Battlefield 2

Bicykle a športové vybavenie

V dobách, keď hráči strávili hodiny pred legendami ako DOOM, DOOM2, QUAKE, či DUKE NUKEM 3D, poznalo význam slova internet len málo ľudí, pretože vtedy bol internet iba v plienkach a málokto mu predpovedal taký rozmach, aký sa deje v dobách súčasných. Ľudia nepoznali pojmy ako MMORPG, či Online FPS a hranie po internete si nevedeli predstaviť.


Vydavataľ: Electronic Arts
Výrobca: Digital Illusions
Typ Hry: online FPS ( First Person Shooter)
Min. požiadavky: CPU 1,5 GHz, 256(lepšie 512) MB RAM, 128 MB GFX

Popis:
V dobách, keď hráči strávili hodiny pred legendami ako DOOM, DOOM2, QUAKE, či DUKE NUKEM 3D, poznalo význam slova internet len málo ľudí, pretože vtedy bol internet iba v plienkach a málokto mu predpovedal taký rozmach, aký sa deje v dobách súčasných. Ľudia nepoznali pojmy ako MMORPG, či Online FPS a hranie po internete si nevedeli predstaviť. Lenže, ako to už býva, doby sa menia, stiedajú, civilázia evoluje a múdri vedci a výskumníci vymýšľajú veci, o ktorých sa nám nedávno snívalo a ktoré nám „zaručene uľahčia“ život. A jedným z množstva skvelých výdobytkov modernej doby je aj Internet, ktorého prvú verziu postavil Bob Tailor tak, že poprepájal pár počítačov vo svojej firme. Postupne sa do siete pripájalo čoraz viac počítačov po celom svete a do funkčnosti sa dostali asi tri najznámejšie písmená na svete: WWW. Kto dnes nemá internet, akoby nebol, neexistoval, koniec, bodka. Je totiž zdrojom informácií, vedomostí a v neposlednom rade i zábavy. Preto sa herný vývojári čoraz častejšie zapájajú do internetovej zábavy masívnymi multiplayerovými záležitosťmi či FPS. A jedným z posledných vývojárskych výplodov je i hra BattleField 2.

Vývojarský gigant Electronic Arts ponechal dôveru švédskemu štúdiu Digital Illusions sídliacemu v Stockholme, ktorý má za sebou bohatú históriu spätú so značkou Battlefield. Keď v roku 2002 vydali hru Battlefield 1942, bola to malá revolúcia, pretože zaviedli do módy hranie po internete a vymysleli originálny a veľmi úspešný systém. Mohli ste sa totiž so svojimi kamarátmi zúčastniť na bojiskách druhej svetovej vojny, organizovať útoky na svojich nepriateľov a dokonca ste sa mohli previesť v jednom z mnohých bojových vozidiel nie nepodobným svojim skutočným predlohám. Neskôr vyšli dva datadisky s názvami: Road to Rome a Secret weapons of World War 2. V roku 2004 vyšiel hardwérovo náročný a ľahko nadpriemerný BattleField: Vietnam. Nuž a teraz k nám z dielní Digital Illusions dorazil BattleField 2.
Ako už iste viete, jedná sa o online FPS, a tak ako v prípade BattleFieldu 1942 sa jedná o malú revolúciu tohto žánru. Snaha vývojárov je badateľná, pretože v podstate mohli okopírovať úspešný systém a prekresliť ho do lepšej grafiky. NIE, nič také sa nedeje a autori dodávajú hre obrovské množstvo nových nápadov a inovácií. Tak teda, poďme si ju rozobrať na súčiastky.

Hneď po spustení vás zaujme úžasné úvodné intro a nadšenie vo vás začína vrieť. Úvodné menu je typické BattleFieldovské, čiže graficky pekné a priehľadné. Najprv si samozrejme vytvoríte účet, čo je vlastne iný názov pre profil a môžete sa pustiť do hrania. Na výber máte z dvoch možností: single a multiplayer. Singleplayer síce je iba doplnok, no nie je odfláknutý ako to býva v podobných hrách žánru online FPS. Máte na výber 12 máp, ktoré sú dostupné vo veľkostiach pre 16, 32 a 64 hráčov, čiže odpadáva nuda z hry piatich hráčov na rozlohou obrovských mapách, či naopak nepriehľadnosť bojiska pri hre 30 hráčov na mape malej rozlohy. Rozdiel medzi mapou pre 16 a 64 hráčou je taký veľký, že sa prakticky jedná o úplne nové mapy. Tie sa nachádzajú prevažne na Strednom východe alebo v Číne, čím sa dostávame k podstatnej zmene oproti ostatným dvom dielom. Najprv to boli bojiská druhej svetovej vojny, potom Vietnam, a teraz tu sú bojiská fiktívnej blízkej budúcnosti. Na týchto bojiskách sa proti sebe postavia tri mocnosti: Čína, USA a akási Stredovýchodná koálícia. Každá strana má k dispozícii široký arzenál moderných zbraní, či inej modernej techniky a samozrejme všetky moderné stroje, alebo tie, ktoré sa ešte len začnú používať. Dokopy hra obsahuje okolo 30 moderných strojov, nevynímajúc džípy, americké Humwee, tanky ako M1A1 Abrams, bojové helikoptéry Apache a mnohé iné. Ovládanie strojov sa dočkalo veľkých zmien, takže na výlet stíhačkou sa nemusíte mesiac učiť. Na výber máte jednu zo siedmych nových typov postáv (špeciálne sily, útočné komando, odstreľovač, inžinier, protitanková pechota, podpora a medik), pričom každá jednotka má iný typ zbraní a každá má svoj účel. AI botov je na pomerne vysokej úrovni, hoci stále nedokážu počúvať vaše príkazy, takže zabudnite na precvičovanie týmovej taktiky v singelplayeri.

Je samozrejmosťou, že autori sa sústredili prevažne na multiplayer, v ktorom sa dajú stráviť hodiny a hodiny skvelej zábavy. Jednou z mnohých zmien je väčšia sústredenosť na tímovú hru, kde má dobre zorganizovaný tím omnoho väčšie predpoklady ako tím sebcov. Ak mám povedať pravdu, tak osamelí vlci nemajú prakticky žiadnu šancu a každý musí spulupracovať s každým, inak na vás čaká zdrvujúca porážka. Ďalšou zmenou je odstránenie pevných bodov na dopĺňanie munície a zdravia. Túto službu zabezpečuje podpora a medici, ktorí môžu takticky rozhadzovať muníciu a medpacky, čo je ďalší dôkaz toho, že autori chcú, aby hráči pracovali pre tím. Ďalšou novinkou je plná podpora hlasovej komunikácie, čo maximálne sústreďuje hráčovu pozornosť na sledovanie situácie, a eliminuje čas strávený hľadaním potrebného príkazu. Avšak, predstavte si, že by po sebe cez mikrofón/slúchatka pokrikovali desiatky hráčov a vy neviete, čo skôr. Autori mysleli aj na to, takže hráči jedného tímu sú rozdelení do ľubovoľných skupiniek po štyroch až piatich hráčov, takže hlasová komunikácia vám výrazne uľahčí vaše potulky virtuálnym svetom BattleFieldu 2. Tým som naznačil skutočnosť, že v tíme existuje akási hierarchia, ktorú zabezpečuje takzvaný commander mode. Akýkoľvek hráč môže požiadať o funkciu commandera, čiže velitaľa tímu. Môže sa však stať, že o túto funkciu žiada viac hráčov, a dostane ju ten s najvyššou funkciou. Ostatní sa môžu, samozrejme ak chcú, stať veliteľmi podskupín a starať sa o svoju partičku hrdinov. Veliteľ týmu môžu komunikovať iba s veliteľmi skupiniek, ktorý sa podelia s príkazmi bossa s ostatnými členmi svojho tímu. Ak chcete môžete, si zapnúť ukladanie štatistík, pomocou ktorých môžete postupovať v hierarchii týmu stále vyššie a vyššie. Možnosti sú skutočne široké a vyberie si naozaj každý.
Herný systém sa nedočkal veľkých zmien, takže má každý tím na začiatku hry 180 kreditov, ktoré sa míňajú na základe počtu obsadených vlajok a ubúdajú s každou smrťou vajaka. Po konci hry je váš výkon ohodnotený a výsledky sa môžu a nemusia zapísať do štatistík.

Hra je až neúnosne hardwerovo náročná, na minimálnej konfigurácii nerozbehnete mapy pre 64 hráčov a pri väčšom počte jednotiek alebo vozidiel vo vašej blízkosti klesá fps(frame per second) meter hlboko pod 20 snímkou za sekundu, čo je na hranie FPS príliš pomalé. Navyše sa mapy, aj tie malé, načítavajú neúnosne dlho. Keď sa mi začala načítavať mapa, tak som sa s pokojným vedomím išiel najesť, a kľudne by som si mohol ísť aj zafajčiť (teda za predpokladu, že by som fajčil). Ďalšou nepríjemnou vecou sú dlhé spawnovacie časy, niekedy sú dlhšie ako 20 sekúnd, ktoré sa zdajú pri zápale hry nekonečne dlhé. Navyše, ak sa dostane do hry nováčik, ktorý zomiera každú minútu tak sa začne poriadne nudiť.

Audiovizuálne spracovanie v tejto hre je spracované realisticky, veď si len skúste spomenúť na hru od EA so zlou grafikou, ja si na žiadnu nepamätám. Vývojari nenechali nič náhode a engine spracovali úžasne. Textúri majú vysoké rozlíšenie, výbuchy sú realistické, detaily postáv ohromujúce. Vypichnúť si dovolím hlavne HUD efekt, ktorý po výbuchu vo vašej blízkosti spôsobí niekoľko sekundové rozotrenie obrazovky a ztĺmenie zvukov. Keď som to uvidel po prvý krát, bol som v siedmom nebi, a nepochybujem, že vy sa tam ocitnete tiež… Jednoducho povedané, grafická stránka hry je na vysokej úrovni. Podstatných zmien sa dočkala aj fyzika, ktorá je v tomto žánri veľmi dôležitá. Stroje sa chovajú realisticky, s niektorými predmetmi sa dá dokonca aj pohnúť a úplne úžasná je fyzika materiálov. Ak sa skryjete napr. sa kartónovú krabicu či plastový kôš, spŕška guliek vo vás zanechá pár dier. Ak sa však skryjete za niečo železné alebo oceľové, tak do vás nepriateľ môže kľudne vysoliť celý zásobník a vy ostanete bez škrabanca. Fyzika však stále nedosahuje kvality takých hitov ako Half-Life 2 či Far Cry. Zvuky sú tiež realistické, najmä zvuky guliek, ktoré presvišťali pár centimetrov okolo vás, sa vám budú páčiť. Sem-tam sa objavuje aj hudba, ktorá spríjemňuje nielen dlhé načítavania, ale aj niekedy zbesilú vojnovú akciu. Nechcem sa opakovať, ale audiovizuálne spracovanie si zaslúži obrovskú pochvalu.

Hra ako celok je skvelá, dokonca lepšia, ako som predpokladal. Grafická i vizuálna stránka podporuje skvelý a vyvážený herný systém. Pri hraní som sa ani na chvíľu nenudil, možno pri dlhých spawnovacích časoch, ale zvyšok času som sa oddával skvelej zábave v podaní BattleFieldu2. Nebyť pár chybičiek, dostala by odo mňa hra 100%. Ako sa však hovorí, aj majster tesár sa niekedy poreže, takže ju ohodnotím na skvelých 90%.
Príjemnú zábavu pri hraní BattleFieldu 2 vám praje SHOOD. 

Plusy a mínusy:
+ skvelý herný systém
+ Veliteľský mód
+ hierarchie týmu
+ audiovizuálna stránka
+ fyzika materiálov
– AI stále nedosahuje požadovaných kvalít
– dlhé spawnovacie časy
– Neuveriteľná harwerová náročnosť
– nováčikovia budú mať ťažký život
– slabá fyzika objektov

Autor recenzie: Shood