Knižný bestseller Ready Player One bude určite hráčov zaujímať

Bicykle a športové vybavenie

Napísať knihu o počítačových hrách je vždy ambiciózne, no často ide o prepadáky, ktoré nedokázali osloviť masy. Aj súčasné knihy z fantasy prostredia, aké sú najčastejšie, nedokážu na Slovensku dosiahnuť výnimočný predaj, jedine ak ešte boduje Szapkowski so Zaklínačom. To, čo sa však podarilo Ernestovi Clinovi s knihou ReadyPlayerOne je úctyhodné. Dokázal totiž do knihy dostať všetko možné z pôvodných hier a najstarších herných konzol, z pôvodného sveta, ktorý formoval počítačové hry a spojil to s moderným svetom budúcnosti.

Ready Player One

Niečo, čo by nemalo logiku a ani zmysel, keby to nebol prvoplánový zámer – oživiť práve v budúcnosti naozaj originálnym spôsobom celý počiatok herného priemyslu v osemdesiatych rokoch. Kniha ReadyPlayerOne je výnimočná udalosť, ba dokonca by sme jej vydanie mohli nazvať malým sviatkom hráčov počítačových hier.

Kniha v slovenčine vychádza 7. Júna 2016

Už o niečo viac ako mesiac sa budeme môcť sami v slovenčine dostať do príbehu odohrávajúcom sa v roku 2044. Vo svete, kde vládne miestami chaos, miestami hlad, svojim spôsobom vládne virtuálny svet, do ktorého sa presúva množstvo ľudí, celé rodiny, pracovné tímy. Na rôznych planétach a v rozličných svetoch sa odohrávajú súboje, zažívajú príbehy zo slávnych filmov a seriálov, ovládajú rôzne vozidlá, ktoré si sami naprogramovali a vôbec pohybujú sa v obrovskom otvorenom svete, kde na spôsob online hry fungujú a rastú. Planéty v bezbojovej oblasti sú napríklad tie, kam sa pripájajú študenti kvôli vzdelávacím programom.

Celý rozsiahly a stále rastúci systém OASIS vytvoril JamesHalliday. Ten však zomiera a ako čudák zanecháva niekoľko miliardové dedičstvo v rukách právnikov, ktorí ho odovzdajú až tomu, kto ako prvý nájde tri ukryté kľúče a odomkne nimi 3 brány. Niekoľko rokov sa márne snažilo nájsť tieto kľúče veľké množstvo tímov, aj korporácie snažiace sa ovládnuť následne celý OASIS vo svoj prospech, no nikto kľúče nedokázal nájsť. V čase, keď svetové médiá začali hon po dedičstve a po troch kľúčoch pokladať za vtip starého čudáka a klesol aj záujem o jeho hľadanie, na webovej stránke venovanej stále prázdnej tabuľke najvyšších skóre sa v jeden celému svetu zobrazilo meno Parsifal. Chalan z ulice dokázal objaviť prvý kľúč.

Rozpútal tým šialenstvo, pretože kým dovtedy svet netušil, kde má hľadať, čo má hľadať a hlavne či je to vôbec pravda, on dokázal, že to možné je a upútal na seba priveľkú pozornosť nie len laickej verejnosti, ale aj tých, ktorí bažia po moci. Na čitateľa je od začiatku pripravená neuveriteľná jazda starými hrami, úlohami a hľadaním cesty k pokladu. Spolu s jeho púťou za cieľom však rozpútava aj peklo, mení svet a aj priateľov na niečo celkom iné. Takzvané Easter Eggy – skryté kódy v hrách nachádzajú v systéme OASIS odrazu svoje opodstatnenie a aj v čitateľovi samotnom kniha zanecháva také pocity, akoby bol priamo hráčom daných hier a ocitol sa vo virtuálnej realite spolu s hlavným hrdinom. Cesta za bohatstvom lemovaná spomienkami na naše herné začiatky (ak máte 30 a viac) sa môže začať.

Ak nečítaš, táto kniha je pre teba aj tak

Ak sa cítiš hrdinom pre highlevel na Steame, šialené úrovne na Playstation Online či na obdobách iných konzol, máš v pamäti HighScoreladders so svojim menom na vrchole a neprečítal si zatiaľ žiadnu poriadnu knihu, aj vtedy ťa bude táto kniha baviť. Bude baviť a s napätím si ju prečíta nepochybne každý jeden hráč pôvodnej hernej klasiky, tých hier, ktoré formovali herný svet a dotiahli ich úroveň do dnešnej podoby. Ide o akúsi spomienku do minulosti, výnimočný príbeh. Ak by ste chceli spojiť pôvodnú hernú klasiku do jednej napínavej dobrodružnej knihy, vysmiali by vás. Ak by ste to spravili týmto spôsobom, úspech máte zaručený.

Kniha je mimochodom už teraz v predpredaji.

www.martinus.sk
Šéfredaktor Slovenciny.com, portálu s prekladmi do počítačových hier fungujúceho od roku 2004. Autor prekladov počítačových hier sérií Need for speed, Grand Theft Auto, Call of Duty, Age of Empires III a ďalších.