Dragon Age: Origins

Ste milovníkmi strategických RPG akcií alebo je podľa vás herný trh presýtený FPS strielačkami a rozhodli ste sa ochutnať z iného rožka? Pre obe skupiny, ale aj pre tých čo sa do nich nezaraďujú, je tu zaujímavý titul Dragon Age: Origins, v ktorom sa tvorcovia z BioWare vrátili k starým dobrým RPG koreňom.

Výrobca: BioWare
Distribútor: Electronic Arts
Dátum vydania: 3. novembra 2009
Žáner: akčné RPG
PEGI Rating: Mature 17+
Minimálne požiadavky: Windows XP SP3 a vyššie, procesor Intel Core 2 DUO 1,4 GHz alebo AMD Athlon64 X2 1,8 GHz, 20 GB voľného miesta na disku, 1 GB RAM, 128 MB grafickú kartu nVidia GeForce 6600/ATI Radeon X850, DirectX 9.0

Keďže som mala možnosť zahrať si hru v českej lokalizácii, nestratila som sa v kvantách rozhovorov a rôznych výpovedí, ktoré sa počas hry na mňa valili. Takže, čo môžete očakávať od príbehovej zložky hry? Vopred upozorňujem, nuda vám rozhodne nehrozí! Určite ste už počuli rôzne príbehy o trpaslíkoch a elfoch, či už s filmov ako „Pán prsteňov“ alebo kníh napríklad „Eragon“. I v tejto hre ide o fantazijný príbeh, kde budú ľudia hrať významnú úlohu. Dokonca takú významnú, že v odvekom boji dobra proti zlu budú tmelom, ktorý spojí svármi zmietanú spoločnosť rôznych rás pod svoje velenie a porazí nebezpečnú nákazu. Akým spôsobom sa vám to podarí, je už len na vás…

Prajete si nainštalovať hru Dragon Age: Origins? „Áno“
Keď si nainštalujete svoju kópiu hry privíta vás, pre novodobé hry obľúbené, výberové okno. Máte viacero možností, vrátane nastavenia aspektov hry, ale nás teraz zaujíma najmä tlačidlo hrať, ktoré hneď udrie do očí. Po krátkej úvodnej sekvencii, keď sa dozviete kto bol tvorcom hry, sa môžete okamžite zamerať na začatie novej hry. V tomto prípade vás Dragon Age: Origins prvýkrát príjemne prekvapí, keďže máte mnoho možností pre špecifikovanie vašej postavy. V prvom rade si vyberiete pohlavie; ďalej rasu, pričom máte na výber medzi človekom, elfom a trpaslíkom. Ďalším krokom je zameranie vašej postavy podľa povolania a to na bojovníka, lotra alebo mága, a výber postavy ukončíte špecifikáciou vášho pôvodu napr. ak hráte za elfa, môžete určiť či bude pochádzať z mesta alebo to bude pravý vlastenec t.j. dálsky elf. Určite vám mysľou prebleskla myšlienka, že každý pôvod bude mať úplne iný úvodný príbeh a bude mať celkovo určitý dopad na príbeh.

Samozrejme, že svoju postavu si môžete upraviť aj vzhľadovo. Systém je podobný ako u Simsa, i keď je podstatne jednoduchší a neobsahuje toľko možností. Určite vám však nebude robiť problém vytvoriť svojho hrdinu. Dokonca vás môžu zaujať možnosti vzhľadu kože, či rôznofarebné tetovania tváre. Ale ako keby záležalo na tom či budete mať pohľadných hrdinov, keď budú aj tak väčšinu času postriekaní krvou nespočetného množstva padlých protivníkov.

Šedý strážca až do smrti
Váš bojovník sa môže teda ponoriť do dobrodružstva, ktorého okolnosti vám v úvodnom videu predostrie istý Duncan. Je to vodca významnej „organizácie“ zvanej Šedí strážcovia, pozostávajúcej z ľudských členov. Šedí strážcovia však nevznikli len tak pre nič za nič, ale donútili ich k tomu nebezpečné stvorenia – zplozenci. Prvú veľkú hrozbu pre vašu rodnú zem – Farelden – predstavovali hordy zplozencov, keď sa asi pred 400 rokmi dostali pod velenie arcidémona a vtedy vznikla obávaná nákaza. Aby bola nákaza potlačená vytvoril sa rád Šedých strážcov.

Konečne sa teda ocitáte v koži vašej postavy a sledujete ako sa odvíja príbeh. Keďže je dôležité, aký pôvod ste si zvolili, nebudem vám prezrádzať všetky možnosti smerovania príbehu. V každom osude postáv sa však objaví už spomínaný Duncan, ktorý vás za rôznych okolností príde zverbovať do služieb Šedých strážcov. Máte sa stať novým členom, pretože strážcovia potrebujú v týchto časoch každú posilu, akú sa im podarí nájsť. Chystá sa totiž veľká bitka na potlačenie novej nákazy, ktorá sa má odohrať v pevnosti Ostagar. Pevnosť vznikla na ochranu nevinných pred pekelnými stvoreniami. V tábore stretávate budúcich spolubojovníkov vrátane mladého „skorotemplára“ Alistaira, ktorý sa neskôr pridá do vašej „odbojovej“ družiny. Aby ste sa stali právoplatnými členmi rádu musíte s ostatnými rekrútmi pod jeho vedením prejsť skúškou – získať ampulky s krvou zplozencov a tajné zmluvy.

Počas plnenia misie narazíte na vášho ďalšieho budúceho člena družiny, a to čarodejnicu Morigan, ktorá si s Alistairom okamžite prehodí komentáre signalizujúce isté nesympatie (Alistair totiž neznáša všetkých mágov), ktoré sa v priebehu hry ešte viac vyhrotia. Ich konverzácie sú podané veľmi vtipne a dopĺňajú pokojnejšie časti hry. Keďže vo vašej družine sa bude nachádzať viacero odlišných charakterov, podobných konverzácií sa dožijete nespočetné množstvo. Nejde však iba o zábavnú vložku hry, ale týmto spôsobom sa dozviete zaujímavé informácie o jednotlivých postavách. Po splnení misie sa zúčastníte tajného rituálu prijímania a už ako právoplatný člen Šedých strážcov bojujete v bitke proti hordám zplozencov. Bohužiaľ to celé vypáli horšie ako sa plánovalo a spolu s Alistairom zostanete vo Fareldene poslednými členmi rádu. Navyše nákazu sa nepodarilo zastaviť a čaká vás na pohľad nezdolateľná úloha.

Koho si dnes vziať do družiny? To je otázka!
Celkovo môžete do svojej družiny získať deväť nasledovných členov, pričom dvoch z nich som vám už predstavila : Alistair, Morigan, Zevran, Oghren, Wynne, Leilana, pes – ktorý vám bude plne oddaný – a kamenný golem. Každý člen vám bude užitočný, pretože má inú špecializáciu. Keďže si pre každú misiu môžete so sebou zobrať iba troch spoločníkov, často bude ťažké rozhodnúť sa. Uvediem príklad ako si môžete svoju skupinku zostaviť: stane sa pre vás zvykom, že do každej bitky si budete radi brávať mága (ak ním samozrejme sami nebudete). Vo vašej družine budú dvaja, ktorí majú však rôznu špecializáciu. Tú je im najlepšie v ďalšom postupovaní hrou vylepšovať. Morigan sa špecializuje na útočné kúzla s cieľom zmiasť, omráčiť alebo fyzicky napadnúť protivníka. Je to teda typ útočného mága, ktorý sa do vašej štvorčlennej skupinky výborne hodí v prípade, ak zvolíte zloženie bojovník, lotor, lotor alebo bojovník, mág, lotor. Tým dosiahnete vysokú útočnú silu, aj keď za cenu liečiacich prostriedkov. Môžete si však samozrejme zvoliť aj druhého mága resp. Wynne. Je to typ, ktorý sa zameriava najmä na podporu, ochranu a čo je najdôležitejšie, liečenie svojich spolubojovníkov. Aktívne sa do boja môže zapájať len niektorými útokmi, avšak môžete jej isté útoky vyskillovať sami, čim zvýšite aj jej aktívne útočenie. Wynne je veľmi nápomocná pri rýdzo bojovníckej skupine. Vy sami si však počase zrejme nájdete svoju obľúbenú „trojku“, ktorá vás bude nasledovať väčšinou hry. Ak sa vám podarí nájsť ten zlatý stred, nejeden bojovník sa môže pred vami triasť od strachu. A verte či nie, po spočiatku vydretých víťazstvách na vás neskôr v Dragon Age čakajú aj príjemné momenty, v ktorých zdoláte aj to najväčšie monštrum (div pri tom myšku neroztrieskate).

Ide to po dobrom, ale aj po zlom
Už ste isto zaregistrovali, že v poslednej dobe sa stáva populárny akýsi „morálny“ systém členov družiny. Ja osobne som sa s ním po prvýkrát stretla v hre Mass Effect, zhodou okolností tiež od BioWare. Hlavnou myšlienkou systému je, že svojim konaním ovplyvňujete vzťahy vašich spolubojovníkov k vám. Môže ísť o drobné rozhodnutia, ktoré môžu zhoršiť alebo zlepšiť váš vzťah z danou postavou v znesiteľnej a napraviteľnej miere. Alebo sú aj také „doooosť veľké“ rozhodnutia, ktoré vás môžu hodiť na milosť levovi a stratíte daného člena družiny.

Ako teda na svojom piesočku udržať relatívne dobré vzťahy? Je potrebné sa so spolubojovníkmi rozprávať, dobre sa k ním správať a rozhodne výborným nápadom sú darčeky, ktoré vaším spoločníkom ihneď zlepšia náladu. Existujú aj také špeciálne, za ktoré vám budú vďační do konca života. Stačí si len dobre zapamätať, s čím sa vám všetci zverili. Možno sa pýtate, čo sa stane, ak budú sympatie medzi vami a niektorým členom čoraz väčšie. Aby sa toľko len nebojovalo, Dragon Age nás nesklamal a v hre sa dožijete aj romantických scén. Nezáleží na tom či ste muž alebo žena. Ako sa hovorí – láska nepozná hranice a pri hraní za mužskú postavu môžete byť dosť prekvapení, ak vás začne baliť iný muž. Ale tvorcovia sú už takýmito nekonvenčnými prekvapeniami dobre známi.

Keď RPG, tak so skillmi a inventárom
Aby sme nehovorili iba o príbehu a postavách, zameriame sa teraz na charakteristické prvky RPG, ktoré som doteraz bližšie nespomenula. Prvým z nich je samozrejme systém vylepšovania postáv. Každé povolanie má na výber z veľkého množstva skillov, ktoré majú štyri úrovne. Bojovník má možnosť používať viaceré typy zbraní, urobíte však dobre ak ho vybavíte buď obojručným mečom, alebo mečom a štítom, keďže je s nimi v boji najefektívnejší. Pre každú zbraň existujú tri skilly so štyrmi úrovňami, ktoré vás dostanú na špičku. To isté platí aj pre lotrov, aj keď samozrejme sú tam ďalšie zručnosti ako napríklad Plíženie či Odomykanie zámkov. Mágov tvorcovia obdarili všakovakými kúzlami, či už útočného – Prvotné kúzla, obranného typu – Kúzla stvorenia alebo psychického typu – Kúzla entropie a prízrakov.

Ďalej si môžete vylepšovať aj zručnosti, ktoré úzko súvisia s rozvojom schopností. Môžete sa zlepšiť napríklad v Bylinkárstve, Bojovom výcviku, Výrobe jedov atď. Všetko sa vám zíde, takže sa oplatí, keď každému členovi vylepšíte nejakú tú zručnosť, ktorú budete na misii potrebovať.

A aby skillovania nebolo dosť, určujete si aj ďalšie zameranie vo vašom povolaní. Pre každé povolanie sú na výber štyri špecializácie, pričom jedna postava môže mať maximálne dve. Má to však malý háčik. Najprv musíte svoju postavu danú špecializáciu naučiť – od špecifických osôb alebo z kníh. Až potom si môžete na 7. a 14. úrovni vylepšiť špecializáciu. Napríklad mág sa môže stať : Krvavým mágom, Tajomným bojovníkom, Meničom alebo Duchovným liečiteľom.

Druhý významný prvok RPG je inventár. Je to vlastne základný kameň hry, v ktorom sa odohráva tretina všetkých vašich „kliknutí“ myšou. Zhromažďujete v ňom poctivo „ulúpené“ zbrane, zbroj, lieky, mastičky, jedy a iné veci od výmyslu sveta. Nikdy neviete čo budete kedy potrebovať, a preto mi bolo často ľúto niečo vyhodiť alebo predať, keď môj batoh už nemohol do seba nič natlačiť. Systém inventáru je štandardný. Nachádzajú sa tu kolónky pre zbrane, zbroj, doplnky, ďalšie pozbierané veci – napr. darčeky, kamienky – a pre výrobu. Potom sú tu aj veci dôležité pre vaše úlohy a samozrejme si môžete prezrieť „harampádie“ nahádzané bez ladu a skladu v kolónke pre všetky veci. Samozrejme, že z inventáru idú pretiahnuť jedy, mastičky, liečiace prostriedky a špeciálne predmety do lišty rýchlych príkazov. Niekedy vám však príde vhod otvoriť inventár počas ťažkej bitky a aspoň načas si schladiť hlavu počas vymýšľania lepšej taktiky.

Questov je tu neúrekom
Ťahúňom hry je, samozrejme, hlavný príbeh, ktorý sa zameriava na štyri hlavné úlohy. Cieľom celej hry je vybudovať obrovskú armádu ľudí, trpaslíkov a elfov, ktorá porazí ardicémona a jeho posluhovačov. Po celej krajine však na vás čaká obrovské množstvo vedľajších úloh, ktorých plnením sa vám bude veselo plniť prasiatko korunkami. Krajinou cestujete pomocou mapy, ktorá je spracovaná ako starodávny dokument. Tá sa zobrazí počas načítavania ďalšej oblasti, ktoré mi niekedy pripadalo až neskutočne nekonečné, najmä ak som hrala hru už dlhší čas vkuse. Pri presune sa cesta efektne označuje kvapkami krvi a sem-tam vás prekvapí znak prekrížených mečov. Zakaždým sa asi budete troška potiť v očakávaní nastávajúceho boja, ktorý môže, ale nakoniec aj nemusí prísť. Akčných hráčov, ktorí milujú adrenalín asi poteším viac, keďže pokojných zastávok bude rozhodne pomenej. Zaujímavé je, že tieto nepredvídateľné zastávky budú niekedy nadväzovať na hlavný príbeh alebo budú súvisieť s členom družiny. Počas celej hry sa však okrem boja stretnete aj s rôznymi hlavolamami a hádankami, takže hlavu budete musieť používať nie len počas boja.

Vydarená grafika
A ako sa na celú scenériu Dragon Age: Origins pozerá? Samozrejm,e že pri RPG je potrebné vytvoriť veľké množstvo exteriérových a interiérových úrovní a popritom nezabudnúť aj na dôveryhodné spracovanie postáv. Na to, koľko práce museli tvorcovia z BioWare vynaložiť, je príjemne prekvapujúce, ako je celý svet graficky dôkladne spracovaný. V celej hre som sa stretla iba so zopár nedokonalosťami a bugmi, ktoré sú však normálne pre každú hru. A ak som si ich všetky nevšimla, jednoduchým riešením je patch, ktorý dá všetko do poriadku. Postavy sa pohybujú verne, aj keď sa sem-tam postavia do dverí čím vám zahatajú cestu, ale stačí sa prekliknúť a problém je vyriešený. Na čom sa mohlo viacej popracovať, je mimika postáv. Pri niektorých rozhovoroch mi chýbal výraz tváre, ktorý by dopĺňal napríklad smutnú konverzáciu. Ak sa však nad to povznesieme, celkový dojem z grafického prevedenia je veľmi príjemný.

Dobová hudba
V hre je dôležitá aj hudobná stránka, ktorá sa v prípade Dragon Age: Origins zamerala na dobovú hudbu. Teda počujete tu najmä píšťaly, bubny a nejaký ten strunový nástroj. Jednoduchá, ale hodiaca sa hudba, ktorá vám len navodí atmosféru fantazijnej stredovekej éry. Ak sa v niektorej oblasti pohybujete dlhšie hudba sa začína opakovať. V tom prípade sa samozrejme dostaví menšia frustrácia a chúťky pustiť si poriadnu muziku sa pohybujú v neúnosnej miere. Vtedy vám radím, rýchlo preč z Denerimu – hlavného mesta Fareldenu – a vyvetrajte sa niekde v lese.

+ návrat k starej dobrej RPG
+ zaujímavý príbeh plný neočakávaných zvratov
+ dlhá hlavná kampaň s množstvom postranných questov a možnosťou pokračovať po skončení hry
+ okrem boja sa stretnete aj so všakovakými hádankami
+ „morálny“ systém a spoznávanie vašich spolubojovníkov
+ množstvo skillov
+ grafika

– nedopracovaná mimika tvárí
– opakujúca sa hudba
– pri dlhom hraní sa predlžuje načítavanie úrovní

Celkové hodnotenie: 94%
Dragon Age: Origins som začínala hrať s vedomím, že RPG je jeden zo žánrov, ktorému je potrebné venovať kus zo svojho času, a tak som sa rozhodla mu dať šancu. Neľutujem, že som hraním strávila nejednu prebdenú noc, pretože príbeh bol naozaj taký pestrý, že som nemala ani čas sledovať, ako to celé pred mojimi očami ubieha. Na začiatku je síce potrebné sa doslova „prekúsať“ jednotlivými bitkami, ale hra nie je neprekonateľná a prekvapí hráča nejedným zaujímavým zvratom. Má všetko čo by poriadne RPG malo mať, povedala by som, že aj viac. Ak nie ste puntičkári, isto odpustíte vývojárom zopár chýb, ktorých sa kde-tu dopustili a hra vo vás zanechá výborný zážitok.