Darksiders: Wrath of War (Eruantien)

Už odpradávna ľudstvo verilo v nadprirodzeno, či už vďaka poznávaniu svojho okolia, v časoch dávnych, alebo neskôr vďaka cirkvi. V súčasnosti sa tento trend postupne vytráca a mnoho ľudí sa hlási k ateizmu, či iným cirkvám. Avšak sú tu sekty ako okultizmus, satanizmus, ktoré sami o sebe dávajú na vec medzi nebom a peklom nový pohľad. Darksiders sa stavia do súčasnosti. Vy ako strážca zmluvy medzi nebom a peklom, máte za úlohu chrániť dohodu, ktorú medzi sebou tieto dve frakcie uzavreli.

Apokalypsa
Je tu však jeden problém. Vojna sa začala. A veľmi rýchlo. Nikto nebol upozornený na to, že sa k niečomu takému schyľuje a vy sa dostávate do pozície, kedy nemáte na výber, len sa vďaka rozlomeniu pečatí, ktoré slúžia na zvolanie Jazdcov a zastaveniu apokalypsy, vrátiť na Zem a zastaviť besnenie. Je tu však jedno veľké ale. Pri príchode na Zem si budete najskôr klásť otázky: „Kde mám svojho koňa? Kde sú moji spolubojovníci? Prečo som tu sám?“ Vyzerá to tak, že jediný, kto porušil zmluvu ste práve vy, Vojna, jeden zo strážcov. Pečate nikdy neboli rozlomené a volanie sa nikdy neuskutočnilo. Nastáva chaos, ľudia všade umierajú, spolu s nimi aj anjeli. Vodca anjelov, Abaddon, končí v pazúroch démona Stragu a následne aj vy. Po zjavení sa pred radou, dostávate za úlohu, ako odškodné pre Tretie kráľovstvo, zistiť, kto za týmto všetkým stojí. Pri tom však strácate všetky svoje schopnosti Jazdca. Po opätovnom príchode na Zem, zisťujete, že celé ľudstvo bolo vyhladené a tejto planétke kraľuje peklo samotné…

Darksiders 14 Darksiders 15 Darksiders 17
Tak poďme Vojna, nenechaj sa zahanbiť!
Väčšinu času v hre strávite bojmi. A tie si naozaj vychutnáte, keďže je ich neúrekom. Zo začiatku budete mať v poruke iba meč, ale za duše padlých si môžete u démona Vulgrima zakúpiť nové schopnosti, zbraň, vylepšenia pre váš meč a kadejaké kryštále, ktoré vám doplnia zdravie, hnev (slúži na používanie „kúzel“). Základom bojov sú kombá. V hre ich je neúrekom a aj vďaka Vulgrimovi budete mať možnosť si vyberať, či svojich nepriateľov pokosíte s pomalými, ale účinnými údermi meča alebo sa zameriate iba na jedného a z neho vymlátite dušu vďaka rýchlym a efektným pohybom. Vymoženosťou pre Vojnu sa stáva po zakúpení Kosa, ktorá nie je natoľko účinná, ale vďaka nej si môžete svojich nepriateľov držať od tela dostatočne dlho na útek, či premyslenie novej stratégie boja. Efektnou zbraňou sa stáva aj Hviezdica, s ktorou veľmi jednoducho po zameraní odkrágľujete aj to, čo ma krídla. Osobitnou kapitolou sú dorážacie manévre, ktoré hlavne pri bossoch vytvárajú nádherný feeling, keď poskakujete v animácií z jedného miesta na druhé a sekáte každú končatinu nepriateľa. Mimo bojov, však autori zakomponovali do hry aj logické hádanky, pri ktorých sa miestami aj zapotíte.

Darksiders 2 Darksiders 3 Darksiders 4
Zabudol si ako sa s tým robí alebo čo ?!
Menším kameňom úrazu sa stalo ovládanie. Je zbytočne komplikované a miestami dokáže narobiť riadnu šarapatu pre menej zdatných ničiteľov tlačidiel na klávesnici. Napríklad pri samotnom zameriavaní je nutné držať niekoľko tlačidiel naraz a to v dosť divnom uhle. Našťastie Darksiders disponuje možnosťou zmeny ovládania, čo nemusí predstavovať zas až taký veľký problém. Taktiež pri vykonávaní niektorých komb, je veľmi nepraktické stláčať ľavý shift, do toho ľavý alt, príslušné smerové šípky, príp. WSAD a ešte k tomu dúfať, že trafíte toho, koho chcete. Okrem ovládania má svoje muchy aj inventár, z ktorého cítiť konverziu z konzol. Myš sa v inventári absolútne nepoužíva, takže sa musíte spoľahnúť len na svoju klávesnicu, čo by som autorom taktiež vytkol, keďže niekedy trvá hodnú chvíľu, kým sa preklikáte tam kde chcete.

Darksiders 13 Darksiders 18 Darksiders 19
Výborne…výborne..a teraz ho doraz!
Postupne pri prechádzaní hry, bude Vojna nadobúdať nové schopnosti a zručnosti a nebudú to len zbrane a ich vylepšenia. Autori do hry pridali tzv. „gadgety“, vďaka ktorým sa dostanete aj na predtým neprístupné miesta. Do vienka dostanete krídla a pomocou nich sa dostanete z plošinky na plošinku oveľa ľahšie, zvlášť, keď sú ďalej od seba. Forma Chaosu, dokáže narobiť riadnu paseku a to aj tým zdatnejším nepriateľom. Rukavica dokáže rozboriť ľadové steny, spomalenie času pridáva nové možnosti do hry (aj keď len na určitých miestach) a kôň hlavného hrdinu. Všetky tieto vylepšenia vás neskôr nútia vrátiť sa späť do jednotlivých pasáži, kde boli napríklad ľadové steny, za ktorými sa kľudne môžu ukrývať truhlice s hodnotnými vecami. Presun nie je až taký náročný, keďže priekupník Vulgrim nám ponúka aj Hadie diery, s ktorými sa jednoducho dostanete z jednej lokality do druhej. Pre Vulgrima sú podstatné artefakty, ktoré môžete nájsť po celom svete a za ne vám veľmi rád zaplatí.

Darksiders 5 Darksiders 6 Darksiders 7
Grrr…kde je?!
Samotná AI nepriateľov nie je zlá, len miestami hapruje. Stalo sa mi, že v miestnosti som vybil všetko, čo malo nohy a rohy, ale aj tak sa mi cesta ďalej neotvorila. S Vojnou som si miestnosť preskúmal a čuj ho, ono za nejakým rohom/stĺpom si stoji ešte jeden kostlivec. Ale celkovo to na priebeh hry nemá až taký vplyv a stane sa vám to len niekoľkokrát, ale možno aj vôbec. Taktiež pri dorážacích úderoch, kvôli efektu zrejme, si môžete všimnúť, že nikto na vás neútočí. To môže byť síce skvelé, ale niekedy to vyzerá komicky, keď dorážate niečo väčšie a okolo vám poskakuje desať malých kostlivcov. Aj keď taktiež si neviem predstaviť ako by to vyzeralo, kebyže ešte aj pri týchto zakončovákoch, by vám to niečo kazilo.

Aaaah…zaujímavé
Bonusom pre hru sú truhlice, ktoré nachádzate po celom svete. Niektoré obsahujú životnú energiu, iné platidlo, ďalšie zase duše hnevu. Tým, čo však robí hru zaujímavejšou, sú truhlice, ktoré obsahujú napríklad časti Pekelnej zbroje, mapu oblasti, časti lebky alebo špirály, ktoré keď nájdete viac, keď ich budete mať dostatok, poskladajú sa a vy tak získate život alebo ďalšiu náplň hnevu.

Darksiders 8 Darksiders 9 Darksiders 10
Vyzerá to tu ako v nejakej rozprávke!
Samotná grafika v hre je zaujímavá, už keď si zapnete hru privíta vás tematicky (doslovne) ladené menu. Videá sú nádherne, avšak samotná hra je už na tom trošku horšie. Častokrát bolo spomínané na rôznych fórach, že pôsobí WoWkársky. Myslím, že to niečo do toho má, ale hre to zase neuberá a dá sa to autorom odpustiť, pretože to, čo je pod obalom, je takmer dokonalé.

Má tu niekto husle?
Dabing vo videách vyšiel na jedničku a hlave Vojna má typický drsňácky hlas, čo je veľkým plusom. Samotná hudba je nádherná a epická. Vždy som bol fanúšikom niečoho takého, takže môže to byť len môj názor. Každopádne, do hry dáva veľmi veľa, aj keď je dosť v pozadí oproti ostatným zvukom v hre.

Darksiders 11 Darksiders 12
Hodnotenie
+ atmosféra
+ možnosti Vojny
+ skvelé využitý námet
+ adrenalínové boje
+ skvelý dabing
+ dlhá herná doba

– miestami ovládanie
– miestami AI nepriateľov

Celkové hodnotenie: 95%

Vitajte v pekle
Tak. Je tu hra, ktorá svoj potenciál využila takmer na 100%. Sú tam síce menšie mušky, ale tie sa autorom dajú odpustiť a v hre ich možno až tak vnímať nebudete, keďže ich zatieňuje zaujímavý námet, skvelý príbeh, vynikajúca hlavná postava a v neposlednom rade atmosféra. Aby som nezabudol dodať. Samotná hra trvá na obtiažnosti Normal približne tých 16 hodín, čo na dnešné pomery je úctyhodné číslo. Skvelé RPG a logické prvky, zakomponované do akčného štýlu, rozvíjajú túto hru do nebeských výšin. Jednoznačne, skvelé.