Gears of War (Homer)

Keď moje prsty v schránke nahmatali objemnú obálku, hneď mi poskočilo srdce a začal som sa psychicky pripravovať na zážitok s Gears of War. Obálku som čo najrýchlejšie roztrhol a bežal k počítaču. Počas inštalácie som si stihol prebehnúť obsah škatule s hrou a manuál.

Obsah krabice:
CD Projekt ma opäť dostal, no neprekvapil, očakával som totiž prehľadný manuál ktorý mi vysvetlí všetky hlavné súčasti hry ako ovládanie, boj, príkazy pre spoluhráčov, základné informácie o zbraniach, systéme života, atď. K tomu samozrejme oboznámenie s príbehom a zoznámenie sa s hlavnými postavami príbehu.

DVD s hrou má obsah 7,34GB, po nainštalovaní vyše 10,5GB, čo je na dnešné pomery celkom slušné. Inštalácia netrvá dlho ani na slabých počítačoch, po spustení hry sa automaticky nastavia optimálne nastavenia pre plynulý chod hry, ak si však myslíte že máte na viac, všetko sa dá nastaviť podľa seba. Hneď po spustení vás začne hore otravovať panel Windows LIVE (priznávam, že hneď ako som ho uvidel ma prepadla chuť hru okamžite odinštalovať), pokúste sa to však nejako prežiť…

O hre:
Gears of War. Fenomén svojho žánru. Tí, čo ho už okúsili na Xbox360 vedia, ostatní o veľa prišli a verte mi, – je čo dobiehať. Veď nie je snom každého hráča (aspoň v kútiku pečene) možnosť poriadne sa vyblázniť, pozabíjať všetko živé v okolí, užiť si nádherné grafické spracovanie každého detailu a čo lahodí anglicky nehovoriacim hráčom najviac – s plnou lokalizáciou!?? Čo viac si hráč môže priať? Možno len aby konverzia pôvodnej hry na Xbox vyšla podľa jeho predstáv…

V úvode som spomenul Xbox360 (♥); a možno si hovoríte, čo ho sem pletiem. Nuž, GOW vyšlo najskôr na Xbox, konverziu na PC vydal EPIC až o niekoľko mesiacov neskôr. No a komu sa hra páčila už na Xboxe, len ťažko by menil. Musím povedať že tiež som mal zmiešané pocity, ale zase zmena je život a tiež ma dosť zaujímali rozdiely medzi PCčkovou a konzolovou verziu hry, pravdou totiž je, že PC verzia obsahuje čo-to naviac. Pre mňa osobne bolo najväčším problémom spustenie hry a hneď potom spomínaný panel Windows LIVE. Nakoniec som aj to nejako prežil, rovnako ako upozornenie na stiahnutie nových grafických ovládačov ktoré som považoval za zbytočnosť (to že sa mýlim mi došlo až keď sa hra spustila na minimálnom rozlíšení s grafikou na minime). Po doinštalovaní ovládačov a otravnej registrácií som bol pripravený zasmažiť procesor.

O čom vlastne Gears of War je? Príbeh je jednoduchý, no nie stereotypný, ako u väčšiny podobných hier. Pred niekoľkými rokmi sa pod každým veľkým mestom usadila skupina sarančiat a zahájila útok, pričom zahynulo veľké množstvo ľudí. Pri snahe zabrániť postupu sarančiat ľudstvo použilo na ich zneškodnenie chemické a orbitálne zbrane, čím len priliali olej do ohňa. Väčšina ľudstva bola zničená. Ľudia čo prežili sa zhromaždili na plošine Jacinto, kde sa sarančatá márne snažia dostať. Keď raz sarančatá prerazili obranu Jacinta, Marcus Fénix sa kvôli snahe zachrániť svojho otca rozhodol neuposlúchnuť rozkaz, za čo dostal 40 rokov straty slobody v jacintskej väznici. Keď však sarančatá vpadli aj do väznice, rozhodol sa konať…

To je len naozaj stručný začiatok hry, pri ktorom hneď ide do tuhého. Musím však pred detailnejším vysvetľovaním hry spomenúť zaujímavé funkcie a možnosti hry, okrem iného aj rozhodovanie sa na vlastnú päsť – teda nie robiť čo mi hra povie, ale rozhodnúť sa sám; teda či pôjdem tade alebo tade, či pôjdem ružovým sadom alebo červeným peklom; či vystrelím alebo nie… Ďalej ma veľmi potešil systém krytia, resp. skrývania sa za iné predmety a objekty, čo som vlastne využíval skoro po celý čas hrania. Nesklamal ma ani systém zdravia, kedy bolo možné uzdraviť niektorého kolegu ak bol postrelený, či naopak. Nechýba tiež podpora identického ovládača s ovládačom na Xbox360, takže na svoje si prídu aj fanúšikovia pôvodnej verzie GOW (pretože za tie nemalé vylepšenia to naozaj stojí). Keďže ste veliteľom jednotky, povinnosťou je vydávanie rozkazov a rozhodovanie sa o trase vašej cesty. Občas sa AI vašich kolegov správa ako z lacnej poľskej hry, tzn. vybiehajú proti nepriateľom sami a nedbajú na dôsledky, takže som nie raz musel zavolať jednotku k sebe a zachrániť ju tak pred istou smrťou (komu sa chce 3 alebo 4 krát za sebou uzdravovať jedného nedočkavého magora čo stále beží dopredu..?). Takisto za zmienku stojí aj AI nepriateľov, ktorí zo svojich úkrytov vykukujú naraz ako naprogramované terče, no našťastie to nevyzerá až tak zle. Zaujímavá je nová lokácia, ktorá sa v pôvodnej verzií nenachádza, kde sa vydáte na jedného z hlavných nepriateľov v hre.

Asi to vyzerá, že celý čas len hľadám chyby na PC verzií a pozdvihujem Xboxovú. Nuž, musím priznať že tá na PC je naozaj lepšia, minimálne čo sa týka grafiky. Hra beží na Unreal Engine III, čo je možné rozoznať hlavne podľa vynikajúceho grafického spracovania a rôznych efektov (UE3 má isté vlastnosti ktoré sa dajú už na prvý pohľad rozoznať, ako svetlosť, výbuchy, atď). Oproti verzií na Xbox je hra obohatená o lepšie a detailnejšie textúry s podporou DirectX 10 ktoré ponúka ešte o máličko krajšiu grafiku. Celkovo grafika pôsobí dosť pochmúrne, viem že je to zámer, ale v skutočnosti sa v hre nachádza len málo farieb ktoré nie sú odtieňom sivej až šedej (okrem krvi). Všeobecne sa však grafike nedá toho veľa vytknúť, – spracovanie tvárí, oblekov a detailov je zvládnuté naozaj na jednotku, nič viac k tomu dodať snáď netreba (ja by som však nabudúce uvítal pestrejšiu paletu farieb)… Zvukovej stránke takisto nemožno nič vytknúť, hra ponúkne zážitok s klasickou hudbou, ktorá na niektorých miestach síce nevyznieva najlepšie, no je príjemným obohatením celej hry.

Hra viacerých hráčov ponúkne co-op hru, teda kooperatívnu hru, kde si budete môcť prejsť všetky misie so spoluhráčom, pričom jeden za Marcusa Fénixaa druhý za Dominica Santiaga. Tento mód je naozaj poriadnym spestrením hry, keďže vo dvojici je všetko zábavnejšie a v tomto prípade aj rýchlejšie a jednoduchšie. Problémy môžu nastať pri niektorých misiách, kedy boli AI spoluhráči nutnou pomocou, no aj to sa dá zvládnuť. Okrem kooperatívnej hry ponúka hra aj klasický multiplayer so štyrmi módmi, a to Warzone, Assasination, Annex a Execution na 19 mapách s ôsmymi hráčmi.

Na záver spomeniem jeden fakt, ktorý niekoľko recenzentov absolútne odsudzuje, no ja v ňom nevidím žiadny problém, a to systém checkpointov. Neraz som sa dočítal že sú umiestnené priam nešťastne a často sa môže stať, že len kúsok pred checkpointom vás zabijú. Nuž, je to zase vec názoru. V mojom prípade to nebol žiadny problém, tvorcovia vedeli prečo to tak chceli, netreba si hneď zo začiatku testovať zručnosti na najťažšej obtiažnosti… Možno vás tento fakt tiež od hry odrádza, no určite by som sa kvôli nemu nenechal odradiť od hry samotnej, keďže to nie je AŽ také strašné. Mimochodom, keď som už spomenul obtiažnosť, nebolo by od veci povedať, že na výber máte celkom tri obtiažnosti, a to „pohoda“, „hardcore“ a „šílenství“, ktorá je zo začiatku zamknutá pravdepodobne sa odomkne po prejdení hry na hardcore obtiažnosti, no aj tá už bude asi dosť šialená 🙂

Ako som už povedal, aj PCčková verzia podporuje ovládač Xbox360, no keďže verzia na Xbox bola o niečo jednoduchšia (pomoc pri mierení, vyššia DPI, spätná odozva, atď.), na PC to s ovládačom môže byť až príliš obtiažne. Preto s myšou a klávesnicou si asi PC konverziu viac užijete, najmä pri strieľaní, nechcem však odsudzovať ani jednu platformu, každému podľa vlastného gusta. Jeden fakt, ktorý je mínusom pre obe verzie je asi dĺžka hry, ktorá sa pohybuje okolo 10-12 hodín, čo nie je zase tak veľa. Vyrovnať to môže síce to, že hra sa oplatí hrať viackrát, ale aj tak by nezaškodil dlhší príbeh. Celkovo však v súboji PC vs. Xbox vyhráva počítačová verzia, ktorá je obohatená o lepšiu grafiku, novú lokáciu a v prípade že si GOW kúpite od CD Projektu z edície Extra Klasika má PC navrch aj vďaka kompletnej lokalizácií do češtiny. Takto dopadli „kolesá vojny“ pre Slovenciny.Com.

++++ PLUSY HRY ++++
+ vynikajúce grafické spracovanie, efekty
+ originálny a neokukaný príbeh
+ obohatená konverzia
+ arzenál zbraní
+ realistické zvuky
+ nahovorenie
+ hra viacerých hráčov
(+ pre CD Projekt) lokalizácia

– – – – MÍNUSY HRY – – – –
– uvítal by som pestrejšiu paletu farieb
– na dnešné pomery dosť krátke
– niekedy až príliš obtiažne
– drobné nezrovnalosti AI
– nutnosť účtu na Windows LIVE

Verdikt:         90%

– Viktor Paulik

Online kníhkupectvo BUX.sk