Dragon Age II

„Pokračovanie Dragon Age? Tak to si nesmiem nechať ujsť!“ povedala som si akonáhle som sa dozvedela vynikajúcu správu o vývoji druhého dielu. Po „mánii“, ktorú som prežila pri hraní Dragon Age: Origins som dúfala, že tím BioWare ma opäť nesklame. Moje prianie sa stalo skutočnosťou. Dokonca ma prekvapilo zopár noviniek, ktorými sa táto výborná RPG odlíšila od prvého dielu redukovaním niektorých menších nedostatkov. Hra sa teda môže začať. Let`s kill some monsters…

Žáner: RPG
Platformy: PC, PS3, Xbox 360
Výrobca: BioWare
Distribútor: EA
Dátum vydania: 11. marec 2011
Minimálne požiadavky: Windows XP (SP3) a vyššie, procesor Intel Core 2 Duo s 1.8 GHz alebo AMD Athlon 64 X2 s 1.8 GHz, 1 GB RAM (1.5 Vista a Windows 7), grafická karta Radeon HD 2600 Pro 256 MB alebo NVIDIA GeForce 7900 GS 256 MB, 7 GB voľného miesta na disku a zvuková karta kompatibilná s DirectX 9.

A tak vznikla legenda
Tma ako v hrobe, len po dlážke sa šúcha pár nôh. Postavu ťahajú dvaja strážcovia a očividne sa s malým chlapíkom nechcú dlho zdržiavať. Doslova ho hodia do vyrezávaného dreveného kresla. Tenký pásik svetla dopadol na jeho tvár, v uchu sa mu zaleskla náušnica. Hľadačka vedela, že sa má obrátiť na tohto ukecaného trpaslíka, aby zistila pravdu o Šampiónovi. Len či mu môže veriť, keď koluje po zemi toľko klebiet? Treba však nejako začať a ona vie, že má toho správneho.

Tým Šampiónom, o ktorom je reč, nebude nikto iný ako vy, keď sa zahĺbite do napínavého príbehu Dragon Age 2. To nevadí, že zozačiatu vôbec netušíte, čo sa vlastne deje. Všetko do seba bude perfektne zapadať ako kúsky puzzle a vy sa len s rozžiarenými očkami budete na celé toto divadielko pozerať. A popri tom, samozrejme, o sto šesť ničiť nepriateľov na každom kroku.

To je on, mého srdce šampión
Ešte pred začiatkom úvodnej sekvencie sa vám k dispozícií otvorí úprava svojej vlastnej postavy. Chcete mať mága, bojovníka alebo lotra? Má to byť žena či muž? Netreba sa báť klebiet, že v Dragon Age 2 sa nedá zmeniť výzor postavy. Máte voľnosť, akú si len hráč v RPG môže priať. Interface celého upravovania postavy sa len trošku zjednodušil, pretože tentokrát nemusíme voliť origin, respektíve pôvod postavy. Určujete si vzhľad tváre, farbu očí, tetovanie, vlasy atď. Celá procedúra vám zaberie len pár minút a potom sa môžete vrhnúť do skutočného boja o prežitie.

Každý hrdina potrebuje svojho trpasličieho trubadúra
Verte či nie, ale trpaslík Varric, ktorý je rozprávačom celého príbehu, vie riadne fantazírovať a preto aj vy – Hawke – sa najprv zdáte ako neprekonateľný hrdina. Po boku so svojim bratom ste v úvode hry skoro nepremožiteľný. Priznám sa, že som bola trošku otrasená, keď ma Varric vrátil do reality Hawkovho príbehu. V skutočnosti ste len utečenec, ktorý sa snaží zachrániť svoju matku a súrodencov pred šíriacou sa Nákazou. Príbeh nadväzuje na udalosti z Dragon Age: Origins, čo považujem za plus pre nadšencov, ktorí môžu s ľahkosťou sledovať, ako sa jednotlivé reálie medzi oboma dielmi prepájajú. Nováčikom nebude neznalosť predošlého dielu prekážať, ale ak ste zvedaví ako sa to všetko vyvíja, nič nepokazíte prejdením „jednotky“.

Prekvapivé momenty v hre naozaj nebudú chýbať, keďže absolútne nečakáte, čo sa stane. Jeden takýto moment zažijete v úvodnej časti hry, keď sa drak, ktorý vás zachráni pred hordou monštier, premení na čarodejnicu Flemeth. S ňou sa hráči stretli už v prvom diely (v skutočnosti budete prekvapení, koľko postáv sa tu z Origins objaví), no tentokrát je z nej riadna sexy „dračica“. Aby ste sa zachránili pred istou smrťou, uzavriete s ňou nebezpečnú dohodu, vezmete si jej medailónik a dračica vám pomôže utiecť cez more do Free Marches – vášho nového domova.

Z chatrče do paláca
V Kirkwalle vás však čaká veľké, ale nepríjemné prekvapenie. Nádvorie mesta je plné utečencov z Fareldenu, ktorí majú bohužiaľ zakázané vstúpiť za hradby. Váš strýko mal zdediť veľký rodinný majetok a vaša vystrašená rodina sa spoliehala na konexie. Opak je však pravdou, a keďže strýko musel všetky majetky predať, vstup do mesta vymeníte za ročnú službu u žoldniérov alebo u zlodejíčkov. Rok vám našťastie ubehne ako voda a konečne sa môžete dať so svojim súrodencom do poriadne vynášajúcej roboty, pričom sa vám naskytne ponuka, ktorá zmení celý váš život o stoosemdesiat stupňov a naberie riadne „grády“. Ako to bude všetko pokračovať sa dozviete sami, pričom o množstvo questov nebude núdza. Korunky sa vám budú síce zbierať pomaly, ale celá námaha sa vám vráti späť v hlavnej dejovej línii.

Čo skôr? Zachrániť Kirkwall alebo zbaliť Isabelu?

Hlavný dej prebieha v období siedmych rokov a delí sa do troch veľkých celkov, pričom každý je ukončený nejakou zaujímavou kolosálnou udalosťou. Stredová línia je potom rozvetvená do ďalších podskupín úloh: vedľajšie, druhotné a úlohy spoločníkov. Hlavne pri spoločníkoch oceňujem, ako sa tvorcovia popasovali s týmto riešením. Oproti prvému dielu sa teraz dozvieme o našich spoločníkoch v pravú chvíľu to, čo potrebujeme. Nemusíme sa neustále za nimi vracať s nádejou, že nám povedia niečo nové ako v jednotke. Vždy keď sa niečo deje, jednoducho sa nám objaví v denníku nový quest a my nášho priateľa v zbroji vyhľadáme.

Aby ste sa k spomínaným úlohám dostali, potrebujete jednoznačne mapu. Tá je výborne vymyslená a vylepšená oproti Origins. Dôvodom môjho nadšenia je, že sa zameriava na menšie územie a tým pádom sa hlavný hrdina pohybuje s minimálnou dĺžkou načítania lokácie. Mapa má tri prevedenia podľa toho, kedy a kde sa questy odohrávajú: mapa za dňa, mapa za noci a potom mapa okolia Kirkwallu. V noci sa v jednotlivých oblastiach Kirkwallu treba mať na pozore, pretože sa po okolí ponevierajú darebácke skupiny žoldniérov, otrokárov alebo nebodaj prívržencov siekt. Nikdy neviete, čo sa môže skrývať vo vreckách bojovníkov a sem-tam sa vám naskytne aj postranná úloha. Ďalším zdrojom „ bokoviek“ bude aj váš písací stôl v bezpečí domu. Tam si môžete nájsť či už len listy na prečítanie, alebo postranné, či dokonca hlavné úlohy. Vždy je dôležité riadiť sa denníkom a potom sa v tejto spleti nestratíte.

Radšej byť v pekle s priateľmi, ako v nebi sám
Hra aj tentokrát pracuje na základe morálneho systému. Hlavná postava si rozvíja svoj vzťah s jednotlivými spoločníkmi tým, že im pomáha pri plnení rôznych úloh, ktoré sú pre nich výsostne dôležité. To ako sa rozprávate s inými ľuďmi a ako konáte tiež ovplyvňuje vzťah vašich spoločníkov. Počas hry si získate celkovo 7 nasledovníkov: Varric, Carver/Bethany (závisí od vášho povolania), Isabela, Anders (starý známy šedý strážca z Dragon Age: Awakening), Merrill, Fenris a Aveline. S každým členom si dokážete vyvinúť buď nepriateľský alebo priateľský vzťah. Jedine s Carverom, vaším bratom, ste od začiatku na nože a mne samej sa vzťah vylepšiť nepodarilo, keďže sú na to isté dejové dôvody, ktoré na to neposkytli dostatok času.

Pri rozhovoroch sa vám niekedy naskytne možnosť flirtu s danou osobou, čím si môžete vybudovať romantický vzťah. Nekonvenčnosť a nedodržiavanie tradícii, ktoré sú hlavným znakom Dragon Age, sa prejavili, takže vzťahy medzi dvoma mužmi či ženami nie sú tabu. Romantický vzťah sa väčšinou pohybuje na rovine flirtovania, hlbšie city možno očakávať podľa charakteru danej postavy. Ak sa vám pri plnení úloh podarí nájsť zaujímavý predmet máte vyhrané. Člen skupiny, pre ktorého je určený, vám bude veľmi vďačný a pôjde s vami hoci aj do samotného pekla. Berte to doslovne, pretože niektoré bitky budú riadnym orieškom na rozlúsknutie.

Babo raď. Čo so skillmi?
Aby ste tieto dôležité bitky vyhrali, potrebujete, samozrejme, vylepšovať schopnosti svojho hrdinu. Jednoduchosť interfacu skillov vás jednoducho poteší. Jednotlivé skilly sú uložené do akýchsi reťazcov ktoré na seba nadväzujú. Existuje viacero skupín reťazcov podľa vášho povolania. Bojovníkovi s obojručným mečom sa oplatí rozvíjať hlavne jeho obratnosť s mečom, špeciálne útoky a statické útoky, ktoré ho vylepšia trvale. Treba sa jednoducho zamerať na tie skilly, ktoré sú pre vašu skupinu najprospešnejšie. Jednotlivý skill má potom určité vylepšenie napríklad môžete vyskillovať u mága Ľadový prúd tak, aby zamrazil útočníka na dlhšiu dobu, alebo aby poskytoval väčšie poškodenie. Väčšina vylepšení má takúto možnosť a oplatí sa do nich investovať svoje body, aby ste zvýšili efektivitu, ktorú budete neskôr potrebovať.

Niektoré vylepšenia sú zase podmienené nie len napríklad požadovaným ratingom sily, alebo mágie, ale taktiež musíte aktivovať určitý mód, počas ktorého môžete tieto útoky použiť. Pre príklad: čarodejnica Merrill ovláda krvavú mágiu, ktorú môže použiť pri aktivovanom móde „Blood of the First/Krv prvého“. V tejto chvíli pri čarovaní spotrebováva namiesto many vlastné zdravie a môže vrhnúť zaklínadlo „Wounds of the Past/Rany minulosti“, ktorým ovláda krv svojich protivníkov, trhá ich zvnútra, a ničí ich brnenie. Čerešničkou na torte je, že každá postava má unikátnu skupinu schopností. Príkladom bola pred chvíľou Merrill. Tak aj ostatní majú skilly, ktoré vám pri ich použití budú niekedy až vyrážať dych. Získavanie skillov je teraz oveľa zaujímavejšie, pretože človek si musí veľmi dobre rozmyslieť aké útoky sa mu hodia, či ich vylepšiť, alebo radšej staviť na nové útoky.

S nami Vás nikto nepremôže. VašaZbroj s.r.o.
Keď si tak pobiehate po rôznych zákutiach Kirkwallu, či jeho okolia, je jasné, že narazíte na množstvo využiteľných, ale aj nevyužiteľných vecí. Môžu to byť zbrane, brnenie, liečivé či lýriové nápoje, amulety, prstene, opasky alebo darčeky. Keď však narazíte na nejakú nepotrebnú vec, vo vašom inventári si automaticky nájde miesto v kolónke „Smeti“. Síce vám to zbytočne zapĺňa miesto, ale keď to všetko predáte, dostanete peniažky na prilepšenie. Brnenie je jediná položka, ktorá patrí len a len vašej postave. Každý váš spoločník je totiž vybavený vlastným hrdinským oblečkom (skoro ako Superman), ktorý mu vydrží počas celej hry. To len vy sa musíte vypiplať od minima.

Zbraní budete mať k dispozícii neúrekom, od lukov, cez čarodejné palice až po meče a dýky. Každý tento predmet má nie len základnú útočnú silu, ale môže mať aj doplňujúce schopnosti ako napríklad poškodenie naviac, poškodenie ohňom, zvýšenie staminy atď. Osobne sa mi veľmi páči spracovanie čarodejníckych palíc, ktoré sa od seba odlišujú nie len vzhľadom, ale aj útočným elementom: ohňom, ľadom, duchovným poškodením, bleskom.

Poslednou nespomenutou položkou sú doplnky ako amulety, prstene a opasky. Tieto drobnosti sú naozaj vynikajúca vec, ktorá dokáže veľmi pomôcť vám i vašim spoločníkom. Každá postava môže mať po jednom amulete, opasku a po dvoch prsteňoch. Ak sa vo vašom inventári tieto položky objavia neváhajte a neskrášlite si len rúčku, ale zlepšíte si trebárs úroveň zdravia, many, útočnú silu či obranu. Arabela sa môže isť schovať.

RPG pastva pre oči
Čo nebolo spomenuté, je vlastne najdôležitejšia časť, ktorá má byť pastvou pre oči. Grafika Dragon Age 2 je veľmi príjemná na pohľad, počas celej hry som nepostrehla žiadne nedostatky, či už na okolí alebo na spracovaní postáv, iba jedenkrát sa mi stalo až v úplnom závere hry, že sa člen mojej skupiny dostal cez horiacu bariéru a pobiehal dookola. Jednotlivé úrovne boli rozmanité, aj keď niektoré interiéry sa nápadne podobali. Pri takejto rozsiahlej hre však nie je čo tvorcom vytýkať. Veľmi ma potešilo vylepšenie mimiky postáv. Pri prechode na iné témy zvykli v predošlom diely hlavy postáv zvláštne seknúť a až potom pokračovať v rozprávaní – akoby sa reštartovali. Tentokrát sa tomu tvorcovia vyvarovali a postavy sa tvária veľmi prirodzene podľa toho, akou témou sa momentálne zaoberajú. Aj prechody kamier na zábery z iných uhlov dodávajú celej grafike potrebnú reálnosť.

V nastaveniach si môžete zvoliť grafiku až na very high, čo dopĺňajú štandardné nastavenia Vsync, antialiasing, anisotropné filtrovanie, ale aj neobvyklé vysokokvalitné rozmazanie. S mojou grafickou kartou ATI Radeon 5770 mi nerobili najvyššie detaily žiadne problémy, takže som si mohla plne vychutnať bujnosť farieb a rozmanitosť jednotlivých lokácií. Výborné spracovaní boli aj bossovia, ktorých budete môcť zrátať aj na prstoch oboch rúk. Pri bojovaní s nimi sa dočkáte zaujímavých efektov ako tzv. nukleárny výbuch, sprevádzaný ničivou spŕškou elektrických paprskov. Grafike naozaj nie je čo vyčítať a je doslova potešenie pozerať sa na to. Oceníte to aj na postavách vašich členov – mužom sa určite zapáči veľmi ženská Isabela…

THE END
Čo k tomu dodať? Myslím, že bolo spomenuté všetko potrebné a zostalo utajené všetko napínavé. Zostáva vám už len odkryť svet Dragon Age 2 a kochať sa spletitým a napínavým príbehom, vzťahmi, kvalitou spracovania a peknou grafikou. A nenechajte sa odradiť absenciou českej lokalizácie. V angličtine sú dialógy veľmi dobre zrozumiteľné, dabing je kvalitný, takže budete väčšine vypovedaného rozumieť a niektoré veci si domyslíte z výrazu tváre. Originál je predsa najlepší, no nie?

+ veľmi napínavý príbeh
+ grafické spracovanie
+ prehľadnosť questov a inventára