Anno 1701

Bicykle a športové vybavenie

Davy nespokojných hráčov budovateľských stratégii v Nemecku vyšli na protest, už nechceli viac rovnakých hier, kde stále len staviate a staviate, samé blbé tycoony. Kričali, že chcú niečo lepšie, s lepším systémom, niečo originálne, inak si už nikdy nekúpia ani jednu stratégiu a celá ekonomika sa zrúti. Ale Related Designs sa len pousmiali a vo svojom zázračnom kotly varili polievočku, ktorá ničím novým neohúri, ale bude tak dokonalá, že zastaví štrajky a usadí nespokojných hráčov pred ich monitory.

Výrobca: Related Designs Software
Vydavateľ: Sunflowers
Krajina pôvodu: Nemecko
Typ hry: budovateľská stratégia
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, 128 MB GFX
Web: www.anno1701.com

A usadilo ich tá dokonalá hra pred monitory? Anno. Mohli by sme polemizovať o tom, že dokonalá hra neexistuje, ale aspoň výborne spracovaná a hlavne hrateľná hra existuje. Síce sa jedná o zriedkavý úkaz na oblohe plnej Beer Tycoon, Hospital Tycoon a iných podobných nudných sránd, ale občas zažiari. Anno je to tak, Anno 1701 je v poradí už treťou hrou v sérii Anno a zatiaľ čo prvé dve boli vcelku obstojné nadpriemerné stratégie tretí diel dáva za pravdu prísloviu – Do tretice všetko dobré.
Opäť sa chopíme role objaviteľov a budeme kolonizovať Novú zem v mene kráľovnej. Nejedná sa o Ameriku, ale o nejaké anonymné ostrovy v mori a kráľovná je tiež anonymná, nie je to Angličanka ani Španielka (fanúšikov Krištofa Kolumbusa to sklame). Všetko sa to začína jednou malou lodičkou s pár surovinami, ktorá zakotví na pobreží neznámeho ostrova a postaví tam nenápadné skladisko. Z neho vedú cestičky k prvým chalupám drevorubačom, ktorí zaistia stály prísun dreva. Vďaka drevu môžu na ostrove vyrásť domčeky pre obyvateľov, pekne naskladané v okolí mestského centra a aj rybárske domy, aby mali ľudkovia čo jesť. Aj keď sú to stále len obyčajní sedliaci z Európy, tak potrebujú oblečenie, ktoré im zaručíte postavením ovčej farmy a krajčíra. Trochu viery vo Všemohúceho v podobe kostola a obyvatelia sú už pripravení postúpiť na novú úroveň.

Vtedy sa ich domčeky vylepšia a potrebujú zas nové suroviny. Vyžadujú si naplniť ich hriešne telá tabakom a alkoholom a k tomu ako by im to nestačilo ešte aj školu chcú. Ak im splníte tieto požiadavky zas sa ich príbytky zlepšia na novú úroveň a budú túžiť po veľrybom oleji, cukrovinkách a nemocnici. A tak ďalej a tak ďalej, už v neskorých častiach hry vás dokážu prekvapiť tým, že chcú zlaté šperky, kožušiny a parfumy. Čo sme v Paríži?  Takýmto postupným budovaním sa malá dedinka rozrastá na veľkomesto, v ktorom centre je prepychová štvrť, kostoly, výskumné centrá a školy, na okraji sú štvrte chudobnejších, ďalej farmy s kravami, plantáže s tabakom, alkoholom, obilné polia a pri horách bane na mramor, železo, tehly a menšia priemyselná zóna. Je doslova potešenie pre oko sledovať ako ste z dvoch chatiek drevorubačov vytvorili fungujúcu spoločnosť so všetkým prepychom a luxusom.

Ostrov je ostrov, má okolo seba more a tým pádom aj obmedzené priestory na výstavbu. Preto bude treba skôr či neskôr naplniť lodičku pár surovinami a vyslať ju na šíre more hľadať nové ostrovy na kolonizáciu. Tieto ostrovy sú dôležité aj preto, že nie v každej zemi sú dobré podmienky na pestovanie tabaku, alebo medu. Treba vyhľadať taký, kde je to možné a potom privádzať pravidelný prísun nedostatkovej suroviny do hlavného mesta. To isté platí aj o nerastných surovinách ako železo, pretože bane sú vyčerpateľné a nebudú vás zásobovať na večnosť. Týmto spôsobom vzniknú obchodné reťazce medzi hlavným mestom a priľahlými ostrovami a hráč má možnosť naplno si užiť ako vyzerala kolonizačná politika. Obchodné cesty sa dajú nastaviť automaticky, že budú prevážať istú surovinu z jedného prístavu do druhého stále dokola, hráč má voľné ruky robiť niečo iné.
Zabezpečovanie dostatku jedla, oblečenia, vzdelania a iných vecí osadníkov slúži nielen k zlepšovaniu mesta, ale čím sú tí prisťahovalci šťastnejší tým radšej platia nekresťanské dane. Zo začiatku hry som si strážil pokladnicu a bál som sa, aby peniaze neklesali, no keď som bol nakoniec skoro na nule dobrý strýko, otec kráľovná či ktokoľvek kto nad vami v danej misii drží ochrannú ruku vďačne prispel do mestskej pokladnice. Skúsil som to urobiť viac krát a dotyčný patrón vždy štedro prispel tou istou sumou. De facto v Anno 1701 nemôžete prehrať, anno, môžete prehrávať, ale totálny game over vás nikdy nečaká. Keď prehrávate nehrá sa príliš dobre, ale dá sa to po chvíli zvládnuť. Niektorí stratégovia sa môžu sťažovať, že sa takto hra zbytočne zhľahčuje, ale ja som bol rád, že mi nikto nehádže klacky pod nohy.

Nehral som predchádzajúce hry Anno a tak neviem v čom autori a nakoľko zmenili herný systém, ale z toho čo som sa dočítal viem, že medzi novinky patrí napríklad možnosť obchodovať s neutrálnymi obchodníkmi, nielen s ostatnými hráčmi. Na mape sa okrem vás nachádza vždy aj niekoľko iných hráčov, či už sú to neutrálni obyvatelia ako Aztéci či indiáni alebo iní počítačom riadení hráči, z ktorých má každý určité prednosti v rôznych ekonomických stránkach. Obchodovanie s nimi vám môže zachrániť ekonomiku, hlavne ak oni majú bane na železo a vy ani jedny.
Po vzore všetkých ostatných titulov Anno 1701 nevynecháva boje a vojny, ale sú tu zobrazené len minimalistickým spôsobom. V jednej či dvoch misiách budete musieť vybudovať menšiu flotilu lodí na zničenie nepriateľovho prístavu a to je všetko. Bojové lode sa neovládajú príliš dobre, vlastne ide len o to vyrobiť čo najviac, potom ich nahrnúť na nepriateľa a dúfať, že prežijú a zničia to čo majú. Je tu aj možnosť rekrutovať vojakov, ktorú som za celú hru nevyužil ani raz, zbytočnosť.
Prejdime teda k asi jedinému podstatnému záporu hry, no ten je bohužiaľ dosť veľký. Hre chýba akákoľvek kampaň. Je tu len desať scenárov, ktoré nespája žiadna dejová linka, v každom robíte úplne odlišné úlohy pre odlišných ľudí. Naviac prvých päť je skutočne ľahučkých. Tie prejdete a stráca sa väčšina chuti z hrania. Možno sa tento stav dostaví aj skôr, keď vás jednoducho scenáre prestanú baviť kvôli absencii ucelenej kampane. Zostávajú iba oči pre plač a dúfať, že sa autori poučia a v blížiacom sa datadisku – Sunken Dragon nám ponúknu poriadnu kampaň.

Anno 1701 pripomína svojou pestrou grafikou a vypiplanými detailmi sériu Settlers takisto z Nemecka. Vyzerá výborne a ako taká budovateľská stratégie nemusí používať najnovšie tieňovanie iné blbostičky, spolu so sprievodnou hudbou si nemôžem na grafiku sťažovať. Anno 1701 mi celkovo pripomínalo sériu Settlers a to hlavne preto, že to je jedna z mála budovateľských stratégii, ktoré ma skutočne bavili. Ak by tu bola poriadne kampaň mohlo byť hodnotenie o bod vyššie, takto je to len výborná hoci nie revolučná stratégie, ktorá koncept budovania dotiahla skoro k dokonalosti a priaznivci podobného druhu hier by si nemali nechať ujsť.

Plusy:
krása rastu civilizácie z dedinky na veľkomesto
fungujúci systém obchody, dopravy a kolonizácie
uživateľsky príjemné a prístupné
nemecká grafika nesklame
výbuch sopky vyzerá super (už ale nie tie následky)

Mínusy:
žiadne podstatné novinky
chýbajú kampaň, len scenáre, ktoré nevydržia tak dlho ako by som chcel

VERDIKT: 8,0/10