Recenzia: Vyšla hra MotoGP™19, lahôdka pre nadšencov motošportu

MotoGP™je herná séria vychádzajúca pod licenciou slávnych pretekov MotoGP™. Aj preto si v hre dokážete naplno užiť detaily ako mená konkrétnych skutočných hráčov, ich strojov, značky, sponzorov, jednotlivé okruhy a keďže ide o oficiálnu hru, má prístup aj k číslam a všetkým licenciám, čiže je v konečnom dôsledku obmedzená len na fakt, že stále ide o hru, ktorá má svoje obmedzenia. Teda aspoň v tomto storočí.

MotoGP 19

Novinka MotoGP™19 samozrejme musela zaujať každého, koho nenecháva informácia o novom MotoGP bez reakcie. Pozreli sme sa aj my bližšie na to, čo vlastne hra ponúka a čím sa môže pýšiť, respektíve už sa aj pýši.

MotoGP 19 a prvé zoznámenie

Je už akýsi štandard, nech už ste reálne fanúšikom veľkých cien Grand Prix aktívnym, či len pasívnym pred televízorom, že podobnosti hľadáme aj v hre. Vždy najnovší diel reaguje na zmeny na okruhoch, novinky,  uvádza mená nových jazdcov no či chcete alebo nie, vždy si budete všímať jedno meno. Nesmrteľná stálica Valentino Rossi v hre stále je, pretože je aj v reálnych pretekoch. Ovplyvňuje čísla, znepríjemňuje vám život, obieha vás a čo je horšie ako 46-tka pred vami? Nevynímajúc iných dobrých jazdcov, nič proti.

Už pri prvom zoznamovaní tak niekde svieti zmienka o Valentinovi, podobne ako o ostatných. Veľké menu tvorené grafickými tlačidlami hráčovi ponúkne ihneď režim kariéry, alebo režimy pre voľnú hru, či multiplayer. V prípade, ak ste na PC a máte svoju hru vybavenú aj DLCčkom historickej jazdy, potom si viete zahrať mnoho hier z histórie, veľké súboje si môžete zopakovať tak, ako sa udiali v histórii tohto motošportu a vy sa tak môžete stať niektorou z veľkých hviezd slávnych súbojov. Možno bude mať niečo do seba, keď stiahnete historický čas na nejakú tú sekundu menej. Ale za to vám nikto metál nedá a ani vás nezapíše do histórie.

Režim KARIÉRA

Režim kariéry je nepochybne zaujímavý a musí zaujať už len tým, že ponúka na výber hneď niekoľko rôznych herných sérií. Je tu Moto2, Moto3, RedBull Rookies Cup, a zapojiť sa dá aj do MotoE. To hlavné, po čom budete prahnúť, je nepochybne MotoGP samotné. Akýkoľvek režim sa však skladá z postupnosti, výberu jednotlivých podujatí a pomalom postupe vyššie. Nie je to teda len kvalifikácia a vybojovanie dobrého umiestnenia v rozbehnutom preteku, ale aj celkové udržiavanie sa na dobrých priečkach, čo tvorí vaše renomé.  Vlastne najmä to.

motoGP 19 hlavné menu

Vaša motorka, váš jazdec, prilba, oblečenie, to všetko môže byť čistým originálom. Jednoducho preto, že hru vybavili tvorcovia naozaj originálnym editorom. Dokážete na sebe upraviť naozaj mnoho, od farieb, odtieňov, nálepiek, po farbu čohokoľvek. To všetko je skôr pre tých, ktorí sa horlivo neponáhľajú hrať a vyhrať, aby mohli prejsť na ďalšiu hru.  Herní fajnšmekri si niekedy potrpia na vizuálnu stránku veci a tak doprajú svojej postave jedinečnosť. Áno, pre online hru to môže byť zaujímavé, keď sa človek ukáže pred ostatnými. V kariére si svoju postavu pozriete pri nástupe do tímovej stajne, pri výstupe na stupienok víťazov, ale povedzme aj pri radosti z vyhratých pretekov. Ak sa teda niečo také podarí.

Narážam, že by to mal byť problém? Ani nie. Teda pozor na nastavenia

Hra sa pýši vylepšenou umelou inteligenciou, ktorú stavajú na neurónových sieťach. Priznávam, že celkom nerozumiem, no viacero správ a faktov o hre to spomína ako novinku. Aj preto, že sa na tom podieľali špecialisti na umelú inteligenciu z talianskeho štúdia Orobix. Vo výsledku vlastne prítomnosť zdokonalenej umelej inteligencie znamená, že sa hra správa neustále jedinečne, reaguje na okolie, protihráči sa nesprávajú ako blázni a aj ich správanie a neopakuje, čo sa neraz dá využiť vo svoj prospech.

Nepočítajte s tým, že sa rovnakých chýb dopustia opakovane a samozrejme nepočítajte s tým, že sa vám do cesty pripletie niekto, kto by vás chcel ohrozovať teraz…  ešte chvíľku… a ešte chvíľku, než mu zapne majáčik, že tu niečo nehrá. On ten majáčik pomyselný mu svieti už trochu skôr. Len keď čakáte, že nebudú drzí ostatní, skúste nebyť drzí aj vy… no dá sa to?

Každá výhra a dobré umiestnenie znamenajú radosť. Každé preteky prinášajú so sebou pocit, ako v reálnej hre. MotoGP 19 nenadchne žiadnou šialene úžasnou grafikou, hoci počítač s dobrým výkonom dokáže naozaj vytiahnuť detaily vysoko, no stále by sa dalo niečo v hre spraviť vizuálne lepšie. Keď v tej chvíli príde dážď, všetko je mokré, zmenia sa jazdné vlastnosti a aj grafika je odrazu krásna a dostáva zabrať. Keď máte minimálne nároky na hrane rozbiehania hry, je to vaša chyba (čiže moja). Po skončení každého preteku sa môžete pozrieť na svoj počin.

Nejde o žiadnu novinku. Replay hry má ako svoju výbavu aj hociktorá pretekárska hra z pred 10 rokov. Jasné. Lenže tu máte pocit, že sledujete televízne vysielanie a pokojne môžete nechať priateľku na to pozerať, či uvidí rozdiel. Tá všímavejšia pochopiteľne áno.

Postrehy

• Hra sa pokúša navodiť atmosféru súťaží, ukazuje nám zákulisie, pohyb a chôdzu nášho hráča, usádzanie v stoličke, prípravu na preteky
  • Zmeniť niektoré nastavenia sa dá ešte vo chvíli, keď sa jazdci dostávajú na štart a čakajú na spustenie hry
  • Nastaviteľná je úroveň fyzikálnej simulácie, čo je pomerne dôležitá funkcia. Pomocou nej si totiž viete upraviť, ako veľmi chcete realistické správanie vozovky, cesty, nerovností a mnohých iných detailov. Samozrejme, čím náročnejšia úroveň – PRO, tým viac je nutné zapájať ovládanie a sledovať ukazovatele.
  • Teší, že sa dá vybrať z herných tried, ktoré si chcete zahrať a nevisí tam zámok informujúci o uzamknutí niektorej funkcie kým hento alebo tamto.
  • Hru dopĺňa 50 achivementov, ak hráte cez Steam / PC
  • Páči sa mi grafická stránka. Stavili na magnetový odtieň červenej, či ružovej, ktorý v človeku evokuje prekvapivý energický pokoj. Na niektorých ľudí táto farba akosi pôsobí.

Režim QUICK RACE

Rýchle preteky sú povinnosť. Čo by to bolo za hru, keby nám dovolila zahrať si len pár kôl a nútila prechádzať ich postupne? Potrebujeme niečo na zahriatie, niečo na otestovanie toho, či sme to zabudli, alebo sa ešte nepovažujeme do starého železa hráčskej vášne. Hra sa nelíši ničím zásadne od predchodcov. Je to samozrejme nejaký čas, ale priveľké odlišnosti by sa predsa len objavili. Odlišnosti sú najmä v tej umelej inteligencii a grafickej podobe. V neposlednom rade aj v aktualizáciách údajov a informácií o hráčoch.

Rýchle preteky sa samotné delia na časovku, ale aj s výberom typu súťaže. Ihneď si viete vybrať svojho jazdca, nazrieť na nejaké jeho vlastnosti, celú postavu na foto aj s motorkou a porovnať s inými. Inou možnosťou je okamžitý výber z pretekárskych okruhov, kde tiež badať určite lepšie detaily, aj keď si porovnáte na Youtube staršie ukážky z hry pôvodných dielov. Rýchla hra znamená, že priamo vstúpite na hracie pole a hráte. Proti nepriateľom a s podmienkami počasia a technickými nastaveniami, ktoré ste nechali tak, alebo upravili podľa seba. Body z Quick Race sú len bodmi. Nie sú súčasťou kariéry.

MotoE je čo?

Novinka, akú sme ešte nevideli, je herné spracovanie série venovanej elektrickým motorkám. žiadne výfuky, žiadne šialené burácanie silných motorov a ozvena otáčok desiatok strojov prechádzajúcich niekde cez pretekársky okruh. MotoE má osobitnú atmosféru, ozýva sa len zvuk otáčavých kolies a ich ložísk za sprievodu zvuku elektromotora. Ekologický variant si môžete zahrať v rýchlych kolách. Bez výfukov, bez splodín… a stále na počítači.

Postrehy

• Neobmedzuje vás zámok a nutnosť odomykania nejakých prvkov
  • Priamo si vyberáte čokoľvek chcete
  • Menu je prehľadné a nastavenia jasné. Nie je nutné hľadať nejaké malé tlačidlá po okrajoch obrazovky

Režim MULTIPLAYER

Boli časy, keď si ľudia multiplayer vyslovene žiadali. Nie vždy však našiel také uplatnenie. Uvidíme, ako to bude pri MotoGP 19. Hra sa ale nevydáva cestou, kedy si niekto vytvorí „server“ u seba a ostatní sa pripájajú. Chce zrovnoprávniť jednotlivých pripojených hráčov a preto zaviedli multiplayer a hru viacerých hráčov cez dedikované servery. Všetci pripájaní majú tak rovnaké možnosti. Vytvárať si svoje vlastné hry len pre priateľov, alebo vytvárať hry verejné. Alebo sa osobne na takéto hry pripájať.

Video ukážky vzhľadu od iného autora:

Postrehy

• Režisérsky mód vám umožní pokutovať hráčov, ktorí sa nevedia vmestiť do kože
  • Fakt, že ide o ich vlastné dedikované servery je plusom, ktorý si nebude vytvárať nebezpečné záseky počas hrania na slabších strojoch či slabšom pripojení. Teda, presnejšie aspoň zníži ich riziko.

Pocity po masakri

Aké podivné, že sedíte doma v kresle a predsa do tela vstúpi adrenalín bez toho, aby ste si čokoľvek vzali. Akcia na obrazovke vie s človekom trochu rozhýbať. Najmä v zákrutách, keď nehľadíte do zadu a nepresvedčíte sa, ako ďaleko je ten za vami. Obrazovka hry vám zobrazuje toho veľa. Aj rozdiely medzi hráčmi, no nie vždy si stíhate všímať naozaj čokoľvek. Hra hlási aj zmeny poradia počas pretekov. Vidíte tak, kto predbehol koho. Tachometer, ovládacie prvky a technické ukazovatele vašej motorky sú štandardne dole v pravom rohu.

V opačnom rohu vľavo hore sa vždy zobrazuje typ hry a ceny, o ktorú hráte. Tým si viete hravo odlíšiť hru, ak pozeráte na snímky, či videá. Okruhy sú pripravené s dôrazom, aj keď chýba viac ruchu za reklamnými pútačmi, či rôzne bezpečnostné vozidlá s väčším životom okolo seba, čo by ešte viac doplnilo pocity z hry. Cesta pod motorkami ubieha naozaj veľmi rýchlo a o chvíľu opäť prechádzate ten istý úsek,  a o chvíľu opäť. Nejazdíte rovnaký počet okruhov ako v reálnom svete.  Ten herný si vystačí s niekoľkými kolami, povedzme štyrmi, počas ktorých sa rozhodne. Ak malo ísť o vytrvalosť v plnej dĺžke klasickej reálnej súťaže, je ťažké povedať, či by to bolo dobré alebo zlé.

• Po hre MotoGP 19 siahne nadšenec pre motorky. Buď majiteľ konzoly Playstation 4, XBOX One, alebo majiteľ trochu výkonnejšieho PC.
    • Hra vychádza len na tieto tri platformy a len v piatich jazykoch (ENG, FR, DE, ESP, POR). Čestina a slovenčina chýba.
    • V prípade inštalácie si hra vyžiada 16,6 GB voľného miesta.

Miesto na disku

• Za minimálne HW požiadavky sa pokladá Windows 7 64-bit, procesor Intel Core i5-2500 alebo AMD FX-8100, 8 MB RAM a vyššie, grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1050 vybavená s 2 GB VRAM, alebo AMD Radeon HD 7950 s 2 GB VRAM a viac.
  • Hru vyvíja a vydáva: MILESTONE
  • Hru na Slovensku a v Čechách distribuuje: comgad.cz