Jack Keane

Ešte nedávno som sa sťažoval na nedostatok vtipných hier keď som recenzoval druhú sezónu Sama a Maxa a bál som sa, že niečoho tak vtipného sa tak skoro nedočkám. Autori série Ankh ma milo potešili hrou Jack Keane, po skúsenostiach s Ankhom som očakával, že táto adventúra bude ešte lepšia, zábavnejšia, vtipnejšia…Splnil Jack Keane moje nemalé očakávania?

Výrobca: Deck13
Vydavateľ: 10tacle Studios
Zem výroby: Nemecko
Typ hry: adventúra
Požiadavky: CPU 2,4 GHz, 512 MB RAM, 256 MB GFX

Jack Keane je námorný kapitán, nie príliš úspešný námorný kapitán, vlastne to čo ho spája s kapitánstvom je to, že má loď. Nie bohvieakú loď, a ešte posádku, dvoch ožralov, ktorí si večne na niečo sťažujú. A má dlhy, kopec dlhov, hlavne u pána Lee, ktorý chce svoje peniaze získať stoj čo stoj, a keď nie tie, tak aspoň Jackov život, preto za ním poslal dvoch hrdlorezov. Jack má síce povesť, ale tú najhoršiu, traduje sa o ňom, že je najhorším námorným kapitánom na svete a práve vďaka tejto negatívnej vlastnosti si ho vybrala Kráľovská tajná služba. Má previezť supertajného agenta z Kapského mesta na Zubí ostrov a keďže má takú zlú povesť nikto nebude predpokladať, že agent je práve na jeho lodi. Vzhľadom na to, že Londýn nie je pre Jacka práve najbezpečnejšie miesto a odmena je lákavá ponuku príjme a okamžite vyrazí do Južnej Afriky.
Druhá kapitola sa začína v slnečnom Kapskom meste, kde musí najskôr Jack agenta nájsť. Supertajný agent Mongomery si myslel, že preobliecť sa za Mexičana v Južnej Afrike bude hrozne nenápadné, ale Jack ho okamžite prekukne a zisťuje, že misia agenta je dôležitá pre celé Britské impérium, pretože na Zubom ostrove prebýva zlý zloduch Dr. T, ktorý pracuje na zákernom projekte – vyšľachtil rastlinu, ktorá žerie čajové lístky a hodlá s ňou zlikvidovať britskú úrodu čaju. Bože! Aká pohroma! Angličania by bez svojho čaju o piatej nemohli existovať! Jack rýchlo naberie na palubu Amandu, ktorá tiež ide zhodou okolností na Zubí ostrov (a ako sa neskôr dozvieme Dr. T si ju najal aby za neho robila špinavú prácu, odstraňovala nepohodlné osoby – Jacka…).

Agent Mongomery je väčšie nemehlo ako Johnny English, pretože sa mu podarí navigovať Jackovu loď priamo do útesov Zubieho ostrova, kde sa roztriešti. Jacka opustí posádka a je iba na ňom aby seba a supertajného agenta dostal cez džungľu Zubieho ostrova až do civilizácie, kde ho následne čaká stret so zlým doktorom a mnoho mnoho prekvapení. Jack Keane je rozdelený na 13 kapitol a keď sa dostanete z džungle končí len tretia z nich, okrem Jacka hráte občas aj za Amandu, hracia doba je na dnešné pomery velikánska a môžem vám zaručiť, že aj vďaka napínavému deju vás Jack Keane neprestane baviť. Problém väčšiny dnešných hier je v záveroch, podľa môjho názoru. Buď sú skutočne odfláknuté alebo nechávajú obrovské otvorené miesto pre ďalšie pokračovanie (Half Life Episode Two, Dreamfall), ktorého sa tak skoro nedočkáme. Jack Keane je s jeho blížiacim sa koncom stále dynamickejší a nepamätám sa kedy naposledy mala adventúra taký akčný a dychberúci koniec (možno tak Broken Sword 3).
V celej hre budete nosiť po kapsách viac ako 200 predmetov, tak ste už asi uhádli v čom spočíva celá hrateľnosť. Kombinácia predmetov jeden na druhý, na statické objekty na obrazovke a na rôzne postavy bude vašim každodenným chlebíčkom a tento adventúrny neduh sa nevyhol ani Jackovi Keanovi. Keď tak nad tým uvažujem na slovenčinách som ja jediný recenzent čo sa adventúr týka a teda musím najviac vypínať svoju šedú kôru mozgovú na riešenie hlavolamov, za čo by som si zaslúžil rizikový príplatok 🙂 .

Séria Ankh bola pre Deck13 skvelým odrazovým mostíkom do sveta humorných adventúr a vtipom srší i Jack Keane. Ťažko sa opisujú situačné humorné situácie, na ktoré v hre narazíte (nie je to trápny humor ako v Poldovi), no za vše spomeniem, že ako ochranku má Dr. T gorilu a teraz nemyslím chlapa s horou svalov, ale skutočnú gorilu a jeho armádu tvorí banda stupídnych šimpanzov. Spomínaná gorila súperí s nepríjemnou starou pani Gristle kto sa stane u doktora zamestnancom mesiaca a Dr. T nedokáže vysloviť impérium, namiesto toho hovorí P-p-p-p-p-périum.
Skúsenosti z Ankhu sa odrazili nielen na humore, ale i na hernom prostredí. Zistil som, že mám nejakú úchylku na exotické prostredia a to v Jackovi Keanovi je nádherné. Niežeby bolo realistické, ale tie pestré farby, všadeprítomná zeleň džungle a farebné mäsožravé kvetiny sú jedna báseň. Grafika nie je najlepšia a určite džungľu nemožno prirovnávať ku tej v Crysis (čo bolo skôr technologické demo ako hra), ale táto grafika má jednoducho štýl, osobitý štýl a pôsobí na hráča skôr ako umelecké dielo než ako technológia.

Počas dobrodružstva na Zubom ostrove stretne Jack desiatky zaujímavých a zábavných charakterov. Narazíme na dvojicu britských vojakov, ktorí nechcú Jacka pustiť cez rampu kým nespraví test z toho, či je skutočne Angličan a nazývajú sa Sloboda a Spravodlivosť, sloní taxikár nemôže ísť na ulicu, lebo jeho slon má rozbité zadné svetlo, švihnutej Tari bude musieť Jack zohnať nového manžela, lebo ten starý má amnéziu, jeho poslíčkom sa stane Murphy so zvláštnou bilanciou – všetci dobrodruhovia ktorých sprevádzal zomreli, je tu samozrejme Dr. T so svojou armádou primátov a idiotský agent Mongomery, ten ma štval celú hru, lebo som vždy musel napraviť ním stvorené problémy a on si nakoniec zlízal všetku smotanu. Na to, že je Jack Keane pôvodne nemecká hra je anglický dabing vynikajúci a znie určite lepšie ako originál (aj zlý dabing by znel lepšie ako nemčina). Čo na tom, že každá druhá postavička znie ako Apu so Simpsonovcov, veď Zubi ostrov leží neďaleko Indie a ten indický akcent sa tak skvele počúva. Dokonca jeden Ind má taliansky prízvuk (je to veľký kápo dediny, ktorý si svoje ideály zobral zo Sicílskych spôsobov), kvôli nemu si Deck13 najali týpka, ktorý im pomáhal špeciálne s touto jednou postavičkou aby znela autenticky taliansky.
Adventúry mávajú často jeden veľký problém a názov tohto problému sa etabloval ako urážajúce slovo. Uhádnete milý čitatelia ako sa toto slovo volá? Áno, správne, je to pixelhunting, mátajúci nás od dôb prvých kreslených adventúr. Jack Keane disponuje ako väčšina novodobých adventúr tlačidlom, ktoré vám zvýrazný všetky interaktívne miesta na obrazovke, bohužiaľ to urobí vo forme malých bielych hviezdičiek a tie nájsť je obrovský problém, keď sa vám na veľkej obrazovke konečne podarí nájsť pidihviezdičku, ktorú potrebujete trvá ďalších pár pekelných minút kým sa vám na ňu podarí nadísť myšou tak, aby bola aktívna. Pixelhunting 21. storočia? Takáto hlúposť síce naťahuje hraciu dobu, ale za cenu frustrácie.

Jack Keane je adventúra so skvelým napínavým dejom, od začiatku do konca a nemá prakticky žiadne hluché miesta, je zábavná, vtipná, graficky štýlová nádherná a pestrofarebná, s kopou jedinečných charakterov, v exotickom prostredí a vydrží vám veľmi dlho. To sú hlavné klady, ktoré skúsení adventúristi určite ocenia a Jacka Keane si s radosťou zahrajú. Ak však s avdentúrami začínate a Jack Keane je vaša prvá môže vás prekvapiť množstvo predmetov, niektoré nelogické postupy a otravný p-p-p-pixelhunting. Za adventúrnu obec dávam však prst hore.

dynamický príbeh s perfektnou záverečnou scénou
dlhá hrateľnosť plná humoru a nadsádzky
prostredie Zubového ostrovu