Caesar 4

Bicykle a športové vybavenie

Caesar IV. Hra, na ktorú sa čakalo veľmi dlho, hra, ktorá sa určite stane najlepšou budovateľskou stratégiou v histórií, hovorím si. Pokľaknite si, prichádza kráľ! Alebo že by nie? Ako sa to vezme. Caesar IV jednoznačne predčil svojich rivalov, Glory of the Roman Empire a CivCity: Rome. No my sme očakávali viac, lebo je jasné, že Caesar je lepší ako ostatné budovateľské stratégie. A dočkali sme sa toho? Tak to sa dozviete z čítania tejto recenzie.

Výrobca: Tilted Mill
Distribútor: Vivendi
Zem výroby: USA
Typ hry: budovateľská stratégia
Dátum vydania: 4. štvrťrok 2006
Multiplayer: nie
Nosič: DVD

Minimálna konfigurácia: operačný systém windows XP / 2000, CPU 2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB GFX
Zatriedenie hry: stratégia
Web: www.caesariv.com
Lokalizácia: titulky (CZ dabing)

Predslov:
Je tomu už dlho, čo som nenapísal žiadnu recenziu. Keď to nejak vypočítam, vyjde mi to na takmer celý polrok! No jedného dňa som začal blúdiť po recenziách na tomto webe a keď som našiel jednu zo svojich a prečítal si ju, rozhodol som sa k písaniu vrátiť. Viem, že nedosahujú boh-vie-aké kvality, ale raz som sa k tomu musel vrátiť, keďže s tým som začínal. Dosť bolo predslovu, ideme k hre!

Caesar IV. Hra, na ktorú sa čakalo veľmi dlho, hra, ktorá sa určite stane najlepšou budovateľskou stratégiou v histórií, hovorím si. Pokľaknite si, prichádza kráľ! Alebo že by nie? Ako sa to vezme. Caesar IV jednoznačne predčil svojich rivalov, Glory of the Roman Empire a CivCity: Rome. No my sme očakávali viac, lebo je jasné, že Caesar je lepší ako ostatné budovateľské stratégie. A dočkali sme sa toho? Tak to sa dozviete z čítania tejto recenzie. Cieľ v Ceasaroch bol, je a pravdepodobne aj bude stále rovnaký. Začínate vo skvelej kampani stavať maličké mesto v provincii, ktorá vám je pridelená. Ako sa provincia rozrastá a prekvitá, tak postupujete vyššie a vyššie, až sa stanete samotným cisárom vy, no to až na úplnom konci hry. Dovtedy vás čaká strastiplná cesta plánovania, rozvrhovania, vedenia ekonomiky… Príbeh je jednoducho o tom stať sa císarom celého Ríma. Inak, ani si neviem predstaviť nejaký príbeh v budovateľskej stratégií. 🙂 Teraz si povedzme niečo o grafike.

Tu sa treba pozastaviť. Určite si pamätáte všetci na Caesar 3. Na tú dobu vzniku grafika neskutočná, na tunajšiu smiešna. 🙂 Takže sa musel konať prevod do kompletného 3D prostredia. A ten sa naozaj podaril. Hra vyzerá perfektne, detaily sú pekné, a hlavne je ich veľa. Trocha horšie je to už s animáciami postáv, keď sa k nim až príliš priblížite. Trochu to s nimi trhá, no nie je tu dôvod na plač. Je to naozaj perfektné a aj napriek trochu trhaným animáciam máte možnosť stáť občanovi takmer zoči voči. Takisto to môžete odzoomovať poriadne ďaleko. Síce nie tak ďaleko, ako v Black& White 2, kde ste mali možnosť oddialiť to až do neba, no aj to stačí. Efekty sú na tom tiež veľmi dobre. Pri západe a východe slnka sa budete rozplývať a niektoré ďalšie efekty vám tiež nedajú spať. Klobúk dole.

V hre máte na výber tri kampane. Prvá slúži na niečo ako tutoriál a do tých zvyšných dvoch už nastupujete naostro. Obtiažnosť pekne rastie s postupom v hre a máte čoraz ťažšie úlohy na mape. Hoci obtiažnosť stúpa, nenastáva rozhodne stereotyp. A ani frustrácia, ťažšia obtiažnosť vás navňaďuje na ďalšie skúšanie. Občas je hranie zdĺhavé, no je aj zábavné. A ako to je vlastne s ekonomikou?

Ekonomika, hlavný triumf hry. Je naozaj prepracovaná do poslednej bodky. Niečo už poznáme z trojky, ale to, čo je v Caesar 4, je naozaj niečo neskutočné. V prvom rade sa obyvateľstvo delí na 3 vrstvy. Tá najnižšia sú plebejci. K životu potrebujú jedlo, oblečenie a niečo na bývanie. Žijú doslova v biednych chatrčiach, no napriek tomu sú spokojní. Pracujú na poliach a v baniach. Hoci na nich hráč výberom daní veľa nezarobí, je to ohromná pracovná sila. Druhou vrstvou je stredná vrstva obyvateľstva. Neuspokoja sa už s obyčajnou chatrčou. Musíte im zaobstarať pekný dom, kvalitný nábytok a jednoznačne chutné víno. Vykonávajú povolania učiteľov, úradníkov, vyberačov daní, architektov a lekárov. Takisto sa vám zídu ako kvalitná pracovná sila. Takisto je dobré ich dať ďaleko od priemyselných oblastí, lebo inak budú ťažko spokojní a budete mať len o starosť naviac. No a tretia, posledná, vrstva je noblésna vrstva. Musíte sa o nich starať najviac, no čaká vás pekná odmena v podobe daní. 🙂 Totiž vám budú platiť vysoké dane, hoci odmietajú pracovať. Poskytnúť im musíte najhonosnejšie vily a dodať najkvalitnejší tovar. No vyplatí sa to. Teraz si povedzme niečo o celkovom ovládaní ekonomiky. Musíte všetko pekne vyvážiť, hoci je to neskutočne ťažké a úplne sa to ani nedá vo väčšom meste. Nutnosťou je hraciu plochu pekne rozdeliť na rôzne oblasti. Buď poľnohospodársku, priemyselnú, alebo tkz. „modernú“. Modernú na tú dobu. Suroviny získavate sami alebo môžete obchodovať. Našťastie sa dá obchodovať s celou Rímskou ríšou a je to vlastne vaša spása. Keď vám niečo chýba, tak si to jednoducho nakúpite, alebo keď máte nazvyš nejaký tovar, môžete ho predať. Tak to treba vyvažovať, aby mali všetci dosť toho, čo potrebujú. Zamestnať potrebujete veľa ľudí, učiteľov do škôl, vyberačov daní na dane, plebs na prácu na poli a v baniach, doktorov na liečenie atď, atď… Ale nemáte vyhraté, keď zamestnáte do každej budovy ľudí na plný stav, a nebudete mať jedlo. Začnú odchádzať ľudia. A to práve nepotrebujete a predpokladám, že ani nechcete. Na zvládnutie takého obrovského komplexu, ako je ekonomika, slúžia poradcovia. Radia vám vo všetkých oblastiach, či sa to týka obživy, náboženstva alebo vzdelanie. Vlastne vám ponúkajú optimálne riešenie, no musíte to sami rozvinúť do hĺbky. Ak sa budete riadiť iba ich radami, nedostanete sa ďaleko. Hra naozaj obsahuje veľmi veľa budov na stavanie, veľa surovín a výrobkov na rozdávanie a výrobu. Môžete sa vyblázniť a neskôr sa pokochať nad svojím dielom, kde už len budete sledovať bezchybný chod mesta. Budovy môžu byť zamerané na remeselnú výrobu, bývanie, náboženský účel, úradný účel… Máte na výber. Surovín a výrobkov je strašne veľa a vymenovať tu všetko by mi zabralo strašne veľa času a miesta, take spomeniem tie hlavné. Napríklad bez takého mramoru, dreva alebo železa sa nezaobídete. Medzi hlavné výrobky patrí nábytok, oblečenie alebo jedlo.

Naozaj, ekonomika je takmer dokonalá. Poďme sa teraz pozrieť bližšie na obyvateľov. Naozaj poteší, keď prizoomujete k nejakému občanovi, a ak mu niečo chýba, nejakou metaforou vám to vysvetlí. A keď to pochopíte, hneď budete vedieť, kde je problém a hneď to budete môcť vyriešiť. O animáciach som sa už vyjadril, no to je len povrchný detail. Občania naozaj robia rôzne činnosti. Plebs naozaj pracuje na poliach a v dielňach, stredná vrstva buď pracuje, alebo sa chodí zabávať na koňské preteky, chodia do kúpeľov… No a noblésna vrstva iba oddychuje a užíva si život. Takisto ich umelá inteligencia je na veľmi, veľmi vysokej úrovni. Vedia, kadiaľ ísť, vedia, čo majú robiť. Toto treba pochváliť, tú perfektnú AI. O občanoch nájdete aj štatistiky. A tie patria pod interface, tak si o ňom niečo povedzme.

Hoci nie je interface ani zďaleka dokonalý, je vyriešený dobre. Rozľahlé štatistiky vám prezradia všetko a nič netaja. I keď situácia, keď v štatistike píše, že budova je v činnosti a nič sa v nej v skutočnosti nedeje, dosť zamrzí. No to sú len maličké nedostatky, ktoré sa hravo napravia patchom. No jedna vec sa výrazne nepodarila. A to je bojový systém.

Na Caesaroch to bolo stále, a autori sa nepoučili ani pri tomto diely. Boje, hlavná historická hodnota z rímskych časov, sa tu nikdy nespracovali na úrovni. V kampani si môžete vybrať cestu vojenskú alebo naopak hospodárskou. Za vojenskú budete nútený stavať hradby, a i keď sú až štyri druhy vojenských jednotiek, je medzi nimi najskôr rozdiel vizuálny. Pravidlom je, že vyhráva v boji ten, čo má početnejšie vojsko. A to nie je dobre. Koniec koncov, autori sa hlavne sústredili na hospodárstvo, nie na vojenskú časť. No beriem to jednoznačne za mínus.

Takže, aby som odpovedal na úvodnú otázku. Dočkali sme sa najlepšej budovateľskej stratégií? Jednoznačne. Caesar IV je mixom toho najlepšieho z Glory of the Roman Empire a CivCity: Rome. Len ten bojový systém… Audiovizuálna stránka hry dobrá, hrateľnosť perfektná, málo chýb… Takýchto hier sa v súčasnosti robí málo. Caesar plní svoju úlohu pokračovania legendy na jednotku a dosiahol, dokonca prekonal, už aj tak vysoko nastavenú latku. Vrelo odporúčam!

Plusy a mínusy:
+ audiovizuálne spracovanie
+ prechod do 3D rozmeru
+ ekonomika
+ AI
+ efekty
+ interface
+ nenastavajúci stereotyp
+ množstvo budov, surovín a výrobkov
+ úspešný nástupca legendy
+ obtiažnosť
– bojový systém
– občas zdĺhavosť
– obtiažnosť

Verdikt: 91%

Autor recenzie: Pepo33