Rise of Nations: Rise of Legends

Bicykle a športové vybavenie

Autori veleúspešnej stratégie Rise of Nations sa rozhodli zviesť na teraz populárnej vlne fantasy a svoj systém pretvorili do sveta technológie a mágie. Ohlasovali výbornú hrateľnosť či v single kampani, alebo multiplayeri, rôzne strany konfliktu a systém výroby jednotiek a ich manažovania, ktorý by mal potešiť nejedného stratéga. Ja som hral pôvodne Rise of Nations, teda bolo pre mňa cťou nainštalovať na môj comp pokračovanie Rise of Legends.

Výrobca: Big Huge Games
Vydávateľ: Microsoft
Zem pôvodu: USA
Požiadavky: CPU 2 GHz, 1 GB Ram, 128 MB GFX
Web: www.riseoflegends.com

Giacomo, mladý vynálezca národa Vinci si tak ide so svojím strýkom na koníkoch na prechádzke. Kecajú o útlaku v krajine, zlom dóžovi, ktorý všetkých týra… Keď v tom zrazu si dóž zmyslí, že na nich vystrelí z jeho super novej hračky – megalaseru z vesmíru. Strýko schytá plný zásah a Giacomo plný zlosti sa chystá pomstiť strýka a zachrániť celé Vinci kráľovstvo pred dóžom. Takto by sa dal opísať príbeh jednej z celkovo troch kampaní. Autori sa očividne snažili príbeh viac prekombinovať no vo výsledku je to len kopec klišé. Keď na konci prvej kampane Giacomo zlikviduje dóžove delo, zistí, že dóž zdrhol na východ.
A čo je na východe milé deti? Nie, Saddám je už v trape a taktiež nemáme na myslí čínsku továreň na originál Adidas. Na východe je krajina tisíc dní a nocí. Kopec orientálnych rozprávok ožilo a kráľovstvo Alinov je v troskách, pretože sa proti nim obrátili bytosti s temného skla. Giacomo a kopec jeho kamošov (v tej dobe je hrdinov až nezdravo veľa) zas bojujú proti temným sklovým monštrám v kampani za Alin. Nakoniec v poslednej kampani za Cuotl metamorfovaný Giacomo likviduje falošných bohov (niečo ako Goaldi zo Star Gate). Bla bla bla. Je toho až príliš a príbeh postupuje rýchlo a občas plytko a tak si ho príliš nebude môcť užiť.

Rise of Legends je poctivá stratégia s troma odlišnými národmi. Vinci sú inšpirovaný vynálezmi koho iného ako Leonarda da Vinciho. V ich arzenály je kopa mušketierov, diel, parných tankov, ale i látkových bombardérov a helikoptér. Ich najväčšiou devízou sú hodinový muži (veľké roboti) a mechanický pavúci. Malé mobilné jednotky s veľkou silou.
Každý národ má jedno či viac hlavných miest, ktoré môže rozširovať výrobou prídavných štvrtí. Vinci a Alin majú obchodné štvrte a spolu s Cuotl majú všetci militárne štvrte, ktoré zvyšujú populačný limit. Limit ťažených surovín zvyšuje u Alin a Vinci spomínaná obchodná štvrť, Cuotl majú zas energickú, vďaka čomu sa výrazne odlišujú, pretože kde Alin a Vinci potrebujú karavány na nazhromaždenie zlata, tam Cuotl stavajú energické reaktory, aby mohla ich armáda byť v operačnom stave.
Alin sú typickou rozprávkou Blízkeho a Stredného východu. Jazdci na piesočných rajach a škorpiónoch a piesoční draci. To sú jednotky kruhu piesku. Kruh ohňa vytvára ohnivé draky, ohnivých džinov a obrovských salamandrov. A konečne kruh skla vytvára silné sklenené kanóny, pavúky a najsilnejšiu jednotku Alinov – skleneného golema.
Cuotl sú zvláštnou kombináciou Majskej kultúry a technológie mimožemštanov (skoro akoby ju pobrali zo Stargate). Takže sú to obyčajný hnedí ľudkovia s lasermi, mechanické pumy a orly, laserové delá. Isto poteší aj množstvo silných leteckých jednotiek, medzi ktorými vyniká hlavne lietajúci tanier vybavený lepším zbraňovým arzenálom ako ruský trh alebo sféra smrti. Ultimatívnou ničiacou jednotkou je potom socha boha slnka, ktorá sa kľudne môže porovnávať so skleneným golemom Alinom, alebo Juggernatoum, parným tankom Vinciov.

Hlavnou ťažobnou surovinou je timonium (modré kryštály, Kane by mohol závidieť). Ťažia ju všetky tri národy. O bane na timonium sa vždy vedú riadne boje, ktoré zažijete hlavne v multiplayeri, ktorý je v Rise of Legends jeden z najlepších. Profesionálny hráči si užijú skvele vyzerajúcu, akčnú a hlavne dynamickú rýchlu hru. Druhou surovinou je zlato, ktoré si Alin a Vinci zaobstarávajú pomocou karaván, ktoré chodia pomedzi mestá a automaticky obchodujú. Cuotl naproti tomu používajú energiu, tá nepochádza z karaván a tak si hráč musí budovať generátory na ňu. To ma trochu otrávilo, lebo po dlhých dvoch kampaniach za Alin a Vinci som musel zmeniť štýl hrania, za Cuotl sa misie hrajú dlhšie a ťažšie.
Hra prebieha v dvoch častiach. Jednoduchá stolová forma dáva možnosť hráčovi rozdeliť niekoľko bodov do vybudovania rôznych mestských sektorov na vlastné územia, pridania základných jednotiek v armáde, alebo vylepšiť či dokúpiť nové jednotky. Tu ma trochu nahnevalo, že nikdy som nemal dosť bodov, aby som vylepšil aspoň štvrťku armády, tak som musel pozorne vyberať čo si dokúpiť. Taký vylepšený lietajúci tanier stojí 24 bodov, to mne trvalo 10 úspešných misii kým som toľko našetril. Druhá forma je klasická realtime stratégia, na aké sme si zvykli z pôvodného Rise of Nations či starého dobrého Warcraftu III.

Hrdinov je v Rise of Legends až príliš veľký počet. Už na konci prvej kampane budete mať na sklade Giacoma, jeho učiteľa v boji, ženskú z pirátskeho mesta, jej kamarátku, vynalézcu parných strojov, alebo experta na plynové útoky. Vo väčšine ostatných stratégii sa výpočet hrdinov končí, no toto sú hrdinovia za národ Vinci. Alin majú Giacomovu kamarátku na škorpiónovi (sorry za tie opisy postáv, no mená si už vážne nepamätám), kráľovnu púšte, padlého čarodeja, ohnivej dračice, pieskového démona, skleného džina. Nakoniec Cuotl majú našťastie len dvoch a to starého mudrca a vodcu kmeňov. Každý z hrdinov má nejaké špeciálne schopnosti ako liečenie armády, silné plošné útoky či vyvolanie príšer a poskytujú bonusy armádam na okolí. Ich schopnosti tiež môžte vylepšovať po každej misii poprípade im kupovať nové.
Scenáre jednotlivých realtime misii sú pracne navrhnuté a vždy sa stretnete s nejakou novou vypečenosťou. Dostala ma napríklad misia, v ktorej som mal zistiť, prečo sa roboty zbláznili a na koniec som stál proti Leviathanovi, fakticky obrovskému robotovi, čo zaberal polku obrazovky a polovicu mojej armády zadupal do zeme v priebehu dvoch minút. Sklamalo ma, že ak vám súper zaberie územie, musíte ho získať späť, no už sa nejedná o scenár, ale o jednu z mála skrimish máp, ktoré sa neskôr neustále opakujú. Keď pôjdete tú istú misiu za sebou tretíkrát, len preto, že ten nepriateľ si nedá pokoj, aj keď vie, že to vždy prehrá, je to trochu na zamyslenie.

Za grafiku musím Big Hige špeciálne pochváliť. Každý sklenený golem či mechanický orol je vyrobený až s neuveriteľnou pozornosťou pre detail. To isté platí ohľadom hlavných miest a ich štvrtí, na ktoré je radosť sa dívať. Súboje kde sa stretáva až 250 jednotiek sú graficky skvele zvládnuté, tu sa mláti robot s obrovským škorpiónom, tu páli drak titánové delo, či lietajúci tanier vybuchuje pod náporom ohnivých džinov.Takisto krajina neostáva pozadu a rôzne hmly a rastlinné a vodné efekty stoja za pozornosť.
Nedalo by sa povedať, že Rise of Legends dosahuje kvalít svojho predchdcu, no každého fanúšika isto osloví. Perfektný titul zhadzuje trochu chaotický príbeh, občas nudné opakovanie dohraných misii a hlavne absencia akýchkoľvek vylepšení. Tri rozdielne a profesionálne spracované národy a chytľavá, rýchla hrateľnosť zas vyzdvihujú Rise of Legends do popredia multiplayerových súbojov. Je to taká obstojná osmička.

Plusy:
Vinci, Alin, Cuotl – stratégia sa hrá vždy inak
Rýchla hrateľnosť
Multiplayer, grafické spracovanie
Veľké boje s množstvom jednotiek

Mínusy:
príbeh postupne stráca dych
obšas sa začnete nudiť
pri poslednej kampani hráči skôr odídu a uchýlia sa k multiplayeru

VERDIKT: 8,1/10

Tangorn