Half-Life 2: Episode Two

half-life-2-screen

Výrobca: Valve
Vydavateľ: Valve
Typ hry: FPS
Dátum Vydania: jeseň/zima 2006

1998 je rok pre fanúšikov FPS, a všeobecne pre všetkých hráčov na svete pamätným rokom, teda aspoň by mal byť. Vtedy totiž vyšla hra, ktorá dodnes disponuje nepopierateľnými kvalitami, a hoci má z dnešného pohľadu ,,trošku“ kockatú grafiku, nič vám nebráni v tom, aby ste si ju zahrali a s čistým svedomým povedali, že ste sa pobavili. O šesť rokov neskôr vyšiel v zime 2004 Half-Life 2, a úspešne splnil všetky očakávania a prekonal všetky vysoko nastavené kvalitatívne laťky, pričom dodnes patrí k najlepším herným titulom vôbec. Namiesto klasických datadiskov sa však vývojári z Valve na čele s Gabeom Newellom rozhodli rozširovať úspešnosť dvojky akýmisi epizódami. Prvá epizóda je ešte pomerne čerstvou záležitosťou a už na svet presiakli informácie o Epizóde 2, druhom rozšírení z plánovaných troch, s prostým názvom Half-Life 2: Episode 2 .

Vývojári z Valve sú známy tým, že radi nechávajú svojich fanúšikov v napätí, respektíve v očakávaní. Po dohraní dvojky, niekoľko nano časových jednotiek po zničení reaktora Citadely v meste City 17 začalo mysle miliónov fanúšikov trápiť obrovské množstvo otázok: Ako to bude s Gordonom? Prežije Alyx obrovský výbuch? Prežijú ostatné NPC-čka?… a množstvo ďalších.

Na niektoré otázky nám už dala odpoveď hoci krátka, ale veľmi kvalitná Episode 1, no odpovede na množstvo ďalších otázok sa nedozvieme ani v druhej epizóde(E2), pretože hráčov treba nechať napätých. Príbeh a jeho detaily zatiaľ nie sú veľmi objasnené, no je jasné, že bude rozvíjať udalosti z Episode 1. Podstatnú úlohu v E2 by mohla hrať správa, ktorú sa podarilo ukradnúť Combine, a v ktorej sa mimo iných vecí hovorí o tom, že Combine dopustili to, aby bola Citadela zničená, čím chcú zrejme dosiahnuť rozšírenie vplyvu Combine a podporiť tak budovanie ďalších podobných Citadiel. Kompletné následky týchto činov sa však dozvieme až v E3, čiže v E2 nám budú odhalené podrobnosti a príbeh bude rozvíjať práve tieto udalosti.

Znie to síce zaujímavo, ale ako neustále naťahovanie hráčov Valve, a to, že sú na konci ich hier vždy dokorán pootvorené vrátka špekuláciám, čím sa vývojárom úspešne darí donucovať hráčov kúpiť si a zahrať si ďalšie pokračovanie len preto, aby sa dozvedeli, ako sa predchádzajúci diel skončil je síce z marketingového hľadiska šikovné, avšak voči nám, hráčom trošičku neetické. Predsa len, človek je tvor od prírody zvedavý, a zvedavosť nás proste donucuje zahrať si ďalší diel a zistiť, ako sa to v tom predchádzajúcom vlastne skončilo.

Tak, či onak, hrám z dielne Valve sa jedna vec uprieť nedá, a to je ich kvalita. Nech sú vyššie popísané problémy akokoľvek nekorektné a neviem-čo-ešte, ak sa raz ponoríte do hrania, nevstanete od počítača, až kým sa na monitore nezjavia záverečné titulky. Hrateľnosť je vždy takmer dokonale vyvážená, a hranie je skutočne zábavné. E2 má oproti svojmu epizodickému predchodcovi priniesť omnoho viac noviniek, a to jednak na poli prostredí, v ktorých sa budeme pohybovať, tak aj v Gordonovom arzenále a znepríjemňovať cestu nám budú aj noví nepriatelia.

Začnime najprv prostrediami. Ako všetci vieme, cieľom E1 bolo dostať sa k vlaku. Kde nás tento vlak doviezol, sa dozvieme až v dvojke. Jasné však je, že sa pozrieme na vidiek, ďaleko od City 17, pričom v diaľke budeme pozorovať dymiace zničené zvyšky Citadely a zničené mesto plné bojov. Od všetkého mestského chaosu budeme našťastie niekoľko míľ ďaleko, a mohlo by sa zdať, že E2 bude dedinskou idylkou bez problémov, avšak, je to iba zdanie, pretože vidiek prináša viac problémov, ako si Gordon dokázal predstaviť. Z konkrétnych prostredí sú známe napríklad vzdušné a rozsiahle lesy, kde sem-tam narazíme na nejakú tmavú stodolu, poprípade nejakú kopanicu. Pozrieme sa aj do podzemnej siete tunelov vybudovaných Antilionmi, v ktorých sa to bude piesočnými pavúkoidnými stvoreniami priam hemžiť, takže si pripravte brokovnice. Špekuluje sa aj o obrovskej polárnej stanici, do ktorej sa však pozrieme až v trojke, no nakuknutie nás môže čakať aj v dvojke. Všetky nové prostredia budú podľa slov autorov vzdušné, rozsiahle, a postup bude údajne nelineárny.

Vývojári navyše sľubujú omnoho viac fyzikálnych hádaniek, dokonca tvrdia, že akcia a hádanky sa budú v hre pravidelne striedať, a že pomer hádaniek k svižnej akcii bude 50 na 50, čo je tvrdenie viac než odvážne. O tom, že to takto môže fungovať, sa môžete presvedčiť napríklad v survival horore The Suffering. Hádanky by mali byť navyše veľmi zábavné a ich riešenie by nemalo byť nijak náročné. V E2 sa dokonca dočkáme najväčšej fyzikálnej hádanky v celej sérii HL vôbec, takže si pre zmenu pripravte aj mozgové závity.

Nové prostredia si budeme môcť prezerať aj z nového dopravného prostriedku. Jeho názov ani kokrétny popis ešte nie je známy, avšak bude sa jednať o dvojmiestne a podomácky vyrobené vozidlo, kde bude prvé miesto slúžiť vodičovi a to druhé samozrejme spolujazdcovi, ktorý vám však bude môcť pomôcť v prestrieľavaní sa kopou nepriateľov. Zatiaľ nie je jasné, či bude na mieste spolujazdca namontovaný nejaký guľomet, prípadne tau cannon, alebo bude spolujazdec strieľať vlastnou zbraňou. Tak, či onak, nový dopravný prostriedok nám bude k dispozícii po dobu zhruba 50% hernej doby. Jej konkrétna dĺžka ešte nie je známa, avšak nemala by nijak extrémne vybočovať dĺžke hernej doby v E1.

Cestu nám budú znepríjemňovať aj noví nepriatelia, okrem nových druhov Antilionov, napríklad akéhosi „Antilion Kinga“ sa stretneme aj s akýmisi lesnými stvoreniami, konkrétne s trojnohým tvorom, ktorý dokáže rýchlo behať, no jeho nepriaznivé účinky a ani meno nie sú známe. Práve tohto lesného tvora bolo možné vidieť v trailery, ktorý mimo iného rozprúdil veľké pochybnosti a špekulácie, o tom však neskôr. Ako som spomínal vyššie, Gordonov arzenál bude obohatený o jednu novú zbraň. Jedná sa o „Strider Buster“, čiže o akéhosi lovca biomechanických obrovských pavúkov, ktorých sme stretli napríklad v HL2.

Táto zbraň si nájde využitie hlavne pri ničení, respektíve pri oslabovaní bojových ,,strojov“ Combine, a to tak, že na napríklad Stridera vystrelíte bombu, ktorá z jeho jadra vysaje všetku energiu, a tým oslabí jednak obranu pavúčika, tak aj jeho útočnú silu. Takže vám na jeho ,,dorazenie“ bude stačiť už len jedna raketa. Či si tento nový kúsok vo Freemanovom arzenále nájde aj využitie proti bežným vojakom, zatiaľ nie je známe, no dúfajme, že áno. Zmien sa dočká aj gravitačná puška. Konkrétne sa jedná o akejsi novej munícii práve pre túto zbraň. Pre normálny chod tejto zbrane samozrejme muníciu nebudete potrebovať. Spomínate si však na okamihy v Citadele, keď vám boli odobraté všetky zbrane, ale vaša gravitačná puška niekoľkokrát zosilnela? Tak práve na zapínanie/vypínanie tejto ,,funkcie“ bude nová munícia slúžiť.

Ako som naznačil vyššie, pre E2 je už aj trailer, v ktorom sa vyskytlo niekoľko veľmi špekulatívnych záberov. Tie sa jednajú práve Alyx, ktorá sa v jednom z nich horko-ťažko drží na časti rozbitej koľajnice, a visí nad hlbokou priepasťou, pričom pád by samozrejme znamenal istú smrť. V jednom rýchlom zábere sa dokonca Alyx pustí a drží sa už iba jednou rukou!! Na to nasleduje prestrih na Vortigonauta, ktorý v rukách nesie práve Alyx, avšak tá je v bezvedomí. Je teda Alyx živá? Podľa všetkých informácii áno, ale to zistíme až v E2. Pátranie po odpovedi na túto otázku, a po udalostiach,
ktoré predchádzali týmto dramatickým záberom bude jeden z primárnych cieľou E2. Po E1, kde bola Alyx najdôležitejšou NPC, bude teda jej úloha dôležitá aj v E2. Podľa slov vývojárov má každá Epizóda akési jadro. V E1 bola jadrom spolupráca s Alyx, ktorá bola dovedená priam do dokonalých medzí. Jadrom E2 by teda malo byť zisťovanie práve trailerom načrtnutných problémov a taktiež aj vyššie uvedená tajná správa Combine.

HL2: E2 samozrejme pobeží na Source Engine, avšak tak ako sa dočkala grafická stránka vylepšenia v E1, zmeny, teda vylepšenia budú samozrejme aj tu, takže sa opäť môžme tešiť na skvelý herný zážitok, ktorý bude navyše aj pastvou pre oči. HL2: E2 bude podľa všetkého opäť ďalšie skvelé pokračovanie skvelého HL2, na rozdiel od E1 však prinesie množstvo noviniek, počínajúc novými prostrediami, novým dopravným prostriedkom, novými zbraňami a nepriateľmi, končiac pri celkom zaujímavom príbehu a hlavne pri hľadaní odpovede na otázku, či je Alyx živá. Báť sa môžme akurát skutočne krátkej hernej doby, avšak my to tým vývojárom z Valve nejak odpustíme a ich novú hru si vďaka vypestovanej zvedavosti a túžbe po ďalšom skvelom hernom zážitku aj tak zahráme…

Shood + Naetoo

Online kníhkupectvo BUX.sk
Šéfredaktor Slovenciny.com, portálu s prekladmi do počítačových hier fungujúceho od roku 2004. Autor prekladov počítačových hier sérií Need for speed, Grand Theft Auto, Call of Duty, Age of Empires III a ďalších.