Recenzia hry Bound by Flame: RPG s bohatým beštiárom a upgradmi

Bicykle a športové vybavenie

Bound by Flame je jednou z herných noviniek, ktorá zhodou okolností vychádza dnes. Už počas vývoja zaujala hráčov hier, ktorým niečo hovorili hry v štýle Gothic, Diablo III či The Elder Scrolls. Hráč v prípade Bound by Flame má taktiež možnosť objaviť rozľahlý svet RPG hry z temného stredoveku, kde čary, kúzla a beštie rôzneho druhu ovládajú svet. Niekde medzi nimi ste vy ako hráč, bojovník, ktorý sa z počiatku objavuje na scéne ako pre ostatných bojovníkov známa postava, no pre vás ide o celkom nový svet.

Krátka testovacia ukážka z hry

Počiatok hrania a prvé nastavenia
Napriek súčasnému štandardu zapratať disk počítača celou hrou, v tomto prípade si pripravte na disku priestor do 5 GB. Hra pri hre cez steam dokonca nevyžaduje pripojenie, čo je slušné. Po jej spustení reaguje rýchlo a hladko dokonca aj na mojom notebooku, ktorý nie je veľmi vybavený pre hranie hier. Grafické nastavenia, ktoré hra pustí vzhľadom na hardware sa dajú ešte bez následkov vylepšiť a majitelia výkonnejších strojov nepochybne ešte niečo viac vytlačia. Vôbec, hra funguje rýchlo, nezdržuje náročnými loadingami. Hra má ešte jedno plus, ktoré nie každý môže oceniť, no u mňa ide vzhľadom na neustále náročnú prácu na PC o plus, keďže hru dokážete vypnúť jednoduchým ALT + F4 bez zdržovania, čakania a zásekov.

Bound by Flame

Hlavný hrdina je vlastne bez mena (občas niekde hra použije meno Vulcan), to meno mu dávate vy, rovnako ako výzor v stručnom výbere rasy, účesov, tváre a následne aj celkovej obtiažnosti. Zaujímavé je, že môže ísť aj o ženu, takže sa nemusíte obmedzovať len na jedno pohlavie. Aj keď by možno detailisti ocenili viac možností úprav postavy, povedzme, že rozsah pre hranie celkom postačí.

Bound by Flame

Hranie
Počiatok ovládateľnej postavy v hre na strmej skale vám hneď dá jasno, že idete vpred, bežíte, útočíte, no neskáčete. Na tento fakt si zvyknete, aj keď v mojom prípade mi to ešte bude dlhšie trvať. pre orientáciu pomáha mapa. Tá sa dá celkom vypnúť, umiestniť do okienka, alebo zobraziť cez celú plochu s tým, že je postava stále ovládateľná. Miesta, ktoré svietia a dávajú tušiť, že sa tam niečo ukrýva, často môžu obsahovať železnú rudu, prípadne iné materiály, či predmety. Celkom prvé takéto skúsenosti naberiete medzi kameňmi a následne aj hore pri stanovisku ďalších bojovníkov v sudoch. Hlavný hrdina trochu efektne a drsne zároveň otvára staré hrobky a nádoby. Jednoducho do nich kopne, čím sa síce hra vyhýba odrazu zázračne otvorenej hrobke po stlačení „USE“ ako to majú niektoré iné hry, ale zase aby až tak neuctivo kopal do hrobiek odpočívajúcich? Aká neúcta… Nie, vážne. Môže byť, niekedy to aj pobaví. Prvé minúty a následne hodiny hrania prinášajú typické RPG, kde niektoré postavy majú čo povedať, iné nie. Niekde sa dočkáte viacerých možností a pri iných musíte prejsť všetky možné odpovede, aby ste vyprázdnili možnosti. Pokiaľ nebola odpoveď druhej postavy dôležitá, už sa s ňou nestretnete a pokiaľ vás výslovnosť zdržuje, jednoduchý ESC skráti čakanie na dopovedanie vety. Na šťastie. Inak by som hru založil a už nezapol… veď čas je drahý.

Bound by Flame

Upgrade a možnosti postavy
Nepochybne veľkým plusom hry bude pre každého hráča rozsiahly výber možností vylepšení. Pritom môžete využiť tri rôzne skupiny vylepšení pre úlohu Rangera, Warriora a Pyromancera. Vlastnosti postavy a zbraní sa vylepšujú cez úrovne a následne postupujú na ďalšie úrovne. Hra v tomto pripomína napríklad klasiku menom Diablo. Nie je to však len pri boji, ale hra ponúka aj vylepšovacie možnosti čo sa hrania samotného týka. Získať a kúpiť môžete aj konkrétne vlastnosti, ktoré sa týkajú prechádzania v hre, či trikov, ktorými si vylepšíte pohyb, zbieranie predmetov a podobne. Postavu môžete vybavovať zbraňami aj vlastnosťami, ktoré sú v prípade PC dostupné v numerických tlačidlách klávesnice nad QWERTZ a pod.

Bound by Flame

Zbrane a predmety je možné z iných predmetov kombinovať a skladať. Jednotlivé zbrane sú vylepšovateľné vďaka konkrétnym surovinám, ktoré nájdete v okolitom svete. Ak máte potrebných vecí dostatok, poskladáte si vylepšenú zbraň. Nedávno som dohral Last of Us a tak skladanie zbraní nie je ničím neznámym. Aspoň že tu vám zbraň aj zostane. Podobné vlastnosti vždy potešia, najmä čo sa týka vylepšovania postavy. Tá je tu dokonca riešená cez systém levelov. Skúsenosti hráča sa merajú malým ukazovateľom úzkeho svetlého prúžku v celkovom ukazovateľovi zdravia. Po jeho naplnení získavate možnosť zvýšiť svoj level, čo prináša opäť nové body použiteľné na upgrading.

Bound by Flame

Inventár má odpoveď na všetko
Pre hráča bude podstatný inventár. Cez neho sú dostupné jednotlivé časti vylepšenia, obsah inventáru, a samozrejme aj diár, v ktorom sa nachádzajú úlohy s označením, či ide o aktuálnu úlohu, alebo už splnenú úlohu. Podarí sa vám tak hravo dostať k nezodpovedaným veciam a samozrejme aj k upgradu a ďalším údajom o stave peňazí, levelu, bodov a pod.

Bound by Flame

Boj proti nepriateľom
V úvode hry sa objavujú kostlivci, ktorí vás v rôznej ich podobe od jednorukého po tvrdého maníka so štítom, chcú zabiť. Hra ponúkne možnosti a pri prvom útoku aj výuku toho, ako sa proti niektorým útokom brániť. Trochu ma potešilo, keď Q malo jednu funkciu odďaľujúceho kopanca, no o pár minút sa jeho funkcia prekvapivo zmenila na únik z útoku. Skôr by sa mi hodilo odkopnutie, no prežil som a zvykol si. Čoskoro pri úniku do chrámu pochopíte, že bojovať čisto proti kostlivcom nebudete a stretávate aj postupom hry medzi rôznymi „bossmi“ aj nejaké extrémy. Ocitáte sa v niekoľkých svetoch a ani jeden nie je celkom celkom bezpečný, aby ste nestretli opäť nejakého domorodca s chuťou po vašej krvi. Tasiť môžete zo všetkých zbraní, ktoré máte priamo pri sebe. Šípy v kuši sú obmedzené, jej zvláštnosťou je fakt, že ju ovláda jednou rukou s čarovnou presnosťou, ale to odpustíme… veď to neraz zachráni krk. Útoky, či skôr povedané vylepšenia zo skupiny Pyromancerovských útokov dostupných cez horné numerické tlačidlá, sú dostupné ihneď po stlačení a efektne sa objavujú na scéne. Škoda len že zdravie dopĺňané počas boja nie je doplnené okamžite. Viem, že v realite neexistujú žiadne doplnenia… ale mohlo to byť riešené aj inak. Možno to bol však zámer, keďže zdravie sa dopĺňa po jeho výbere až po niekoľkých sekundách. Postupne sa na scéne objavuje niekoľko mutantov, prevažne inšpirovaných smrťou a nahnívajúcimi mŕtvolkami s prímesou ďalších strašidelných prvkov a bujnejúcej deformácie akéhosi „rastového prípravku“… Zopár zdanlivo neporaziteľných príšer bude vyžadovať vylepšené zbrane a hlavne ich silnejší útok a tak je dobré nezabudnúť vylepšovať. Beštiár teda nepochybne ponúkne slušnú nádielku.

Bound by Flame

Zvyknutý z inej hry som sa naučil pri veľkom útoku odlákať pár nepriateľov bokom a tu to opäť vychádza. Tam kde ich je naozaj veľa a pomôžu prekážky, skúste vylákať len zopár z nich a uštedriť im nakladačku, kým bez nutnosti príliš chrániť vlastný chrbát prejdete k zvyšku nepriateľov. Teší, že miesta po ich vyzabíjaní nezapĺňajú bezhlavo iné. Teda za predpokladu, že máte splnenú úlohu, ktorá je hlavnou. Nepriateľ po rozpadnutí a rozptýlení do priestoru môže zanechať predmety a tie sa opäť hodia pre vylepšovanie zbraní, či skladanie pascí a podobne.

Velenie tímu je nepochybne plusom, ktorý využijete v prípade, ak nebojujete sám a hodí sa pomoc. Možnosti pre privolanie pomoci a spoločného boja nájdete v taktickej ponuke, ktorá je vyvolávateľná pomocou TAB.

Možnosť výberu svojej cesty zla, či dobra
Už v prvých 20 minútach hry sa stretávate s akousi nadprirodzenou silou, ktorá vnikne do hlavnej postavy nečakane počas ceremoniálu a tá jej dodá špeciálnu silu. Vďaka nej k hlavnej postave onedlho prehovorí Démon, aby oznámil zásadnú informáciu… Je možnosť výberu. Počas hrania si ako hráč budete môcť naozaj vybrať, pretože cesta démona prináša do hry zaujímavé a efektné útoky a rôzne špeciality, ktoré nepochybne hru obohatia a budú lákavé. Pri zámere hrať hru dva krát sa nepochybne vydáte najskôr cestou zla. Možnosť druhá je pochopiteľne cesta dobra. Tam vás čaká opäť niekoľko noviniek a možnosť skutočného hrdinstva cez férovosť a čestnosť. Toto rázcestie neexistuje ako jeden bod, kde sa rozhodujete. V podstate celá hra a jej priebeh ponúka priebežne možnosti, ktoré formujú smerovanie vašej postavy.

Bound by Flame

Česká lokalizácia od Comgad
Hra je oficiálne na našom území vydávaná distribútorom Comgad. Hoci my sme mali možnosť testovať pred vydaním týždeň anglickú verziu hry, česká verzia vychádza od tohto distribútora v kompletnej verzii už teraz.

Bound by Flame

Plusy:

  • hra funguje hladko a rýchlo, zdržujúce pasáže sa dajú hravo preskočiť
  • rozsiahle možnosti vylepšovania a levelovania postavy, možnosti skladania zbraní a ich vylepšovania
  • pochopiteľné hranie a boje
  • celková hrateľnosť a pestrosť nepriateľov, útokov a využiteľnosť rôznych útokov, či výberu zbraní
  • hardwarová nenáročnosť oproti iným podobným hrám a možnosti nastavenia kvality grafiky
  • chrámová hudba sťa mnísi v stredovekých chrámoch a spol.
  • možnosť vlastnej cesty zla, alebo dobra a tým zásadná zmena hlavnej postavy
  • s plnou českou lokalizáciou to bude ešte zaujímavejšia hra s ďalším plusom

Mínusy:

  • možno nie až taký hladký pohyb postavy (vzhľadom na reakciu tlačidiel na klávesnici pri PC verzii toto hodnotím len v rámci PC verzie)
  • ako hráč som pôvodne nemal prehľad o tom, kde mám počet bodov a „kredit“, ktorý mám možnosť minúť pri hraní.
  • pri bezhlavom švihaní mečom na nepriateľa v momente kedy vaša postava odskočí mimo nepriateľa môže stále mečom švihať do prázdna, kým nepriateľ je celý a zdravý mimo toto krátke divadielko. Stalo sa mi to zopár krát, na šťastie nepriateľ nestihol zasiahnuť. Hoci v takomto prípade pomôže LOCK na nepriateľa pomocou tlačidla ukrytého pod kolieskom myši, bez neho a pri takomto švihaní do vzduchu odkrývate chrbát a horšie že v popisovanom prípade postava švihala aj v čase, kedy už nemala.

Ja som sa bavil. Aj keď teraz v závere vidieť z niekoľkých strán kritiku namierenú voči scenáru, či skôr voči príbehovej stránke, ten tu predsa je a môžete ho meniť podľa smerovania vašej démonickej stránky. Niektoré misie budú iné a podľa toho, na akej úrovni je démon, či hrdinský dobrák vo vás. To otvára možnosti pre prípad, že si hru budete chcieť zahrať znova a uberať sa iným smerom. Ako funguje tento prvok hry upresňuje aj kolega v tomto článku. Hra je slušná RPG zasadená do z mnohých hier známeho obdobia dôb síce nikdy neexistujúcich, ale odhadovateľných na temný stredovek, v ktorej nachádzate svet plný príšer bez obmedzovania sa na jediný svet, ale rovno niekoľko rôznych svetov, oblastí, či ročných období. Možno nahnevá, keď sa hra nebude správať presne podľa vášho zadania. Aj keď tu z časti predpokladám, že PS3 verzia možno vychytá niektoré nedokonalosti ovládania. PS3 je k dispozícií bez českej lokalizácie.
Pokiaľ chcete jednoznačné hodnotenie, mohlo by ísť o zhruba 75%

Šéfredaktor Slovenciny.com, portálu s prekladmi do počítačových hier fungujúceho od roku 2004. Autor prekladov počítačových hier sérií Need for speed, Grand Theft Auto, Call of Duty, Age of Empires III a ďalších.
  • Pôvodne som chcel túto hru preskočiť, pre nedostatok času, ale asi jej predsa len dám šancu. Vyzerá to zaujímavo.