Sherlock Holmes: The Awakened

Najlepší, najbystrejší, najmúdrejší detektív, ktorého by sme mohli nazvať ešte mnohými naj sa vracia na obrazovky počítačov. Po Silver Earring bolo jasné, že od témy detektíva, ktorý podľa kúsku jedla na vašej košeli presne vie, čo ste jedli, kde ste to jedli, s čím ste to jedlo, prečo, ako a proste vám aj povie, čo vám povedala ráno manželka, keď vás odprevádzala do práce. Sherlock Holmes je späť. Miláčikovia zločinci sa už teraz môžu strčiť sami za mreže, ich snaha je vopred márna.

Výrobca: Frogwares
Vydávateľ: Focus Home Interactive
Zem výroby: Ukrajina
Typ hry: adventúra
Požiadavky: CPU 2 GHz, 1 GB RAM, 128 MB GFX

Známy anglický detektív Sherlock Holmes, ikonická postava spisovateľa A.C. Doyla sa v tejto adventúre zapletie do sveta vytvoreného pánom Lovercraftom a to konkrétne mýtom Cthulhu. Mýtus Cthulhu pojednáva o tom, ako je celý svet riadený temnými bytosťami, je tu plno tajných sekt a tie uctievajú vodných bohov Cthulhu. Ak si ešte pamätáte kedysi som písal recenziu na survival horor Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth, kde hlavný hrdina bojoval proti príšerám a uctievačom tohto kultu. Sherlock Holmes má ako jedinú zbraň svoj prenikavý intelekt a jeho verného spoločníka doktora Watsona. Bude mu to stačiť na vyriešenie novej záhady?
Všetko sa začína jedného krásneho rána roku 1894. Sherlock Holmes je znudený, pretože už dlho nemohol svoje mozgové závity rozcvičiť na nejakom ťažkom prípade a dúfa, že čoskoro sa niečo objaví. Samozrejme, že o chvíľku prichádza Watson so správou, že sluha jedného z jeho pacientov minulú noc zmizol. Holmes sa vrhne po prípade ako hladný vlk. Po rozhovore s tým pacientom, ktorým je bohatý lord a bližším preskúmaní okolia si je Holmes istý, že sluha neodišiel z vlastnej vôle, ale násilne ho odvliekli. Skutočnosť, že sluha bol cudzokrajného pôvodu nie je až tak nepodstatná ako sa môže zdať. Stopy zavedú Holmesa a Watsona do Londýnskych dokov, kde po dôkladnom vyšetrovaní Holmes nachádza prvé ľudské obety a dôkazy o činnosti záhadného kultu.

Na svojej púti za rozlúštením tejto záhady navštívia okrem okolia Baker Street, kde slávny detektív sídli aj nechvalne známy Londýnsky prístav, liečebňu vo Švajčiarsku, Škótsko a dokonca sa pozrieme aj do Novej zeme a to konkrétne do New Orleans. Každá z lokácii je dostatočne rozsiahla, aby hra nepôsobila príliš lineárne a loadingy medzi nimi nie sú časté a nie príliš dlhé, čo ma potešilo. K príbehu budú postupne pribúdať nové obete a všetko sa to začne ešte viac zamotávať, ale nebudem vám predsa prezrádzať, že za všetkým stojí…. Oproti Striebornej náušnici ma ale príbeh trošku sklamal, lebo som si zvykol na vyššiu kvalitu a prepletenejšiu zápletku. Každopádne si budete musieť zvyknúť orientovať sa sofistikovanej angličtine Sherlocka Holmesa, aby vám neunikol nejaký detail a potom sa nestratili v spleti detektívnych údajov a vysvetlení.
Prostredie vidíte pekne z pohľadu vlastných očí a teda môžete hororovú atmosféru Cthulhu zažiť pekne na vlastnej koži. Po lokáciach sa nepohybujete odporne trhane ako to bolo v Myste či Atlantis, ale pekne plynule. Potešila ma možnosť zrýchliť chôdzu do behu, či sa prikrčiť, aby sa vám stopy na zemi lepšie preskúmavali. Lokácie sú pekne vymodelované, i keď pôsobia ako kulisa pre pobehovanie medzi postavami – interaktívnych miest je veľmi málo. Niekoho to namrzí, no aspoň sa nestratíte, uľahčením je aj pixelhunting, teraz si vravíte, že ako môže byť pixelhunting uľahčením, že to je najhoršia vec v adventúrach. No preto je to uľahčenie, lebo sa nekoná, stačí len myškou pohnúť v okolí interaktívneho predmetu a symbol s rukou vám naznačí, že s ním treba niečo vykonať. Malá chybička je podľa môjho názoru v mŕtvolnosti okolia. Áno, je tu pár postáv, ktoré sú dôležité pre príbeh, ale to je všetko. Každučká vec stojí na svojom mieste a ani sa nepohne, doslova čakajú, kým ich Holmes osloví. Pôsobí to ako na návšteve cintorína.

Dialógy s postavami sú priamo dané a neexistuje nič viac ako jediný spôsob akým dialóg viesť (aspoň vás nikto nezastrelí keď mu poviete Yankee). Holmes jednoducho príde k postave a prebieha rozhovor. Myslím, že príbehové postavy a ich charaktery sú spracované obstojne a najviac ma uchvátili pomätenci z blázinca vo Švajčiarsku. Čo už, blázon bláznom zostane. Najväčšie úsilie chlapci z Ukrajiny venovali dvom hlavným postavám Watsna a Holmesa, ktorých vzájomné dialógy a správanie je ako vystrihnuté z knihy či z filmu a dovolím si povedať, že Sherlock Holmes sa viacej podobá na toho z knihy ako sa naň podobal ten z filmov.
Logické postupy sa neodrážajú v nezmyselnom a prehnanom kombinovaní predmetov či blbých zvukových hádaniek. Pripravte svoje mozgové závity na Sherlockovské vyšetrovanie. Vyzerá to tak, že Holmes vždy vie toho viac ako hráč a v určitých momentoch zosumarizuje nové skutočnosti a vy len valíte oči, odkiaľ na to všetko prišiel. Holmesove metódy spočívajú v prehľadaní možných stôp (krv, dokument, otlačok topánky) skoro ako v CSI, a v hľadaní skrytých právd, ktoré nevidí nikto iný ako Holmes. Našťastie sa všetko zapisuje do denníka, každý dialóg a stopa, hráč si môže kedykoľvek podrobne prezrieť čo sa vlastne stalo. V pár situáciách sa Holmes spýta Watsona, otázku ohľadom prípadu a hráč musí slovne vypísať správnu odpoveď inak sa nepohne ďalej. To je obtiažne, ak dávate pri hre pozor, asi tak ako obvykle v škole a potom sa budete chytať za hlavu, čo ten Holmes vlastne chce. Hádanky a logické problémy nie sú neskutočne ťažké, no každý nováčik bude mať s nimi problémy. Skúsený adventurista (existuje taký názov vôbec?) hádanky po chvíli uvažovania rozlúskne.

Dve hrateľné postavy, doktor Watson a Sherlock Holmes sú pekným spestrením. Väčšinu času budete ovládať slávneho detektíva a doktor sa vám pod klávesnicu a myš dostane málokedy, slúži iba ako prostredník ku komunikácii. Je to aj dosť strašidelný týpek. Stále chodí za Holmesom, no nebehá za ním, ale teleportuje sa. Prebieha to asi tak, že Sherlock ide dopredu a výhľad má stále na Watsona, ktorý je nakoniec za ním nejakých sto metrov, na sekundu otočí pohľad späť a zase vráti a Watson zrazu stojí Holmesovi priamo pred očami. Zázrak? To asi robí ten čaj o piatej, čo Angličania stále slopú.
Awakened spadá graficky k priemeru až podpriemeru. Predsa len v tejto dobe poznáme omnoho krajšie adventúry, čo dokazuje taký Broken Sword 4 či Ankh. Viem, že sa tu hrá na tú temnú atmosféru, ale všetko mi pôsobilo tak šedo. Hudba príliš nevytŕča svojou nádherou, no ani nebije do uší. Najlepší hudobný moment bol asi v naháňačke so zlodejom, čo Watsonovi ukradol kufor. V tom momente sa spustila dobrá americká country a Holmes už utekal za páchateľom, aby navrátil späť svoj stratený majetok.
Po Silver Earring sa jedná o trochu slabší odvar toho, čo ukrajinskí autori dokážu. Skĺbili ale svet Lovercrafta a Doyla, čo je skvelý nápad. Čakajte ale veľa slávneho detektíva len okoreneného kúskami Cthulhu. Samotná postava Sherlocka Holmesa a jeho spôsob vyšetrovania drží hru nad vodou. Nejedná sa o najlepšiu adventúru (zas musím odporučiť sériu Broken Sword), no neurazí a po príjemne dlhú hraciu dobu si užijete zábavu, strach a vaše mozgové závity dostanú zabrať.

skĺbenie dvoch svetov veľkých spisovateľov
voľný pohyb po lokáciach
solídna hracia doba – 22 hodín