Lost Planet: Extreme Condition

Na vojnou, znečistením a globálnym otepľovaním zničenej Zemi nebolo viac pre ľudí miesto. Všetko bolo stratené až do chvíle, kým sa medzigalaktická megakorporácia Neo-Venus Construction nerozhodla kolonizovať neznámu planétu E.D.N. III – planétu pokrytú večnou vrstvou snehu, a ako na vlastnej koži prví kolonizátori zistili – obývanú nebezpečnými insekticídnymi živočíchmi zvanými Akridi. A presne tam sa začína aj náš príbeh…

Výrobca: CAPCOM
Dátum vydania: September 2007
Žáner: akčná FPS
Požiadavky: Pentium IV 2,4 GHz, Windows XP/Vista, 1 GB RAM, 3D graf. karta 128 MB, HDD 6 GB

O drsných podmienkach planéty E.D.N. III vás presvedčia už prvé sekundy hry. Bez dlhých rečí ste vrhnutí priamo do boja proti Akridovi gigantických rozmerov, ktorý ničí všetko, čo sa mu postaví do cesty. Keďže stavať sa mu na odpor je skutočne beznádejné, neostáva vám nič iné ako utekať – a samozrejme – popri tom sa naučiť základy ovládania hry. Veru, príslovie „Život je najlepší učiteľ“ sa potvrdilo aj tento krát. Žiadne nudné výukové úlohy, žiadne triafanie sa do terčov alebo figurín. Adrenalínom napumpovaný boj o život vás pripraví na všetko.

Hráč sa v tomto prípade zhosťuje úlohy Waynea, mladíka ktorý po útoku masívneho Akrida s lichotivou prezývkou Greeneye (Zelenooký), prišiel nielen o otca, navyše uviazol vo svojom mechanickom Vital Suite a úplne v ňom zmrzol, pričom prežiť sa mu podarilo iba vďaka tajomnému zariadeniu na predlaktí pravej ruky, ktoré dostal od svojho otca Galea keď… nechajte sa prekvapiť. 🙂

Príbeh
Príbeh hry Lost Planet nie je nijak extrémne novátorský, ale aspoň nebudete nadávať na bezduchosť, ako sa to stáva pri veľkom počte FPS ktoré na nás v posledných rokoch vývojárske spoločnosti chrlili. Vašu púť naprieč planétou vám spríjemňuje trojčlenná skupinka „snežných pirátov“, pozostalcov z čias prvej kolonizácie, pod vedením doktora Yuria Solotova. Už čoskoro začnete pomaly prenikať do deja príbehu, zo zimou otrasenej pamäte začnete loviť prvé spomienky a budete čoraz bližšie k tajomnej spoločnosti Neo-Venus Construction (NEVEC), ktorá má so zľadovatenou planétou E.D.N. III skutočné veľké plány, pre ktorých uskutočnenie urobí čokoľvek.

Grafika a zvuky
Napriek dátumu vydania má táto hra ešte stále čím prekvapiť. MT Framework engine odvádza brilantnú prácu ako v efektoch, tak animácii postáv. Rozľahlé scenérie zamrznutej krajiny podfarbené zvyškami budov či celých miest, čoby pozostatkov neúspešnej kolonizácie planéty, perfektne dopĺňajú skvelo vymodelované a spracované postavy ľudí a ich hlavných nepriateľov Akridov – hmyzu podobných domácich obyvateľov. PC verzia ponúka hneď dva spúšťacie súbory – pre DirectX9 a DirectX10, čo určite mnohí hráči s rozdielnym hardvérovým vybavením patrične ocenia. Rovnako kladné hodnotenia dosiahla aj verzia pre Xbox360.

Deštrukcia okolia tu nie je nijak prepracovaná, môžete síce ničiť vraky áut, sudy, pouličné osvetlenia a tak podobne, no diery v stenách alebo rozbúranie celej budovy ako napríklad v Bad Company 2 určite nečakajte.

Podkladová hudba je rovnako dobrá a výborne podfarbuje kruté podmienky, v ktorých sa nachádzate. A hoci ju pre nával akcie mnohokrát ani nevnímate, alebo kvôli hluku zbraní nepočujete, je tam a odvádza svoju prácu dokonale.

Hra a hrateľnosť
Hneď prvá vec, ktorú si všimnete (a pre istotu vás na ňu upozorní aj samotná hra), je teplota. Nesmieme zabúdať, že sa nachádzate na planéte kde teplota ešte nikdy nestúpla nad -40, takže teplo je pre vás, tak ako pre všetko živé, nesmierne dôležité. V rámci herného interface máte zabudovaný ukazovateľ teploty, ktorý číselne aj názorne (pomocou odbúdajúceho pásiku) zobrazuje stav a počet vašich tepelných jednotiek, ktoré máte v zásobe, a vďaka ktorým ste stále nažive. Pokiaľ klesnú na nulu, pomaly ale isto začnete strácať telesnú teplotu, čo má za následok prirodzenú smrť na podchladenie. Netreba však zúfať, ako inak – energia sa dá dobíjať – a to rôznymi spôsobmi. Asi najčastejším z nich je zabitie nepriateľa – Akridi, čoby na zimu uspôsobení obyvatelia planéty, si produkujú vlastné teplo, ktoré po ich smrti stačí vziať a pridať do svojej malej nádobky. Ďalším spôsobom je deštrukcia okolia, alebo vztyčovanie mobilných waypointov, ktoré sú roztrúsené po celej hre, dodajú 1000 bodov energie a navyše po ich spustení vám hlásia počet a pozíciu nepriateľov v najbližšom okolí. Naozaj užitočné.

Na ovládanie som si zvykol hneď, no mnoho hráčov má problém s obmedzeným výhľadom. Ja v tom však vidím plus, rovnako ako „pomalý“ pohyb postavy. Pokiaľ ste zvyknutí na uhýbanie sa guľkám, uskočenie pred valiacou sa skalou v poslednej sekunde či šprint na sto kilometrov, kľudne to vzdajte. Wayne je síce hrdina, ale zima a neľudské podmienky E.D.N. III doľahli aj na neho. Beriem to však ako snahu CAPCOM priblížiť sa realite, a zároveň nás to ako hráčov postavilo pred výzvu – a to v boji sa nespoliehať iba na rýchlosť prstov a čarovné kombinácie kláves, ale tak trochu použiť aj rozum a keď sa na nás valí niečo veľké a nebezpečné, v predstihu sa ukryť. Nemenej zaujímavým reálnym prvkom, s ktorým treba v boji počítať, je spamätávanie sa hlavného hrdinu z pádu alebo zásahu. Chvíľu to trvá kým sa Wayne otrasie, takže o adrenalín pri boji s nejakým tým bossom určite núdza nebude. (No a pre tých ostatných je tu ešte stále možnosť vrátiť sa ku Quake 3 Arena;-) ).

Arzenál zbraní taktiež nehrá všetkými farbami, ale bude z čoho vyberať. Klasický samopal, energetická puška, brokovnica, 3 druhy granátov… a ako ďalší príjemný doplnok sú mechanické Vital Suit. Veľké mechanické roboty, do ktorých stačí nasadnúť, spustiť motory a zábava môže pokračovať. Pokiaľ ste v nich, získate nielen schopnosť preletieť či preskočiť vysoké prekážky, každý takýto „oblek“ má zároveň možnosť byť doplnený o zbrane – rotačný guľomet, raketomet, brokovnica, alebo laserové delo. Sú opancierované, takže čosi vydržia, ale rovnako ako vy – nie sú nezničiteľné.

Ďalšou z lahôdok, ktorými CAPCOM nešetril, je možnosť využiť zbrane určené pre VS aj hráčom. Jednoznačne odporúčam vyskúšať rotačný guľomet na záplavu trilobitom podobným lietajúcim Akridom, je to zážitok. Rovnako príjemné spestrenie poskytuje možnosť ručne-stručne protivníka skoliť pažbou zbrane, avšak vzhľadom na povahu hry som sa k nim na takú krátku vzdialenosť dostal len naozaj výnimočne.

Na záver mi nedá nespomenúť veľmi užitočný vystreľovací hák, vďaka ktorému sa môžete vyšvihnúť na vyššie položené miesta. Nebyť dátumu vydania, upodozrieval by som autorov na inšpiráciu z Batman: Arkham Asylum. Každopádne, táto užitočná vecička nielen uľahčuje postup, je zároveň aj príjemným spestrením hry.

Umelá inteligencia
Dostávame sa ku kritickému bodu Lost Planet – inteligencii. Zatiaľ čo Akridi s IQ pod bodom mrazu majú v sebe dostatočne vyvinutý pud zabiť, u ľudí akoby táto funkcia bola mierne, až veľmi, obmedzená. Možno je to tuhou zimou, možnože len programátori zaspali na klávese Delete, každopádne zatiaľ čo v boji proti chrobákom vám pôjde o život, pri ľudských protivníkoch budete len krútiť hlavou. Je síce pravda, že niektorí si ma všimli už z celkom peknej diaľky a začali púšťať dávky zo svojich samopalov, väčšina z nich vás ale suverénne odignoruje, dokonca aj po tom ako dostanú nejaký ten zásah. Tak ako u nás na Zemi, tak na E.D.N. III raz a znova zlyháva ľudský faktor… (potom veru niet divu, že ľudí vyhnal z planéty obyčajný hmyz).

Hra viacerých hráčov
Multiplayer tejto hry obsahuje 4 herné režimy – Eliminácia a Tímová Eliminácia (klasický Deathmatch pre 2-16 hráčov), Post Grab (snažíte sa v časovom limite obsadiť so svojím tímom čo najviac dôležitých bodov v hre) a Utečenec (sám proti všetkým, súperi sa snažia Utečencovi ukradnúť čo najviac bodov, ktoré pri sebe má).

Gold Edition
Keď predajnosť tejto hry dosiahla utešené sedem miestne čísla, bola vydaná zberateľská edícia, ktorá okrem nových zbraní, postáv a herných režimov prináša aj unikátnu možnosť merania síl hráčov na PC a Xbox360 – všetko pomocou Windows Live systému. Jedinou nevýhodou je nutnosť mať rovnakú verziu hry ako spoluhráči – Gold Edition totiž nie je kompatibilná s klasickou verziou, či už v rámci kampane (takže čau pôvodné „sejvy“) alebo hry pre viac hráčov. Tento dnešný pokrok…

+ skvelá animácia a grafika
+ zaujímavé spracovanie
+ dobrá hrateľnosť
+ možnosť hrať spoločne na PC aj Xbox360

+ umelá inteligencia
+ nekompatibilná zberateľská edícia

Celkové hodnotenie: 80%
Hra ponúka ako vizuálny zážitok, tak vynikajúcu atmosféru, ktorá vás vtiahne do deja hry a presne to je to, čo mnohým FPS strieľačkám chýba. Zároveň vás potešia prvky reality a hutnosť akcie, čo prispieva k faktu, že budete viac náchylní odpustiť tejto „Ľadovej kráľovnej“ nejaké tie nedostatky.

Na portáli Slovenciny.com pôsobí od roku 2010. Okrem administrácie portálu sa vo voľnom čase snaží prekladať hry do slovenčiny. Medzi obľúbené štýly hier partria RPG, FPS, survival horory a stratégie.