Recenzia: Seasons After Fall je hra rozprávková, pokojná a nenásilná

Vedeli by ste dať príklad na krásnu hru, z ktorej vyžaruje mier a pokoj, napriek tomu, že má čo aj súčasnému hráčovi ponúknuť? Takou je Seasons After Fall. A v názve nemá ročné obdobia len tak pre nič za nič. V skutku ojedinelá animovaná počítačová hra ponúka svojim hráčom niečo, čo sa v iných hrách hľadá ťažko. Pocit, že bojujú a plnia misie, hoci nikde nedochádza k boju, ani smrti, vraždám a podobne. Hra Seasons After fall je o prírode a je príbehom líšky, ktorú vďaka moci prírody môžete odrazu ovládať. Pomocou nej prechádzate lesom a zachraňujete duše tohto posvätného lesa. Na pomoc vám pritom štyria lesní strážcovia odovzdávajú moc ovládať ročné obdobia. Áno, aj niečo také môže byť krásne a milé.

Seasons after fall

• Vývojár: Swing Swing Submarine
  • Distribútor: Focus Home Interactive
  • Platforma: PC, XBOX One, PS4
  • Počet hráčov: Single Player
  • Žáner: dobrodružná plošinovka
  • Hra vychádza v jazykoch: EN, FR, IT, DE, ES

Seasons After Fall je pohodová plošinovka

2D plošinovka bez závažných miest, pádom do roklín, neustáleho loadingu pre smrť hlavnej postavy, je najmä hrou, v ktorej nezomriete, nebojujete a predsa má čo ponúknuť. Je najmä o logickom uvažovaní a kombinovaní ročných období. Pre pochopenie tejto vety je nutné pochopiť, o čom hra je. Hlavná postava, animovaná líška, je tou, ktorú ovládate a ktorou brázdite svet. Postupne v hre objavuje jednotlivé postavy lesných strážcov, ktorí líške prepožičajú kúzelnú moc ovládania počasia. Medveď, žeriav, úhor a cikáda prinášajú túto výnimočnú moc, ktorá neskôr otvorí cestu aj na miesta, kde ste doteraz nedosiahli. Je celkom možné, že kým  ste sa ocitli pred prvým strážcom, míňali ste miesta, ktoré ste považovali za priechodné, ale nedalo sa k nim dostať. Faktom je, že na niektorých z miest sa ocitnete opakovane a až zmena ročného obdobia sprístupní dané miesto.

Seasons after fall

Tak ako v reálnom svete, aj tu v zime voda zamŕza, kvety sa správajú inak a aj huby otvoria svoje klobúčiky v lete, kým na jar či v zime ich skryjú. Hra tieto prvky využíva. Môžete tak prechádzať po svete bezhlavo utekať, no kým na tom správnom mieste nezmeníte ročné obdobie, cesta von vám môže uniknúť. Ide tak svojim spôsobom o vizuálne peknú a hudobne veľmi dobre riešenú logickú hru. Logická hra nemusí byť len jednotvárna a fádna. V prípade Seasons After Fall prináša zážitok z lesa. Hráči majú k dispozícií v súčasnosti 21 achievementov, ktoré sa tkajú prirodzeného postupu v hre, ale aj extra činností, otvárania a odhaľovania nových miest, či špeciálnych úloh.

Z úvodu Seasons after Fall

Hneď na úvod hráčovi nemusí byť jasné, čo sa od neho očakáva. Najskôr sa spoznáva s malým žiarivým semienkom, alebo ho nazvime malou dušičkou prírody, ktorá prechádza podzemím lesa a dostáva sa na povrch. Len čo nájde líšku, dôjde k spojeniu, ktoré vám umožní túto líšku ovládať. Od tejto chvíle je plne vo vašich rukách. To, čo utkvie hneď v úvode v pozornosti hráča je malá nevedomosť, čo všetko sa od vás očakáva. Nedôvera v okolie, ale aj nedôvera vo vysoké skoky. Problémom je, že iné hry nás vychovali, že vysoký skok postavu zraní, pád z útesu niekam do neznáma ju zabije a že v prírode navôkol číha mnoho nebezpečenstva, protivníci a kadečo. Lenže les dokáže byť aj krásny, nemusí byť hneď bezpodmienečne len hrozný a nebezpečný.

Ovládanie hry a jej vlastnosti

Ovládanie nie je nijako komplikované. Hra podporuje ovládače, je pre PC, ale tiež konzoly PS4 a BOX One. Distribuovaná je online. Na klávesnici si celkom postačí so smerovými šípkami, výskokom a jedinou akciu. Líška zvukovým signálom dokáže zvolať na rastlinky, alebo privolať pomocníka  a navigátora – čarovnú moc získanú od strážcu. Mimo prechádzanie svetom, v ktorom vás nečaká žiaden pád z útesu, napichnutie na ihly, ostne, či do pasce, sú pre vás pripravené sem tam nejaké drobné úlohy, ktorými si prebojujete cestu von. Niektoré vzdialenosti sa dajú ľahko prejsť behom a sem tam sa oplatí prebehnúť aj vysokou trávou, kde sa môže ukrývať nejaké to neobjavené tajomstvo. Zmyslom hry pritom nie je žiaden masaker, horlivé zbieranie bodov, výmena v inventári a podobne. Je najmä jednoduchou zábavkou, ktorá má potešiť psychiku človeka svojim pokojom a určitými krásami. Krásami ako je hudobný sprievod nahrávaný s reálnymi živými hudobníkmi a sláčikovými nástrojmi. Ale tiež vizuálnym zážitkom. Príroda vie byť skrátka krásna, aj keď je len nakreslená.

Seasons after fall

Hodnotenie

V rámci hodnotenia celej hry sa jednotlivé prvky, vytýkanie, kritika aj pochvala objavujú v samotnom texte. Hra je v skutku jedinečná až úchvatná. Vyžaruje z nej taký mier a pohoda ako z mála hier. Na počiatku máte obavy, či nejde o podobnosť s hrou Osmos, no po krátkej chvíli pochopíte, že ide len o úvod, ktorý nemá s hrateľnosťou zvyšku hry spoločného takmer nič. Nakoniec sa dostanete do sveta, ktorý vás uchváti. Je to jednoduchosť a ľahkosť s akou sa hra predstaví a akou sa hrá. Je to ladnosť pohybov samotného hrdinu. Je to jednoduchosť ovládania a pohoda pri hraní. Je to ten pokoj, ktorý máte, keď pri nej viete oddychovať. Je to úroveň nevyhnutnosti logického premýšľania a uvažovania. Musíte si uvedomiť, že moc nad prírodou a ročnými obdobiami máte na chvíľu prepožičanú a je potrebné ju využívať. Už len toto znie zaujímavo, čítať to, hoci zaujímavejšie je zažiť to. Hra, ktorá chce 100 percent, by mala byť tá, ktorá vám zmení život. Seasons after Fall sa k tomu blíži. Preto 92% uchvátenia. Ešte obohatiť hru o malého pomocníka, ktorý pomôže v nevedomosti ako ďalej, prípadne ďalšie prvky a ďalšie náhodné zvieratká, a bude číslo ešte väčšie.

92%

Technické údaje: Odporúčaná konfigurácia a teda minimálne požiadavky na počítač sú Windows 7 až Windows 10, Intel Core 2 Duo E4500 (2.2GHz) alebo AMD Athlon 64 X2 5600+ (2.8GHz) a 4 GB RAM. Grafická karta pre naozaj peknú grafiku, postačí AMD Radeon HD6750 prípadne NVIDIA GeForce GT 640. Pri inštalácii si hra vypýta necelých 4 GB miesta, čo dnes stiahnuť trvá ako v dávnych dobách inštalácia z CD. V hre samotnej už sa nenachádza žiaden extrémny loading. Saving je riešený cez etapy v hre. Čiže nie kedykoľvek a kdekoľvek. Hra tiež netvorí žiadnu extrémnu záťaž ani pre slabšie notebooky. V pozadí pokojne môže bežať niekoľko aplikácii. Skrátka táto hra je nenásilná svojim scenárom, obsahom, aj systémom.

Slovenský preklad: k hre sa zatiaľ slovenský preklad neplánuje. Nie je k dispozícii ani český. Slovenčina z dielne Slovenciny.com bola v prvých minútach hrania naozaj v pláne aj pre jednoduchosť hry. Technicky je však hra spravená komplikovanejšie pre prípravu akéhokoľvek neoficiálneho prekladu. Azda možno niekedy v budúcnosti.