Heroes of Might & Magic 5

Bicykle a športové vybavenie

Dajte mi dve pinty vášho najlepšieho piva. Dnes mám za sebou ťažký deň, s chlapcami spod Železnej Hory sme rozsekali celý regiment nemŕtvych. Vidíte tú začernenú bradu? Normálne je šedivá, len ma prekvapil jeden z tých ich spektrálnych drakov. Šťastie, že sme mali zo sebou medvede, naši huňatí priatelia ich zadupali do zeme. Chcete to ozaj počuť? No dajte sem to pivo a porozprávam vám.

Výrobca: Nival Interactive
Vydávateľ: Ubisoft
Zem výroby: Rusko
Požiadavky: CPU 2,8 GHz, 1 GB RAM, 256 MB GFX
Web: www.mightandmagic.com

Začalo to strašne dávno. Pred desiatimi rokmi vyrobilo 3DO Heroes of Might & Magic a séria bola tak úspešná, že nakoniec vyšlo piate pokračovanie. U nás to hral aj ten poslední trpaslík, ale chceli sme tam aj niečo a v datadisku to konečne vypočuli. Samozrejme, že v aliancii s ľudmi a elfami boli mágovia, ale to sú len starci s nosmi zabodnutými hlboko do ich spisov a nechávajú za seba bojovať len sprosté kamenné sochy, hlinených panákov a džinov z lampičky. No to rozhodne nie sú dobrí spojenci, preto v tomto datadisku pribudla nová rasa, teda my – trpaslíci.
No vidím, že sa tu zbehla pekná partička a počúva moje rozprávanie. Hostinský, pivo pre mojich elfích priateľov u stolu číslo 3. Nastažte svoje špicaté uši chlapci. Ako iste viete, kráľovná Isabela na konci základnej hry bola síce zachránená, ale nadobro posadnutá démonmi, pokračovanie nedalo teda na seba dlho čakať. Bohužiaľ ma veľmi sklamala prvá kampaň. Už som chcel odskúšať ako vykreslili naše trpasličie mesto, ale namiesto toho som sa musel prehrýzť dlhou kampaňou za Haven, teda ľudňa najnudnejšia rasa zo všetkých. Prečo mi sakra nebola ponúknutá naša povestná trpasličia muzička hneď na začiatku? No cez to som sa preniesol.

A potom som sa dočkal a uvidel som zašednuté brady, hrubé rysy, ťažké sekery. To sme my, trpaslíci. Vynikajúci obyvatelie tejto zeme. Máme k dispozícii perfekné jednotky, bojovníkov a vrhačov sekerami, trpasličích mágov, jazdcov na medveďoch a dokonca mamutoch. Lávoví draci mi nepripadajú ako dobrí nápad, nikdy som na Osamelej Hore nevidel draka, čo by poslúchal trpaslíka, jedine nás jedol. Radšej by som bol výrobe extrémne silných mechanických drakov, ale som spokojní a s medveďmi. Áno, nebojte sa, pomaly sa dostávam k tej bitke.
Naše mesto je.. zaujímavé. Naozej si viem predstaviť, že by siene v Morii boli postavené týmto architektonickým štýlom, ale vyzerá to v postate ako Isengard. Trpasličia architektúra je vcelku iná. No sentimentalitou za svojou domovinou vás nebudem otravovať. Iba som chcel povedať, že všetko stojí strašné množstvá surovín, pochopiteľné. A prečo priatelia? Lebo je to aj extrémne silné.

K piatim druhom mágie datadisk pridáva runovú trpasličiu mágiu. V boji ju môžem použiť kedykoľvek, aj keď nie je na rade hrdina, no hociktorá jednotka ju má k dispozícii. Slušné, nemám pravdu, mágovia na nej pracovali dlhé roky. Stojí nás to enormné množstvo zlata a iných surovín, ale runy sú vskutu silné, nie ako toto pivo, miešate to s vodou? Myslíte, že keď vypil už 5 korbeľov tak nerozoznám, že ste mi tam dali horšie pivo a predávate ho stále za rovnakú cenu? No však preto, dajte sem ten pohár. A.. kde som to skončil? Jasné, no ako dopadla naša bitka?

Ja a dvadsať chlapcov zo Železných hôr sme si to hrnuli popri toku Čírej rieky, keď v tom spoza kopca vyleteli asi tri spektrálne draky a za nimi bežali hordy kostlivcov a zombíkov. Z kopy kostí a zhnitého mäsa vytŕčali vysokí lichovia a viedol ich obrovský smrťák. Modlil som sa k trpasličím bohom a v rukách zvieral jedinú moju záchranu, obrovskú obojručnú sekeru a uvažoval som koľko zombii pošlem k zemi skôr ako sa k nim pridám. Moje myšlienky prerušil arcimág Frostbear, ktorý vďaka runovej mágii trafil dvoch drakov gigantickými kusami ľadu a tí vleteli do hlúčku svojich nemŕtvych prívržencov. Tí, ktorým ostalo dostatok končatín sa vrhli na našu skupinu. Nevedel som kde sa skôr zahnať. Hrkajúce kosti kostlivcov sa ozývali zo všetkých strán, sekerou som točil okolo seba a len som počul ako im praskajú ochabnuté rebrá. Zrazu ma niečo silno potiahlo a ja som letel za svojou sekerou, ukazálo sa, že sa zakusla hlboko do jedného tučného zombíka a ten sa so mnou prevrhol na zem. Skôr ako som sa postavil na nohy zo zeme vyliezol jeden z tých ohavných duchov a zmotnil sa, aby ma zabil. Sekera, ktorú hodil Dogerick, veliteľ našej skupiny mu vletela do hlavy v momente keď sa zhmotnil a ja som v fuchu ďakoval, že Dogerick nakoniec išiel s nami na túto výpravu. Vytiahol som sekeru zo zombíka a rozbehol sa k lichovi, ktorý už medzi rozkladajúcimi sa zubami omieľal nejakú kliatbu. Kostanaté telo sa zosypalo na hromadu zombii a ja som sa poobzeral po tej spúšti. Shorij ležal tvárou v zombíkovi prepichnutý mečom v chrbte. Videl som ešte niekoľko ostatných, ktorých dostali lichovia odpornými kliatbami. Arcimág odrážal smťákove útoky a pár trpaslíkov mu bežalo na pomoc. Dogerick dorážal posledných kostlivcov a ja som sa rozhodol, že zlikvidujem párik duchov, ktorí až teraz vyliezli zo zeme. Zabudol som na draka, ktorý mi takto upravil zostrih brady. Ako uhoľ, vidíte? V snahe zahasiť si bradu som sa asi tak oháňal, že som duchov zaštiepil sekerou. Našťastie moja úloha v tomto boji už bola u konca, lebo arcimág zakúzlil na draka nejaké silné kúzlo, lebo ten sa zmenil na koncu spektrálneho ľadu a rozbil sa o skaly. Prežila nás asi len polovica, čo mi pripomína, načapujte ďaľšie pivá, išiel som popredu a ostatní chlapci dorazia každú chvíľu.

Ach, bola to pekná hostina. Kopec piva a pečeného mäsa. Nepriniesla toho mnoho, ale čo viac potrebujete ako trpaslíkov ich mágiu, jednotky, pokračovanie príbehu a kvalitné zmeny v multiplayeri? Zamrzí dlhá kampaň za ľudí a vlastne toho moc nového nie je, ale stačí to. Je to datadisk ako má byť, kvalitný, vydrží dlho a fanúšikovia pôvodnej hry si ho nenechajú újsť.

Plusy: 
trpaslíci, medvede, mamuty
Runová mágia
Tri dlhé kampane – ľudia, trpaslíci a temní elfovia

Mínusy:
kampaň za ľudí
nenávidím nemŕtvých

VERDIKT: 7,8/10

Tangorn