Gothic 3

Konečne sa stretlo niekoľko dobrých faktorov na to, aby mohla vzniknúť táto recenzia. Za prvé som našiel DVD s Gothicom 3, potom som mal aj dostatok času dobre sa tejto hre venovať a zhodnotiť, lebo som si už zrobil vodičák a mám kopec času a takisto mám aj čas napísať túto recenziu.

Výrobca: Piranha Bytes
Vydávateľ: Jowood
Typ Hry: RPG
Zem výroby: Nemecko
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1,5 GB RAM, 256 MB GFX (GF6800)

Gothic 3 je druhé najlepšie RPG predchádzajúceho roku, to vám môžem teraz z fleku povedať. Na Oblivion mi nesiahajte, lebo ten bol najlepší, názory iných ma nezaujímajú a Neverwinter Nights 2 som ešte nestihol zahrať. Po štyroch rokoch vývoja konečne dorazilo najväčšie RPG z európskej výroby, konkrétne Nemeckej a RPG pozitívni hráči sa na neho tešili ako na Vianoce.
Náš bezmenný hrdina porazil Sleepera a oslobodil banskú kolóniu. Potom porazil armády drakov a samotného nemŕtveho draka a popritom zlikvidoval Ravena a jeho poskokov, aby nepriviedli k životu Beliara. Vracia sa na lodi plnej jeho priateľov naspäť do svojej domovskej krajiny Myrtana, aby si užil zaslúžený kľud a pokoj. Ale celá Myrtana je v plameňoch, hlavné mestá ovládli orkovia a zotročili obyvateľstvo, poslední slobodní ľudia bývajú v tajných rebelských táboroch. Severská zem Nordmar je taktiež pod útokom orkov a púšť Varant ovládajú hnusní hashishinskí otrokári. Situácia vôbec nevyzerá ružovo a preto je na hrdinovi bez mena, aby sa opäť chopil meča/sekery/luku/kuše/fireballu a situáciu vyriešil.

Hrdina, Diego, Milten a Gorn sa dostali do prvej dedinky Ardea a čelili po prvýkrát orkom. Hra začala bez akéhokoľvek varovanie a ja už som sekal zástupy orkov na počkanie. Pomáhali mi pri tom priatelia a otroci, ale väčšina práce ostala na mne. Po boji som si očistil čepeľ od zaschnutej orkskej krvi a dozvedel som sa od krčmára, že v blízkosti je tábor rebelov, s ktorými by som mal hodiť reč. Určite sa tam pozriem povedal som si, ale najskôr som vyraboval dedinu, záchrana nie je zadarmo a zo začiatku potrebujem nejaké vybavenie. Opäť som stratil všetky nadobudnuté skúsenosti z predchádzajúceho dielu, tak som musel byť v divočine opatrný, aby som nenatrafil na väčšiu skupinku múch, ktoré by ma rýchlo poslali k čertu. Pobehal som si po vonku a zistil som, že obtiažnosť trochu klesla, v dvojke by ma zabil aj prvý vlk, ale tu sa s trochou cviku dá vybaviť aj skupina troch orkov na prvých levelov, čo bola v dvojke nepredstaviteľná úloha viac ako polovicu hry.
Tábor rebelov nebolo až tak ťažké nájsť. Všetci ma privítali vrelo, i keď som pre nich musel splniť pár úloh, aby som sa votrel viac do ich priazne. Zlikvidoval som orkské hliadky, divé prasatá, alchymistovi som nazbieral nejaké bylinky, kováčovi doniesol zbrane a zažiaril som, keď som v aréne porazil dvoch ich najlepších bojovníkov. Nakoniec mi veliteľ dôveroval natoľko, že ma poveril úlohou nájsť v blízkej dedine Cape Dun špeha rebelov a kontaktovať ho. Cape Dun bola plne pod kontrolou orkov. Na moje prekvapenie sa hneď do mňa nepustili, ale inteligentne sa začali so mnou rozprávať a tiež mi dali niekoľko úloh na splnenie. Po pár hodinách lovu a hrania sa na poslíčka ma pustili k šéfovi celej dediny a ten ma poprosil o to, aby som vyhladil celý tábor rebelov. Čo teraz, zabiť rebelov, alebo orkov? Orkovia koniec koncov nie sú takí bezcitní ako sa zdalo a invázia do Myrtany možno nakoniec nebola tak nemilosrdná a celkom odôvodnená.

V Gothicu3 je mnoho skupín, ktorým sa môžete votrieť do priazne, ale pomáhať jedným znamená zradiť iných. Preto orkovia nebudú príliš potešení, ak budete s rebelmi oslobodzovať mestá a nakoniec vás budú sami napadať, lebo chýry o vašej priazni s rebelmi sa rýchlo rozšíria. To sa mi stalo, že som oslobodzoval mestá od orkov a nakoniec som do posledných miest ani vstúpiť nemohol, lebo po mne orkovia začali páliť hneď ako ma uvideli. A nielen orkovia, ale i ľudský žoldnieri, ktorí pre nich pracujú. V púšti som sa zas musel rozhodnúť či napomáhať nomádom, alebo hashishinom (ak sa chcete stať majstrom v boji s dvoma zbraňami pomáhajte iba hashishinom.) Potom tu ešte existujú nordmarské klany ohňa, kladiva a vlka a lesníci, čo sú druidi so schopnosťami brať na seba podobu rôznych zvierat.
Vlastnosti sú rozdelené medzi základné život, manna a výdrž a potom špecializácie. Bojové schopnosti – boj s mečmi, ťažkými zbraňami (neskôr aj s dvoma, čo je naozaj pekne spracované), lovecké schopnosti – luk, sťahovanie koží zvierat, alchymistické – výroba elxírov, zlodejské – vykrádanie vreciek, tiché zabíjanie zozadu, páčenie zámkov, kováčské – kutie zbraní a magické – boj s palicou, nové kúzla. Zo začiatku sa určite bude každý snažiť si vybrať špecializáciu, do ktorej investuje skúsenostné body. Neskôr som zistil, že skúseností je toľko, že postava môže byť perfektný bojovník, mág, zlodej aj lukostrelec. Neexistuje to pomyseľné obmedzenie ako v dvojke, čo je podľa mňa dobre i zlé. Vaša postava ovláda všetky štýly hrania, ale potom miera znovuhrateľnosti klesá.

Súbojový systém sa trochu vylepšil. Už aj postava na nízkom leveli sa vie obstojne oháňať mečom. Na podiv súboj je založený na tom, kto prvý sekne, ak som to ja, nepriateľ sa potom ocitne v spŕške úderov a len zo sebou podivne seká kým ja ho zabíjam. Ak sa náhodou ocitnem v boji proti presile poteší, že naraz na mňa útočia nanajvýš traja nepriatelia a ostatní si počkajú na príležitosť kým si neporadím s ich priateľmi.
Inventár opäť nie je nijako obmedzení, je nekonečný a zmestí sa vám doň i milión mečov a štítov. Neviem či je to dobre alebo nie, ale aspoň je tentokrát spravený prehľadnejšie, no stále som mal problémy v ňom niektoré veci nájsť. O prehľadnosti menu s úlohami sa už nedá povedať. Málokedy som vedel, čo mám spraviť a vôbec som nevedel kam ísť. V tomto Oblivion hráčovi dokonale pomáhal zatiaľ čo Gothic3 povie hráčovi urob to, ale zabudne zadať lokáciu, tak len treba začať prehľadávať okolie.
A že je toho čo prehľadávať. Mapa herného sveta je možno aj dvakrát väčšia ako v predošlej hre. Potešilo ma, že sa Pirane sústredili na výrobu veľa miest. RPG novej generácie nebudú o vysokých horách, zelených lesoch a šírich oceánov, ktoré hráč môže preskumávať. Budú o obrovských mestách s množstvom obyvateľov, ich vlastným životným cyklusom, vlastnou charizmou. V celej Myrtane narazíte na viac ako dvadsať miest a v každom na vás čaká kopec úloh, aby ste získali rešpekt ich obyvateľov. Naozaj pekne je spravené hlavné mesto hashishinov Ishtar alebo Varant, hlavná bašta ľudí, kde sídli kráľ, ale mesto je obkľúčené orkami a nepotrvá dlho, aby sa orkovia zmocnili tohto mesta, ak len hráč nezasiahne.

Obyvatelia miest skutočne žijú. Nájdite si niekedy čas a pozorujte napríklad takého obyčajného otroka. Ráno vstane a ide rovno makať, dolovať rudu a sekať drevo. Na prestávku si zje jednu polievku a zafajčí fajkové traviny. Hneď nato sa zas pustí do roboty a ku večeru si sadne k ohňu, zaje si, pokecá s ostatnými otrokmi a ide spať. Nejde len o tupo stojacu AI, ktorá čaká na mieste, kým si od nej nevypýtate úlohu. Do toho všetkého reaguje na vaše činy v meste a komunikuje s ostatnými postavami. Takisto sa činí aj divá zver. Dravci poľujú na svoju korisť a častokrát som bol svedkom boja rôznych druhov zvierat o prežitie.
Preskúmať ide všetko. Môžete blúdiť po horách a nachádzať tajné vchody do jaskýň s pokladom. Môžete vykrádať domy obyvateľov, alebo loviť trofeje z divých zvierat. Môžete sa tváriť, že pomáhate rebelom, len aby ste sa dostali k ich vodcovi, odpravili ho a vo vzniknutej panike utiekli. Po podrobnom prieskume narazíte na vašich starých známych ako Milten, Lee, Gorn, Diego, Lares, Angar a Lester. Títo patria do stálej výbavy sveta Gothic a nemožno ich zabiť, sú vám oporou a dobre pomôžu. Takisto stretnete asi všetkých vodných mágov z Night of Raven a to konkrétne Vatrasa, Saturasa, Cronosa a ostatných.
Gothic 3 som prešiel od A až po Z. Splnil som hádam všetky vedľajšie úlohy, ktoré existujú, otvoril všetky truhlice, zabil každého divého vlka v lesoch a dokončil hru na všetky tri konce. Dôležité rozhodnutie stačí urobiť až tesne pred koncom hry a podľa neho sa rozhodne, za ktorého boha budete bojovať. Innos obnoví kráľovstvo v Myrtane a vyženie orkov, zjednotí nordmarské klany a daruje krajine mier. Beliar zlikviduje posledné zvyšky ľudského odporu, z vás spraví kráľa a viera hashishinov sa rozšíri po celom svete. Adanos zbaví svet božej moci a ľudí, ktorých sa bohovia dotkli a konečne zavládne mier po dlhej vojne bohov. V podstate sa od seba všetky konce skoro nijako nelíšia, akurát na ich dosiahnutie musíte zabiť iných ľudí. Tí sú ale najmocnejšie postavy v hre a napríklad súboj proti Xardasovi mi trval 5 minút.

Ako už sme zvyknutý na sériu Gothic a hlavne hry od Jowoodu obsahujú neskutočné množstvo otravných bugov. Niekoľko príkladov: Neraz sa mi stalo, že sa svet predo mnou zmenil na madrú textúru a keď som do nej vkročil, nemohol som sa z nej dostať von. Load. Postava sa mi raz zamerala na dvere a nešla sa od nich otrhnúť. Load. AI sa veeeľmi často o niečo zasekne, chce s niekým bojovať, koho nevidí, alebo vás napadne kvôli krádeži, za ktorú ste už dávno zaplatili dvadsať pokút. Load. Po väčšom skoku z výšky postava zapadne do textúry, alebo sa začne pohybovať v polohe ležmo. Load. Hra rada padá, zasekne sa a nejde to spraviť inak ako tvrdým reštartom, to je radosti, ak som už hodinu nesavoval. Load. Veci, ktoré ste mali získať v úlohe, alebo postavy nepochopiteľne zmiznú a nedohľadáte sa ich. Load. Keď Serious Sam povedal: There are no bugs in this game. Tak by teraz určite najradšej vystrieľal celý Jowood. Gothic 3 by bol herným nebom nebyť toho množstva chýb, a to som hru ešte hral s patchom.
Oblivion a Gothic3 sú obe graficky na výši a zatiaľ čo Oblivion ponúka pestrofarebný svet, Gothic3 je verný európskemu stredoveku. Grafika to pripomína. Je temná, plná chladných kamenných miestností, čo je len dobre, vidno, že autori pochádzajú z Európy. Bohužiaľ optimalizácia nie je najlepšia a preto hra vyžaduje omnoho nadupanejší počítač, aký potreboval Oblivion. Na 1 GB RAM a karte GeForce 6600 si zahráte len s veľkými obetami v oblasti efektov, doporučené sú 2 GB RAM a najmenej 7600 GeForcka.

I keď Gothic3 nie je dokonalá hra vydržíte u nej slušných 60 hodín hracieho času, aj viac. Je to jedna z mála dobrých RPG na trhu. Dnes sú už len samé MMO a nikto nevenuje pozornosť singleplayeru. Kvôli množstvu bugov nemôže získať vyššie hodnotenie, ale nemusíte byť sklamaní. Dočkali sme sa RPG s rozsiahlym žijúcim svetom, kopou vlastností, predmetov, zaujímavých NPC, silného príbehu (no dobre, nie je taký dobrý ako v Oblivione, trochu predvídateľný) a železne silnej hrateľnosti. Jeho kúpou neprehlúpite, teraz stojí určite pár stoviek a na Vianoce bolo istotne nové železo, ktoré vám ho v pohode utiahne.

obrovitánsky svet, ktorý nie je mŕtvy
asi 20 miest, ich obyvatelia majú vlastný životný cyklus
možnosť byť čímkoľvek, zlodejom, mágom, lukostrelcom v jednom