Microsoft Flight Simulator X (HomerJay)

Projekt Flight Simulator sa začal pred takmer 27 rokmi. Odvtedy vyšlo niekoľko verzií hry, datadisky či doplnky, vzniklo veľa fan stránok atď… FSX môžme kľudne zaradiť medzi najobľúbenejšie hry, a určite ju môžme zaradiť medzi hry s najlepším prepracovaním a enginom aké kedy boli! Prečo? To už je ďalej…

Engine je naozaj kvalitne spracovaný, čo vidno už z grafického spracovania hry, a z rozsahu celej mapy. FSX totiž obsahuje všetky mestá, štáty a krajiny sveta, no a aby toho nebolo málo, Microsoft „prihodil“ dokonca aj časť vesmíru (väčšia časť sprístupnená v datadisku). FSX je asi najreálnejšia hra akú sme tu kedy mali. V celej hre je okolo 24.000 letísk po celom svete, ovládanie lietadiel je presné, Microsoft Games pri tvorbe hry spolupracovalo s firmou Boening. K tomu prostredie ako stromy, či zvieratá, alebo dokonca vypracované letové plány, cestná doprava či lodná. Pri hraní sa budete cítiť naozaj ako v realite.

Ovládanie je zložité – na všetko je nejaká klávesa, či kombinácia viacerých kláves. K ťažšiemu či lahšiemu ovládaniu vám určite prispeje počasie a poveternostné podmienky. Počasie sa dá vybrať manuálne, alebo si jednoducho zapnúť automatické aktualizácie reálneho počasia na danom mieste – ďalšia vychytávka ktorá priaznivo vplýva na celú hru. Keď som skúšal rozdiely medzi ovládaním šípkami, myšou a joystickom, vrelo odporúčam joystick či gamepad (pri myške sa občas miešajú uhly ovládania a klávesnica má pomalú odozvu).či kombinácia viacerých kláves (ak môžem odporučiť – nepoužívajte klávesnicu, má veľmi pomalú odozvu, najlepším riešením je joystick alebo gamepad). K ťažšiemu či lahšiemu ovládaniu vám určite prispeje počasie a poveternostné podmienky. Počasie si môžete buď vybrať, alebo si prepnite na mód kde sa hra pripojí na satelit, a ten zadá presné počasie. Ďalšia vec ktorá prispevia k absolútnej linearite hry.

Grafika je absolútne najväčšia výsada hry. Lietadlá sú spracované do najmenších detailov, väčšina budov vyzerá ako naživo, tiene, počasie (blesky, dážď sneh), všetko je absolútne skvelé! Ak však máte slabšiu grafickú kartu ako ja (ATI RADEON) ktorá nie je určená práve na hry, grafika bude o niečo chudobnejšia, a okolie trochu rozmazané (to sa však dá prežiť). Jediné, a teraz už obrovské mínus v grafike je spracovanie nárazov a poškodenia, ktoré resp. neexistuje. Ak sa vaše lietadlo čoilen oškrie krídlom o nejaký iný, hocijaký objekt, lietadlo sa zastaví, hra vás upozorní čo sa stalo, a ide sa znova.

Čo sa týka misií, v podstate lietate za určité letecké spoločnosti, alebo len tak letíte. V prvom rade sú to misie tréningové. Neskôr to už bude o niečo ťažšie – ako pristávanie s Boeningom, alebo prechádzanie checkpointmi tryskáčom – a neskôr asi úplne najťažšie – lietanie s akrobatickým lietadlom, alebo testovanie lietadiel. Ak sa vám však nechce robiť misie, a chcete lietať len tak, vyberte si z ponuky Free Flight, vyberte si lietadlo, krajinu z ktorej vzlietnete (kľudne aj vaše mesto ak máte letisko), počasie, čas, a ide sa! Ak vás nebaví lietať len tak, nastavte si menej paliva, pokazenie motorov za určitý čas, a predvedčte sa či by ste dokázali odvrátiť náraz lietadla.

Určite každého správneho gamera poteší vynikajúco spracovaná kamera, ktorá sa dá nielen prepínať medzi kabínou, pohľadom z vonka, pohľadom na krídlo, atď… Okrem toho ide aj v jednotlivých typoch pohľadu nastavovať uhol, či v kokpite si nastavovať sedadlo (teda kamera dopred -> dozadu). Mimochodom – sranda je pohľad z letiska, alebo pohľad z iného lietadla blízko vás ;).

Hra Flight Simulator X má dve verzie – X a X Deluxe. Rozdiel je naozaj nepatrný a cena o 15% väčšia, takže najprv by som sa trochu rozhodoval ktorú verziu si vybrať. Okrem toho Microsoft vydal dva ďalšie datadisky, ktoré hru dokonale dopĺňajú o ďalšie miesta, lietadlá a misie, opravujú bugy… Sú to datadisky X Acceleration a X Adrenaline. Mimochodom – ak máte kúpenú verziu hry, na DVD2 vás čaká skvelý editor misií.

Recenziu zakončíme poslednou vecou – Multiplayer. Na Multiplayer si Microsoft Games vybrali toho najhoršieho partnera na trhu – Gamespy. Zabugované pripojenie, nemožno sa pripojiť z rovnakej IP (teda asi 50% ľudom MP nepôjde), časté crashe… Stačí však rozbehnúť hamachi a ide sa. Ak však máte to šťastie a Gamespy vám funguje, postačí vám celkom skromné pripojenie a môžte si bezproblémov zahrať. Multiplayer poskytne tie isté možnosti čo Free Flight, akurát si neužijete nijakých botov, jedine seba a svojích kamarátov.

+++ PLUSY +++
+ Engine
+ Grafické spracovanie celej hry
+ Misie
+ Nahovorenie hry
+ Linearita

— MÍNUSY —
– Nárazy a poškodenie lietadla
– Multiplayer
Hru hodnotím aj napriek celkom častým bugom priaznivo – 90%. Prispel k tomu hlavne skvelý engine, obsiahly „arzenál“ lietadiel, realistické ovládanie a naozaj úchvatná grafika. Na prvý pohľad sa môže zdať, že táto skvelá hra čoskoro prejde v stereotyp, opak je však pravdou.Táto hra sa jednoducho oplatí hrať, a to za každú cenu!

HomerJay