Sniper Elite III je prekvapivo výborná hra na vojaka a ostreľovača

Môže hra s tematikou II. Svetovej vojny dnes ešte prekvapiť a zaujať? Do redakcie sa nám dostala Sniper Elite III a mať tak kuriérske služby rýchle ako blesk, máme ho už skôr. Ak ste doteraz hľadali akékoľvek informácie o hre, z 50% a viac ste narazili na obrázky pútajúce na vylepšenie náhľadu na zásah projektilu do protivníka, ktorý akoby dával lekcie anatómie ľudského tela. Nečakajte zásadnú morbiditu, či nutnosť znalosti ľudského tela. Týchto záberov je v skutočnosti v samotnej hre oveľa menej, než sa zdá a obavy zo zničujúcej hrateľnosti mať netreba. Sniper Elite III toto zobrazenie použije len pri ostreľovačke na väčšiu vzdialenosť a najčastejšie pri poslednej, či pre danú oblasť kľúčovej obeti. Hra na ostreľovača so sebou v tomto prípade nesie množstvo zaujímavých detailov, ktoré z hry robia naozaj ašpiranta na nejaký ten titul. Ako hráč si totiž užijete niekoľko druhov, nazvem to, slobôd.

Sniper Elite 3 Afrika

Sloboda streľby a pobyhu
Každá misia obsahuje nejakú úlohu, kde využijete streľbu na dlhú vzdialenosť. Bez nej to nejde a nebola by to ostreľovacia akcia. Ak však nechcete čisto ostreľovať (to hádam nie?), prechádzať ju môžete aj s revolverom, alebo samopalom. Ale povedzme, že si nebudete mrhať možnosťami s približovačom a naplno ho využijeme. V inventári sa nachádza okrem lekárničky a pár drobností, či podľa misie aj výbušniny, niekoľko zbraní. Mimo ostreľovačku to je automatická, či poloautomatická zbraň a ručná strelná zbraň. Tá v podobe malého revolveru môže byť s tlmičom, ktorú využijete hlavne pri tichých misiách. S telom potom preč mimo svetlo, či viditeľný bod. Hra sa dá prechádzať s voľným výberom zbraní, no na priestrel nádrže nákladiaku už treba silnejší kaliber. Ďalšou slobodou je sloboda pohybu, ktorá je pri tomto žánri a tematike nevyhnutná. Hra hráča nedrží v jednej línií, on rozhoduje o ceste a neraz ich je viac. Taktiež splnenie úloh sa nemusí viazať na jediné miesto a postup. Dostať sa k splneniu misie môže byť z rôznych strán. Ťažko sa teda po druhý krát zahráte celkom tú istú hru s rovnakými podmienkami. Zasiahnuť jediného vojaka v skupinke vojakov bez povšimnutia nejde. Skúste to ale na toho posledného, ktorého nikto z ostatných nevidí, keď práve pália z dela. Hluk prehlučí výstrel a skupinka ani netuší, že posledný z nich padol k zemi. Skúste to počas ticha a zvyšok jeho bandy sa vás vydá hľadať, prípadne preveriť, odkiaľ výstrel prišiel. Nebuďte prekvapení, keď vás ostatní prekvapia na alternatívnej ceste k nim.

Oficiálna ukážka

Slušné, slušné…
Hovorím si že PS3 a sniper tematika – to nejde k sebe. Priznám sa, že som očakával všeličo, aj problémy a zbalenie hry po pár minútach. Výnimočne sa tak nestalo. Vyvinutý systém na hru pre PS3 vám síce neumožní automatické zameriavanie, no je to čisto na vás a na tom, ako ovládate ovládať svojej konzoly… nie, nechcem strašiť. Vtip je v tom, že to vôbec nie je komplikované a tam, kde pre rýchlosť a blízkosť nepomôže ostreľovačka, pomôže rýchly výber zbrane na blízko. Naopak, tam ,kde si netrúfate použiť ani zbraň na blízko, pomôže úkryt, hoci náhle a v tesnej blízkosti miesta možného odhalenia. Ak nie ste vidieť, stále sú šance, že si vás nevšimne. Základom je však presun. Streľba odhaľuje pozíciu a tak je najlepšie sa presúvať inam, alebo v prípade poplachu zdrhnúť. Slušných detailov je však v hre oveľa viac. Od grafickej stránky hry, po hrateľnosť. Áno, slušné je aj stvárnenie praskajúcich kostí a raziaceho projektilu cez orgány, čo hra prináša ako zaujímavú vizualizáciu pri výstrele z ostreľovačky, ale rovnako tak je slušné aj sledovať umelú inteligenciu, ktorá sa občas správa presne tak, ako by ste čakali. Po chvíli síce utíchnu a už nehľadajú hrozbu ukrytú niekde na okolí, čo je v realite nemožné, ale v hre nevyhnutnosť, no vy ako hráč to môže stále vyskúšať z inej strany, alebo opäť tej istej. Môže za to práve tá sloboda pohybu.

Body, XP a bonusy
Vaše povýšenie v hre závisí od nazbieraných bodov. Splnenie hlavnej misie je jedna vec, podstatná pre dobre zvládnutú hru, je však aj nejaká tá misia mimo hlavnej. Sú to sabotáže zariadení, zbieranie listín, hlásení, špeciálnych dielov zbraní, nové druhy nábojov a podobne. Poteší, že v bohatom svete hry sa občas nájde nejaký úkryt ukrývajúci ďalšie body a informácie. XP sú aj za dobré zásahy a hlavne tie, pri ktorých je na jediný zásah čo najmenej kriku a rozruchu. Ničenie veľkých diel je často základnou úlohou, no ničenie nákladiakov a nepriateľského zariadenia je neraz vecou dobrovoľnosti. Extra body získate aj pri odhalení, alebo len obsadení ostreľovacieho hniezda. Na vyvýšených miestach, alebo len na bezpečných plošinách tak pri obsadení pozície ideálnej pre ostreľovača zvyšujete bodové ohodnotenie.

Gameplay ukážka / ako hra samotná, nevhodné pre deti:

Hra nenudí
Hra nenudí a ani nemôže. Nejde totiž o jednotvárnu líniu, neustále má niečo nové, alebo len iné. Hlavne sú to však nepriatelia, ktorí reagujú a naozaj bojujú. Vy ako hráč prechádzate svetom a nie vždy všetkých vidieť na radare. Dá sa prechádzať bezhlavo a rýchlo, splniť úlohy, zničiť čo je potrebné a nechať nedotknutých vojakov nepriateľskej armády stále v poli, ale to by bolo príliš jednoduché. Hra to dovolí, no bodové ohodnotenie je menšie. V realite by ostreľovač vyčistil celé okolie a postaral sa o bezpečnosť pre ďalšie tímy. Takýto ostreľovač sa nakoniec skôr dočká povýšenia, hlavne skôr nájdete skryté predmety a príležitosti bodového ohodnotenia. Naozaj, napriek tomu, že to vyznieva ako úplná chvála veci, po dlhej dobe prichádza hra, v ktorej nachádza hráč mnoho zábavy, akcie, streľby a nemčiny, ku ktorej sa mieri zameriavačom. Aby ste ma nechápali zle, hráči od čias Medal fo Honor, Cal of Duty a podobne vedia, čo to znamená. Hra vo vojnovom prostredí Severnej Afriky počas II. Svetovej vojny mohla aj zásadne nudiť a radiť sa medzi budgetovky. Pre mňa osobne tento titul predstavuje príležitosť na dlhšiu zábavu pri konzole so streľbou, hľadaním úkrytov a prekvapovaním nepriateľa skôr, než ten prekvapí mňa. A vedzte, že ten prekvapiť naozaj vie.

Hra poteší, že v prípade PS3 verzie funguje okamžite bez inštalácií a prieťahov. Loading trvá len niekoľko sekúnd, nikde sa hra nezdržuje a funguje veľmi hladko a čisto. Veľkou výhodou sú možnosti ukladania a načítania kedykoľvek počas hry, možnosti výmeny zbraní a sem-tam aj používania nejakého toho zariadenia v hernom prostredí. Ako hráč môžete prehľadávať telá, odnášať ich, manipulovať s výbušninami a strelnými zbraňami, pochopiteľne, sme predsa vo vojne. Pri mnohých plusoch a vymoženostiach prostredia pre ostreľovača a single vojaka na bojovom poli vôbec, nemožno hovoriť o konkrétnych reálnych vojnových manévroch, ktoré by naozaj boli zapísané „v historických análoch“, ako hovoria odborníci. Ale tým sa hráč trápiť nemusí, pretože prostredie a podmienky pre hru sú výborné, neobmedzujú vás v pohybe a vo výbere cesty. Občas to chce len premýšľať a poriadne si to užiť.