Mass Effect 2 (Jan Frajbiš)

Hra Mass Effect se již stala legendou od svého vydání v roce 2007. Dobrodružství velitele Sheparda nedalo spát žádnému z hráčů RPG a to až do chvíle, kdy odsoudil Reapery k těžké porážce. Nicméně ve druhém dílu se vrací, aby nás opět dokázal fascinovat svými schopnostmi a úžasným (ne)smyslem pro humor.

Jak již určitě všichni víte z trailerů, které na nás chrlilo Bioware již dlouhou řadu měsíců před vydáním, velitel Shepard na začátku pokračování zemře a z jeho loď Normandy SR-1 se stane pouze hromádka popela. Ovšem to bychom se nikam nedostali a tak se na obzoru objevuje tajemná společnost nazvaná Cerberus, kterou vede v angličtině The Illusive Man popř. v českém překladu Záhadný. Konkrétně on má velký podíl na tom, že vás vrátil mezi živé a vy mu tento skvělý dárek budete celou hru oplácet tím, že pro něj budete pracovat, ovšem všechno popořadě.

Pokud jste nehráli předchozí díl a chcete vletěl rovnou na druhý, tak se nic nestane, nicméně výrazně doporučuji si první díl zahrát, už z toho důvodu, že savy z prvního dílu můžete importovat do druhého a výrazně tak upravit dějovou linku. Ovšem pokud se Vám do toho nechce, tak zde je krátké shrnutí.
V prvním díle se stal Shepard spektrou, agentem, který měl kromě tzv. Rady ve vesmírném městě Citadela téměř nejvyšší moc. Honil se za další spektrou jménem Seren, opravdu to nebyl dobrý člověk, pardon, vlastně Turian (jedna z velmi mnoha ras). Spolčil se s mechanickou rasou Gethů a snažil se přivést zpět na svět Reapery (v české verzi Smrťáky). Nicméně se mu to nepodařilo, velitel Shephard se svým týmem vše vyřešil za cenu usmrcení staré Rady. Následně po skoku z hyperprostoru na Normandii zaútočí jakási neznámá loď, nejsou to Gethové, nýbrž Kolektoři. A to už se dostáváme ke druhému dílu.

Kolektoři jsou dávná rasa, která se skrývá za neprostupným Relé Omega 4 a nyní začali bezdůvodně (samozřejmě že to má důvod! ale v to přece nechcete vědět) unášet celé (!) lidské kolonie. A přesně proti tomu se Záhadný a jeho agentura Cerberus bojovat. Takže vás jednoduše oživí a hurá do akce!

Mass Effect 2 se trochu odklonil od RPG žánru, nicméně i více akčnější kabátek mu v žádném případě neublížil. Většinu věcí budete ve hře řešit právě za pomoci zbraní, chtělo by se tedy spíše říci, že je to akční hra s RPG prvky. Ovšem to je chyba, protože Mass Effect 2, stejně jako jeho předchůdce disponuje vynikajícím systémem dialogů. Navíc nyní přibyly dvě akční tlačítka, která se občas během rozhovorů objeví. Vy máte v tu chvíli možnost se rozhodnout zda ho použijete či nikoli. Rozdíl mezi nimi je, jak už jste si asi odvodili, že jedno je kladné a druhé záporné, přičemž se objeví vždy jen jedno z nich. Přičemž není nejlepší hned sahat po myši, ale bleskově si situaci zhodnotit. Někdy je lepší tlačítko zmáčknout, někdy se zase vyplatí nechat to být.

Celkové hraní je na velmi dobré úrovni. Svůj tým sice sestavujete většinu celé hry, nicméně celý příběh je perfektně napsaný a hra má hned několik konců. Tudíž na konci může zemřít někdo z vašeho týmu, nebo třeba i vy. Váš tým čítá celkem 11 odborníků, mezi nimi je třeba nájemný vrah, uměle vypěstovaný Krogan (další rasa), vědec a nebo třeba sličná důstojnice Cerbera Miranda. Ve vašem týmu se také mohou objevit některé postavy z prvního dílu. Pokud jste hráli původní díl tak víte, že systém vypracování postavy byl poměrně detailní, toho se zde již nedočkáte. Shepard má pouze osm kolonek na vylepšení svých schopností. Ořezáni byli i spolubojovníci, ti mají pouze čtyři schopnosti a nesou jen dvě zbraně.

Pokud jsem mluvil o vynikající hratelnosti téměř v superlativech, nyní přijde jemné ovlažení u grafického zpracování. Hra používá Unreal Engine 3, který sice není z nejnovějších, ovšem má stále co nabídnout, nicméně. Hra neumí vyhlazování hran, sice jde zapnout, ovšem já nejsem tak odhodlaný jedinec, který by se pouštěl do předělávání souborů. Detaily jsou víceméně přiměřené, grafické orgie nečekejme, i když hra vypadá velmi slušně, na Crysis to jednoznačně nemá. Hra jako taková umí dále jen pár efektů, které o něco málo zvednou úroveň grafiky, nicméně všechno dohánějí dobré textury.

Samozřejmě výkonnost grafiky jde ruku v ruce s náročností hry. Ta by měla jít rozjet na dnešním velmi průměrném počítači, protože nároky jsou skoro vyloženě směšné na dnešní poměry. Bohužel hra má tzv. FPS Lock, což znamená, že se s jakkoli výkonnou grafikou nedostanete nad 60FPS. Nic to nevadí, žádné škubání se nekoná, jen mě to mírně překvapilo.
Ovládání je velmi intuitivní, vystačíte si nyní s pár tlačítky, některá tlačítka z prvního dílu zcela zmizela, jako třeba inventář. Ten nyní snad vůbec nepotřebujete, pokud něco získáte, automaticky se to aplikuje. Je to samozřejmě vedlejší vliv toho zjednodušování, o kterém jsem mluvil o pár odstavců výše, nicméně zde tuto změnu jednoznačně kvituji, protože to významně umocňuje zážitek ze hry.

Pomalu se dostáváme ke konci. Nyní je na mě, abych udělil konečný verdikt snad hře století. Mass Effect 2 by si měli zahrát snad i odpůrci RPG a stříleček, protože takováto hra se bude opakovat minimálně za dva roky při příležitosti vydání Mass Effect 3. Hra jako taková mě doslova uchvátila, celou jsem ji i s vedlejšími úkoly dohrál za necelých 25 hodin, což je slušná dávka. Hra za celou dobu neomrzí, kromě pár hluchých míst, která se objevují právě ve chvíli, kdy sestavujete váš tým. Takže tady je konečné hodnocení:

KLADY
Příběh
Zpracování