Secret Files: Tunguska

2D adventúry sú mŕtve. Toto sú slová Charlesa Cecila, otca série Broken Sword. Počuť toto od niekoho, kto stojí za najlepšou adventúrnou sériou vôbec je dosť a dokázal to aj BS 3 a 4, ktoré sú už kompletne 3D. Nemeckí vývojári, stále stoja 2D adventúrami a tento žáner ešte nadobro neopúšťajú a vydávajú Secret Files: Tunguska.

Výrobca: Fusionsphere Systems
Vydávateľ: Deep Silver

Zo začiatku si ujasnime jednu vec. Ja osobne som veľký fanúšik Broken Swordu, podľa mňa sa jedná o najlepšie adventúry (nerátajme Dreamfall, to je moja srdcovka) a všetky ostatné adventúry hodnotím podľa Brokena. Preto sa ospravedlňujem za moje rozčarovanie, keď som zistil, že Tunguska sa na BS podobá niekedy až príliš, ale pekne od začiatku, teda príbehu, hlavného piliera adventúr.
Nina prichádza do múzea, kde robí jej otec, známy to historik. Na jej prekvapenie je celá otcova kancelária rozhádzaná a otca nikde. Záhada. Červenovláska Nina začína myslieť na to najhoršie a jej obavy zhoršuje aj nepríčetný zamestnanec múzea, ktorý bľaboce niečo o strašidelných postavách v čiernom (v intru jedna z týchto postáv otca skutočne unesie). Nina sa rozhodne otca nájsť. Získava pomoc mladého otcovho kolegu Maxa a chce zistiť, či sa v otcovom dome nenachádza niečo, čo by ho pomohlo vypátrať. Po príchode ju niekto omráči a Nina sa prebúdza až na druhý deň ráno, pribúda ďalšia záhada a k tomu, starý otcov kamarát sa chová podivne a odmieta sa s Ninou baviť.
Po dlhom a úmornom pátraní Nina zisťuje podrobnosti o otcovom výskume a tie jej kroky vedú do Ruska a nakoniec do samotnej oblasti zvanej Tunguska. (tu na začiatku 20. storočia silný výbuch zničil oblasť o priemere niekoľkých desiatok kilometrov, dodnes sa nevie, čo výbuch spôsobilo, aj keď je mnoho špekulácii nikto nevie presne určiť pôvod tohto záhadného výbuchu.) Ninu čaká dlhá cesta napriek celým svetom, aby odhalila pravdu o únose svojho otca a v neposlednej rade aj pravdu o samotnej Tunguske (pravdu ako pravdu, len predstavu autorov z Fusionsphere).

Tunguska ide v odkaze starých 2D point & click adventúr. Hrdina zbiera rôzne predmety a ich používaním na okolie či ich kombináciou postupuje ďalej. Vďaka výhode, ktorú autori láskavo poskytli sa hľadanie interaktívnych objektov na obrazovke zjednodušilo. Stačí stlačiť príslušné tlačítko a zobrazia sa všetky aktívne objekty na obrazovke. Hra je tak prístupnejšia aj nováčikom v adventúrnom žánre a vyhýba sa nepríjemnému pixelhuntingu (zúfale hľadanie hocijakého predmetu na obrazovke, ktorý je treba k ďalšiemu postupu, väčšinou sa jedná o čo možno najmenší predmet, aby ho hráč nemohol tak ľahko nájsť a tým sa predlžuje hracia doba).
Nezabúda sa ani na hlavolamy, ďalší to obľúbenec adventuristov. Nebojte sa, nejde o nič nezmyselne zložité ako zvukové hádanky či kompletizovanie majského kalendára (Atlantis, Myst). Ide o logické problémy, na ktoré príde každý určite do prvej polhodiny a pomocou poznámok a iných vodítiek je ich rozlúsknutie hračkou.
Poriadna adventúra musí obsahovať tony kvalitne nadabovaných rozhovorov. Dreamfallu sa od Tungusky síce nedočkáte, ale dialógy sú nahovorené prekvapivo dobre, ak uvážime, že sa pôvodne jedná o hru nemeckého pôvodu. Behom vášho hľadania uneseného otca natrafíte na zhruba dvadsaťpäť originálnych postáv, ktorých prízvuk, špeciálne ruský a španielsky je vskutku kvalitný. (všetci poznáme klasické ruské FPS, kde je angličtina nadabovaná upratovačkou Natašou, ktorá ani len netuší čo to tá angličtina je, hrozné).

Nina a takisto aj Max, obidve tieto postavy sú v hre hrateľné a dokonca ide medzi nimi aj prepínať (scéna, kde je Nina uväznená a s Maxom si predáva predmety cez dieru v podlahe), navštívia všemožné svetové lokácie. Od začiatočného Nemecka, kde hra začína (teraz som si nie istý, či ozaj tam ) sa pozrieme do spomínaného Ruska a Tungusky, ale navštívime i komunistickú Kubu, zasnežené Himaláje, alebo zelené Írsko. A Írsko je jedna z mnohých vecí, na ktoré má právo iba Broken Sword.
Podobnosť s touto hernou sériou je viac než do očí bijúca (Broken 1, 2, 3 som každý prešiel dvakrát, štvorku nemám, buhuhú). Tak napríklad opäť tu máme dve hlavné postavy Nina – Nico, Max – George. Ešte aj titulky sú farebne odlíšené presne ako v Broken Sworde. To nepríde nikomu až tak zarážajúce, pokiaľ sa Max nedostane do spomínaného Írska, konkrétne do jednej krčmičky pri ceste. Je tu nevraživý barman i pripitý hosť (nekričte, presne toto bolo v Broken Sword 1, že?) . A akousi náhodou je neďaleko krčmy stredoveký hrad (zas BS!). Ak by v tomto hrade bola ešte nepriateľská koza, asi by som niekoho obvinil z kopírovania.

V Tunguske sa 3D postavy hýbu na 2D pozadí, ktoré je kreslené s veľkou dávkou poctivého nemeckého citu pre detail. Každá lokácia odpovedá svojej geografickej polohy a pestrosti farieb. Moskva je správne komunistická (?) a na Kube zažijete nádherné tropické počasie. Zvukovú stránku si občas ani nevšimnete, hlavne ak budete zažraní do adventúrneho problémy, ale v napätých situáciách hudba príjemne vygraduje a dobre sa počúva.
Po dlhom čase prišla na PC jedna poctivá adventúra zo starej školy. Možno sa až príliš inšpirovala vo svojom slávnom predchodcovi, no pre každého adventuristu, ktorý v dnešných dobách nemám príliš na výber sadne ako uliata. Neprináša do žánru nič nové a prevratné, iba trochu spríjemňuje hráčske rozhranie a ponúka to, čo každý od podobnej adventúry očakáva a to je len dobre.

už len samotný námet Tunguskej záhady
plnom predmetov na kombináciu a hádanky
odstránení pixelhunting