a je zlé keď klesá. Stavbou obilných polí, ovčincov či oáz túto hladinu zvýšite, a prevýšiť sa ju nedá. Dá sa k nej len približovať, alebo sa od nej vzďaľovať. Čím väčší rozdiel je, tým hladnejší vojaci budú, čo sa prejavuje na ich výdrži a zdraví. Dokonca mám pocit že aj na zmýšľaní.
Pomocou kláves CTRL SHIFT a stlačením stredného kolečka s následným posunom myši vám celú hru otočí do pohľadu aký potrebujete. Samotné budovy pri stavbe vám stlačením kolieska môže robotník postaviť presne tak ako potrebujete. Ak vadí strom, iná budova, či je málo miesta medzi hradbou a inou budovou, tak práve tam istotne dobre vtesnáte budovu správnym pootočením. Výborná vec pomôže aj pri súbojoch a podobne.
Kampaň je sama o sebe príbehovo dobre vymyslená, i keď niektoré misie sú schválne podané do hry a už otrepanej podoby ekonomických a obranných úloh. O tom ale história bola, o obsadzovaní, vydobíjaní a o hospodárstve. Trochu väčšia nárokovosť si hra žiada, tam kde vám ide Age of Empires III celkom hladko, tak Ancient Wars: Sparta môžu občas nepekne trhať. Ako napríklad na mojom Aspire 5100 s 1GB ram. Niektoré detaily ma už niekoľko krát nútili do napísania recenzie. O hre sa vie ešte málo a predsa na serveroch už je možné nájsť slušný počet hráčov, skúsených, neskúsených, začínajúcich, alebo aplných kamikadze, snažiacich sa napodobniť film 300…

Tak teda?
Ak sa pýtate, či skúsiť, nepoviem opak. Hra si zaslúži, aby sa hrala. Za nejaký čas prichádza nový datadisk ku Age of Empires III s menom Asian Dynasties, takže dovtedy si môžete plne vychutnávať AWS, alebo sa jej celkom odovzdať. Pár nedostatkov iste nájdeme, pričom pôjde o drobnosti, ktorých nás azda zbaví prvý patch. Hral som základnú hru Ancient Wars: Sparta. Slovenský fansite ku hre sa pripravuje – základ je hotový, prípadní záujemcovia o redaktorské posty sa môžu prihlásiť u mňa.
Verím, že nebudem sám, kto si povšimol túto hru a uvítal jej prvky na dobrom grafickom rozlíšení a na dobrom stroji. Na cestách sa občas zahrám, príjemne skrátim dlhú cestu ako kedysi s Gothicom 3. Ale ak je niečo fakt dobré, nepozeráte na to kde ste, keď príde chuť.

Moje hodnotenie: 93 zo 100

Šéfredaktor Slovenciny.com, portálu s prekladmi do počítačových hier fungujúceho od roku 2004. Autor prekladov počítačových hier sérií Need for speed, Grand Theft Auto, Call of Duty, Age of Empires III a ďalších.