Kane & Lynch: Dead Men

Kane and Lynch: Dead Men patrí nepochybne medzi očakávanú hru lebo Dánsky vývojári IO Interactive nepatria medzi neskúsených vývojárov o čom nás presvedčila ich trilógia Hitman. Vývojári trilógie Hitman zabodovali na celej zemi a každý diel ukázal, že ambícií majú čoraz viac a zrazu sa rozhodli, že Agentovi 47, ktorý vraždí pekne potichu dajú dovolenku a rozhodli sa pre poriadnu akciu a, aby to bolo zaujímavejšie tak dali do hry dvoch zabijakov.

Vývojár: Io Interactive
Vydavateľ: Eidos Interactive
Platforma: PC
Žáner: 3D akcia
Vydanie hry: 20.11.2007
Autor recenzie: Martas

Je čas zomrieť, ale niekto nechce aby náš hrdina padol
Drahá Jenny štrnásť rokov som ta nevidel a dnes mám poslednú šancu ti napísať vysvetľujúci list, lebo ma čaká smrť za moje hriechy. Týmto smutným pres lovom začína samotná hra a vidíme hlavného hrdinu Kane ako ho vezú na trest smrti. Zrazu začne nejaký väzeň Kaneovi šepkať do ucha nech sa kryje a bum. Transportné auto s najhoršími väzňami je prepadnuté a všetci kryjú hlavného hrdinu ako keby bol šéfom sveta. Zdanie ale klame a vaši záchrancovia Kanea odvedú za jeho starými známymi. Kane je totiž veľký zradca. Pred elektrickým kreslom ho zachránila organizácia s názvom „The7“ pretože ich obral o dôchodok a oni chcú svoje peniaze späť. A aby ho náhodou nenapadlo robiť problémy tak dostane za partnera Lyncha, ale to neznamená, že bude vaša úloha jednoduchá. Lynch je hajzel a hnusný psychopat, ktorý pácha to najhoršie násilie a ani pri tom nemrkne. Kane bude mať u vás nepochybne nejaké sympatie lebo za neho hráte a bude vám ho ľúto lebo keď nesplní úlohu tak zomrie jeho žena a dcéra, ale dáte mi určite za pravdu, že Lynch vám nebude sympatický ani trochu lebo zabil svoju vlastnú ženu a kvôli psychickým poruchám berie prášky, ktoré ale moc nepomáhajú. Pri prvom vylúpení banky zistíte, že slovo Lynch je synonymum slova pokaziť. Dáte mu totiž za úlohu, aby sa postaral o rukojemníkov zatiaľ čo vy vylúpite bankový trezor. Ako prídete za Lynchom tak zistíte, že všetkých nevinných ľudí pozabíjal. Od úplného začiatku až po koniec si títo dvaja nebudú mať radi a budú si nadávať každý okamih a budete zvedaví ako to nakoniec celé skončí. Myslím, že vás nepripravím o prekvapenie ak poviem, že príbeh nie je žiadne blbé klišé. Táto hra má v sebe myšlienku o priateľstve, cti či dôvery. Nie je divu, že sa plánuje film o tejto hre lebo každou misiou hra naberá čoraz silnejšiu atmosféru a budete mať obavy či nakoniec svoju ženu a dcéru zachránite. Vývojári si boli vedomí, že ak pridajú do hry dvoch zabijakov tak bude mať hra lepší spád a v hlavnej roli žoldnier a psychopat to je skvelá kombinácia. Kane a Lynch sú najväčšími hrdinami tejto doby a verte mi, že na nich nezabudnete čo sa týka už ich rozhovor. Už ste pochopili, že Kane a Lynch sú hlavnými hrdinami a že utekajú ešte pred horšími hajzlami než sú oni sami a neženú sa za nejakým cieľom ako sa zmeniť k lepšiemu, ale za pomstou a všimnete si u nich aj dávku emócii či už v kladnom alebo negatívnom zmysle.

Bratia v zbrani
Kane a Lnych sú dve hlavné postavy, ale hrať budete len za Kaena. Z herného hľadiska sa jedná o akciu z pohľadu tretej osoby. Ak niekto čakal stealth akciu a že sa budú dať riešiť situácie viacerými spôsobmi tak toho sklamem lebo sa jedná o akčnú lineárnu hru. Lineárne hry, ale nie sú slabé a dôkazom toho je aj Kane a Lynch. Vašim najlepším bratom v zbrani bude Lynch a v druhej polovičke sa k vám pridajú traja spojenci, ktorých mal Kane zabiť ešte, keď pracoval pre The7 a budete komandovať rovno päťčlenný tým. Nemusíte sa báť žiadneho zložité taktizovania lebo Kane ovláda len tri základné príkazy: nasleduj ma, bráň a útoč, ale hra hráča nenúti, aby ste im dávali príkazy lebo si poradia aj sami. Správny háč ich nepochybne využije a v ďalších úrovniach bude taktizovanie nutnosťou. Umelá inteligencia síce nepatrí medzi svetlú stránku hry a všetko je dopredu dané a skriptami v AI sa nešetrilo. Protivník sa skoro vôbec nehýbe a neustále sa kryje za krytom na ktorý bol naprogramovaní, ale ich guľky sú veľmi presné a verte mi, že padnete k zemi a ani nebudete vedieť ako vás dostali. Krytie funguje podobne ako u Gears of War len s tým rozdielom, že sa Kane dá za kryt sám čo mi zo začiatku robilo problémy, ale po pár hodinách si na to zvyknete a pálenie na slepo budete využívať určite často. Systém liečenia sme poznali už pred samotným vydaním, ale len z polovice. V hre sa nenachádzajú žiadne lekárničky čo svedčí o tom, že stačí chvíľka pokoja a pokračujete veselo ďalej. Ale ak schytáte poriadnu ranu(stačí aj jedna presná) a vy sa neschováte tak padnete na zem, ale ešte stále žijete a počas toho sa Kenaovi prelínajú v mozgu životné spomienky. Ak k vám rýchlo dobehne, ktorýkoľvek kolega tak vám pichne injekciu adrenalínu a idete prakticky hneď do boja. Ak sa, ale situácia zopakuje viackrát tak ďalšia dávka vás zabije definitívne čo považujem za skvelú vlastnosť tejto hry. Nikdy sa mi nestalo, že bol predo mnou kolega a len strieľal a mňa si nevšimol vždy sa obetoval, ale nastali aj situácie kedy boli dosť zamestnaní a neprišiel nikto, ale tak to v živote chodí. Rozhodne najlepší systém liečenia aký som kedy videl. Síce som presne nepochopil dávky adrenalínu lebo niekedy mňa zabila už prvá dávka inokedy tretia, ale myslím, že to fungovalo podľa toho kde ma trafili. Podobným systémom liečite aj parťákov a máte na to len obmedzenú dobu tak musíte jednať rýchlo.

Skvelé scény ale aj pár zbytočností
Celá hra je dosť krátka a príčinou je aj slabšia umelá inteligencia, ale nevyvážená obtiažnosť v niektorých pasážach hry. Najčastejšie budete padať k zemi guľkou snipera i keď vidíte, kde práve miery vás na to hra upozorní príliš neskoro a keď už padnete tak si budete myslieť “čo to má znamenať ?“ V posledných úrovniach to budete schytávať lebo nepriateľské guľomety budú na zákerných miestach a prežiť uprostred chaosu v Havane nebude žiadna sranda. Až na tieto zbytočné záseky inak hru prejdete ľavou zadnou za nejakých 7 až 8 hodín a niekde som počul dokonca, že až za šesť, ale tomu sa mi nechcelo veriť, ale pravdou je že hru prejdete veľmi rýchlo. Tieto mierne negatívne stránky hry, ale zachraňujú svetlé stránky. Hneď prvá scéna ako vás vezú na elektrické svetlo je nezabudnuteľná a potom nasledujú ďalšie svetlé momenty, napr. Tokijská diskotéka, kde sú skvelým krytom civilisti a svetlami sa to len hemží a keď nastane panika tak vidíte ako sa márne snažia nevinný civilisti dostať von a že ich padne veľa. Neminie vás vylúpenie banky(kde som už spomínal že Lynchovi pekne prepne) a dostanete sa aj do väznice, ale ne z dôvodu, že chcete ísť dobrovoľne na trest smrti a užijete si aj akciu v mrakodrape a následne si pripnete lano a idete do nižšieho poschodia dole a pritom určite budete obdivovať gigantické budovy na okolo a celý prepad bude vyzerať ako zásah špeciálnych jednotiek lebo budete dobre pripravení. Hra obsahuje celkom 16 úrovní(v poslednej vás čaká jedno závažné rozhodnutie) a na konci sa dočkáte mierne sklamania lebo sa presuniete do fiktívnej zemi Havana, kde práve prebieha občianska vojna a v tej chvíli sa zo hry stáva tuctová akcia. Ťažko povedať či chceli aby boli posledné hodiny hrania strhujúce, ale príliš tuctové to byť nemuselo. Pochváliť musím autorov za ozvučenie. Neustále budete počuť streľbu a nadávky Lyncha a hudba od skladateľa Jespera Kyda je kvalitná ako v Hitmanovi. Vydarilo sa aj ovládanie kde podobne ako v Gears of War do hry zapadá dobre kombinácia klávesnica + myš. Ovládanie z Gears of War je takmer identické len zbrane(od pištolí až po raketomet) dosť kopú, aby boli v hre aj nejaké reálne prvky a hrateľnosti to len prospieva. Veľkou dilemou je v tejto hre grafická stránka. Už z Games Connvection 2007 som videl, že to nebude next-gen ako nám vraveli autori a mal som určité obavy, že úroveň grafiky potopí celú hru. Je pravdou, že narazíte na bugy a animácie postáv nepatria k tomu najlepšiemu. Hra neponúka také grafické orgie ako Crysis, ale po technickej stránke vyzerá veľmi pekne hlavne čo sa týka mestských úrovní. HW náročnosť je štandardná a hru by ste mali rozbehať aj na slabších zostavách keď máte aspoň Geforce 6600 a 1 GB Ram.

Nie príliš ideálny koop režim
Bolo jasné, že keď máme dvoch hrdinov tak hra bude podporovať kooperatívni režim. Bohužiaľ nie je príliš ideálny a budete musieť mať gamepadový ovládač, aby ste ho vôbec pustili. Zaujímavým módom je Fragile Alliance, kde idete do akcie ako skupina zločincov a ako máte peniaze tak kolegov už nepotrebujete a tak je na vás či ich zradíte a zoberiete si ich podiel a získate viac bodov. Zabití hráči v Swat jednotke a majú možnosť sa pomstiť.

Kane k**va to sme už na konci
Kane a Lynch nezískala u zahraničných vývojárov príliš veľa sympatií a dokonca keď šéf editor Gamespotu udelil hre len 60% tak dostal padáka. Ja hre udeľujem 80% nie zo strachu zabitia Eidosom:-P, ale hra má skvelo napísaný scenár a atmosféra hry je silnejšia každú minútu a tiež hra obsahuje veľa skvelých scén. Za zápor pokladám posledné príliš frustrujúce úrovne a umelú inteligenciu, ktorá mohla byť lepšia.

– originálny príbeh
– svetlé scény
– hlavné postavy