Political Machine 2008

Obama alebo McCain? To je otázka, ktorá trápi širokú americkú verejnosť (a všetkých novinárov sveta, plus pár politicky nadšených ľudí, ktorí vedia všetky mená prezidentov USA a rok ich zvolenia). Stolička pod pánom Bushom sa už trasie a netrpezlivo očakáva kto na ňu najbližšie usadne a či to náhodou nebude prvý afrikoameričan v histórii. Zatiaľ čo správami v novinách príliš neukojíte svoje mocichtivé politické chúťky, tak hrou Political Machine 2008 dostávate možnosť kandidovať za prezidenta USA.

Výrobca: Stardock
Vydávateľ: Stardock
Zem výroby: USA
Typ hry: ťahová stratégia
Požiadavky: CPU 2 GHz, 512 MB RAM, 128 MB GFX

Voľby prezidenta Slovenskej republiky sú v podstate dosť nudnou záležitosťou a nemajú na štát až tak veľký dopad ako parlamentné voľby. Predsa len i keď je prezident postava výrazná, nie je najdôležitejšia a nikto vo svete neprikladá Slovenskému prezidentovi priveľkú dôležitosť (upozornenie: nehovoríme o pánovi Gašparovičovi, akokoľvek skvelý človek to je, ale o prezidentovi SR všeobecne). Oproti tomu voľby prezidenta USA sú megalomanskou záležitosťou, do reklamy ktorých ide asi viac peňazí ako do celoročného rozpočtu SR. Kandidáti vrážajú milióny až miliardy dolárov, aby si ich ľud Ameriky zamiloval a zvolil jedného z nich za prezidenta jednej z najmocnejších krajín sveta. A ak by nebolo kauzy Watergate, americký prezident by mal teraz prakticky neobmedzenú moc. V USA ide v prezidentských voľbách skutočne o veľa a neraz sa môže niekomu pritrafiť až smrteľná nehoda. Nejdem polemizovať nad tým čo sa stane s osudmi pána McCaina a Obamu, o predstavím vám hru, ktorú som si musel po zhliadnutí jej originálnej grafickej prezentácie ihneď zohnať.
Postavičky prezidentských kandidátov vyzerajú ako roztomilé figúrky z umelej hmoty. (také tie s veľkou hlavou, do ktorej keď strčíte začne sa natriasať ako kvalitná striptérka) Môžete si dokonca vytvoriť vlastného prezidentského kandidáta (niečo pre fanúšikov pána Gašparoviča, ktorí si myslia, že by si aj on zaslúžil priestor a možnosť kandidovať) alebo si radšej vybrať z ponuky mnohých iných kandidátov. Máte tu tohtoročných kandidátov (pán Obama, Hillary Clintonová, John McCain), z nedávnej minulosti (George Bush, Bill Clinton..) a i dávno historické postavy (Jimmy Carter, George Washington, Thomas Jefferson, Richard Nixon…). Mojím obľúbencom sa stal Al Gore (známa postavička aj zo seriálu Futurama).

Hráč so svojím kandidátom je vrhnutý hneď na mapu USA s jediným cieľom. Získať viac hlasov ako protikandidát a stať sa prezidentom USA. Primárky sú teda za nami a hráme len proti jednému protivníkovi a mám presne 42 týždňov na dosiahnutie cieľa. (kandidát môže byť buď republikán alebo demokrat, škoda, že Stardock nezakomponovali aj ostatných štyroch kandidátov. Je to na neuverenie, ale momentálne sú šiesti kandidáti na prezidenta, no stále sa hovorí len o Obamovi a McCainovi, hlavne preto, že od roku 1850 nevyhral kandidát, ktorí by nebol buď demokrat alebo republikán).
Kandidáti chodia po mape, zakladajú centrá, z ktorých budú šíriť svoju propagandu. Ukazujú sa v televíznych reláciach a odpovedajú na rôzne zákerné otázky. Prezentujú sa v rádiu i v časopisoch. A nemôžete hovoriť len tak do vetru (čo mi pripomína, že som nedávno hral hru s podobnou tématikou Sam a Max Episode 4: Abe Lincoln Must Die!, kde Max sľúbil zbraň do každej domácnosti). Musíte zistiť, čo ľudia danom štáte potrebujú, či sú to republikáni, alebo demokrati a potom im povedať, že práve to im vy ako prezident zaobstaráte, alebo že váš protiandidát im to v žiadnom prípade nedá. Posledné týždne je hlavne dôležité podkopávať súperovu propagandu a získavať jeho voličov na svoju stranu, lebo noví voliči už skrátka neprídu.

Nestačí len chodiť zo štátu do štátu a robiť príhovory. Hlavne je dôležité ktoré štáty získate na svoju stranu. Ak vám môžem poradiť hneď na začiatku je dôležité postaviť si propagačné centrum v Kalifornii, Texase, Floride alebo New Yorku. Tieto štáty majú totiž v konenčom hodnotení najviac hlasov a budú to práve oni, kto vám vyhrá voľby. Taká Kalifornia má až 52 hlasov, zatiaľ čo také Ohio iba úbohých šesť hlasov. Dôležitú funkciu má aj viceprezident. V nejakom dvadsiatom týždni si máte možnosť zvoliť viceprezidenta. Ja som volil vždy toho s najväčším prínosom financii. Potom stačí umiestniť jeho figúrku doprostred niekoľkých výhodných štátov a on bude automaticky medzi voličov rozširovať váš vplyv.
So zvyšovaním sa vašich finančných prostriedkov je výhodné si najať niektorého z prezidentských poradcov a umiestniť ho niekde na mapu. Ak má prezidentský kandidát vo svojom tíme krajčíra zvýši sa mu atraktivita, či dobrého pisateľa prejavov, tak sa mu zvyšuje charizma. Nakoniec môžete najať aj nejaké lobistické skupiny, podpaľača, komika a podpáliť či znemožniť protikandidáta a jeho propagandu. Ale musíte si dávať pozor. Protikandidát sa tiež nezdráha použiť proti vám tie najzákernejšie triky (teda vlastne presne tie, ktoré vy používate proti nemu) a často sa stáva, že vám rovno spred nosa vyfúkne štát s mnohými voličskými hlasmi a vy budete zúfalo pumpovať peniaze do reklám a inzerátov, aby ste voličov presvedčili o svojej pravde.

A na konci 42. týždňa nadíde sčítanie hlasov a vy zistíte, či sa vám podarilo stať sa prezidentom USA. (zo začiatku pochybujem, že hneď prídete na správny systém, no neskôr to už hádam nebude problém vyhrať) Priemerné generálky trvajú tak 30-40 minút čistého hracieho času. Samozrejme hráte ďalej a v ďalších prezidentských voľbách musíte vyradiť už lepšieho a skúsenejšieho kandidáta, no i tak vám Political Machine 2008 nevydrží večne. Ja osobne som prestal hru hrať po siedmich úspešných prezidentských voľbách (a to len preto, že som úchylný na veci okolo zahraničnej politiky, histórie a Ala Gora, normálny hráč vydrží u hry ešte menej.)
Grafika ako som už na začiatku spomínal je zvláštne príťažlivá pre trasúce sa hlavičky prezidentov a celkovo jednoduchú prezentáciu, ktorá PM2008 absolútne vyhovuje a takisto akejkoľvek HW zostave a pôjde vám krásne plynulo. Škoda, že hra nevydrží príliš dlho, ale ako chvíľkové odreagovanie a zaujímavý doplnok k sledovaniu prezidentských volieb v USA slúži skvele.

postavičky skoro všetkých prezidentov USA
originálny koncept v pravú dobu
mnoho spôsobov ako znížiť preferencie protivníka