Demigod

Úspešné hry majú tendenciu za sebou zanechávať klony, hry ktoré sa snažia priživiť na úspechu svojho vzoru a podať prakticky to isté s menšími zmenami. Zažili sme to s GTA 3, ktoré dalo podklad na vznik mestských akcii, potom s Metal Gearom, vďaka ktorému sa zjavil stealth či po Allied Assault vzniklo bezpočet FPS z druhej svetovej vojny. Bolo len otázkou času kedy niekto prerobí populárny mód DotA z Warcraftu 3 do komerčnej podoby a tou je Demigod.

Výrobca: Gas Powered Games
Vydávateľ: Stardock
Zem výroby: USA
Typ hry: RPG
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, 256 mB GFX

Defence of the Ancients je najpopulárnejší mód aký do Warcraft 3 vznikol a určite každý z vás s ním prišiel do styku, či ho pravidelne hráva. Príchod Demigoda od Chrisa Taylora som ako aktívny hráč Doty (a dovolím si tvrdiť, že aj celkom dobrý) očakával s nadšením a okamžite som sa do hry vrhol, pretože sľubovala podobný zážitok ako DotA, v modernej grafike. Podobných hier je na trhu málo či žiadna, tak sa zbavili elegantne GPG konkurencie. Ak ste Dotu doteraz nikdy nehrali nemusíte báť, že by ste princípom hry nepochopili. Na serveroch hrá Demigoda mnoho zaprisahaných odporcov Doty (no takisto kopec jej fanúšikov) a sú spokojní.
Medzi bohmi sa uvoľnilo jedno miesto a tak sa hŕstka polobohov stretáva v boji o miesto doslova božské. Kto vyhrá bude absolútny GOD! Toľko o jednoduchom príbehu, ktorý zohľadnuje fakt, že sa v aréne medzi sebou mlátia polobožské bytosti. Singleplayer sám o sebe je len hŕstkou bojov proti botom a slúži ako výcvik pre tie pravé boje v multiplayeri. Takisto ako Dotu by nikto nehral sám proti počítaču, Demigod nie je určený na hru pre jedného hráča, ktorá je len malým spestrením. Ak neplánujete hrať hru po internete či LANe s kamátmi rovno zabudnite na jej kúpu, pretože v singleplayeri zažijete len 15% plánovanej zábavy.

Na výber je osem hrdinov, čo je oproti 95 hrdinom z Doty dosť alarmujúce číslo, no autori sľubujú pravidelné prídavky a patche, kde sa dočkáme nových, už aby tu boli. Zatiaľ nám musí stačiť osem terajších, ktorí sa rozdelujú na dve kategórie – vrahovia a generáli. Vrahovia – the Rook, obrovský kamenný kolos tri krát väčší ako ostatní hrdinovia si na svoje bedrá môže naložiť lukostrelcov, katapult, laser, konvertuje neprriateľské veže na svoj život, stavia nové priateľské veže a svojím warhammerom pôsobí smrteľné plošné zranenie- Tým, že ma najväčšiu silu a život je prirodzeným tankom a často s ním hrajú neistí hráči, ktorí sa v hre ešte príliš nevyznajú. Regulus je božský ostreľovač, varianta snipera z Doty, má najdlhší range attack, tak môže do veží strieľať bez toho aby ho zraňovali, z diaľky odsnajpí kohokoľvek, ukladá míny na bojisko a vďaka krídlam sa pohybuje veľmi rýchlo – jeden z najsilnejších hrdinov podľa môjho názoru. Torch Bearer je kombináciou mágov ohňa a ľadu, medzi jeho devízy platia firebally, ľadová búrka, zmrazenie, ohnivý kruh… šikovný hráči prepínajú medzi dvoma druhmi mágie a využívajú ich k maximálnej efektivite, najskôr nepriateľa zmrazia, našijú to do neho a na úteku ho ešte podpália, tak skôr ako sa vylieči pohltia ho plamene. Unclean Beast je hrozivo vyzerajúca potvora, ktorá sa vyžíva v jede a otrave protivníkov, najlepšie je ju prirovnať k Lifestealerovi z Doty. Dokáže na krátku dobu znásobiť silu svojich útok a odoberá život nepriateľom. Kvôli jej malému range je dosť obtiažne sa za ňu naučiť hrať. Generáli – Oak je typický defender a tank, schopný veliť armáde silných duchov. Sú to najsilnejší minioni akí generáli majú, pretože lietajú a je ťažké ich trafiť. Okrem toho poskytuje bonusové brnenie priateľským jednotkám, smrť nepriateľov lieči okolné jednotky a dokáže sa na krátku dobu urobiť nesmrteľným. Queen of Thorns je veľmi slabý hrdina, keď za ňu neviete hrať, ale ak sa to naučíte… velí armáde rastlinných bodačov (inak som to nevedel nazvať) a jej útoky sú prevažne plošné, vystreľuje bodce na nepriateľov a v zakuklenej forme sa jej veľmi rýchlo dopĺňa život aj manna. Sedna je healer v Demigodovi, jej kúzla liečia spojencov a zabraňujú nepriateľom kúzliť. V armáde má Yetiov, minionov s najväčším počtom života ideálnych na tank kým Sedna z povzdialia všetko spokojne healuje. A nakoniec Lord Erebus je vysávač života, skoro všetky jeho kúzla vysávajú život z nepriateľov a pridávajú ich jemu, dokáže sa teleportovať na krátku vzdialenosť a zraniť všetko v ceste a velí armáde nočných gúľajúcich sa beštii (v originále nightstalker).

Títo hrdinovia sa stretávajú v bojoch na mapách o počte hráčov 5 proti 5 a bitka prebieha klasicky podľa zavedených DotA pravidiel. Vy ovládate iba svojho hrdinu a počítačová AI velí nespočte malých radových jednotiek ktoré behajú po predom stanovenej trase a mlátia sa medzi sebou. Slúžia iba na to, aby ste na nich získavali skúsenosti a peniaze, sami o sebe nič prevratné nedokážu, iba idú po svojej trase a ak natrafia cestou na nepriateľa pustia sa do neho. V centrálnom hrade môžete nákupmi upgradov tieto jednotky vylepšovať, kupovať im lepšie brnenie, zlepšovať vežičky, znižovať penaltu za smrť, vyšší príjem zlata…
Najrozšírenejším zo štyroch módov je Conquest, ktorý sa na najviac podobá DotA štylu, kedy je treba zničiť nepriateľovu citadelu. Postupným ničením veží a nepriateľov sa väčšinou po pol hodine boja dopracujete až k citadele. Mód Fortress ponúka niečo podobné, akurát nemusíte ničiť citadelu, stačí len zničiť pár menších hradov okolo nej. Dominate je klasický mód držania vlajek, čím viac vlajek obsadite, tým rýchlejší príjem bodov, tím ktorý získa stanovený počet bodov ako prvý vyhráva. A nakoniec Slaghter je vlastne Team Deathmatch, kde je treba iba zabíjať nepriateľských Demigodov. Tieto štyri módy vystačia na dlhé multiplayerové bitky a hodiny.

Potešilo ma oproti Dote (ktorá sa hrá stále na jednej mape a myslím že je na čase urobiť aspoň jednu novú) je tu 8 máp, na ktorých sa hrá ktorýkoľvek z módov. Mapy sú megalomansky spracované, čo sa týka ich pozadia. Ak odzoomujete od bojiska uvidíte, že mapa je vlastne plošina na vrcholku gigantického zikkuratu, socha hada, ako zápasy s človekom, podopretá štyrmi mečmi bratov kostlivcov, ktorí sa navzájom prebodli. Engine prebratý zo Supreme Commandera dokáže skutočné divy a mapy sú z diaľky nádherné. Bohužiaľ sa z takej výšky nedajú hrdinovia dobre ovládať, tak ste nútení hrať so zoomom, čo kazí dojem z máp, lebo ich povrch tvorí jedna opakujú sa textúra, občas obohatená a nejakú tú vežu, ktorú aj tak o chvíľu zničíte. Pri priblížení podlahy bez ničoho pôsobia fádne a nudne, aspoň že sa na nich bojuje.

Engine Supreme Commandera sľubuje grafické orgie, ktoré tu boli pred dvoma, no dnes to je pekný priemer, dôležité je, že sa Demigod skvele hýbe aj na starších strojoch, tak si ho môžu po nete zahrať aj hráči Doty (až také nízke HW to nemá ako DotA, ale chápte, že to zas nie je žiadny FEAR2). Keď už povrch mapy nevyzerá dobre vynaradzujú to aspoň hrdinovia, ktorých animácie sú veľmi pekné, škoda že ich nemôžete obdivovať vo víre boja.
Demigod v konečnom dôsledku neukradne Dote pravidelných hráčov, pretože tí si nepotrpia na skvelú grafiku a viaceré herné módy. Chýbajú tu toľkí hrdinovia a toľké predmety pre nich. Ak ste s Dotou neprišli do styku alebo ju nenávidíte, skúste Demigoda a existuje veľká pravdepodobnosť, že sa vám zapáči, ale pozor, iba po internete, hrať iba v singleplayeri nemá zmysel. Ako zábavka na niekoľko multiplayerových bitiek Demigod poslúži skvele, zapnete, nájdete server a hráte, no k plnohodnotnej hre jej chýba väčšia komplexnosť a hra pre jedného hráča.

obstojná MP zábava
z diaľky vyzerajú mapy veľkolepo
hrateľnosť vydrží a budete sa ku hre vracať