Condemned: Criminal Origins

Bicykle a športové vybavenie

Monolith, štúdio, ktoré vytvorilo F.E.A.R. (fakt enormne adrenalínovú režbu), ktorý bol priznajme si to, síce strašne pekný s perfektnou AI, ale bohužiaľ vsádzal na atmosféru Kruhu, čoho sa dnes už nik nebojí a mal otrasné opakujúce sa prostredie, čo viedlo k stereotypu, tak Monolith vytvoril Condemned, ktorý má ešte o niečo lepšiu grafiku a umelú inteligenciu, ale do žánru FPS (funka pre soldierov) vchádza cez zadný vchod pre VIP (vážne idiotská prezývka). Dosť skratiek, pozrime sa Condemned lepšie na zúbok.

Výrobca: Monolith
Vydávateľ: Sega
Zem pôvodu: USA
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, 256 MB GFX
Web: www.condemnedgame.com

Dámy a páni, nože sa prihláste, kto má rád masových, sériových vrahov? Áno, okrem šialených psychopatov, členov klubu Zabi človeka bude viac miesta sa nikto nehlási, čo? Aha, tam sa zdvíha ešte jedna ruka. Pane, ale vy už ste starší pán. Nepoznáme sa odniekiaľ? Nie ste vy náhodou Anthony Hopkins? No podľa toho pohľadu usudzujem, že by som sa nemal pýtať. Tí, čo zdvihli ruky si pri Condemned prídu na kus svojho koláča, kedže sa všetko točí okolo sériových vrahov.
Ethan Thomas (meno znie akoby sa spojilo všetko dobré z Toma Cruisa) je vyšetrovateľ polície a špecializuje sa na sériových vrahov. Celé mesto sa zbláznilo a je plné násilia, zhulených týpkov, ktorým násilie nie je cudzie a mŕtvych vtákov (takých čo naozaj majú perie). O prácu nemá Ethan núdzu a sériových vrahov je naozaj požehnane. Je privolaný k prípadu vraždy, ktorú mal očividne na svedomí Skládačkár, ktorý škrtí svoje obete a potom s nimi pózuje a taktiež s figurínami. Ethan vyťahuje svoje nádobíčko.

Pomôcky ako snímač otlačkov, merač pachu vzduchu, infračervené svetlo alebo fotoaparát bude Ethan často používať, keď bude chcieť zhromaťďovať stopy a následne ich odosielať do labáku, kde ich analyzujú a povedia čo ďalej. Celkovo sa jedná o príjemné spestrenie, aj keď občas frustrujúce, hlavne ak sa pokúšate získať fotky. Foťák musí mať presné priblíženie a nájsť presnú pozíciu odkiaľ vecičky vyfotiť zaberie občas aj 10 frustrujúcich minút. Neni to žiadna Kriminálka Las Vegas, ale poteší.
Ethan po zaistení dôkazov začuje rachot a spolu s ďaľšími dvoma policajtmi ide skontrolovať hluk. Rozdelia sa. Následne sa začne naháňačka s podozrivým a keď je konečne podozrivý zahnaný do kúta spraví presne to čo zvieratá. Prejde do útoku a Ethana omráči. Ethan sa preberá a zisťuje dve veci – podozrivý nie je Skládačkár, ale to nič nemení na tom, že ten týpek naňho mieri jeho vlastnou zbraňou a vyhráža sa mu. Je vyrušený dvojicou policajtov, šak sa nič nedeje, v pohodičke ich zastrelí a Ethana vyhodí z okna (čo sú to za policajti, že sa tak ľahko nechajú zabiť). Thomas musí chytiť toho parchanta, očistiť svoje meno, pretože si polícia myslí, že policajtov zabil on, zistiť čo robí Skládačkár, prečo stúpla tak vlna násilia a prečo všade zdochínajú vtáky. To je približne to, čo sa dozviete v prvom leveli. Môžem vám prezradiť, aby ste neboli sklamaní, že príbeh akokoľvek na začiatku vyzerá dobre na konci je úplne pochybný a slabý. Ethan naháňa sériového vraha sériových vrahov a pokúša sa ochrániť sériových vrahov pre vrahom sériových vrahov, aby neboli ďaľšími sériovými obeťami. A na konci sa nič nevysvetlí, práve naopak. Vtáky asi kapali na vtáčiu chrípku. Nadreálne extra bytosti prišli asi len tak z prdele každého povraždiť a vôbec som sa nedozvedel viac ako v prvej kapitole. Toto môže zachrániť jedine hrateľnosť.

Condemned stavia na strachu a psychopatických scénach, ktoré ste mohli vidieť už vo FEAR s malou Almou. Tu ju nahradilo akési stvorenie s piestami na papuli a dlhými železnými tyčami v rukách. Mne pripadalo skôr smiešne ako strašidelné a asi som nezažil moment, ktorý by ma vystrašil. (možno som už aj ja psychopatický a pripadá mi to normálne). Občas vás majú postrašiť aj temné priestory, nejaké smiešne halucinácie a plazivci. To sú ľudia pohybujúci sa spôsobom jašterici, čo vyzerá dosť nechutne, ale keď zistíte, že stačí im jediná rana z čohokoľvek a padajú k zemi už sa ich veru nebudete báť. No a zabudol som aj na sprosté živé figuríny. Na môj vkus majú na sebe priveľa mäsa a nedalo by sa povedať, že sú aspoň trošku hrôzostrašné.
K strelným zbraniam sa dostane Ethan len málokedy. Preto – pästné súboje, či skôr súboje na férovku, tesný kontkat s protivníkom, to je hlavné lákadlo pre Condemned. Tak dobré súboje boli naposledy v Chronicles of Riddick a konečne ich niekto zapracoval zase do hry. Ethan môže použiť prakticky čokoľvek v okolí, čím sa dá človeku spôsobiť bolesť, keď ho s tým trepnete do hlavy a už to ide. Stačí mačkať jedno tlačítko útoku a obrany a dobre si to načasovať. Správna obrana je veľmi dôležité, inak budete ležať tvárou v kaluži krvi. Útok sa dá ešte skombinovať s kopom, či nepriateľa na okamih omráčiť s tázerom. Po pár súbojoch budete ovládať túto techniku dokonale a odpaľovať jedného bezďaká, zhulenca, grázla či oživlú figurínu za druhou.

Condemned si vyslúžil nálepočku od 18 rokov pre svoje nezvyklú mieru brutality. Krv strieka a v psychopatických ukážkách jej je dosť a taktiež, keď protivníka trochu ubijete, klesne na kolená a v tom okamihu je možné vykonať jednu zo štyroch fatalít. Maníka môžte poslať k zemi jedným presne mierením úderom do papule, efektne mu zlomiť väz (áno, je tu aj známe prasknutie chrbtice), trepnúť mu s gebuľou o tvrdú zem. A konečne posledné je čelíčko. S výkrikom Toma Cruisa v poslednom samuraji vlepí Ethan týpkovi hlavičku, obraz sa zčervenie ako sa mu po náraze dostane krv do hlavy a protivník mŕtvy na zemi.
Mlátiť týpkov je možné prakticky s čímkoľvek. Každá zbraň má štyri atribúty – sila, rýchlosť, obrana a dosah. Sekera je dosť silná, ale zase je pomalá, zato rúrka od potrubia rýchla, ale má malý dosah. Okrem tohto narazíte na kladivo, lopatu, elektrické páky, odtrhnuté dosky a tybule. Vďaka kladivu či sekeriam sa riešia jednoduché hádanky typu – nájdi kladivo a rozbi s ním tieto dvere, nájdi sekeru a rozbi s ňou tieto dvere. Zo strelného arzenálu spomeniem klasickú devinu, brokovnicu či revolver. Pozor! Žiadna zo zbraní sa nedá prebíjať. Musíte sa uspokojiť s tým čo je v zásobníku a keď dojdú náboje aj pažba je dobrá.
Nepriatelia sú ešte inteligentnejší ako vo FEAR a to je už čo povedať. Ak si dobre pamätáte, tam boli protivníci schopní dokonale spolupracovať, vykonávať rôzne akrobatické výkony a reagovať na skoro všetky akcie hráča. Inteligenciu Monolith ešte trochu doladil a je jedna z najlepších akú v súčastnej dobe na poli FPS môžte nájsť. Najviac ju vidno ak protivníka trafíte paralyzérom a pri tej príležitosti mu zoberiete zbraň. Keď sa preberie, začne sa skrývať a hľadať najbližšiu rúru či dosku, ktorú by použil ako zbraň proti vám, k tomu ho jeho kolegovia kryjú (ak mu ešte nejaký zostali) a ak nemá na výber prejde do nebezpečného útoku s päsťami.

Pred rokom som sa na svojom kompe pokúšal rozbehať FEAR a vyzeral dosť hnusne, teda na tom, čo som vtedy mal by som ho inak nepustil, ako len s rozlíšením 800×600 s vypnutými skoro všetkými efektami. Čas pokročil a ja som kúpil 512 MB RAM naviac a novú grafiku. Vizualizácia Condemned je ešte lepšia ako u FEAR a mne ju počítač zvládol v pohode tak som si mohol vychutnať všetky tie pochmúrne detaily a tmavé priestory. Zvukovú stránku som nejak nevnímal, čo neznamená, že by tam nebola, len nebola až tak zaujímavá, aby ma upútala.
Neviem či to je dnešnou presýtenou hernou scénou, nedostatkom nápadov vývojárov, ktorí sa boja skúšať niečo nové a držia sa stále zastraralých smerov, ale nenašiel som na Condemned nič, čo by ma presvedčilo, aby som si to zahral znova. Príbeh ma ku koncu sklamal a nič nevysvetlil. Inovatívne súboje v štvtrtom leveli zvládnete spamäti a stane sa z nich obvyklá rutina a hladinu zábavy nezdvíhajú do výšin skvelá grafika, umelá inteligencia ani poslabšia hororová atmosféra. Nehádam sa, že Condemned je dobrá hra pre niekoho, ale nie pre mňa. No musím byť objektívny.

Plusy:
zo začiatku sľubní sérioví vrahovia
boje na blízko
netradičné zbrane (lopata, doska, tabuľa…)
umelá inteligencia
grafická stránka

Mínusy:
nedostatok strachu
nič sa nevysvetľuje
po čase stereotyp

VERDIKT: 7,3/10

Tangorn