Lost Planet: Extreme Condition

Ľudstvo sa nezadržateľne rozmnožuje a jedna planéta pre jeho rozmáhajúcu sa populáciu nestačí. Preto hľadá v celom známom vesmíre obývateľné planéty, kde by si mohlo založiť kolónie a aj nový domov. Zatiaľ čo je táto hypotéza iba obrazom vzdialenej budúcnosti v Lost Planet je to krutá pravda. A voľba padla práve na planétu pokrytú snehom vo vzdialenom kúte galaxie. Kolonizátori mali v pláne trošku planétku teraformovať a aj zohriať. Každý kto videl Hviezdnu pechotu už asi vie, čo ich na planéte čakalo.

Obrovský chrobáci menom Akkrid, ktorým sa rozhodne nepáči, že už nebudú na planéte sami.

Výrobca: Capcom
Vydávateľ: Capcombr> Zem výroby: Japonsko
Ty p hry: 3rd person akčná
Požiadavky: CPU Dual Core, 2 GB RAM, 320 MB GFX, pripojenie na internet

Kolonizátori úporne bojujú proti hmyzej hrozbe a každý zabitý chrobák im poskytuje cennú termálnu energiu, vďaka ktorej sú ľudia schopní prežiť na tomto kuse ľadu. Hlavným hrdinom hry je Wayne, jeden z kolonizátorov, ktorému Akkridi zabijú otca (čo sa neskôr ukáže trochu inak) a tak sa vydáva cestou pomsty. V mnohých prípadoch sa príbeh snaží prekonať sám seba keď kombinuje veľkú korporáciu, rodinné a milostné vzťahy, a nepriateľov, z ktorých sa stávajú priatelia a naopak priateľov, ktorí vás zrádzajú, no v konečnom dôsledku pôsobí ako jedno veľké klišé a je priehľadný, takže viete čo sa stane ešte predtým ako sa to stane.
I keď Lost Planet kríva v oblasti príbehu, exceluje čo sa týka hrateľnosti a atmosféry. Hru vidíte z pohľadu tretej osoby, takže máte prehľad o tom čo sa deje okolo vás a že sa toho deje veľa. Súboje s Akkridmi pripomínajú spomínaný film Hviezdna pechota, keď sa malinký človek (s veľkým guľometov) pokúša brániť proti presile niekoľkometrových bezstavovcov. Použijem opäť moje obľúbené slovo keď poviem že akcia je frenetická, Wayne behá z jednej strany na stranu, skáče, uhýba sa útokom nepriateľov, napáli dávku do ich zraniteľnej časti (Akkridi majú zraniteľnú jedine oranžovo svieticu časť tela, niekedy je to brucho, chvost či nohy), prebije, napáli druhú a zo zabitého nepriateľa si zoberie termálnu energiu, ktorá mu doplní život a už to kosí do druhého. Ťažko sa to opisuje, musíte si to zažiť. Lost Planet mi rýchlosťou a dokonalou jednoduchosťou akcie pripomínala Armed & Dangerous (a kedže je to moja obľúbená hra, ktorú som prešiel 4 krát a vždy som sa u nej perfektne bavil tak si vďaka tejto podobnosti Lost Planet vyslúžila plusové bodíky.

Pri spomienke na A&D sa mi vybavuje kopec humorných animácii a je len škoda, že Lost Planet vôbec nie je vtipná. V dnešných hrách mi chýba humor a toho má Lost Planet ako Stalin čistého svedomia. Hra sa berie až príliš vážne, čo v kombinácii so stupidnými dialógmi a postavami vyznieva trápne. Japonci sú známi prepracovaným príbehom a vzťahmi medzi postavami, ale Lost Planet je ako céčkový film. Polovicu postáv som doslova neznášal za tie klišé bláboly, ktoré vypúšťali z úst, dabing je obstojný, ale jeho obsah už nie. Nechcem škodiť, možno sa skvelé dialógy stratili v preklade z japončiny do angličtiny, ale takto som si mnoho krát želal, aby postavy radšej strieľali (alebo hocičo iné) len nech nerozprávajú.
Lost Planet má jedenásť misii, ktorá priemerne trvajú každá štyridsať minút. Hracia doba sa pohybuje niekde medzi šiestimi a siedmimi hodinami, čo je pohriechu málo, hlavne keď vás budú misie tak baviť ako mňa a vždy sa budete tešiť na akciu a radosť z boja, ktorú vám ponúkne nasledujúca misia. Na konci každej úrovne na Wayne čaká boss, buďto riadne prerastený Akkrid alebo super silný a odolný mech prehnilej organizácie Nevec. Robotom sa väčšinou stačí uhýbať a kosiť do nich jednu salvu za druhou, Akkridi sú o niečo ťažší. Každý má svoju Achillovu pätu, ktorú musí hráč objaviť a potom je zlikvidovanie bossa hračka. Kým som prišiel na to, ako zabiť Akkridského bossa v desiatej úrovni stálo ma to dva loadingy a pol hodiny pátrania po jeho slabom mieste.

Lost Planet je v jadre veľmi jednoduchá a zomrieť sa vám podarí málokedy. Termálna energia z nepriateľov slúži ako skoro nekonečná zásobarňa lekárničiek a aj keď vám uberú celú život strelou z raketometu za pár sekúnd sa vám život doplní zo zásob termálnej energie. Tej je dostatok a naraz u seba môžete mať 9999 jednotiek termálnej energie. Umrieť môžete len pri páde do priepasti či po trojitom zásahu raketou. Celé úrovne slúžia k tomu aby ste si nazbierali dostatok energie na súboj s bossom (a popritom si parádne zabojovali).
Wayne nie je vyrobený z adamantia ako hrdina najnovšieho komixového filmu a neustojí toľké zásahy ak by nemal VS. To je špeciálny oceľový oblek, čo je vlastne mech, do ktorého keď Wayne usadne zvýši sa mu jeho výdrž aj palebná sila. VS je po leveli roztrúsených niekedy aj desať a ešte viac umocňujú pocit z čírej akcie. Veď kto by nechcel nasadnúť do obleku, v ktorom vyzerá ako mladší braček Oprimusa Primea a rostrieľať prívesným raketometom či laserom ostatných mechov na kôpku dymiaceho železa? Existuje niekoľko druhov VS – maličké, čo udrží len jednu zbraň, ale zato je rýchle, pretože sa dokáže transformovať na skúter (slovko transformovať svedčí o tom, ako sa teším na dvojku – Rise of the Fallen), ďalšie je schopné dvojskoku, neoceniteľné pre prístup na inak nedostupné miesta, iné dokáže na krátku dobu poletovať a ostreľovať všetko na zemi a nevecovský pavúk má ultrasilný kanón a dokáže poletovať i meniť sa na skúter. Niekedy je treba dobre si uvážiť, ktoré VS práve potrebujete, či to agilné alebo to s najsilnejšími lasermi, no zato pomalé.

Arzenál zbraní nie je taký pestrý a veselý ako v A&D (na žraločiu pušku nič nemá, možno len Gravity Gun) a tak sa dočkáme klasických kúskov ako samopaľ, raketomet, ostreľovačka, granátomet, laser, plasmová puška a všetky tieto zbrane aj vo zväčšenej verzii pre VS. Ich všednosť nahrádze ich ničivá sila a aj s klasickým samopaľom môžete po chvíli šikovnosti, praxe a presnosti rozstrieľať bossa (trvá to samozrejme tak desaťkrát dlhšie ako s raketometom).
Lost Planet je konverzia z konzolí a vďaka bohu môžem povedať, že netrpí klasickým konzolovým syndrómom otrasného ovládania a stupídnej kamery. Občas sa kamera pozrie tam kam nemá, ale nejde o fatálnu chybu. Od Resident Evil 4 mám hrôzu z ovládania z konzolí, pretože tam nešlo mieriť myšou (iba po stiahnutí nelegélneho softvéru) a hra radila stláčať klávesy 1, 2, 3, 4, 5, 6, ktoré boli skutočne priradené ku klávesám ako Q, Shift, Alt, Space…takže akčné sekvencie boli nehrateľné a ich prejdenie bolo otázkou náhody, neskôr memorovania si, že 1 + 3 znamená stláčať E a Space. Lost Planet sa hráčom vysmieva tým, že pri nastúpení do mecha zobrazí jeho ovládanie na gamepadu akoby sa hráčov snažila donútiť kúpiť si ovládač z Xbox 360, ale aj bez neho sa hra ovláda skvele. (bohužiaľ, ani po prejdení hry som nenašiel klávesu, s ktorou sa VS kĺže a neurobil som to počas hry ani raz).

Ku skvelej hrateľnosti a atmosfére pripájajú Capcom ako nemalý bonus next-gen grafiku. Žiarivé farby Akkridov na mrazivom povrchu planéty nádherne kontrastujú a dodávajú hre zdravý živý vzhľad. Snežná búrka je vykreslená skoro realisticky, keď nevidíte pár metrov pred seba a všetko okolo sviští. Modely Akkridov a ostatných nepriateľov sú originálne a na koncových bossov si budete dlho pamätať nielen kvôli ich veľkosti a tuhosti, ale i grafickom spracovaní.
Po novom som sa trochu snažil sprísniť hodnotenie a tak vedzte že keď hra dostane aspoň sedem bodov ide o vynikajúco zábavnú vecičku. Lost Planet neprináša prakticky nič nové a naivný klišé príbeh je skôr trápny ako smiešny, ale ponúka next-gen grafiku, nezabudnuteľné potvory a hlavne bossov a hrateľnosť typu – ešte jeden boss a idem spať. Škoda, len že pôjdete spať príliš skoro, lebo posledný boss padne za sedem hodín. Vám zostane super zážitok, naviac sa teraz Lost Planet predáva za zníženú cenu, tak sa milovníkom akčných strieľačiek určite oplatí kúpa.

neutíchajúce tempo nabušenej akcie
originálni bossovia a súboje s nimi
bojová technika VS a zbrane so silou Hulka