Half-Life 2: Episode One

Bicykle a športové vybavenie

Hra ktorá k nám prišla s mnohími očakávaniami a predsa nesklamala všetkých, čo čakali rovnaké pocity pri hraní, aké mali pri Half Life. Možno sa mi to len zdalo, no Episode One už nemala toľko prvkov, kde bolo potrebné využívať znalosti fyziky a používanie dopravných prostriedkov.

Výrobca: Valve
Nosič: DVD
Internet: Požadované pripojenie (Steam)
Jazyk: Pôvodný – anglický
Slovenský preklad: Slovenské titulky na webe
Dostupnosť ČR: MegaHry.eu
Dostupnosť SR: Hry-SK.com
Autor: Naetoo

Nič to nemení na kvalite, síce kratšieho skvelého pokračovania príbehu série Half Life, ktorej sa darí v obľúbenosti, od čoho sa odvíja aj najvyššia predajnosť práve tejto série zo všetkých herných titulov aké boli kedy vyrobené. Ako z názvu už vyplýva, ide o Episode One, čiže nasledovať bude Episode 2 a potom Episode 3. Ďalšie vydania, vysvetľujúce príbeh a dej života Gordona Freemana a Aly Vanceovej, ich snahu zachrániť čo najviac ľudí a ako to už býva, aj o záchranu samých seba, ako inak. I keď hovoríme o datadisku, je možné Episode One hrať bez potreby nainštalovanej hry Half-Life 2, čo pri datadiskoch často odráza kupujúcich, lebo sú nútení kúpiť základnú hru. Rovnako to bude aj u Epizodiálnych pokračovaní. Stále nevedmo s akým číslom sa séria naisto ukončí. Z internej stránky hra zmenila mierne niektoré typy súborov, čo bolo pre prekladateľov na celom svete ťažký oriešok, boli to aj súbory DAT s textom, čo je u Half Life série novinkou. Na disku zaberie niečo menej ako 3 GB a je samozrejme potrebné internetové pripojenie, kôli aplikácií Steam.

Grafika zvuk:
Grafika zostala takmer nezmenená, mierne vylepšená, slabo sa zvýšila minimálna konfigurácia od pôvodného Half-Life 2. Celá hra sa efektami len tak hemží, od prvých okamihov hry až po posledný s výbuchom Cytadely. Grafika skvelá, nehovoriac o vynikajúcej fyzike postáv pri akomkoľvek rozlíšení monitora. Žiadne kockatenie obrysov tváre. Jemné vyhladzovanie, farby, emočné prejavenie tvárenia sa Alyx. Zvuk, bez hlúpecho prikrášľovania deja, bez hudby. V pozadí zvuky ulice a zvuky prostredia. Hudba by v celkovej atmosfére len kazila pocit z hry a strachu, ktorý sa celou hrou stále prechádza. Ak poznáte začatok HL série, jediná hudba ktorá sa vám tak vryje do pamäti je niekoľko sekundová sekvencia pri obrazovke Chlapa s uzáverom naletovaným na oku. Trochu nereálny obrázok ale až neoddeliteľne spojený s half life. Kde inde môžete vidieť ľudskú hlavu s ventilom, z funkčného hľadiska absolútne absurdná vec….. Rýchle zvuky, okolitá atmosféra, to je to pravé čo robí po zvukovej stránke celé Half Life tak svelé, že si to ani neuvedomujeme. nebudem už okolo toho obkecávať, len som si všimol, že tomuto detailu nikto nevenuje priveľkú pozornosť.

Hrateľnosť. 
Mnohí vravia, že hra je prejdená ľavou zadnou, – áno s cheatmi sa prechádza skvelo. Hra je ale príbehom vážne o niečo kratšia aké boli predstavy každého hráča. Zrejme na tom niečo bude. Bez cheatov je to ale hra skvelá a nik nehľadí na krátkosť deja, pretože obtiažnosť predierania sa z útrob Cytadely až von dáva zabrať každému hráčovi. Umelá inteligencia stojí na vysokej priečke, a počas celej hry som nepostrehol ani jedinú prihlúplu chybu. Vše, akoby ovládané ďalším hráčom na druhej strane monitora, premyslené pohyby a hráčom ovplyvniteľné správanie. Ak sa Alyx postaví do chodby a nemôžete prejsť, ona to pochopí a uhne sa. Zasvieťte Alyx baterkou v tme rovno do tváre a hodí na vás grymasu, ktorou dáva najov, aby ste s baterkou šli trochu nabok. Zakryje si oči rukov a prižmúry oči, vadí jej svetlo a dáva to najavo. Nešikovnosť ? Prečo by sa táto stránka mala týkať výhradne len vás ako hráča? Aj zombie môže byť nešikovné a odpáliť bombu. Príšerná predstava je Zombie s odisteným granátom v rukách, samo si neuvedomuje nebezpečenstvo, ale vrhá sa na vás.

Postavy a zbrane:
Čo sa týka postáv, vše stojí na pôvodných a nezmenených postavách a ich funkciách. Čo je horšie, do mesta vrthli aj nechutné antliony. Pole, ktoré ich držalo od mesta je nestabilné, takže pre nich nie je problém preniknúť až do centra. Skvelým spôsobom a hlavne rýchlym je možné sa ich zbaviť, k tomu slúži Gravitačná zbraň – skvelá pomôcka, ktorá ku Halfovi neoddeliteľne patrí. S ňou sa prechádza celá hra. Gordona za celú hru nebolí ruka a gravitačku pustí len raz. V úvode, keď mu ju pole na chvíľu prepóluje. Chudobnosť na zbrane sa vás bude týkať najmä v problémových situáciách keď jedinou možnosťou bude hádzanie tehiel a bední po Zombie. K zbrani sa dostanete naozaj len málokedy, to aj tak s minimom munície. Z osôb len Alyx, občas nejaký odpor v podobe vojska Družby (Combine), Antliónov, Zombie, alebo headcrabov. Inak nič živé, či mŕtve, ak nerátame monitori na konzolách a počítačoch. Zdravotná sestra, ktorej budúcnosť určite nie je o živote, niekoľko povstalcov a Barney na konci. Veď ani nikomu nikto viac nechýba. Postáv je to dosť, k počtu teda len toľko.

Misie:
Žiadne misie, kto to kde videl… kdeže. Jedna veľká úloha, dostať sa na úspešný koniec hry a splniť pritom hlavnú úlohu: prežiť. Na celkovom konci vás čaká krásny pohľad na vzďaľujúcu Cytadelu a mnoho svetiel, neskôr hluku a…. Pokračovanie z vlaku až v druhom diely…

Fin:
Tak ako to už vždy v Half Life býva, hra nemôže dostať zlé hodnotenie. Ničím priveľmi neprekvapila, lebo sa od nej očakávala kvalita a hrateľnosť na skvelej úrovni. Prekvapenie by sa konalo, keby očakávania nesplnila. Hra plná vynaliezavosti, príbehu, hovoreného slova (ktoré je mimochodom v preklade preložené, takže vylepšuje celkový zážitok z hry) si nechala svoju pravú tvár. Prešiel som celú hru za niekoľko hodín bez toho, aby mi Alyx čo i len raz zabili, ja sám som sa na mediume raz spiekol, 7x spadol a 4x ma zabili. Ževraj šťastie. Neviem ako vy, či lepšie čísla alebo horšie. Krivého slovka asi na hru nepoviem. Priznávam, veď si vezmite, koľko práce dá tvorcom vytvoriť celý tento svet a celú hru… dotvoriť ju do takej podoby v akej ju môžeme hrať a ešte rozmýšľať nad ďalším projektom… to sú tvorcovia vo Valve. Správami o Episodes som prekvapený nebol. Dalo sa to čakať a už čoskoro na webe bude článok o druhom pokračovaní. Ten som dnes pripravoval a Shood mi spraví preklad do slovenčiny.

Plusy:

príbeh
gravitačka
úlohy
fyzika
grafika
výborná hrateľnosť
pocit z hry

Mínusy:

zabite ma!… nič ma nenapadá
že by dĺžka deja ?
a koniec plný očakávania…
málo zbraní

Hodnotenie: 93 %

Šéfredaktor Slovenciny.com, portálu s prekladmi do počítačových hier fungujúceho od roku 2004. Autor prekladov počítačových hier sérií Need for speed, Grand Theft Auto, Call of Duty, Age of Empires III a ďalších.