Supreme Commander: Forged Alliance

Pridajte pár jednotiek, rozšírte pôvodný príbeh, opravte chyby a máte každý druhý datadisk k hocijakej hre. Niektoré svojím obsahom privádzajú pôvodný produkt na hranicu dokonalosti, iné len nastavujú studenú a prevarenú kašu. Niektoré datadisky sú aj takzvané standalone – k ich hraniu netreba pôvodnú hru, čo je podľa môjho názoru obrovská výhoda. A aj SC: Forged Alliance je standalone datadiskom.

Výrobca: Gas Powered Games
Vydávateľ: THQ
Zem Výroby: USA
Typ Hry: stratégia
Požiadavky: CPU 3,0 GHz (dual core), 2 GB RAM, 256 MB GFX

Ak mi niekto položí otázku a spýta sa najlepšie datadisky s akými som kedy prišiel do činenia, tak okamžite vychŕlim zo seba Frozen Throne a všetky epizódy k Half Life 2. Po chvílke premýšľania by som si spomenul na skvelé RPG a datadisky k nim – Night of Raven, Shivering Isles a Mask of Betrayer. A to je asi tak všetko, čo som hral a považujem to za skutočne skvelý datadisk, bez ktorého sa majiteľ originálnej hry nezaobíde. Ponúka sa otázka, či je SC:FA tak skvelým datadiskom, že osloví aj ľudí, ktorí SC nehrali, aby si kúpili túto hru, alebo je to len náplasť pre skalných fanúšikov, ktorí pôvodne kampane prešli na všetky obtiažnosti na jeden záťah za sebou.
Kto si myslel, že Nekonečná Vojna skončila na konci pôvodnej hry ten sa mýlil. Nekonečná vojna predsa nikdy nemôže skončiť. Niekde zo zapadnutého kúta vesmíru sa vyrojili vraj už dávno vyhynutý Serafíni a pekne každého zbombardovali, aby dokázali, že oni nie sú priateľskí alieni typu ET ale poriadny Borgovia. UEF pozbierala posledné sily, ktoré mala a narýchlo ukovala alianciu (odtiaľ názov datadisku) s Cybranmi a Aeonmi. Serafíni sa zmocnili umelej inteligencie AI a tá teraz bezhlavo vykonáva každý ich príkaz, väčšina Aeonov prešla na stranu Serafínov vidiac v nich novodobých mesiášov. Vyzerá to, že táto vojna bude riadne hustá.

To sa potvrdí hneď na začiatku hry. Vidno že SC:FA je mierená na hardcore hráčov. Nie je tu žiaden tutoriál a hra vás hneď vhodí doprostred bitky a nedá vám ani na sekundu vydýchnuť. Nálet nepriateľských bombardérov zdecimuje polovicu vašej základne a milý hráč snaž sa. Proti tebe stojí minimálne desaťnásobná presila, dáme ti šialený časový limit a ideme na to. Hneď prvá misia zo šiestich v hlavnej kampani ukáže hráčovi, že tu ho nik za ručičku vodiť nebude a bude musieť ukázať všetky svoje taktické a strategické schopnosti, aby hru zvládol.
Hráč ma na výber tri frakcie z pôvodnej hry a potom s jednou z nich odohrá šesť misii, čo sa môže zdať ako smiešne malý počet, ale verte tomu, že hlášku, že sa bojisko rozšírilo budete počuť ešte častejšie ako v pôvodnej hry a mapa je tak na konci misie bude mapa tak 5-6 krát väčšia ako na jej začiatku. Šesť misii za každú z frakcii je úplne rovnakých, tak nečakajte žiadne zmeny v príbehu. Najviac zamrzí, že za Serafínov si v kampani nezahráte, užijete si ich jedine v skrimishi alebo v multiplayeri.

Pridaním novej frakcie a osviežením príbehy výpočet novôt nekončí. Každá frakcia má niekoľko nových jednotiek a hlavne jednu novú experimentálnu jednotku. (vo výrobe je druhý datadisk s názvom Experimentals, ktorý bude ešte viac klásť dôraz na experimentálne jednotky) Interface bol značne zmenený a dovolím si povedať, že teraz prehľadnejší a ľahšie sa v ňom pracuje. No hlavne som si uvedomil, že toto je SC ako ho Chris Taylor zo začiatku plánoval. Výstavba základne je odsunutá ešte ďalej a dynamika boja sa niekoľko krát znásobila. Ak ste v pôvodnej hre bojovali na troch frontoch naraz, tak teraz budete bojovať na šiestich. Obtiažnosť a rozsah bojov sa takisto znásobili.
Pre mňa boli najväčším problémom pôvodnej hry HW nároky. Moja stará šunka nezvládala všetky grafické detaily a preto som sa z času na čas musel uchýliť na taktický pohľad na celú mapu. Dúfal som, že Gas Powered Games urobia optimalizáciu aj na slabšie počítače ale nanešťastie boli do SC:FA pridané vylepšené grafické detaily a drobné pozlátka, čo spôsobilo ešte väčšiu HW náročnosť. Aj nároky Crysis blednú pri hraní SC:FA, môj úbohý PC sa musel uspokojiť so skoro najnižším nastavením grafiky. Na druhú stranu je grafická stránka SC:FA úchvatná, keď si uvedomíme, že hráme stratégiu.

SC:FA nie je pre niekoho, kto SC nikdy nevidel. Je stavaná pre hardcore hráčov pre jej naozaj hardcore obtiažnosť. Ak trávite v multiplayeri SC nespočetné hodiny tak je nová frakcia a vylepšená hrateľnosť pre vás spásou z neba. Tento datadisk je skutočne pre skalných fanúšikov, ak ste jedným z nich tak si k hodnoteniu pripočítajte bod, v opačnom prípade ho odčítajte. Ťažké to matematické úlohy, že? Obzvlášť, keď sme už dva mesiace nemali školu.

Serafíni, nové jednotky
ešte dynamickejšia hrateľnosť
zábavný multiplayer