Bioshock

Bicykle a športové vybavenie

Filmy a hudba sú už všeobecne považované za umenie (okrem brakov Uwe Bolla) a hrám sa udeľuje označenie púťových atrakcii a staršia distingvovaná spoločnosť ich pokladá za komerčný odpad. Hry nie sú umenie, ani schovávačka nie je umenie tak prečo by taká hlúposť ako vyvražďovania tisícok nacistov alebo staranie sa o imaginárnu Sims rodinu malo byť považované za umenie? Bioshock búra všetky tieto predsudky a dokazuje, že PC hra musí byť považovaná za umelecké dielo.

Výrobca: Irrational Games
Vydávateľ: Take 2
Zem výroby: USA
Typ hry: FPS
Požiadavky: CPU Dual Core, 2 GB RAM,512 MB GFX
Web: www.2kgames.com/bioshock

Irrational Games považuem za mágov herného priemyslu, pretože (rovnako ako Bioware, Blizzard a Rockstar) počas svojej dlhoročnej existencie nikdy nevydali zlú hru, ba čo viac, všetky ich kusy boli absolútne hity, s hodnotením 8,5 a vyššie. Bioshock je duchovný pokračovateľ System Shock 2, pamätníci zakričia určite juchú, lebo SS2 bola perfektná gamesa, ktorá hráča postavila proti umelej inteligencii Shodan, ktorá napadla vesmírnu kolóniu a urobila si z nej svoje vlastné zombie počítačové ihrisko. Ale dosť o minulosti, venujme sa Bioshocku. Ak vám už oči zablúdili úplne dolu a vidíte číselné hodnotenie určite sa pýtate čím si to Bioshock zaslúžil. Najjednoduchšie by bolo sa podpísať vlastnou krvou pod prehlásanie, že Bioshock je najlepšie hra, akú som za posledný rok hral…..každý bez výnimky bude slintať blahom.

„No Gods, no kings, only man!“

Andrew Ryan mal víziu utopickej spoločnosti. Mesta, kde by umelec mohol tvoriť bez prísneho oka kritika a cezúry, kde vedec môže skúmať a robiť pokusy bez štátneho dozoru, kde človek nepodlieha žiadnym vládam. Ďaleko od demokratickej byrokracie USA, od náboženského fanatizmu Vatikánu a od socialistických myšlienok červeného Ruska. Na konci päťdesiatych rokov sa mu podarilo stvoriť raj na zemi na dne Atlantického oceánu, mesto pod vodou – Rapture. Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou, ale bezstarostný život nemal dlhé trvanie. V Rapture začala občianska vojna o moc medzi Frankom Fontaine a Andrew Ryan.
Hráč sa ocitá v lietadle, kde sa príjemne usadí, zapne si pásy, nefajčí a ani len netuší čo sa to deje a lietadlo sa zrúti do Atlantického oceánu. Podarí sa mu vyplávať na hladinu a obklopený troskami lietadla pláve k jedinému bodu vzbudzujúcemu kúsok nádeje, k majáku. Keď vstúpi dnu zavrú sa za nim dvere a rozsvietia sa svetla s citátom Andrew Ryana – No gods, no kings, only man. Svetlá ukazujú aby hrdina išiel dolu po schodoch, kde narazí na baptysféru (transportné zariadenie pod vodou). Zvedavosť je silná a tak do nej nastúpi a spustí sa do oceánu. Po krátkom nahratom prihovore Ryana sa mu naskytne neopakovateľný pohľad na Rapture a hovorí si – Ako bolo možné postaviť takú nádheru? Potom ako baptysféra pristane v Rapture sa hráčovi ozve jediný normálny človek v Rapture – Atlas a ponúkne mu pomoc. Rapture už dávno nie je tým vysnívaným snom, ľudia čo nie sú mŕtvi zmutovali vďaka genetickej látke ADAM a stali sa z nich odporný spliceri a Ryan už vie o hráčovom príchode a rozhodne sa mu naplánovať uvítaciu hostinu plnú brutálnych splicerov.
Príbeh je jeden z hlavných hnacích motorov Bioshocku, nestáva sa často aby FPS mala dobrý a už vôbec nie napínavý príbeh. Postupom hry sa z nájdených nahrávok dozvedáte čo sa vlastne v Rapture stalo a konfrontujete sa s niekoľkými preživšími, ktorí sa ešte nestali splicermi. Hneď v druhom leveli sa zoznámite s plastickým chirurgom Steinmanom, ktorý chcel vytvoriť dokonalú krásu a tak experimentoval na ľuďoch, až z nepriamo vytvoril splicerov. Scénka keď kazuje na ukrižované mŕtvoly vo svojej pracovni a sťažuje sa, že táto bola moc tučná, táto moc vysoká, na ňu len tak nezabudnete. V jednej úrovni vás uväzní šialený umelec Sander Cohen a nepustí vás pokiaľ nedokončíte jeho umelecké dielo. Pobyt v zdevastovanom Rapture ho zmenil na kandidáta najšialenejší pacient roka, začal zabíjať, upaľovať, zmrazovať ľudí a to považoval za umenie. Dokončenie je diela znamená zavraždiť jeho bývalých žiakov, odfotiť ich telá a potom ich vystaviť v strede haly a keď sa osobne zoznámite s Andrew Ryanom pocítite ten charakter, génia, čo vybudoval utopické mesto. On vie, že má pravdu a neustúpi ani o krok aby sa nezvdal svojich ideálov a snov, je to chlap s veľkým CH.

„A man chooses, a slave obeys.“

Bioshock je v skutočnosti lineárna FPS, ale zaobalená do tony detailov, ktoré udržia vaše bulvy vypleštené od začiatku do konca. Dosť bolo holých chodieb s pár textúrami a chudobných miestností s jednou či dvoma stoličkami a stolom, na ktorom sa váľajú neurčité dokumenty. Každý obraz na stene má svoj význam, každá knižka, fľaša vína, toaleta, kabelka, telefónna búdka… Každá miestnosť Bioshocku obsahuje toľko detailov a bonusového obsahu, že som neopustil level pokiaľ som všetko dopodrobna nepreskúmal a dosýta sa vynadíval. Také Crysis vyzerá síce pekne, ale chalúpky a stromy sú tam pohádzané náhodným programom a nikoho moc netrápi čo sa v chyži nachádza, lebo aj tak ju za chvíľu zbúrate. V Bioshocku sa autori piplali s každou miniatúrnou serepetičkou a svet, ktorý tak vznikol pôsobí uveriteľné a dýcha atmosférou, ktorá by sa dala krájať. Už len taká hlúposť, že každé umývadlo či záchod funguje, alebo sa dá zapnúť gramofón rozjasá umelecky ladené srdce. Schválne si pozrite video a uvidíte sami.
Ruku v ruke s umeleckou atmosférou ide aj grafické spracovanie. Hýri farbami a detailmi a len tak sa neopozerá. Architektonický štýl art deco svedčí Raptue natoľko, že som okamžite začal googlovať túto architektúru a vstrebávať jej originalitu. Obzvlášť dobre je spracovaná voda (ktorej je všade naokolo hojnosť keďže ste pod hladinou oceánu. Potôčiky, vodopády, kaluže nikdy nepôsobili tak realisticky. Spoza izolovaných okien môžete vidieť ryby plávajúce v kŕdľoch, medúzy a iné krásy morského dna. Trikrát hurá Unreal 3 enginu, ktorý hru rozpohybuje aj na priemernej mašine a stále vyzerá nádherne. „We all make choses in our lives, but in the end, our choses make us.“

V Rapture vám ide po krku každý jeho obyvateľ. Najčastejšie narazíte na zmutovaných splicerov ozbrojených železnými rúrami, hasákmi či streľnými zbraňami. Otravnejší sú už spider spliceri, ktorí lozia po stenách a robia akrobatické kúsky hodné členov ruského cirkusu. Najhorší druh splicerov sú houdini spliceri, ktorí metajú firebally a teleportujú sa na krátke vzdialenosti. Vo väčšom počte spôsobia zaručený zmätok. Potom tu na hráča čaká ešte obranný systém Rapture – obranný droidi, kamery a rýchlopalné vežičky. Naštastie sa dá táto hrozba prekonvertovať na silného spojenca. Všetky mechanické potvory možno hacknúť a tým pádom budú pomáhať v boji vám. Trochu ma otravovala hackovacia minihra, ktorá je síce pár krát zábavná, ale 30 krát vám už bude liezť hore krkom. Fotografovaním (v hre získate foťák a čím viac a lepšie fotíte nepriateľov dostávate proti nim útočné bonusy) droidov a veží získate schopnosť automatického hackovania, takže stačí len stlačiť tlačítko na hackovanie a veža strieľa po vašich nepriateľoch. Často som nabehol do miestnosti, rýchlo hackol veže a droidov a potom dnu nalákal splicerov a spoločne s mojími mechanickými priateľmi som ich udolal.
Nakoniec je tu Big Daddy, symbol Rapture, budete ho stretávať pomerne často. Ak si na neho nebudete vyskakovať je pokojný a mierumilovný, ale ak na neho zaútočíte alebo ohrozíte jeho chránenkyňu Malú sestru je s vami koniec. Daddy skoro vždy doprevádzu Malú Sestru, ktorá ťaží z mŕtvol ADAM a chráni ju za každú cenu. ADAM chcú získať aj spliceri tak sa často stanete svedkom boja medzi niekoľkými splicermi a Big Daddym (a Daddy to vždy vyhrá, lebo je awesome). Na začiatku, keď nemáte k dispozícii silnejšie zbrane bude pre vás Daddy dôstojným protivníkom hodný akéhokoľvek bossa. Oplatí sa na neho zaútočiť, lebo po jeho smrti je Malá sestra len a len vaša a môžete z nej získať ADAM. Bioshock vám ponúkne možnosť voľby – vyťažiť z Malej sestry 160 ADAM a tým ju zabiť či len 80 a darovať jej tak život. Po záchrane 3 sestier dostanete 200 bonus ADAM, ale zabíjanie vám stále vynesie viac. Morálne dilema nechám na vás, prezradím, že v závislosti od toho či sestry zabijete alebo zachránite uvidíte jeden z dvoch zakončení Bioshocku.

[youtube id=“MCnsSiBqybc“ width=“600″ height=“340″ position=“right“]

 

„Time to live and time to die. Time to build and time to destroy!“
ADAM je veľmi dôležitý na nakupovanie nových plazmidov, zvyšovanie zdravia a energie a mnohých iných upgradov, je to ako XP v RPG hrách. A plazmidy sú to, čo tak ozvláštňuje hrateľnosť už aj tak perfektnej hry. Plazmidy prepisujú genetický kód jednotlivca a dávajú mu nové schopnosti. Hneď na začiatku dostanete elekrický plazmid, vďaka ktorému môžete z ruky vystreľovať elektrinu. Je to určite najpoužívanejší plazmid v celej hre, lebo ním vyraďujete vežičky a droidov, ktoré môžete potom hacknúť, na krátku chvíľu omráči nepriateľa (následna rana hasákom do hlavy je smrteľná) a najlepšie je, že ke´d to vpálite do vody, v ktorej stoja nepriatelia, všetkých to uškvarí na smrť. Obľúbený je taktiež ohnivý plazmid. Samozrejme zapaľuje nepriateľov, či okolný materiál, kombinácie s tepelne navádzanou raketou je smrteľná. Ak vám dôjdu náboje určite využijete telekinézu, funguje presne ako gravity gun v Half Life 2. Hnev je plazmid, ktorý štve nepriateľov proti sebe, osie hniezdo vyšle proti splicerovi roj ôs a tie mu bodaním uberajú život a ešte k tomu ho mätú. Zamrazenie vám poskytne dostatok času cieľ rozmlátiť a skvelé kamarátstvo s Big Daddym prinúti Daddyho myslieť si, že ste Malá sestra a ten vás bude chrániť. Pri múdrej kombinácii plazmidov a zbraní dosiahnete zaručené víťazstvo.
Osem zbraní je slušné číslo a každá má niekoľko druhov munície. Hasák je klasika na boj zblízka, ale už druhá zbraň, ktorú dostanete, revolver je zničujúca. Po pár upgradoch je presnejší a v zásobníku má až dvadsať nábojov + sú do neho tri druhy munície, takisto ako do klasického Thomsna. Obyčajná munícia je z každého rožka troška, antipersonálna rýchlo zloží splicerov a protipancierové náboje pošlú ku kytičkám Big Daddyho. Brokovnica je evergreen na krátku vzdialenosť so 100% presnosťou. Granátomet okrem klasických granátov strieľa míny a teplom navádzané rakety. Foťak nie je zbraň ako skôr pomôcka na získavanie bonusov. Chemický vrhač ukrýva v sebe plameňomet, tekutý dusík a zničujúci elektrický gel. A nakoniec kuša je altenatívou sniperky s malou kadenciou ale vysokou presnosťou. Zbrane sú tak zábavné, že som mal problém vybrať, ktorú používať. Do každej situácie sa hodí iná zbraň a iná munícia. Na Big Daddyho je najlepšia kombinácia prierazných nábojov zo Thomsna, elektrických striel z brokovnica a všetkých granátov čo u seba máte.

„Look Mr. Bubbles, it’s an angel.“

Bioshock si právom vyslúžil mnoho ocenení hra roka a ceny za umelecký dojem a scenár. Ponoriť sa do Rapture a objaviť všetky tajomstvá ktoré ukrýva vám zaberie tak trikrát dlhšiu dobu ako je priemerná dnešná hrateľnosť a každú sekundy budete hltať hustú atmosféru a hrateľnosť Rapture. Andrew Ryan sa stal mojim hrdinom, so slovami „A man chooses a slave obeys.“ na perách som sa po druhýkrát vrátil do Rapture a zistil som, že opätovné hranie je rovnako uspokojujúce. Pecku ako Bioshock si v žiadnom prípade nemôžete nechať ujsť a potom si kľudne odškrtnite návštevu galérie, lebo po zhliadnutí umeleckého diela Irrational Games budete umelecky prežratí. Už sa teším na dvojku, kde sa ocitnete v koži prvého Big Daddyho!

Plusy:
+príbeh plný jedinečných charakterov
+utopické mesto na dne oceánu – dovolenka pre celú rodinu
+umelecký dojem, grafika, tony a tony detailov
+kombinácia zbraní a plasmidov
+Malá sestra a Big Daddy
+Andrew Ryan a jeho nesmrteľné citáty

Mínusy:
-ak mám hľadať jedinú chybu tak je to občas otravné hackovanie

VERDIKT: 10/10