Quake Live

Na pomyselný „trh“ internetu sa dostala nová hra. Takáto informácia vás nezaskočí – v tomto prípade však možno áno. Ide o jednu z úplne prvých hier svojho druhu – giganticky úspešná multiplayerová FPS strieľačka prevedená do webovej podoby? Presne tak to je – Quake Live je tou hrou, ktorá vás zavedie na bojiská ktoré dobre poznáte a postaví vás proti notoricky známym protivníkom…

Samozrejme, nič nejde tak rýchlo a aj tento Quake niečo stojí – v tomto prípade však len vašu trpezlivosť. Je totiž (ako hlásajú samy oficiálne stránky) úplne zadarmo a registrovať sa môže ktokoľvek. Stačí si po krátker registrácii stiahnuť asi štyri megabajty veľký inštalátor a následne reštartovať prehliadač.

Ale čo sa nestane – vyskočí na vás okno s všetkohovoriacim nadpisom „Not so fast, buddy!“. Nasleduje zdelenie, že zohráte 10 minútový zápas proti botovi Crash, ktorá vás ešte predtým zoznámi s hrou a predvedie vám prostredie hry. Samozrejme, že aj tu platí, že trpezlivosť prináša ruže. Radšej sa ešte na hranie príliš nenažhavujte, pretože vás čaká niekoľko sťahovanie zdĺhavých updatov (u mňa celý update trval cca 40 minút a 200 MB).

Ak ste úspešne doupdatovali, môžte kliknúť na červené tlačidlo a vrhnúť sa do samotného sveta Quake Live. Crash vás sprevádza pri prvých krokoch a takmer okamžite prichádzame do kontaktu s prvkom, na ktorý vývojári veľmi dbajú – Skill Match. Ide o to, že najlepšie si asi zahráte s hráčami na vašom skille. Preto vás čaká najprv test – podľa neho sa určí ako ste na tom.

Na začiatok môžte prejsť rovno ako beginner. Ak preskočíte väčšiu dieru, môžte prejsť ako Advanced, alebo skúsiť preskočiť ďaľšiu dieru (napoviem, že sa dá preskočiť tzv. rocketjumpom). Nasleduje buď prechod portálom, alebo môžte skúsiť dokázať oblafnúť dvere – obtiažnosť Expert.

Jedna podstatná vec, ktorej sa pri hraní Quake Live nemôžte vyhnúť sú poradia, tzv. queue, na zaradenie do hry. Väčšinou si postojíte v rade desať, pätnásť minút, no môže sa vám pošťastiť a postojíte si 30 minút. Okno s hrou vás automaticky upozorňuje, ako sa vaša postupujete v poradí, až nakoniec budete na prvom mieste. Hra čaká.

Prešli ste teda registráciou, placement matchom s Crash a teraz vás čaká krátka aktivácia účtu, ktorá je už len poslednou formalitou pred samotným hraním. Na začiatok si odporúčam overiť váš skill (a plynulosť hry) v Practice móde proti botom. Practice mód ponúka známe módy hry z Quake 3 (Free For All, TeamDeathmatch, Capture the Flag, Clan Arena a Duel), takisto aj obtiažnosti (s možnosťou zvoliť si My Skill) a klasické nastavenia (mapy, počet hráčov a podobne).

Konečne sa dostávame k alfe aj omege hry – hrateľnosti. Ako určite viete, Quake vždy bola brutálnou super-rýchlou zabíjačkou, ktorá vynikala svojim multiplayerom. A o to isté ide aj tu – posekať sa s botmi, prípadne „zábavnejšie“ s živými protivníkmi. Zabíjať sa môžte v rôznych (už zmienených) módoch, s rôznymi zbraňami, na rôznych mapách…

Vylepšilo sa vôbec niečo za tých niekoľko rokov od Quake 3? Odpoveďou je – vcelku takmer nič. Ono ani príliš nie je čo meniť – zabehaný koncept je úspešný, hráči si zvykli a s tým sú aj spokojní. V podstate sme vylepšenia nečakali vôbec žiadne – jediné prekvapenia sú nové zbrane – mínomet (účinný pri CTF na obranu základne), rotačný guľomet (účinný proti všetkému živému) a energetická puška (účinná aj na skupiny). Podobnou inováciou je aj zbieranie „písmen“ pri CTF – G ako guard, D ako defense, A ako Advance a S ako scout. V tabuľke sa potom môžte orientovať, kto zrovna bráni a kto ide po vlajku.

Iné zmeny alebo inovácie plynú z prechodu hry do iného rozhrania – pribudli „award“, inak pomenované achievmenty, jednoducho trofeje za určité činnosti (100 fragov a podobne). Spolu s tým ale samozrejme nezmizli ocenenia z pôvodnej hry – excellent (zabitie 2 protivníkov v 2 sekundách – symbol lebky) a tak podobne.

K tomuto patria aj naozaj detailné štatistiky – ak viete nick určitého hráča, môžte vedieť koľko má fragov, akú má najobľúbenejšiu zbraň, kedy naposledy hral a vôbec takmer úplné štatistiky jeho hrania. Ide o veľmi užitočnú funkciu, ktorá ale v súčasnom štádiu nefunguje – výovjíri sa stále oháňajú tým, že ide o Beta verziu.

Celkom nenápadnou zmenou je do istej miery zníženie brutality a krvavosti – ak ste boli zvyknutí na to, že po fragu raketometom sa mäso a krv rozstrieknu po celej miestnosti, tak vás hra sklame – toto v nej nenájdete. Namiesto toho sa telo rozpadne na niekoľko žiariacich iskier. Takáto zmena sa dala očakávať, pretože hra je voľne dostupná pre každého kto sa registruje.

Hardcore hráčov poteší to čo sa nezmenilo –hrateľnosť, grafika (až na drobné zmeny v HUD-e a podobne) a audio – zvuky zbraní a hudba presne zodpovedajú starému dobrému Quake 3. Kto sa vždy zaujímal o to, čo majú za sebou modely (takisto nezmenené, nájdete tu svojich starých obľúbencov ako Orbb, Sarge, Xaero a podobne), si to svoje nájdete vo výbere modelu.

Čo sa dá o hre povedať vcelku? Ide o asi najlepšie vyzerajúcu web browserovú hru súčasnosti – grafika je skutočne na úrovni Quake 3, pôvodnú hru identicky kopíruje. Kto čakal výrazné zmeny ku casual publiku, bude sklamaný – Quake Live je hardcore hra, v ktorej by sa nováčikovia strácali, nebyť vynikajúcej funkcie Skill Match, na ktorej si dali vývojári naozaj záležať. Všetko, čo táto hra mala dosiahnuť, sa zdá byť splniteľné – ide o hru, ktorá je prístupná, ale aj hardcore zároveň.

Pre
Je dbané na to, aby spolu hrali hráči s podobným skillom. Hra je na tom dobre aj audiovizuálne (na to že ide o hru v prehliadači), takisto nie je problém pri hľadaní spoluhráčov.

Proti
Hra je v jadre veľmi dobrá, ale môže sa stať, že pokým sa k samotnému hraniu dostanete, prestane vás to čakanie baviť.

Celkový verdikt
Quake Live je naozaj Live – živá komunita hráčov, ktorá stále rastie. Na svoje si prídu hardcore hráči, ale aj nie úplne ostrieľaná FPSkári. Nebyť otravných updatov, nefungujúcich funkcií a čakania na hru, bolo by to blízko k dokonalosti.

7,5/10
– Fun3S