Dreamfall: The Longest Journey

Musím sa priznať, že pred hraním Dreamfall som za vrchol advenúr považoval sériu Broken Sword, bola mojou prvou adventúrou a stala sa takisto najobľúbenejšou. S prvým Longest Journey som nemal tú česť, ale keď sa mi do rúk dostal Dreamfall neváhal som a vrhol som sa do adventúrneho zážitku, nevedol som čo ma čaká (vedel som len o April Ryan a tú som si nechcel nechať uniknúť.)

Výrobca: FunCom
Vydávateľ: Micro Application
Zem pôvodu: Nórsko
Požiadavky: CPU 2,8 GHz, 1 GB RAM, 256 MB GFX

Zabudnite na všetky ostatné adventúry, ich trápne detektívne zápletky s kopou zvratov, zdá sa to super a originálne, no nakoniec prídete na to, že ste niekde videli. Ale Dreamfall je iný, Dreamfall je lepší, je krajší, je milší, prítulnejší a prepracovanejší. Nespomínam si, kedy som hral naspoledy hru, do ktorej som sa doslova zamiloval, áno. Je to vymyslené úplne božsky, tie dva svety, no poďme už na príbeh.
Osem rokov je dlhá doba. April Ryan je už tak dlho uväznená vo svete mágie Arcadii, ale nehodlá sa vrátiť domov, práve je zamestnaná povstaleckou vojnou s Azadi – rasou, ktorá oslobodila Mercuriu (hlavné mesto severu) od invázie diabolských Tyranov, ale rovnako ako Sovieti po druhej svetovej začali Azadi šíriť svoju kultúru a vieru medzi ľud Mercurie a to dosť násilným spôsobom. V tom istom čase, vo svete technológie Stark, ktorý bol prebudovaný po Veľkom Kolapse nemá mladá študentka Zoe do čoho pichnúť a prežíva životnú krízu. Nevie, čo chce robiť, tak ide zorganizovať menšiu párty, keď jej zavolá bývalý priateľ Reza. Potrebujem od neho láskavosť, aby mu vyzdvihla jeden balíček. Tu sa to pre Zoe začína zamotávať.

Zoe prichádza do firmy, kde má byť balíček uložený, no namiesto neho narazí na dvojicu útočníkov. Len tak tak sa jejj podarí zachrániť seba a doktorku Chang. Okamžite ide za Rezom, aby mu povedala, čo sa stalo, no v jeho byte je len mŕtve dievča, nepriateľské dvojčatá, ktoré Zoe trochu zmlátia a následne ju zatkne polícia. Reza zmizol a Zoe sa vydáva na dlhú cestu plnú záhad a prekvapení, aby našla Rezu. Čo sa s ním stalo? Kto je to záhadné dievča, ktoré sa objavuje na televíznych obrazovkách a oslovuje Zoe, aby záchranila April Ryan? Prečo ju chce skoro každý zlikvidovať? Cestou nenachádza odpovede len stále zamotanejšie spiknutia a záhady.
Príbeh je to najlepšie čo môže Dreamfall hráčom ponúknuť. Dva svety prepojené emnou sieťou spletenou zo snových vlákien. Tri postavy s rozdielnym pohľadom na vec. Zoe, snažiaca sa nájsť Rezu a prísť na plány ohľadom Dreamnetu, April Ryan, bojujúca osobnú vojnu proti Azadi a nakoniec si vyskúšame aj Kiana Alvareho, apoštola Azadi, najlepšieho vraha, najatého na zlikvidovia vodcu rebélie v Mercurii Škorpióna. V priebehu hry sa postavy striedajú a je viac než zaujímavé vidieť ten istý svet a tú istú situáciu z pohľadu dvoch odlišných postáv. Ak by som Dreamfall hodnotil len z pohľadu príbehu dostal by celú 10.

Aj keď… koniec ma veľmi sklamal. Nie, nepodal nejaké neuspokojivé lacné vysvetlenie, ale predložil ešte viac otázok a väčšinu z nich nevysvetlil. Nikdy som sa viac netešil na pokračovanie, ako teraz. Strašne sa chcem dozvedieť čo bude nakoniec so Zoe, Razom, rebelmi a oboma svetmi. Je to ako sex, skvelé, vzrušujúce, vychutnávate si to, no keď príde koniec ste smutný, že to už skončilo a chcete viac, neviete sa dočkať ďaľšej porcie… (no čohokoľvek)
Pomimo príbehu sú druhým oporným bodom Dreamfall hlavne dialógy a postavy, s ktorými sa budú April, Zoe či Kian rozprávať. Stark a Arcadia sú plné charizmatických a neotrelých postáv s originálnymi osobnosťami s dobre (čo dobre, vynikajúco) napísanými diaogmi. Stretnete napríklad obľúbeneho havrana, pomocníka April s Longest Journey, černokňažníka, ktorý sa vydal na cestu pokoja a spísal knihu, mnoho členov rebelskej organizácie, doktorku Chang, zmutovaného majiteľa najväčšej korporácie v Starku, bývalých Apriliných priateľov a záhadné bytosti ako kapucínov, strážcu Rovnováhy či Bielu Dračicu.
Ak hľadáte najmä hlavolamy, či zvukové hádanky obráťte na Schizm, Myst či URU. Dreamfall neovplýva hlavalamami a natrafíte možno na tri, ktoré Zoe hravo vyrieši pomocou modernej techniky, ako mobil či pakľúč. Jedná sa o jednoduché spájanie znakov a pretáčanie kolies, aby sa na ich koncoch zhodovali znaky. Hádanky sa vlastne riešia samy.

Kedže April je členom rebelskej organizácie a Zoe sa zas vkráda do každej megakorporácie na svete, je prirodzené, že ich ochranka či stredoveká stráž nevidia príliš radi zakrádať sa v tajných komplexoch. Zoe či April budú štvrtinu herného času v krytí sa schovávať a báť sa o svoj život. Umelá inteligencia enemákov v stealth sekvenciach je občas prekvapujúca, lebo vás dokážu naháňať len po nabližšiu vyvýšenú plošinku či dvere, potom sa zamyslia a prídu na to, že ste tam vlastne nikdy neboli a spokojne pokračujú ďalej v hliadkovaní.
V krajnom prípade, keď stealth nevyjde prichádza možnosť postaviť sa protivníkovi zoči voči. Kian ako nájomný vrah má zabíjanie v popise práce, ale Zoe sa dokáže súboje vyhnúť správnym vedením dialógu či rýchlym schovaním sa. Jemná študentka aj tak nie na súboje stavaná a padá po dvoch troch ranách k zemi. Myslím, že by nebolo na škodu, ak by súboje autory úplne vypustili, lebo sú až primitívne jednoduché. Stačí mačakať klávesu útoku a točiť sa okolo protivníka, aby sa nemohol kryť a o chvíľu je rozsekaný. Žiadne kombá či špeciálne útoky, len klikací quest, aby protivník čo najskôr ľahol.
Ovládanie je typicky prebraté z Xboxovej verzie hry, no podobne ako v prípade tretieho Broken Swordu sa jedná o nový systém. Na ktorý si nie je problém zvyknúť. Z inventárom sa v začiatkoch pracuje trochu ťažkopádne, ale ako vravím je to len otázka zvyku. Nespozoroval som žiadne technické chyby, ktoré by kazili perfektnú hrateľnosť, len občasné sprosté chovanie vojakov v stealth sekvenciach.

Graficky Dreamfall vystrkuje zúbky na Syberiu a iné skvosty a s hrdosťou hlási, že on vyzerá krajšie. A teda že vyzerá. Prekrásne 2D pozadie dokáže urobiť každý školáčik (to preháňam), ale 2 svety plné farieb, detailne vymodelovaných postáv, veľkých miest a geniálne zvládnutých oblastí (čo sa týka designu) dokážu hráčovi naservírovať len kuchári z Funcomu. Takisto soundtrack exceluje vo všetkých kategóriach a jedná sa o jedinú hudbu k hre, ktorú som po dohraní musel okamžite stiahnuť a vychutnávať si ju odznova.
Čo sa týka prezentácie príbehu, postáv a hrateľnosti Dreamfall plný srdcia adventuristov teplým pocitom blaženosti. Žiadna adventúra, s ktorou som sa doteraz stretol nemá tak prepracovaný príbeh, tu nemôžete siahnuť vedľa. Zamrzí veeeľmi otvorený koniec a budete sa triasť na pokračovanie. Osudy troch hrateľných postáv nenechajú nikoho chladným. Ak máte k adventúram čo i len trochu vzťah Dreamfall musíte mať na vašom pevnom disku. Nemôžem byť objektívny, lebo túto hru milujem.

príbeh, ktorý je jedinečný
tri hrateľné postavy a ich rozdielne charaktery
perfektne designovo a graficky zvládnuté úrovne