I-Fluid

Bicykle a športové vybavenie

Hoci názov hry naznačuje že ide o pokračovanie trilógie filmov s Willom Smithom, teda I, Legend a I, Robot, v I-Fluid bohužiaľ afroamerickú hollywoodsku hviezdu neuvidíte. Iba kvapôčku vody, jedinú kvapôčku vodu, ktorá sa vydáva na strastiplnú cestu z jedného konca kuchyne na druhý.

Výrobca: Exkee
Vydávateľ: Steam
Zem výroby: Francúzsko
Typ hry: logická arkáda
Požiadavky: CPU 1,4 GHz, 1 GB RAM, 256 MB GFX
Web: www.i-fluid.com

Mnoho počítačových hráčov ignoruje indie scénu (ku ktorej patria aj Exkee) ako niečo podradné a nevyhovujúce mainstreamu a zaujímajú ich len všetky tie Call of Duty, Need for Speedy a nekonečné pokračovania športových hier, čo je veľká škoda, preto nezávislá scéna ponúka hernému priemyslu tucty originálnych nápadov. Veľké herné štúdia sa neodvažujú skúšať niečo nové s vidinou možného ušlého zisku a radšej zostávajú u starých zavedených značiek (česť Mirror’s Edge) a je to práve indie scéna, ktorá oživuje už stokrát videné herné koncepty. No povedzte, ako často ste hrali hru, kde je hlavný hrdina kvapôčka vody a úhlavný nepriateľ fyzika.
Ako kvapku vody čaká hráča jediná úloha. Dostať ju cez dvadsať levelov z jedného konca na druhý. Kvapka sa pohybuje v prostredí bytu – detskej izbe, pracovni, kuchyni a i keď jej výslovne nikto nejde po krku (po H2O) dostať sa na druhý koniec je nesmierne zložitá úloha. Exkee zapracovali na fyzike a engine hry a všetko sa správa úplne reálne. Predstavte si, že sa musíte dostať cez kuchynskú dosku plnú všakovakých vecí. Sú tu pomaranče, taniere, múka, orechy, drevené dosky, príbor, čerstvo upečené koláče, sušienky, obrus…. Kvapka sa kĺže po povrchu a môže obmedzene skákať. Treba ju navigovať medzi porcelánom, skákať na vyššie miesta… pritom si dávať pozor aby sa kvapka nedotkla múky či obrusu – ako savé materiály kvapku v priebehu sekundy vcucnú do seba a vám nezostane nič ako začať od začiatku. Po dreve, oceli, príbore či skle sa kvapka bez problémov kĺže, ale ako náhle narazí na papier je po nej. Pád z veľkej výšky končí takisto loadom, lebo kvapka sa rozletí na stovku malých kvapôčiek a je nepoužiteľná.

Ak by sme si to chceli prirovnať k súčasným hrám tak pár kvapky nemusi byť vždy smteľný len jej minie kúsok života, ktorý si dobije pohybom po vlhkom povrchu. Stačí sa prejsť po rozkrojenom pomaranči či naraziť na čerstvo umytý riad a nasať menšie kvapôčky a tak si obnoviť svoj objem. Tu ešte fyzikálne hrátky nekončia. Určite tak ako ja sa naučíte nenávidieť muchu, ktorá kvapku s obľubou vyhľadáva a lieta nad ňou, čo môžete využiť vo svoj prospech a zhodiť naviganovaním muchy predmety dôležité pre postup, ale skôr ju budete preklínať, lebo trepot jej krídel pôsobí na kvapku prinajmenšom negatívne a je zle ovládateľná.
Prejsť všetkých pätnásť levelov je riadna fuška a musím sa priznať, že som sa dostal iba do desiateho a potom mi už obtiažnosť začala vytvárať vrásky na čele a tak som si srabácky stiahol unlocker aby som sa pozrel aj do ostatných levelov. Postupom času sú úrovne stále obtiažnejšie a chce to veľkú dávku nervov ich celé prejsť. Keď už na dvadsiaty krát vás tá prekliata mucha vyhodí z kurzu či koláče sálajúce teplo vás vyparia budete preklínať vodu a tvrdohlavo odmietať tekutiny :). Odporúčam takisto hrať hru na omnoho lepšom počítači aký je uvedený v nárokoch, lebo aj to najmenšie seknutie vás môže stáť život/vodu.

Na to, že je I-Fluid hra z nezávislej scény má veľmi peknú grafiku a väčšinu vecí na stole nebudete schopní rozoznať od reánych (samozrejme len ak si zapnete najvyššie detaily). Prostredie v pozadí je síce chudobnejšie, ale hráčovo oko sa bude sústrediť iba na to, čo je na stole. Fyzika ako som spomínal je zmáknutá perfektne a dokazuje, že fyzika hráčom k hrám láka, stačí sa pozrieť na Half Life 2. Hudbu môžete však v kľude vypnúť a pustiť si k hre radšej nejaké pomalšie skladby (metal alebo rock by odporovali tempu a rozvážnosti I-Fluid) od Coldplay či Keane.
Problémom nízkeho hodnotenia je nízka trvanlivosť hry a jej obtiažnosť. Ak by ste niektoré pasáže neopakovali aj 50 krát dokončíte I-Fluid za pár hodín a väčšinu ľudí práve obtiažnosť odradí. Absencia príbehu a vôbec akčnejšiej výzvy priláka taktiež nízky počet hráčov, ale tým ktorým sa páčil konzolový hit Flower bude I-Fluid stáť aspoň za vyskúšanie. Napriek nedostatkom a slabšej prezentácii si I-Fluid zaslúži pozornosť aspoň na vyskúšanie dema.

Plusy:
originálny nápad s kvapkou vody
premakaná fyzika a engine
na indie hru pekná grafika

Mínusy:
vysoká obtiažnosť spojená s občas problematickým ovládaním
nízka trvanlivosť a znovuhrateľnosť
pohodová až slabá prezentácia

VERDIKT: 5,5/10

Tangorn