Just Cause

just-cause-screen

 

Výrobca: Avalanche Studios
Vydavateľ: Eidos
Typ hry: akčná
Dátum vydania: Zima/Jar 2007

Hra Just Cause bola na E3 prezentovaná už minulý rok, keďže však nikto nevedel, o čo v tej hre vlastne išlo, nevenovala sa jej žiadna extrémna pozornosť. Ostatne, aj vývojárske štúdio Avalanche Studios sa veľmi nemá čím chváliť, veď ich posledný projekt 25 to Life prepadol na celej čiare nielen u recenzistov, ale aj u hráčov. Čo teda možno očakávať od vývojárskeho štúdia s takouto minulosťou? Teoreticky nič. Prakticky však prekvapivo veľa!!
Hra vás postaví do úlohy tajného, a veľmi špeciálne vycvičeného agenta Rica Rodrigueza. Ten predstavuje typické stelesnenie klišovitého hrdinu, ktorého možno nazývať aj James Bond 2 či Lara Croft v slipoch. A čo má vlastne tento agent za úlohu? Na jednom malebnom ostrovčeku (teda skôr ostrovisku) nachádzajucom sa v Karibskom mori, na ktorom sa pestujú pre túto oblasť typické citrusové plody a banány vládne diktátor.

Nebojte sa, na Kubu sa nepozrieme, pretože zmieňovaný ostrov v skutočnom svete nenájdete. No, takže na tomto malebnom ostrovčeku nevládne až tak mierumilovný diktátor, pretože medzi jeho hlavné priority patrí výroba zbraní hromadného ničenia, ktorými chce následne vymazať z mapy sveta Spojené štáty a ďalšie imperialistické veľmoci. Na vás teda je, ako inak, mu v tom zabrániť. Na to, že na zvrhnutie diktátora, na vyzabíjanie a likvidáciu jeho ochranky a všetkých zlých chlapcov, čo s ním majú niečo spoločné, stačí jeden muž, sme si už zvykli. Avšak vývojári mohli prejaviť aspoň kúsok snahy, obetovať aspoň pár hodín rozmýšľania a venovať príbehu aspoň štipku tvorivého umu, pretože to, čo je v Just Cause nazývané ,,príbehom“, je v skutočnosti jedno veľké klišé, ktoré vás nenadchne, ani keby ste doteraz žili na inej planéte.
Rico Rodriguez je teda špeciálny tajný agent CIA. Ako každý správny tajný agent samozrejme ovláda kopec špeciálnych pohybov a trikov, tisíc a jeden spôsob, ako zlikvidovať nepriateľa, a taktiež vie riadiť každý dopravný i nedopravný prostriedok, ktorý sa mu dostane pod ruky. Okrem všemožných zbraní, ako napríklad pištole, samopale, brokovnice, snajperky, raketomety, pušky, či iných strelných zbraní sa vám do rúk dostane aj niekoľko viac-menej zaujímavých vecičiek. Napríklad pištoľ, ktorá namiesto projektilov vystreľuje háky. Spolu s variabilným a Ricom plneovládateľným padákom sa prakticky jedná o smrteľne zábavnú a užitočnú kombináciu. Pre lepšiu predstavivosť uvediem príklad:

Letíte nad vegetáciou posiatou krajinou, snažiac sa nenápadne dostihnúť limuzínu prevážajúcu cieľ vašej úlohy, keď tu zrazu z ničoho nič nastane výbuch zapríčinený nepriateľskou raketou zem-vzduch. Vaśe rýchle reflexy vás samozrejme donútia vystúpiť (Nie katapultovať sa, VYSTÚPIŤ), nuž a vy si padáte, môžte sa posadiť do tureckého sedu a sledovať vybuchujúce lietadlo. Teda mohli byste, keby ste hrali za obyčajného hlavného hrdinu v obyčajnej hre. Lenže Rico vonkoncom obyčajný nieje, a tak bol samozrejme pripravený aj na takúto ošemetnú situáciu. Takže, padáte si a sledujete výbuch lietadla, a pritom ste otvorili špeciálny padák, vytiahli špeciálnu pištoľ s vystreľovacím hákom, vystrelili ten vystreľovací hák na limuzínu vezúcu objekt, ktorý máte zničiť, pritiahli ste sa k danej limuzíne, zabalili padák, zlikvidovali objekt, a mission accomplished. Áno, vážení, Just Cause rozhodne nebude obyčajná hra.

O tom môže napovedať aj rozloha herného sveta. Just Cause vás poprevádza po krajine o rozlohe 32km štvorcových!! Čo je na tom však najlepšie, je fakt, že počas jazdenia/lietania/plávania vás nečaká ani jeden otravný loading!! Modely, príroda a všetko ostatné sa totiž bude vykresľovať počas hrania, a vy sa budete môcť, teda za predpokladu, že máte dostatočne silný počítač, ktorý bude zvládať nie len súčasné akcie a vykresľovanie prostredia, ale aj loadovanie ďalších prostredí, ponoriť do skutočne pohlcujúceho sveta bez otravných a nudných loading… obrazoviek. Niečo podobné sme zažili aj v GTA: San Andreas, a bol to zážitok omračujúci. Na hernej mape sa okrem všemožnej tropickej vegetácie bude nachádzať aj množstvo obývaných oblastí, ktoré budú mať skôr charakter roztratených osídlení a menších dedín, ako nejakých veľkomiest.

Je možné, že jediné nahrávanie, ktoré sa bude v Just Cause odohrávať citeľne bude pri vstupoch do interiérov, jedná sa však o čistú špekuláciu, konkrétne a dôveryhodné informácie ešte nie sú známe. Just Cause ponúkne hráčom freeformovú hrateľnosť. Niečo podobné, ako napríklad TES IV: Oblivion, alebo GTA: San Andreas. Je na vás, či sa rozhodnete nasledovať hlavnú príbehovú líniu, pozostávajúcu z niekoľkých desiatok úloh, alebo si vyberiete plnenie zaujímavých nepovinných misií, ktorých bude samozrejme veľa, alebo sa proste budete len tak premávať cestami lemovanými palmami a užívať si obrovskú rozlohu herného sveta. VÝBER JE LEN NA VÁS.

Audiovizuálne spracovanie vyzerá z dosiaľ vypustených videí, screenshotov a iných foriem vizuálnej prezentácie celkom slušne. Hlavne možnosť cestovania po obrovskom svete bez jediného loadingu znie lákavo. Textúri by mali podľa vývojárov byť detailné a s vysokým rozlíšením. Modely postáv vypadajú dôveryhodne a celková grafická stránka hry pôsoby prepracovane.
Just Cause nás môže všetkých veľmi milo prekvapiť. Na debilné príbehy sme si v poslednej dobe už nejak tak zvykli, a na hrdinov samotárov-záchrancov sveta taktiež. Uvidíme, či bude vymyslený Karibský ostrov skutočne taký zaujímavý, ako to hlásajú vývojári a či sa podarí dotiahnuť zatiaľ-veľmi-sľubne-vyzerajúci projekt Just Cause do konca….

SHOOD

Online kníhkupectvo BUX.sk
Šéfredaktor Slovenciny.com, portálu s prekladmi do počítačových hier fungujúceho od roku 2004. Autor prekladov počítačových hier sérií Need for speed, Grand Theft Auto, Call of Duty, Age of Empires III a ďalších.