S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky

Bicykle a športové vybavenie

Vystavať celú hru na novele bratov Struggackých už tvorcovia z GSC dokázali a postapokalyptická atmosféra relatívne otvoreného světa mnohých nadchla. Teraz prichádzajú ukrajinci s prequelov, který rozpráva udalosti, ktoré sa stali pred Shadow of Chernobyl. Clear Sky má ambície stať sa lepším, krajšim, hrateľnejším S.T.A.L.K.E.R.om.

Výrobca: GSC Game World
Vydávateľ: Deep Silver
Zem výroby: Ukrajina
Typ hry: FPS
Požiadavky: CPU 3 GHz, 512 MB RAM, 128 MB GFX, 10 GB HDD
Web: www.cs.stalker-game.com

Ako som už povedal príbeh začína niekoľko týždňov pred udalosťami zo Shadow of Chernobyl. Názov Clear Sky vôbec neznamená, že by obloha bola čistá a nevyskytovali sa tu žiadne anomálie, emisie alebo podobné rádioaktívne srandy. Práve naopak sa mi zdala, že rádioaktivita je v Clear Sky ešte väčším problémom ako kedysi. Clear Sky (alebo Jasné Nebe, pre tých čo majú hru po česky) je názov skupiny stalkerov, v ktorej sa hlavný hrdina prebúdza po zasiahnutí emisiou. Hlavný hrdina, stalker Jizva sprevádzal skupiny vedcov, keď ich vtom zasiahla emisia a všetci až na Jizvu pomreli. Kapitán Lebeděv z Jasného Neba sa domnieva, že Jizva je nejako špeciálne nadaný, schopný prežiť aj tú najhoršiu emisiu a tak mu zadá ťažkú úlohu. Musí preniknúť do stredu Zóny a tam zistiť prečo je Zóna v poslednej dobe taká nestabilná a vytvára kopu emisií a prípadne ich zastaviť, lebo ak nie čoskoro príde emisia taká silná, že zabije všetko živé v Zóne.
Rozprávanie príbehu nikdy nebolo príliš silnou stránkou Stalkera a po pár hodinách hrania som úplne stratil príbehovú niť. Otvorenosť herného sveta odpútava hráčov od príbehu, ktorý zďaleka nie je taký komplexný a premyslený akým sa tvári. Popravde v závere Shadow of Chernobyl a takisto v závere Clear Sky som skoro nechápal čo sa okolo mňa deje a snažil som sa len prežiť a dostať sa do bodu, ktorý mi hra určila. Širšie súvislosti niekde unikli a záver oboch hier sa mi zdal vyslovene slabý.

Kde GSC zlyhávajú vo vyrozprávaní napínavého príbehu tam excelujú vo výrobe herného prostredia. Zóna je doslova živý organizmus, kde sa neustále niečo deje a dokážem si predstaviť, že nejako tak by to mohlo v blízkosti Černobyľu vyzerať. (ak by som teda veril v zmutovaných teleportujúcich sa psov, radioaktívne artefakty…) Zóna si žije svojím vlastným životom a vy do neho môžete ľubovoľne zasahovať alebo sa len prizerať ako jednotlivé frakcie bojujú medzi sebou o dôležité stanovištia, ako ich napádajú zmutované zvieratá, ukrývajú sa pred emisiami…. Nemôžem povedať, že NPC život je tým, ktorý vidíte napríklad v GTA4 alebo Assassins Creed, oblasť okolo Černobyľu je z väčšej časti mŕtva kvôli rádioaktivite, ale tých pár preživších dokáže urobiť z nej uveriteľné miesto. Záleží na každom hráčovi či bude otrocky nasledovať príbehovú líniu a behať z jedného konca Zóny na druhý, alebo sa rozhodne splniť niektorú z vedľajších úloh, za ktorú získate nevyhnutné ruble na nákup nových vecí. Alebo sa budete len tak prechádzať v priestoroch zamorených rádioaktivitou a prípadne niečo ulovíte či pomôžete spriatelenej frakcii v boji.
Je zložité zaradiť Clear Sky. Nie je to ani datadisk ku Shadow of Chernobyl, no určite to nie je druhý diel. Vyzerá to, že až v Clear Sky autori dosiahli toho, čo chceli urobiť v prvom diely. Opravili väčšinu chýb, odstránili otravné bugy a vylepšili umelú inteleigenciu aby sa Zóna zdala lepšou, živejšou. Umelá inteligencia nepriateľov je na dostatočne vysokej úrovni na to, aby vám pripravili nejeden smrteľný zážitok. Nepriatelia dokážu efektívne spolupracovať, obkľúčia vás, granátmi nešetria a vôbec každý súboj je výzvou či zostanete nažive alebo nie, Zóna nič nedá zadarmo a právo prežiť v nej si musíte zaslúžiť. Zmutované psy a prasce už inteligencie moc nepobrali a vedia proste nabehnúť v húfe a roztrhať vás na kusy, primitívna taktika, no zato hrozne účinná. Okrem nepriateľských vojakov, banditov, zmutovaných zverov si musíte dávať pozor na anomálie v okolí. Bude sa hodiť nekonečná zásoba skrutiek, tie tak ak v prvom diely hádžete okolo seba a tak zisťuje prítomnosť anomálii v okolí. Musíte si dávať pozor na radioaktivitu, elektrické výboje a krvácanie. Hold byť stalkerom nie je med lízať.

Viac ako v prvom diele je tu zakomponovaná vojna frakcií medzi sebou. Samozrejme opäť narazíte na armádu a vojakov Monolithu, ktorí sú k vám neustále nepriateľskí a nedá sa s tým nič robiť. V boji po boku Jasného Neba budete kosiť odpadlíkov. S banditmi sa asi nie je možné spriateliť, lebo ma chceli neustále oberať o všetky moje peniaze, keď som šiel okolo nich, tak som ich vždy radšej vystrieľal, a preto je lepšie sa pripojiť k stalkerom v boji proti nim. No a nakoniec sú tu dve skupiny Povinnosť a Sloboda, neustále medzi sebou bojujú a pridanie sa k jednej vám zaručí nepriateľstvo tej druhej, no zároveň dostanete od vašich nových priateľov kvalitné brnenia a zbrane.
Clear Sky sa odohráva prakticky v tom istom prostredí ako Shadow of Chernobyl, len niekoľko oblastí pribudlo a naopak ubudlo. Kvôli neustálym emisiám sa otvorili nové cesty predtým neprechodné a zatvorili sa tie staré. Hneď na začiatku budete v rozsiahlej oblasti bažín, kde sídli aj Jasné Nebo bojovať proti odpadlíkom. Oblasť Červený les je nočnou morou a nie prechádzkou v prírode a hlavne v noci sa v ňom pohybuje kopa nebezpečných mutantov. V úplnom závere hry si užijete adrenalínové boje proti vojakom Monolithu v malom mestečku Limansk, ktoré ma svojou architektúrou a uveriteľnosťou príjemne prekvapilo.

Vylepšenia sa nedočkala len hrateľnosť, ale i grafické rozhranie a už textúry nevyzerajú ako niečo z budgetového titulu, čomu možno napomohla aj moja lepšia grafika, no nedovolil som si nastaviť všetko na plné detaily so všetkými efektmi svetla a tieňa, ktoré Clear Sky ponúka a možno aj preto som nevidel v grafike až taký veľký pokrok aký by sa patril po roku a pol od vydania Shadow of Chernobyl. Pokiaľ si kúpite českú verziu hry budete potešení veľmi podareným dabingom, na ktorom sa opäť podieľala tá istá skupina ľudí, čo väčšinu hier predabuje do češtiny (mnoho hlasov znelo rovnako ako v Zaklínačovi). A občas v prestrelkách nebudete počuť len češtinu, ale i ruštinu a ukrajinčinu, dokonca sa mi zdá lepšie si nechať zapnutý ruský dabing a do toho si pustiť len české titulky.
Clear Sky je rozhodne lepším Stalkerom akým bol prvý diel Shadow of Chernobyl, dočkal sa mnohých vylepšení hlavne čo sa týka ucelenosti a uveriteľnosti herného sveta a takisto bolo v ňom odstránené veľké množstvo chýb znepríjemňujúcich hru. Problém je v tom, že akokoľvek môže to byť lepšie už sme väčšinu vecí, ktoré Clear Sky prináša videli, len možno v horšej podobe. Herné prostredie sa o veľa oblastí nerozšírilo, no myslím že v rámci príbehových úloh pribudlo viac pamätných momentov. Pokiaľ ste nemali dosť pôvodného dobrodružstva a chcete sa do oblasti vrátiť ešte raz Clear Sky môžem jednoznačne odporučiť, ale tí, ktorým sa pôvodný Stalker nepáčil si ťažko nájdu nejaký dôvod prečo si hru zahrať.

Plusy:
lepšia, živejšia Zóna, skvelé prostredie
neustály boj medzi frakciami a mutantmi
prežiť v Zóne nie je vôbec jednoduché
množstvo vylepšení a malých detailov zlepšuje hrateľnosť

Mínusy:
nedostatočný príbeh
málo skutočne veľkých noviniek
recyklácia starých prostredí

VERDIKT: 7,5/10

Tangorn