Crysis 2 (Eruantien)

Prvý Crysis spôsobil ošiaľ vo svete FPS a prekonal všemožné hry zamerané na podobný štýl hrania grafikou, inovatívnosťou a príbehom. Niekoľko rokov po prvom vydaní Crytek prináša pokračovanie tohto titulu. Podarilo sa im prekonať vlastný triumph?

Vývoj: Crytek
Vydavateľ: Electronic Arts
Dátum vydania v EU: 25. marec 2011
Žáner: akčná FPS
ESRB rating: M (od 18 rokov)
Minimálne požiadavky: Windows XP, Vista, 7, Procesor Intel Core 2 Duo 2 GHz alebo Athlon 64 2,2 GHz, 2 GB RAM, Grafika NVidia 8800GT 512 MB, ATI 3850HD 512 MB, 9 GB miesta, klávesnica a myš alebo Xbox 360 ovládač

Mestom New York sa šíri infekcia. Celé obyvateľstvo je v ohrození a farmácia sa snaží nájsť liek na túto chorobu. Do toho vstupuje aj spoločnost CELL so svojím vojskom, ktoré má za úlohu ochrániť tých zatiaľ zdravých ľudí.

Naneštastie sa však pridávajú do „konfliktu“ aj mimozemštania a keďže sa liek nepodarí nájsť, pôvodný plán evakúacie obyvateľstva padá a ostrov sa dostáva do karantény. Vy, ako jeden z mariňákov pod prezývkou Alcatraz, sa plavíte v ponorke do Manhattanu, keď vaše plavidlo z ničoho nič zasiahne niečo neznáme. Máte, čo robiť, aby ste sa z nej dostali na povrch spolu so svojimi kolegami. Socha Slobody už nie je tým, čím bývala a celý New York je v plameňoch. Takmer mŕtveho vás z vody vytiahne starý známy z Crysis 1, ktorý sa záhadne stratil, Prorok.

Infekcia však zasiahla aj jeho a tak vám prenecháva pred smrťou svoj NanoSuit, v ktorom budete počas celej hry masakrovať všetko, čo sa len pohne. Prvé kroky s ním vám dajú na známosť, že to nebude niečo obyčajné.
Džungle z Crysis 1 vystriedali mrakodrapy a ruiny mesta New York, čím sa autorom otvorili nové možnosti. Jaskyne vystriedali potrubia a metrá a pláže ulice s vybuchnutými autami.

Rýchly spád už v úvodných sekundách vás naplno vtiahne do hry a nedá vám dýchať až do konca. Nespočetné množstvo nepriateľov, ktorí na vás čakajú naprieč New Yorkom, od klasických vojakov spoločnosti CELL až po rôzne druhy mimozemštanov, vám hovoria, že to nebude nič jednoduché.

Centrom dejiska sa stávate práve vy a váš Nanosuit. Každý vás chce zabiť len kvôli nemu a jeho dôležitosť sa úmerne s postupom v hre neustále stupňuje. Zo začiatku budete mať schopnosti ako rýchly beh, power jump a neviditeľnosť. Všetky zo spomínaných schopností z obleku vysávajú energiu, ktorá sa však rýchlo regeneruje a tak nie je problém vykynožiť aj niekoľko nepriateľov.

Všetko má však svoje medze a väčší počet nepriateľov vám dá riadne zabrať aj napriek super schopnostiam, ktoré vďaka obleku máte. Kroky, akékoľvek buchnutie do niečoho dá nepriateľom na známosť, že sa blížite a stealth akcia v hre nebude chýbať. Osobne som dosť často využíval kľačanie a pohyb práve v prikrčení. Nenarobí hluk a nepriateľov môžete jednoducho zničiť tichým zabitím, čo je efektné zasiahnutie dýkou zo zadu alebo zlomenie väzov.

Informáciu o tom, či o vás nepriatelia skutočne vedia alebo strieľajú naslepo zistíte indikátorom vedľa minimapy, ktorý ma tri stupne: Zelený, žltý a červený. Logicky, čím viac ste v ohrození, tým indikátor stúpa a mení farbu v poradí ako sú spomenuté.
Po niekoľkých pasážach v hre sa vám odomkne nová schopnosť, zameriavací režim. V tomto režime krásne vidíte, čo sa v danej oblasti nachádza, či už samotní nepriatelia alebo guľometné hniezda, náboje, stealth cestičky a dokonca vám ukáže, ktorého nepriateľa sa dá zabiť potichu a ktorému sa radšej oblúkom vyhnúť. Vďaka nemu si taktiež môžete jednoducho označiť nepriateľov, ktorých vám potom zobrazí práve na minimape. Nevysáva zo Suitu energiu a vie byť výnimočne využiteľný zvlášť v situáciach, kedy ešte o vás nepriatelia nevedia a vy máte krásny prehľad nad oblasťou, kde budete viesť boj proti desiatke vojakov.

Ďalšou skvelou schopnosťou je nanovízia, ktorá vám v tme umožní vidieť objekty, ktoré by vás inak mohli napadnúť z ničoho nič a ani by ste nevedeli, čo to bolo. V spojení s neviditeľnostou sa z vás stane načas prakticky nesmrteľný stroj na zabíjanie. Táto kombinácia však rapídne vysáva energiu a nanosuit dlho takýto nápor nevydrží.

Od pôvodnej hry teda prešiel NanoSuit niekoľkými vylepšeniami, avšak jedinou konkrétnou novinkou je práve spomínaný zameriavací režim no a ostatné schopnosti boli v niektorých aspektoch vylepšené.

Už pri prvom spustení kampane vás uvíta nádherne graficky spracované prostredie. Pri výbere nastavenia textúr máte na výber možností: Vysoké, Veľmi vysoké, Extrémne, čím zrejme autori chceli povedať, že nový CryEngine 3 vás položí do kolien. Skutočne sa podarilo. Krásne scenérie z pohľadov striech mrakodrapov. Na oblohe lietajúce stíhače mimozemšťanov a CELLu, zničené mesto, mimika tváre a ďalšie. Toto všetko vás hrou bude sprevádzať a niekedy sa budete skutočne cítiť ako keby ste tam naozaj boli.

Či vám to pôjde? Skvelá optimalizácia produktu mi umožnila spustiť túto hru aj na mojej zostave, ktorá nie je zrovna najnovšia a aj napriek tým 30 FPS som sa tešil z hrania. Za toto musím autorov skutočne pochváliť. Oproti inej hre, napríklad BulletStormu, kde bola optimalizácia skutočne zle riešená a viaceré aj modernejšie stroje mali niekedy poriadny problém s hrou je Crysis 2 skutočne skvelý kúsok.

Ovládanie hry je jednoduché. Človek sa s ním nemá problem oboznámiť počas niekoľkých sekúnd a krátke tutoriály v hre pri odomknutí nových schopností vás zoznámia s obsahom a použitím. Všetky potrebné tlačidlá na klávesnici sú v poruke a nemusíte po nej nejako extrémne krkolomne prechádzať prstami.

Pri bojoch určite využijete cover systém, v ktorom keď sa dostanete za nejaký múr alebo stenu, môžete sa vystrčiť z boku a strieľať olovo do nepriateľov, ktorí ho síce neradi, ale predsa len príjmu. Skvelou taktickou funkciou je aj porovnanie zbraní, ktoré vám pri možnosti výmeny zbraní zobrazí jednotlivé aspekty ako kadencia, poškodenie, presnosť, počet nábojov v zásobníku a porovná tieto funkcie zbraní, čim krásne vidíte, ktorá je pre vás vhodnejšia.
Väčšina zbraní ma taktiež sekundárny režim streľby. Pri automatoch to je napríklad dávkovanie, kedy budete strieľať do nepriateľov po jednom náboji, čím ste presnejší, keďže to až tak „nekope“, avšak slabší kvôli kadencii. Každú zbraň môžete vylepšiť o tlmič alebo iný zameriavač (napr. laserový). Sortimenty zbraní tvoria pištole, automatické pušky, sniperky, raketomety a futuristické zbrane. Vylepšovať sa dá aj nanooblek a to zbieraním nano katalyzátorov, ktoré oblek absorbuje a budete ho môcť tak vylepšiť v 12 rôznych možnostiach. Po vylepšení budete napríklad môcť vidieť stopy nepriateľov na zemi.

Samotní nepriatelia taktiež prešli vylepšením. Mimozemštania si zrejme uvedomili, že na ľudstvo si len tak nezasadnú a preto prichádzajú späť s kovovými plátmi na sebe, čim sa výrazne zvyšuje ich obrana, avšak zničiť sa ich dá. AI pri nepriateľoch niekedy mierne pokuľháva, ale nie je to žiaden rušivý element.

Multiplayer je nedomysliteľnou súčasťou Crysis 2 a od časov Crysis Wars prešiel mnohými vylepšeniami. Celkovo ponúka 13 máp, 6 režimov (DeathMatch, Capture the Flag, Team DeathMatch, Assault a ich variácie), 4 charaktery (sniper, assault, scout, gunner). K niektorým classom sa budete musieť vypracovať a pre nováčikov je odomknutý len Assault. Charaktery nie sú to jediné, čo sa odomyká a spolu s nimi sú to rôzne zbrane, režimi alebo schopnosti. V multiplayeri zrejme strávite veľmi veľa svojho času, keďže ponúka hodiny a hodiny levelovania, odomkýnania a vylepšovania svojich schopností.

Čo sa týka hrateľnosti, autori hovoria o 12 hodinách v hre (singleplayer), čo je vcelku reálne. V skutočnosti vám hra zaberie možno 8 hodín čistého hracieho času, avšak checkpoint systém vás niekedy donúti vrátiť sa (napríklad pri zabití) spätne pred boj a vymyslieť novú taktiku ako na nepriateľov.

+ skvelá akcia nabitá tým pravým adrenalínom
+ grafika
+ optimalizácia
+ prostredie
+ NanoSuit a jeho možnosti
+ výborný nikdy nekončiaci multiplayer

– AI nepriateľov
– Občas chyby v grafike (2D textúry pri zásahoch guliek do stien mimo stien ak strieľate do rohov)

Celkové hodnotenie: 90%
Celkovo je Crysis 2 skvelým prídavkom medzi súčasné hry, ktorý ďaleko predčil všetko doposiaľ vydané svojou grafikou a hrateľnosťou a Crytek naplnil svoje očakávania. Vydal takmer dokonalú hru, ktorej však k dokonalosti čo to málo chýba.