Recenzia: Čo vám ponúkne Act of Aggression tvorcov Wargame

2. septembra oficiálne vychádza herná novinka od Act of War, Ruse a Wargame, ktorá po dlhšej dobe prináša niečo poriadne do sveta RTS stratégií. Áno, presne ten typ hier, kde budujete vojsko, využívate suroviny a budovy na produkciu ďalších jednotiek, techniky a vylepšení. Stručne povedané Act of Aggression je hrou, v ktorej sa miesi moderný vek vojen a technológií, s možno menej realistickým fungovaním vojny ako takej, no v ktorej hre je naozaj reálna? Tvrdá reálna vojna je na šťastie ďaleko od nás, no hrám s touto tematikou popularita neutícha. Týmto novým prírastkom do žánru sa vo vás trochu oživí úloha stratéga, pretože premýšľať a uvažovať skrátka bude nevyhnutnosťou.

Act of Aggression

Act of Aggression v akcii
K dispozícií sme mali hru na Steame, ktorá sprístupňuje buď hru SOLO, alebo MULTIPLAYER. Pre moje nie príliš ideálne tempo a tiež neustálu nutnosť od hrania odchádzať som si veľmi multiplayer nevychutnal. Za to pri kampani som si po pravde užil naozaj veľa. Prvé misie prinášajú úplné základy ovládania niekoľkých mužov s rovnakými vlastnosťami a výkonom. S nimi brázdite mexickú krajinu v chaose až k splneniu úlohy, získania hľadaného vozidla. Do cesty sa vám postaví niekoľko nepriateľov, ktorí ešte celkom neukážu, čoho sú schopní a s najväčšou pravdepodobnosťou stratíte nejakého toho svojho muža.

V prípade, že získate zmysel pre stratégiu, neprídete ani o jediného. Je dobré plánovať a predvídať správanie nepriateľa, čo môže znamenať veľkú výhodu. Už druhá misia má pestrejšie úlohy v ktorých prechádzate oveľa väčší svet bez obmedzení toho, ktorým smerom sa vydať. Máte aj vďaka malej minimape v dolnom ľavom rohu hneď jasno, kde sa čo deje. Čo je veľkým plusom oproti tomu málu hier, čo vyrobili zámerne amatérsky nedokonalé, je v Act of Aggression minimapa naozaj využívateľná aj na zadávanie príkazov. Netreba sa teda báť poslať svoje jednotky na miesto na mapke jednoduchým dvojklikom.

Act of Aggression pc game screenshot

Základom pre všetky vaše misie a úlohy je premýšľať. Ale ešte väčším základom, ak sa máte v danej lokalite usadiť a postaviť niekoľko budov, bude získať zdroje. Samozrejme tie finančné, ak nie nerastné. Banka je jednoduchý spôsob, ako si zaistiť príjem, no nutnosťou je zachovať budovu stráženú, prípadne ložiská mať stále pod ochranou. Budovy a jednotky, áno, je tu jedna zaujímavosť, ktorá tak bežná nie je. So svojimi vojakmi obsadzujete budovy, prevezmete nad nimi kontrolu a slúžia vám ako úkryt. To zosilňuje váš útok, ak útočíte na nepriateľských pešiakov vonku, ale chráni vojakov napríklad aj v prípade delostrelectva. Opúšťať budovu sa dá hromadne, takže nebudete potrebovať každého vyklikávať. Budovy majú svoju kapacitu, takže celú armádu do nej neschováte. Čakali by ste však, že tam zmestíte aj tucet armád. Dobre, beriem, že by tu mal byť nejaký systém rovnováhy voči nepriateľovi, ktorý má tiež podobné podmienky.

Act of Aggression pc game screenshot

Žiada sa od vás úspech. Plnenie jednotlivých misií a úloh v nich môže byť plnené na niekoľko percent. Prechádzaním sveta totiž objavíte aj ďalšie misie, problémové oblasti, ktoré držia pod kontrolou nepriateľské sily. Ak však splníte to hlavné, čo sa od vás žiada, pokračovať môžete pokojne ďalej. Do jednotlivých misií sa dá vrátiť aj spätne. Docieliť tak môžete práve splnenie na 100 percent a získať tak niektorý z Achievementov. Tých je tiež slušne požehnane.

Act of Aggression pc game screenshot

Technika. Ak lovím v pamäti, nedokážem si celkom jasne vybaviť hru, ktorá by v tomto žánri ponúkla toľko techniky a jej vlastností. Tanky, transportéry a vozidlá rôznych typov a funkcií, si vyžadujú tiež svoju stratégiu. Bojujete proti nepriateľom rôznej sily, neraz ukrytým a zákerným. Z ich strany ťažko čakať férovosť. Nasaďte proti zlu techniku, pokojne aj takú o ktorej ste ani netušili že existuje. Veliť tankovej brigáde a strelcom je pekný pocit… samozrejme v tomto hernom podaní.

Act of Aggression pc game screenshot

Príjem je dôležitý
Za peniaze si kúpite veľa. V tejto hre potrebujete technológie, zdravotnú pomoc, a samozrejme personálne zásoby. Vojakov vytvárate záležiac od misie, v kasárňach. Každý z nich niečo stojí a tak si to žiada, aby ste príjem obstarávali. Uvedomte si, že hráte vojnovú hru, v ktorej je úlohou ničiť agresiu. Ako z názvu hry vyplýva, niekde sa agresia už prejavila a vašou úlohou je ju potlačiť. V misiách operujete za jednu z troch frakcií a od toho sa odlišuje aj výbava. Záleží od misie a lokalite. Bojujete na celom svete a nie len tak proti hocičomu. Stojíte proti terorizmu a keďže teroristi majú cenu aj živí, zatýkate. Ranení vojaci neutekajú, sú vám k dispozícií a s obyčajným vojakom môžete zvoliť výber zatýkania. Jednoduchá voľba a ovládanie podobné na množstvo starých známych RTS stratégií vám bude na toľko blízke, že hru musíte milovať. Preto výber máte jasný a vďaka podobnosti na tento žáner samotný, sa príliš motať ani nebudete. Zatýkanie sa dá zvoliť na území v konkrétnom rádiuse. V rámci celej vybranej oblasti následne váš vojak bude zatýkať všetkých ranených nepriateľov. Zmysel to má. Dostávate totiž peňažnú odmenu, ktorú si neskôr (ale čoby, keď sa ponáhľate, tak pokojne ihneď) vymeníte za techniku, či vojakov.

Act of Aggression pc game screenshot

Jednotky
Každá misia začína s nejakým oddielom, alebo transportérom s vojakmi. Praktické vozidlo s útočnou silou vám poslúži pri nutnosti rýchleho presunu vojakov. Zdravotnícke vozidlo má tiež svoju útočnú silu a vo svojom okolí v rádiuse okolo seba dokáže obnoviť zdravie vašim jednotkám. Z vojakov je možné vytvárať viacero jednotiek. Záležiac od misie začínate najskôr s klasickými pešiakmi. Už prvé misie vám ponúknu aj ďalšie druhy jednotiek. Ostreľovač je neoceniteľný všade tam, kde nepriateľa potrebujete zneškodniť na veľkú vzdialenosť, sami ho vidíte, no on k vám nemá dosah. Odstrániť vedia aj osobné vozidlo, čo je výhodou vtedy, keď ohrozuje jeho guľomet vašich pešiakov.

Act of Aggression pc game screenshot

Pocit z hry

Určite výborný. Po pár rokoch si zapnete hru, ktorá je naozaj poriadnou stratégiou, bude vás baviť a nemôžete na ňu priveľmi nadávať, pretože je zábavná, hráča si udrží a zároveň je pestrá tým, čo všetko ponúka. Nevybalí hneď všetko na začiatku a k tomu možnosti hry viacerých hráčov online môžu ešte viac zaujať práve moderného hráča, ktorý sa chce spájať so svetom. Na mojom slabšom počítači mi samozrejme trochu haprovalo nastavenie grafiky, pretože hra disponuje vlastným systémom na automatické zistenie konfigurácie a nastavenie najlepších nastavení, no mne vyhovovalo pokojne nižšie nastavenie bez nutnosti čakať na diagnostiku. Hra je rýchla, loading okamžitý, nezdržujú vás hlúposti a tiež úvodné screeny sa dajú hravo preskočiť. Čiže vhupnete do hry a premýšľate nad vhodnou stratégiou bez veľkého zdržiavania. Zdroje máte obmedzené, takže vylihovanie niekde v parku sa nedá. Hra od vás žiada nasadenie, velenie a premýšľanie.

Act of Aggression pc game screenshot

Po grafickej stránke je dobre spracovaný detail postáv, akcie z hora, detaily prostredia, efekty zničenia, výbuchy, paľba a streľba. Sú to detaily, ktoré tešia a dotvárajú celkový dojem z hry. Záležiac od grafickej karty, ktorá v mojom prípade nie je svetoborná, si príde na svoje aj náročnejší hráč. Len čo do akcie zapojíte hrubé tanky, rozsiahle výrobne vojenskej techniky, rakety s dlhým doletom a celú armádu, uvidíte detaily a architektúru všetkých stavieb a technológii v plnej kráse. Áno, postupne sa ako hráč dostávate aj k tej najhrubšej vojenskej výbave a to už bude extra zábava.