Fallout 3 (HomerJay)

Bicykle a športové vybavenie

„Bohužel, dokud mi nedáš svůj slib že o nás nikomu neřekneš, nebudu tě moci pustit.“ „Přísahám Bohu, že když me nepustíš, zapíchnu tě jako prase!“ Asi tak približne vyzerá jedna z konverzácií vo Fallout 3. O kvalitách tvorcov sme sa presvedčili už pri Oblivione. No čo je to oproti Fallout 3? N-I-Č. Hra Fallout 3 nastavila latku neuveriteľne vysoko a zdá sa, že ju pokorí asi len máloktorá hra…

Príbeh začína v pôrodnici Vaultu 101. Práve sa narodilo dieťa profesorovi, ktorý vedie projekt Čistota (ktorého účelom je vyčistiť všetku vodu od radiácie). Vault 101 je protiatómový kryt vstavaný v skale, v ktorom prežili ľudia po vojne, keď všetky mocnosti zhodili svoje atómové bomby. Každý Vault riadi Správca, ktorý je hlavou celého Vaultu. Pri narodení si vyberiete pohlavie, neskôr výzor. Počas detstva vo Vaulte si ešte stihnete vybrať silu, charizmu, inteligenciu, šťastie, výdrž a presnosť. Neskôr nasleduje test spôsobilosti (veľmi vtipne spracovaný), ktorý však tak či tak dopadne dobre… Potom obrazovka zase zbledne a vy sa objavíte vo svojom veku 20tich rokov. Váš otec utiekol z Vaultu a na vás Správca vypísal odmenu. Amata – Správcova dcéra – sa vás snaží z Vaultu dostať. Keď sa dostanete k dverám, máte dve šance. Odomknúť zámok vlásenkou a tipovať heslo, alebo si vynútiť heslá od Správcu (bitkou či vyhrážaním). Po otvorení brány už nasleduje len prudké svetlo a… pred vami otvorená pustina…

Našli ste niekedy chybu v hre? Určite. Chýby v hrách sa počítajú väčšinou po desiatkach. A našli ste niekedy chybu vo Fallout 3? Možno, no určite nie nejakú strašnú. Musím povedať že som ešte nevidel prepracovanejšiu hru, ktorá má v sebe prvky akcie, roleplayu a adventúry naplno využité a pritom je to snáď najnelineárnejšia hra, akú som kedy videl. No fakt. Svet je celkom otvorený, naozaj veľký a pritom hra nedoplňuje hrací čas tým, že sa presúvate z miesta na miesto (teda, samozrejme že sa prejdete, no keď sa vraciate na miesto kde ste už boli, môže to za vás urobiť automatika). Celkovo je teda hrací čas (ak počítate využívanie tejto automatiky) okolo 25-30 hodín ak plníte aj vedľajšie úlohy.

Okrem vynikajúco spracovanej grafiky, detailne prepracovaného sveta, postáv, tvárí, áut, atď, má Fallout 3 aj vynikajúce efekty. Jedným z nich je určite V.A.T.S mód – t.j. mód, v ktorom sa zastaví čas, vy si vyberiete cieľ, časť jeho tela a potom už len záber v štýle matrix ako postavu buď zasiahnete alebo miniete. Ďalším vynikajúcim efektom, je okrem normálnych výbuchov hlavne výbuch Megatuny. Totiž – príbeh má dva konce, je len na vás či sa stanete záporákom, alebo kladným. Ak sa vyberiete tou prvou cestou, určite nezabudnite odpáliť bombu v strede Megatuny, stojí to totiž zato 🙂 Ak sa vak vyberiete tou druhou cestou, tiež o nič neprídete, autori sa postarali o dostatok zážitkov ak sa vyberiete ktoroukoľvek cestou.

Mal som si to nechať k tejto časti – príbeh. Príbeh ako aj jeho spracovanie je naozaj úžasný a v žiadnom prípade nie okopírovaný či stereotypný (napr. GTA – všetky diely). Príbeh odkedy ste utiekli z Vaultu 101 sa točí hlavne okolo hľadania otca a dokončenie projektu Čistota. Toto hľadanie je obohatené o veľmi zaujímavé minihry či doplnky (napr. virtuálne mesto 🙂 ) a nikdy neviete čo presne vás bude čakať. Koniec hry je samozrejme len na vás, teda či sa rozhodnete projekt Čistota dokončiť, alebo zničiť. Určite jedna z najťažších pasáží hry je boj s Enklávou – najväčším záporákom v hre 🙂 Ťažko povedať či by hra mala pokračovať aj po dokončení poslednej úlohy, no určite by to nebolo od veci – predsa len sa vo Falloute nikdy nudiť nebudete. No aj tak by to už nestálo ani moc zato, a tak autorom nezazlievam že má hra aj úplny koniec.

Čo sa týka predmetov, zbraní, úloh a perkov v hre vám rozpoviem v poslednej časti recenzie. Určite sa oplatí otvárať lekárničky či debne s muníciou, aj keby vás to stálo vlásenku na otváranie, prtože stimpakov a munície nie je nikdy dosť. Zbieranie predvojnových kníh sa vám tiež vyplatí – dajú sa predať v knižnici. Ostatné predmety, ktoré nemajú nejaké podstatnejšie využitie sa vám môžu hodiť ako munícia do srandapušky – v prípade že ju vlastníte 🙂 Zbrane sa vám samozrejme hodia podľa skúseností s nimi – ja som stavil na ľahké zbrane, čo sa mi po čase aj vyplatilo, keďže nie sú vôbec drahé a munícia do nich sa vála skoro všade. Avšak ťažké zbrane ako rotačný guľomet vám určite pomôžu pri väčších bojoch. Elektrické zbrane sú síce veľmi silné, no pre mňa to bolo jednoducho divné že nestrieľajú guľky. Nezabudnite zbrane aj priebežne opravovať, pretože od toho závisí aj ich výkonnosť. Úlohy. Úlohy vám zadávajú rôzni ľudia v rôznych mestách a sú rôzne 🙂 Väčšinou však sú tiež pojaté zabavným spôsobom, a tak sa nudiť určite nebudete. No a nakoniec perky a skúsenosti. Perky sú niečo ako „balíčky skúseností“. Jednoducho výberom určitého perku dostanete isté výhody – lepšie rečníctvo, pomoc pri režime V.A.T.S, ďalší level … Je ich veľmi veľa a využitie majú veľmi podstatné. Skúsenosti – samozrejme nie je čo riešiť. Čím viac skúseností máte v istej veci, tým viac sa vám bude dariť, odporúčam pridávať skúsenosti hlavne do zbraní a rečníctva, keďže tie skoro najviac využijete.

Minimálne požiadavky dokázu splniť aj dva roky staré stroje, no plynulosť zaručujem len podľa testovaného PC s Intel Centrino Quad 2,66 GHz, 4GB RAM a nVidia GeForce 9080 kde hra bežala plynulo na najvyšších detailoch (ale bez problémov som hru rozbehol aj na Intel Celeron Duo, 1,4GB RAM a ATi X1100).

++++ PLUSY ++++
– dialógy, dabing
– postavy a spracovanie tváre
– príbeh
– možnosti, V.A.T.S mód
– zbrane, nástroje, predmety
– otvorený svet a atmosféra
– hrací čas
– všetko, naozaj všetko

—-MÍNUSY—-
– nič, naozaj nič
– (no dobre) sem tam nejaká tá neviditeľná stena

Musím povedať, že som ešte nevidel recenziu, v ktorej by autor hru ohodnotil na najvyššie hodnotenie. Vy áno – 10/10, fenomenálne (hmmm, Figaro sladká vášeň… fenomenálne…).

ZÁVER:
Áno, skutočne, Fallout 3 je fenomén. Spracovanie dialógov, sveta, postáv či príbehu, jednoducho všetko tvorí skvelú a realistickú atmosféru. Fallout 3 je naozaj – fenomén. Hra roka. Vynikajúce (či fenomenálne, čo ja viem…).

S pozdravom – Homer 🙂