NHL 13 na XBOX 360 od Romana

Tento rok, ako každý sme sa dočkali ďalšieho ročníka hokejového simulátora NHL 13. Každý rok je to o tom istom. Spočiatku pompézne reklamy od EA, no následné uvedomenie si, že tam až toľko vylepšení nie je. Tento krát sa ale EA môže popýšiť, že dohnali NHL ku čiastočnej dokonalosti. Aspoň teda z celkového dojmu. Najprezentovanejšou novinkou tohto roku je True Performance Skating. Zjednodušene ide o prekopanie simulácie korčuľovania, kedy na vás závisí ako sa budú hráči na ľade pohybovať. Ak si porovnáme strieľanie v NHL 09, rozumej bezduché stlačenie tlačítka – takmer jasná šanca na gól, s poslednými generáciami, kedy záleží aj na uhle natočenia ovládacej páčky, presne pochopíme posun v aktuálnom ročníku. V tomto prípade si tento pokrok preneste na korčuľovanie hráčov. Predstavte si korčuľujúceho Šatana na súperovu bránku, ktorému šancu na gól môže zhatiť aj jemné odklonenie od prvonaplánovanej cesty, keďže súper rýchlou cestou korčuľuje priamo ku nášmu útočníkovi, aby mu vypichol puk. Rovnako aj v NHL 13, je dôležité aby hráč čo najmenej lietal po štadióne, ak sa chce ku bráne dostať čo najrýchlejšie. Na rýchlosti korčuľovania závisí každý aspekt hráča ako výšky alebo váhy, zároveň každý jeho pohyb, ako napríklad odbáčanie a vyhýbanie sa okolitým hráčom. Z pohľadu diváka/nás hráčov je perfektný dojem z hokeja ešte viac umocnený. Okrem úpravy fyziky klasického korčuľovania je novinkou aj taktické spätné korčuľovanie. Stlačením tlačítka sa hokejista otočí a korčuľuje opačne. Tým sa napríklad šetrí čas na spracovávanie puku, ak vám spoluhráč pošle prihrávku zozadu. Ideálne sa tak vytvorí možnosť vystreliť ihneď z otočky, ale aj prirodzenejšie bráni v obrannom pásme pri bráne.

Ďalšou šťavnatou novinkou je nový mód nazvaný GM Connected. Ide o mód ktorý prepája NHL 13 medzi hráčmi v každom možnom smere a vytvorí tak pomaly sociálny dojem z hry. Na výber máte rôzne možnosti hrania v tomto móde. Jedným z nich je kooperatívne, každý zo svojej obývačky v jednom týme, prípadne vami vytvorená umelá inteligencia, ktorá je novinkou tohto ročníka. Pokiaľ ste fanúšikom coachovania tímov, viesť váš tím proti ďalším trénerom vám taktiež pokryje GM Connected. Trend mať všetko so všetkým prepojené spĺňa aj NHL 13 a tak si všetky štatistiky a detaily v rámci tohto módu môžete sledovať na aplikácii pre smartphony. Ďalším módom do zbierky, už teraz kolosálneho portfólia herných módov, je NHL Moments LIVE. Ide o nie až tak masívne promovanú novinku hry, no pokiaľ jej dáte šancu, môže vás na dosť chvíľ prijemne zabaviť. EA poctivo zozbierala najkrajšie momenty uplynulej sezóny NHL a ponúkla nám ich odohrať a tak zažiť znova. V princípe ide o menšiu formu predurčených úkonov, kedy je hráčovi položená úloha ako napríklad streliť jediný gól v dvojminútovej presilovke. Presne podľa predlohy skutočného zápasu, ktorý sa v reálnom svete odohral. Pokiaľ ste teda verným fanúšikom NHL a sledujete zápasy zámorskej ligy, tieto najpodstatnejšie momenty vám určite neunikli a vy si ich tak môžete príjemne pripomenúť. Neznalí hráči sa aspoň dozvedia podstatné momenty a pozadia NHL ligy v priložených popiskoch ku momentom. Za každý splnený „NHL moment“ hráč získa EA puky, ktoré použijete už v známom NHL Ultimate Team móde. Túto odmenu získavate od najmenšieho po najväčší počet pukov. Všetko podľa vami zvolenej úrovne obtiažnosti daného NHL momentu. Celkom prekvapujúce je, že ak chcete získať z daného momentu maximálny počet pukov, musíte ho splniť v každej obtiažnosti znova. Nestačí zvoliť najťažšiu a tešiť sa z kompletne splnenej úlohy. Z môjho pohľadu celkom strata času a hrať tú istú úlohu štyri krát.. no dobre..

Tieto EA puky môžete použiť v už známom NHL Ultimate team. Čiže v kartičkovej hre, ktorú poznáme jak z hry Fifa, tak zo starších ročníkov NHL. Zbierať, vymieňať a hrať s kartičkami je dosť zábavné a dokáže krásne odsupľovať momenty, ak chcete od hry niečo viac, ako sa len naháňať za víťazstvom v danom zápase. Že hra obsahuje kartičky aj z českej extraligy ma celkom prekvapilo, v tomto našim susedom závidím. Hra je samozrejme v rámci kompletných textov v češtine (komentátori sú v angličtine). Čo až tak samozrejmé, v rámci Česka pre mňa nebolo, je že sme na tom v rámci hviezdičkových štatistík nezanedbateľne horšie ako bratia Česi. To, že sme vicemajstri sveta ľadového hokeja tohto roku je pre EA asi malý dôvod, aby nám aspoň presne aktualizoval súpisku hráčov. Páni z EA Sports, Halák nám tento rok striebornú medailu naozaj nevychytal. Ďalšou vecou sú dresy. Je pekné že je celá hra obrandovaná rôznymi sponzormi a že ešte aj loading krúžky sú logo Mazdy, ale vymeniť na dresoch vlajku za národný znak je asi tiež problém.
Pozrime sa ale na to podstatné ako grafika, soundtrack a hlavne celkový dojem z hry. Nič iné ako pastvu pre všetky prijímače, od očí až po uši som ani nečakal. Samozrejme očakávaný efekt som dostal a na NHL 13 je naozaj radosť sa pozerať. Puky sa odrážajú od hráčov, hokejky sa lámu, bránky lietajú, hráči padajú. Všetko ako skutočný hokej. Popravde si ani neviem predstaviť, kam sa v rámci vizuálu môže NHL, okrem presnejších detailov tvárí hráčov, posunúť na ďalšej generácii konzol, ktorá už klope na plexisklo striedačky.
Obsahovo je NHL 13 už tak ďaleko, že je až nereálne vymenovať všetky možnosti v jednej recenzii. Pokiaľ držíte krok a siahate po tejto hre každý rok, novinky by vám nemali unikať. Pokiaľ sa ale nenaháňate za každým ročníkom a po NHL 13 siahnete po dlhej dobe, garantujem vám, že vás minimálne na ten celý rok zase zabaví a neomrzí ani o dvanásť mesiacov od kúpy. Množstvo prebratých noviniek zo starších ročníkov, ako hranie na otvorenom štadióne Winter Season, kompletná kartičková hra v hre, neskutočné množstvo nastavení, v ktorom sa menej skúsený hráč môže až stratiť, plus veľa, veľa ďalšieho. Na vypísanie tohto všetkého by nám nestačili ani celé tri tretiny, preto nakorčuľujte do obchodov a NHL 13 určite vyskúšajte, stojí to za to.

Napísal ROMAN LIPKA