Fahrenheit

Stačí jeden večer. Jeden osudný moment a váš život sa vám môže prevrátiť naruby. Vaše obyčajné túžby a sny sa zrazu stávajú iba nejasnou hmlou a vy sa zaujímate o niečo iné. Prežiť. Utiecť. To sú pocity, ktoré vás zrazu naplnia. Život sa vám môže rozpadnúť na milión kúskov a vás bolí hlava, z toho ako sa ich márne pokúšate spojiť dohromady. To sa stalo aj mne. Niečo také hrozné, že sa bojím len na to pomyslieť. Moje meno je Lucas Kane. A som vrah.

Výrobca: Quantic Dream
Vydávateľ: Atari
Požiadavky: CPU 800MHz, 256 MB RAM, 32 MB grafická karta
Zem pôvodu: Francúzsko
Typ: filmová adventúra

V nedávnej recenzii na CoH som sa sťažoval na nedostatok originality. Celkovo ma v poslednej dobe hry neoslovili, hlavne že som sa pri ich hraní nudil. Samé vojenské stratégie bez štipky humoru či inovácie, alebo napínavého príbehu. Moje tajné prosby boli vyslyšané v momente keď som zvieral DVD s nápisom Fahrenheit. Píše sa o nej ako geniálnej hre, nuž vyskúšam. Už v úvodnom menu, keď namiesto kolónky New Game je New Movie začínate tušiť, že nepôjde o obyčajnú hru a to je teda setsakra pravda.
Tutoriál je pre hráčov najlepšiu voľbou na začiatku, a ide len o to naučiť sa ovládanie hry. To je skutočne nové a revolučné. Postavou pohybujete klasickým WASD, ale akcie nepriebiehajú len kliknutím, ale držaním ľavého myšítka a posunutím myši do príslušneho smeru. Týmto spôsobom prebieha všetko adventúrne v hre, rozhovory s postavami a vyberanie tématu. Zložitejšie je to u minihier, ktorých je ekonečné množstvo. Mnoho akčných scén vyžaduje presné stláčanie WASD v určitom poradí a k tomu to isté robiť na numerickej klávesnici. A nakoniec sú tu minihry, ktoré vyžadujú zbesilé stláčanie smerových šípok. Akokoľvek vyzerá tento systém zložitý, po pol hodine hrania prejde pod kožu. Na internete sa mnoho hráčov zúfalo pýta ako sa Fahrenheit preboha ovláda, s ničím tak novým doteraz nikto neprišiel do styku. Tá chvíľka stresu z naučenia sa ovládania, ale čoskoro pominie. Tutoriál sme zvládli, hra začína.

Lucas Kane má zvláštny sen, víziu. Drží nôž a skrýva sa na záchodoch v reštaurácii. Starší muž si umýva ruky. Blesk. Zahalená postava v kruhu zo sviečok recituje slová v čudnom jazyku a Lucas im nerozumie, ale vie, čo má urobiť. Vychádza zo záchodu a nôž zviera silno v dlani. Zahalená postava mu v hlave znie stále hlasnejšie. Lucas zdvíha nôž a vrhá sa na muža pri umývadle. Prvý úder ho zvalil na zem, ale stále žil. Lucas vedel, že pokiaľ nespraví, čo hlas v jeho hlave chce, tak nikdy neprestane. S mŕtvolným výrazom v očiach si kľakne na zraneného muža na zemi a bodá, bodá, bodá…
Zrazu je Lucas sám sebou, vrátilo sa mu vedomie. Nevie, čo robí na záchodoch a prečo má v rukách krvavý nôž. Pri pohľade na mŕtvolu je všetko jasné. To nebol sen, on skutočne niekoho zabil. Len pred chvíľou večeral a čítal si knihu a zrazu sa ocitol na záchodoch a je z neho vrah. Samozrejme, že toho muža zabil, ale to nebol on, nebol príčetný, niečo konalo za neho. Čo bude teraz robiť? V kľude odísť celý zakrvavený z reštaurácie, mysliac si, že si ho ten policajt, čo sedí pri pulte nevšimne. Musí niečo vymyslieť, ale rýchlo.
Zmocňujem sa role Lucasa a všetko je teraz na mne. Treba si umyť ruky od krvi a utrieť od nej aj podlahu. Bude treba aj ukryť telo, najlepšie do kabínky, aby si ho každý, kto príde na záchod hneď nevšimol. A nakoniec ukryť vražednú zbraň. Aby Lucas vyzeral čo možno najnenápadnejšie, musí sa aj tak správať. Tak výjde pekne so záchodov, doje svoju večeru, zaplatí účet a ešte si dá zahrať nejakú dobrú pesničku. Potom už len stačí zavolať taxík, alebo nastúpiť do metra a odísť z miesta činu. Na toto všetko máte v praxi niekoľko minút, pokiaľ sa policajt sediaci pri pulte nerozhodne ísť na záchod. Môže vás prichytiť ako manipulujete s telom či si zo seba zmývate krv, ak ste to nestihli. Ak na začiatku len zo seba zmyjete krv a výjdete, že dojete obed, policajt nájde telo a vybehne von, rozkazujúc, aby nikto neopustil reštauráciu. Alebo stačí len vybehnúť z reštaurácie ako rýchlo to len viete a dúfať, že vás nedobehnú.

V prípade, že sa vám podarí urobiť všetko, podľa prvého opísaného scenára, tak sa Lucas bude cítiť dobre, celkovo v pohode, ak ho budete vystavovať neustálemu stresu a nedbať na jeho fyzické i duševné zdravie odrazí sa to na ňom. S ostatnými bude komunikovať nevrlo a stane sa z neho celkovo zlý zostresovaný človek. Nálada môže klesnúť napríklad, ak budete v správať počuť o vražde, ktorú ste ako Lucas spáchali, naopak zdvihnúť náladu vám pomôže dobré jedlo, sprcha, či pustiť si na hi-fi veži nejakú dobrú hudbu. (a že je vo Fahrenheitovi perfektná hudba sa presvedčíte, keď z reprákov zahučí Theory of Deadman).
Tieto závažné rozhodnutie či niečo vykonať, alebo nie sa vo Fahrenheitovi vyskytujú pomerne často. Uvediem jeden príklad za všetky. Lucas sa vydáva do parku na schôdzku so svojím bratom Marcusom, ktorý je kňaz, aby ho poprosil o pomoc, ohľadom tej vraždy. Po ich rozhovore sa pod deťmi, ktoré sa hrali na zamrznutom jazere rozborí ľad a jeden chlapec sa topí. Policajt, ktorý bol v reštaurácii sa taktiež prechádza po parku. Čo teraz? Utiecť, aby ma policajt nezbadal, či pomôcť chlapcovi, ale riskovať tak zatknutie? Ak sa rozhodnete utiecť, nik vás neuvidí, ale budete musieť žiť s vedomím, že ten chlapec umrel. Alebo ho môžete zachrániť, policajt vás síce spozná, ale kedže ste zachránili chlapcovi život, bude sa tváriť, že vás nevidel a nechá vás ísť.

Fahrenheit nesleduje len príbeh Lucasa a vraždy, ktorú nedobrovoľne spáchal, keď nebol pri vedomí. Užijeme si ho aj z pohľadu dvoch vyšetrovateľov Carly a Tylera, ktorí boli pridelení na tento prípad. Je naozaj zaujímavé sledovať ten istý príbeh z dvoch strán. Na jednej strane budete zhromažďovať dôkazy a zisťovať, kto vraždu mohol spáchať a naháňať viníka, na strene druhej budete s týmto vinníkom utekať a snažiť sa dokázať svoju nevinu. Príbeh sa netočí len vôkol záhadnej vraždy (ktorá nebola mimochodom prvá ani posledná), ale i okolo súkromného života všetkých troch hrdinov. Lucas sa nedávno rozišiel s priateľkou, tá sa u neho zastaví po svoje veci, a ak hráte dobre skončia spolu v posteli. Tyler má problém so svojou snúbenicou, lebo sa venuje stále práci…. V priebehu hry stretnete kopec postáv, z ktorých každá je zahalená tajomstvom a ide vám po krku. Rozhodnutia v priebehu hry vyvrcholia v závere, ktorý má tri rôzne zakončenia.
Minihry vo Fahrenheitovi tvoria podstatnú časť hry, povedal by som až jednu polovicu. V skoro každej kapitole sa vyskytne nejaká tá akčná sekvencia. V tom prípade treba bezhlavo a zároveň presne stláčať príslušné klávesnice a neprídete o život. Pri zlom stláčaní najskôr umriete a potom už len load. Fahrenheit vlastne nie je ani hra, ide o interaktívny film, ktorý si užívate plnými dúškami a nechcete, aby skončil, prirovnal by som k Dreamfall, kde perfektný príbeh tvoril tak husté cesto hry, že poleva ani nebola potrebná (ale že tam bola riadne lákavá poleva). Napríklad scéna, kde Lucas uteká pred políciou čo obkľúčila jeho byt je nezabudnuteľná. Na obrazovke prebieha akčná scéna storočia, vy stláčate klávesy a sledujete ako vďaka vám vykonáva Lucas akčné výkony hodné Arnieho či Silvestra.

Prostredie je dostačujúce k tomu, aby sa vytvoril maximálny filmový zažitok. Autori vymodelovali postavy a mimiku ich tvári tak, aby ste naozaj mali pocit, že sledujete film, v ktorom ovplyvňujete, čo herci urobia a povedia. Fahrenheit nebude po grafickej stránke vyzerať zle ani za desať rokov, lebo ju využíva len k tomu, aby podal svoj príbeh. Spolu so skvelou hudbou od Theory of Deadman (to musím zas spomenúť, lebo je to jedna z mojich obľúbených kapiel) je audiovizuálna stránka Fahrenheita čarovná.
Fahrenheit je prekvapivo revolučná adventúra a vôbec by mi nevadilo, ak by sa ostatní poučili od Quantic Dream a urobili ostatné adventúry po vzoru Fahrenheita. Spolu s Dreamfall a Broken Swordom sa radí Fahrenheit medzi najlepšie adventúry, aké som hral a nemôžem inak ako odporučiť nadšencom adventúr a filmových thrillerov. Buďte Lucas Kane. Buďte vrah.

novátorský prístup
filmový zážitok na tretiu
tri hrateľné postavy