S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl

Bicykle a športové vybavenie

Nie je to sen ? Je Stalker, ktorý bol už v roku 2002 oznámení ešte s pod titulom Oblivion Lost medzi nami ? Vývojári svoj sedem ročný vývoj už definitívne skončili. Sami dobre vieme, že každá nová informácia o tejto hre nás vždy potešila, pretože to počas vývoja s hrou nevyzeralo dobre a tak dni ubiehali rýchlo ako voda a hra ešte stále nebola medzi nami. Ja sám sa priznávam, že kvôli toľkým odkladom som hre krivdil a neveril som, že hrá má šancu uspieť a podľa môjho názoru už mali vývojári…

…hru už dávno vydať, pretože doba ide strašne rýchlo vpred a šanca uspieť bola nulová. Chcete vedieť ako dopadla najočakávanejšia hra roku 2003 a či sa splnili naše túžby a očakávania ? Tak si rýchlo umyte zuby, prezlečte sa to obleku proti radiácií, pripravte si poriadnu porciu jedla a hlavne vodku, ktorá vás ochráni pred rádioaktívnym žiarením, pretože recenzia je ako samotná Zóna v hre a hrozí, že pri čítaní zomriete od hladu. Ide sa na to, srdečne vás vítam v Zóne.

Vývojár: GSC Gameworld
Vydavateľ: THQ
Platformy: PC (určite sa to objaví aj na konzolách)
Žáner: Akcia/RPG (viacej akcia)
Lokalizácia: Hra je v ruskom a českom dabingu od CD projektu
Vydanie hry: Rok 2007 (konečne)
Oficiálny web: http://www.stalker-game.com
Slovenský web o hre: www.stalker.megahry.eu
Podobné hry: Je niečo podobné Stalkerovi ? Asi ten Oblivion
Autor recenzie: Hracho Martin

Krátky predkrm
Známy román Stalker od bratov Strugackých možno poznáte. Rozhodne stojí za prečítanie, musím podotknúť, že hra sa jej až tak nedrží. Všetko sa to odohráva v Severnej Amerike v tzv. Pásme. Stalkeri sú zamestnanci vedeckého inštitútu, ktorý sa o Pásma stará a najlepšou zbraňou je sú tam šróby, pretože anomálie sú skoro na každom kroku a k tomu sú neviditeľné. Ďalej je tu drsný film od Andreja Tarkovského z roku 1979, ale z hrou to má spoločné jedine postava Stalker, ktorý sa pohybuje v zázračnej zóne. Stalkeri sú vlastne veľký zlodejíčkovia, ktorý sa snažia v Zóne nájsť rôzne artefakty, aby ich mohli predať za peniaze, ale sú aj iné frakcie Stalkerov, ale teraz ako je to v hre.

Ako je to v hre
Hra začína v roku 2012 a úvodne intro na mňa pôsobilo veľmi fotorealistickým dojmom. Je hlboká noc, prší a k tomu silná búrka, že len blázon by vystrčil hlavu zo svojho príbytku, ale sú aj taký. A takým je hlavný hrdina, ktorý sa v takom zlom počasí zrejme snaží zbaviť svoj náklad, za ktorý by dostal trest smrti, pretože vezie mŕtvoly. Po krátkej chvíle zrazu bum. Blesk zasiahne nákladiak začína horieť a prevráti sa. Na druhý deň sa k miestu katastrofálnej havárie blíži nejaký Stalker s odstreľovačkou na chrbte a začne prehľadávať mŕtvoly(určite si chcel naplniť kapsy) a zistí, že jeden z nich je nažive a je si istý, že by mu Sidorovič zaň ho dal slušnú cenu a tak polomŕtveho hrdinu odnáša preč. Potom sa scéna presunie do nie príjemnej miestnosti a zistíte, že chlapík, ktorý vás našiel tak vás chce predať obchodníkovi, ktorý práve je chutné kura . Obchodník nemôže uveriť tomu, že takúto haváriu mohol niekto prežiť a tak začne prehľadávať jeho osobné veci a nájde mu PDA a hneď ako ho obchodník zapne tak sa tam objaví úloha „Zabi Strelca“ a práve v tej chvíli sa nebohý Stalker v poslednej chvíli vytrhne z ruky jeho PDA a znova vpadne do bezvedomia(na ruke má vytetované S.T.A.L.K.E.R.). Po dlhej a hororovej sekvencií sa nachádzame v Sidorovičom bunkri, ktorý vám povie, že vám zachránil život a na oplátku, budete musieť pre neho splniť pár služieb. Po stlačení tlačidla pre oslovenie F sa zobrazí tabuľka, v ktorej sú napísané dialógy, ktoré vám oslovená osoba vraví. V tabuľke, v ktorej sú dialógy je naľavo ešte mini tabuľka, v ktorej je váš popis a to hodnosť a do akej frakcie patríte. Napravo je tiež ešte jedna mini tabuľka, v ktorej je popis osoby s ktorou vediete rozhovor. Hneď po prvých minútach v bunkri som zistil, že vlastne neviem kto som a neviem kto je to Strelec, respektíve nepoznám svoju minulosť, som komplet vygumovaný a preto ma všetci oslovujú ako „Označený“ čo sa mi zo začiatku moc nepozdávalo ako originálne meno, ale zistil som, že ja by som asi nič lepšie nevymyslel tak som bol prekvapení originálnym menom. Pretože som vygumovaný tak som si vybral ponuku Ber ma ako nováčika, nepamätám si ani prd. Detailne mi vysvetlil funkcie PDA vďaka, ktorému je nemožné sa v Zóne stratiť a takisto nezabudnete čo treba vykonať. Prvou položkou sú úlohy a kliknutím naň sa zobrazia konkrétnejšie informácie o úlohe a kliknutím na zelené tlačidlo pri úlohe sa daný cieľ zobrazí na minimape. A dole sú funkcie aktívne, dokončené a neúspešné, v týchto funkciách sú zoradené úlohy, ktoré práve plníte, ktoré ste úspešne dokončili alebo vám nevyšli tak guláš z toho nie je. Druhou položkou je mapa, ktorú si je možné posúvať zhora nadol a takisto mapu vycentrovať na svoju pozíciu. Treťou položkou je denník, v ktorom nájdem rôzne informácie, ako správy a udalosti, ktoré sa stali a hlavne musím vývojárov pochváliť, že sú v ňom uložené všetky rozhovory s ľuďmi s ktorými ste viedli rozhovor. Štvrtou položkou sú kontakty v ktorých sa vám zobrazia fotky všetkých Stalkerov, ktorý sú 50 metrov od vás a tiež krátky popis, hodnosť, ku ktorej skupine patrí, alebo nepatrí a aký prístup má ku mne. Ak je niekto neutrál tak ma budú brať ako obyčajného Stalkera, ale keď niekomu pomôžem tak on pomôže zasa mne. Piatou položkou je hodnotenie, v ktorej je 20 najlepších Stalkerov Zóne a takisto ich popis. To čo som urobil ja sám sa zapisuje do šiestej položky štatistika, kde je okrem môjho popisu aj počet zabitých Stalkerov, mutantov, dokončených úloh a nájdených artefaktov. Poslednou položkou je encyklopédia, v ktorej sú informácie o Zóne ako popis mutantov, anomálií a rady od iných Stalkerov. Pod tabuľkou s dialógmi je ešte na výber sekcia obchod a vďaka tejto funkcií môžeme predať alebo kúpiť zbožie, ktoré máme na výber. Na začiatku mám len pár peňazí, ale kúpil som si lacné pečivo a dal na seba koženú bundu, ktorá ma nijak extra pred popáleninami, elektrickými šokmi, chemickými popáleninami a ďalšími vecami slabo ochráni, ale bez príslušného obleku vyjsť von je samovražda a nakoniec som prijal prvú úlohu, aby som vlastne mohol odísť zo Sidorovičového bunkru, ktorý sa v prvých dňoch stal mojím úkrytom, aby som načerpal silu a predal spomenuté zbožie. Mojou prvou úlohou bolo nájsť Stalkera s menom Šikula, ktorý má u seba dôležité informácie. Naposledy ho videli blízko mostu. Keď ho nájdem mŕtveho tak to nevadí, potrebný je jeho flashdisk. Mojím pomocníkom pri jeho vypátraní je Wolf tak sa ho mám popýtať naň. Potom konečne vychádzam z bunkru von a stretávam sa s prvými Stalkermi. Ako som oslovil prvého Stalkera tak mi najprv povedal nech okamžite odložím zbraň a tak som si vytiahol šrobovák. Ako niekomu vytiahne pištoľ pred tvár tak NPC na to zareaguje a už vyťahuje svoju a upozorňuje ma, aby som ju pekne odložil čo je logické a reálne. Prvý má hneď odpískal, že ich šéf ma chce vidieť, ale to neznamená že som tu vítaní a mám vypadnúť. No pekné privítanie tak som radšej odišiel a a porozprával sa s inými. Druhý Stalkeri mi už povedali lepšie informácie ako na koho si mám dať pozor, na aké veci riskujú niektorý Stalkeri život. Od jedného Stalkera som sa dozvedel konečne nejakú dôležitú informáciu a to, že mám ísť do tábora, kde je veľa nováčikov, ktorý tam odpočívajú a snažia sa prežiť. Po pár minútach debatovania som zistil, že každého Stalkera sa pýtam vlastne stále to isté a niektorý mi vravia tie isté odpovede čo mi do cela príjemné nepripadalo, ale to by museli chlapi z GSC ešte na Stalkerovi ďalších päť rokov a možno aj viac, aby každej NPC dali sľubovanú dušu. Záleží aj na tom, ako to človek berie. Ja som bol po čase spokojný. Každý tretí Stalker hráčovi povie niečo iné, vôbec mi neprekážalo, že niektoré dialógy čítam tretíkrát, ja som sa do hry tak vžil, že som už ani neregistroval, či som túto informáciu už počul. O živote NPC postáv si viac povieme neskôr, ale niektoré črty sa dozviete počas čítania. Potreboval som získať nejaké peniaze, tak som nakoniec šiel za Wolfom, aby som zistil, kde je Šikula s flashdiskom, ktorý Sidorovič potrebuje. Bohužiaľ mi povedal, že Šikula je v zajatí banditov a stihol mu poslať len SOS. Chlapi mu, ale povedali, že sú skovaní v autoparku, kúsok odtiaľto. Páčila sami reakcia hlavného hrdinu, ktorý sa čudoval, že prečo nezachráni vlastných ľudí z väzenia, čo sa mu nezdá moc priateľské, alebo je na to s chlapmi moc slabí. Wolf sa však začal obhajovať a že by tam najradšej zaútočil sám, ale prečo sa obťažovať ? Bohužiaľ to nie je také ľahké a moc ľudí, ktorých má sú väčšinou začiatočníci. Keď príde i o tento tábor tak to pre Stalkerov bude zlé, ale ak sa nebojím, tak mu môžem pomôcť s tými bastardmi. Sám nemám šancu , ale pár chlapov má dobrých a práve sa chystajú na banditov zaútočiť a rozhodne pomoc by sa im hodila a tak som sa rozhodol, že im pomôžem. Wolf cez vysielačku oznámi svojim Stalkerom posilu a to mňa. Tak som šiel za nimi a začala sa moja smrť a to zrejme preto lebo som povedal, že to zvládnem sám a obyčajná pištoľ toho veľa nenarobí tak mi na obrazovke blikalo GAME OVER tak som dal load. Tento krát som súhlasil, aby sme zaútočili spoločne a išlo to veru lepšie, ale tu som si už začal všímať prvé veci, ktoré sa mi nepozdávali. Nepriateľ vydrží aj celý zásobník aj zo samopalu a tak je najvhodnejšie mieriť na hlavu i keď niekedy sa mi zdalo, že som ho strelil do hlavy, ale nepadol. Potom som aj zistil dôvod, prečo sú súboje také ťažké a tým boli liečivá, ktorých mali nepriatelia viac než dosť a ja som mal obyčajný rožok. Nakoniec sa mi podarilo banditov poraziť a už som si zvykol na napínavé súboje a potešilo ma aj to, že nevadilo keď zomreli moji spoločníci v boji, to je jednoducho život. Zachránil som Šikulu a za odmenu mi dal flashdisk a súradnice, kde sa nachádza vzácny artefakt. Šikula si už ďalej šiel po svojom a vrátil sa do tábora a ja som už začal tušiť ako to v tomto virtuálnom svete funguje.

Život v Zóne a voľnosť v hre
Život v Zóne nie je žiadny raj na zemi. Normálny človek by odtiaľ snažil čo najskôr vypadnúť. Ale mi nemáme dôvod utekať pred svojou tajomnou minulosťou. A okrem toho herný svet je obrovský a môžeme sa voľne prechádzať po krajine. Nikto nás nenúti, aby sme pokračovali v hlavnej dejovej línií. Celý herný svet je väčší ako GTA 3, Vice City a San Andreas dohromady. Obrovská rozloha bola dodržaná, ale že nás nebude rušiť žiaden loading tak to sa splniť nepodarilo. Upozorňujem že týmto hra nestráca nádych, rozdeliť sa jednotlivé časti museli a to z niekoľkých dôvodov. PC by mal na starosť 1000000 postáv, objektov, ich AI a veľa ďalších vecí. Toto by dnešné PC nezvládli utiahnuť a AI by mohla začať aj blbnúť, veď toľko činností udržať v normále je nemožné. Veľmi ma potešil herný svet a to jeho variabilita a design sveta. Ani raz počas hrania sa mi nestalo, že by som narazil na nejaké hluché miesto, či už interiér alebo exteriér. Za toto si autori zaslúžia obrovský potlesk v žiadnej hre som takýto úžasný design sveta nevidel a ani dlho neuvidím. Potešujúce je na celej veci aj to, že svet nie je mŕtvy, neustále sa niečo deje a každý si plní svoj job. No to som trošku prehnal. Stalker je viacej akčná hra ako RPG od tej má ďaleko. Vývojári sľubovali, že každý Stalker si bude plniť svoju vlastnú úlohu a môže plniť aj to čo mi a môže nás predbehnúť. Takisto mali Stalkeri okrádať mŕtvoly, tie čakajú až ich okradnete vy. Mali aj zbierať artefakty a rôzne predmety, ktoré mohli predať obchodníkom, no ja som nevidel ani jedného Stalkera, ktorý by sa dohadoval s obchodníkom. Niekedy mali aj obchodníci ako som si od nich kúpil zbožie dlhé dni prázdno. Dopadlo to však inak, žiadna postava nemá v sebe sľubovanú dušu. Na hre by museli pracovať ešte desať rokov kým by to bolo podľa sľubov a tak sa to muselo zjednodušiť. AI NPC postáv by musela na geniálnej úrovni, aby to dokázala čo najlepšie reagovať na neočakávané situácie a keby nejaký Stalker splnil quvest, ktorý ste mali vy tak by ste ho museli hľadať a to by hráč už stratil nervy a najradšej by rozlámal DVD-čko z hrou. Nakoniec sa to vyriešilo scriptami a musím povedať, že sa to podarilo. Všetky situácie sú nascriptované a okolie si nežije vlastným životom, ale keď nad tým človek hlbšie porozmýšľa nejaký ten život tam predsa je, hlavne keď sa do toho človek vžije . Ja som správanie Stalkerov a ich život bral ako normálny. Niektorý sedeli pri ohnisku a rozprávali si vtipy a vytiahli gitaru a počúval som pekné pesničky. Občas šli na prechádzku, ale nevzdialovali sa od svojho útočiska. Samozrejme sa o seba aj starali a dávali si jesť a keď prišla noc tak niektorý šli spať a druhý už mali pušky v ruke, pretože v noci najviac človeka ohrozujú mutanty, ktorých si neskôr pripomenieme. Ešte sa vrátim ku spánku, ktorý bol tiež vyškrtnutí z hry lebo hráčovi by to spôsobovalo problémy. Počas spánku by ho mohol hocikto napadnúť a to by hratelnosti neprospievalo. Počas hrania som narazil na rôzne frakcie Stalkerov, ktorý majú svoje vlastné zákony a štýl. Hráč má na výber ku ktorej z možných frakcií sa pridá, napr. som sa pridal k frakcií Povinnosť, ktorých nepriateľom je frakcia Sloboda a automaticky mi už navždy šla po krku Sloboda. Tým chcem povedať, že každý hráčov čin má svoje trvalé následky. Niekedy som do vysielačky dostal oznam, že kto nám pomôže odraziť útok banditov dostane odmenu a mal som na výber, buď im pomôžem a zlepším si reputáciu a získam priateľov, respektíve ich náklonnosť, alebo si pôjdem ďalej svojou cestou. Rozhodne je lepšie pomôcť, kvôli výhodám. Keď niekomu pomôže tak mi môže poskytnúť zaujímavé informácie a dá mi odmenu buď peňažnú, alebo vzácny artefakt. Na druhú stranu, keď začnem strieľať tak NPC postave sa okamžite zmení nálada na negatívnu a takisto aj jeho priatelia už sú proti vám a zaútočia spoločne. Ja som urobil taký malý pokus. Na začiatku hry som strelil jedného Stalkera a už bol navždy mojím nepriateľom a aj okolo idúce postavy a tak som utiekol a vrátil sa neskôr, no nebol to šťastný návrat okamžitý útok na moju osobu už navždy. Niekedy keď je nejaký Stalker na zemi nemusí byť mŕtvy, ale ranený a tak mu stačí dať lekárničku a navždy je vaším priateľom samozrejme keď ho nepostrelíte a ako som vravel poskytnú vám naozaj zaujímavé informácie keď vedia. Napríklad mi jeden priateľ povedal, že pozná jedno dobre miesto, kde si chodia niektorý Stalkeri schovávať svoje zásoby a dajú sa veľmi ľahko okradnúť. Niektoré z týchto činností sú nascriptované, ale na dobrý pocit, že každý sa snaží prežiť a pomôcť si ako sa dá to stačí.

Zmutované potvory a iný svinský zabijaci
Okrem ľudských postáv sa v hre nachádzajú aj znetvorené zvieratá a to mutanty, ktorý dokážu pekne nahnať strach a vedia rýchlo usmrtiť protivníka. Zo začiatku som narazil na zmutovaných psov, ktorý keď zaútočia spoločne tak to nie je žiadna sranda, ale väčšie problémy sú už s väčšími mutantmi. Nazabudnem na moment v tuneli, kedy sa zrazu objavil predo mnou mutant a zrazu bol preč. Áno to je Bloodsuckers, ktorý sa dokáže zneviditeľniť, ale jeho prítomnosť sa dá odhaliť sluchom. Narazil som v hre aj na Controlerov a presnejšie len na dvoch z celej hry čo ma celkom sklamalo a ich schopnosť bola naozaj veľmi čudná. Svojimi telepatickými silami si ma vedela pritiahnuť a odtiahnuť, ale v skutočnosti so mnou vôbec nehýbal a len som prišiel k nemu a odbachol som ho. Neskôr som zistil, že niektorý mutanty môžu žiť len v tme čo sa mi zdalo zaujímavé. Ja som sa dostal do jednej podzemnej laboratórií a zrazu z ničoho nič sa zdvihol sud a bedňa do luftu a z celej sily do mňa vrazila. Desať minút som nevedel čo sa deje a som si všimol ako blízko mňa lietajú pokazené poistky elektrický výboj a keď som strelil do výboju tak som zistil, že to bol mutant. Rozhodne sa mne najviac páčil taký poriadny, fyzický a slizký mutant, ktorý len keď dupol o zem prichádzal som o zdravie a ešte Snork u ktorého sa mi páčilo aj spracovanie a jeho tichý pohyb v tme, vďaka ktorému dokáže nepríjemne prekvapiť kopancami zo zadku a takisto jeho akrobacia je obdivuhodná. V jednej lokácií bolo veľa rádioaktivity som narazil na zmutovaných Stalkerov, ktorý sa od normálnych líšili slabšou AI a pomalým pohybom. Najväčším sklamaním bolo pre mňa, že som nenašiel žiadneho potkana, lebo v jednom videu som videl ako ich z jednej diery vybehlo ale tisíc a Stalker nemal žiadnu šancu, to by bola mela, ale žiaľ nič. Potvory majú tiež svoj život. Cez deň sa niektoré len prechádzajú iné lovia a keď sa zdržujete v ich blízkosti tak na vás neváhajú zaútočiť. Ale jediným problémom nebudú len iný Stalkeri a mutanty, ale aj radiácia. Keď nosíme aj rádioaktívny artefakt, alebo keď sa dostanete do oblasti s vyššou rádioaktivitou tak ste pochopiteľne ožiarený a postupne budete slabnúť až umriete. Účinky radiácie je možné vyliečiť vodkou, alebo pomocou proti radiačných drog. Kto pozná knižnú predlohu tak vie, že sa tam nachádzali neviditeľné smrteľné anomálie a k ich odhaleniu sa používali šrobuváky. Podobne je to aj v hre, len s tým rozdielom, že tu nie sú celkom neviditeľné. Anomálie sú rôzneho druhu: ohnivé, vzdušné, elektrické. Keď je hráč v ich blízkosti tak mu začne blikať radar, alebo je už v pasci a ani o tom nevie, rozhodne je dobré si to niekedy overiť hodením šrobuváku. Na anomálie môže doplatiť každý aj mutanty.

Jednotlivé misie a čo je na nich zaujímavé
Misií je v tejto hre naozaj tucet. Okrem hlavných úloh sú tu aj vedľajšie úlohy čo je zaujímavé spestrenie. Hlavne úlohy základnej dejovej línie sú podarené a núti vás k tomu veľa vecí ako kto je Strelec, vaša minulosť, tajomstvo Zóny. Úlohy sú variabilné a bezpochybne napínavé. Niekedy pomáhate bojovať spojencom odraziť útok, nájsť dôležitú osobu a veľmi často budú vaším cieľom dokumenty v podzemných laboratóriách. Okrem variability hlavných úloh sa mi páčilo ak to, že sa dali vyriešiť viacerými spôsobmi a zadanie bolo vždy jasné. Napríklad pre Barmana som mal získať tajné dokumenty z jednej veľmi dobre stráženej budovy. Náhodou som sa pozrel do Denníku a tam som mal rozpis stráží budovy a takisto aj návrh že je vhodnejšie sa tam dostať cez noc približne od 23:00 kedy je v budove menej stráží na rozdiel od slnečného dňa. Samozrejme nie je povinné tam ísť v noci zaútočiť som mohol hocikedy a veru cez deň to bolo hustejšie ako v noci. Počas plnenia misií pre ľudí som sa dozvedel aj viacej zaujímavých vecí čo sa týka Strelca a to hráča prinúti, aby pokračoval v ďalšej misií a to všetko v inom počasí a za striedania dňa a noci. U vedľajších úloh je to trochu inak. Zo začiatku to vyzerá byť fajn, ale po nejakom tom čase som zistil, že sa úlohy začali opakovať a nastal hustý stereotyp. Najčastejšie som dostával za úlohu“ nájdi a prines či nájdi zabi“. Cieľ vedľajšej úlohy je vyznačený pekne na PDA a poteší zasa fakt, že vždy má daná NPC postava, ktorá nám dala určitú úlohu vždy dôvod prečo chce, aby sme to splnili. Niektoré vedľajšie úlohy je na prvý pohľad ešte ťažšie splniť ako sa na prvý pohľad zdá. Napríklad nájsť chvost pseudopsa. No ok, ale prečo by som ja mal tri hodiny hľadať jedného mutanta, zatiaľ som mohol robiť lepšie a dôležitejšie veci. Takýmto zložitým úlohám som sa tak povediac vyhýbal lebo ma aj dosť frustrovali. Napriek mojej negatívnej reakcií majú vedľajšie úlohy jedno veľké pozitívum. Herná doba sa vám zvýši o dvojnásobok, zlepší sa vám reputácia, budete bohatší a hlavne je väčšia šanca, že dosiahnete dobrý koniec a nakoniec vás nepovinné úlohy aj pohltia a že sa do hry zakomponovali vedľajšie úlohy tak to hre len prilepšuje ako viac alternatívnych koncov hry u ktorých sa na chvíľu zastavíme.

Nie je tu len jeden koniec
Dohranie hry mi prvýkrát trvalo 30 hodín a vedľajším úlohám som sa moc nevenoval, inak by bola herná doba o dvojnásobok vyššia ako som už pred chvíľou spomenul. Z fan webov Stalkera som zistil, že existuje až sedem možných zakončení hry. Ja som hru prešiel trikrát a z toho raz pre mňa hra skončila pozitívne. Záleží na tom aké meno si urobíte v Zóne to znamená, že každý váš čin má dôsledky a podľa toho aj inak skončíte. Oceňujem, že autori vymysleli až sedem zakončení, ale veľa ľuďom sa to nepáči lebo im nedávajú zmysel, ale čo čakáte, že sa dozviete zo zlého konca ? Keď som chcel dosiahnuť lepší koniec tak som sa najviac venoval vedľajším úlohám a dúfal som, že skončím dobre, keď zistím…(na to si prídete sami) a tak mi hra trvala 80 hodín čistého času. S nijakou hrou som ešte netrávil toľko času a viac alternatívnych koncov núti hráča, aby si hru zahral znova a konal inak ako minule.

STALKER nie je žiadny superman
Zdravie máme len jedno, ale našťastie si hru môžeme uložiť kde chceme a tak stačí load. Na doplnenie zdravia stačí lekárnička, ale aj konzerva aj salám či pečivo nám pridá nejaké to percento v čiare života. A kde to všetko má ten Stalker uložené ? No predsa v batohu do ktorého nemôžete ale nabrať viac ako 50 kg predmetov. Čím viac vecí v batohu tým je pohyb pomalší a postava sa skôr unaví a tak si treba postáť kým si odpočinie, najhoršie je keď ste plní vtedy sa nedá pohnúť lebo toho nesiete veľa. Je to ale reálne a pri výbere vecí z batohu sa hra nezapauzuje ako v Oblivione takže počas súbojov si budete musieť dávať pozor, aby vás počas súboja nezabili kvôli dlhému výberu vecí z batohu. Vždy je potrebné si poriadne premyslieť čo si zobrať a čo naopak vyhodiť, alebo predať. Obväz vám veľa krát zachráni život pred vykrvácaním a batoh veľmi nezaťažuje tak ten je vhodný v batohu mať. Vynikajúce je keď hráte hru po prvýkrát vtedy je každá záležitosť úžasná lebo neviete čo na vás presne čaká a čo si zobrať na cestu. Toto jednoducho beriem všetkými desiatimi.

Základom prežitia sú zbrane
Možno niekto čakal nejaké sci-fi zbrane, ale v hre sú známe zbrane i keď až na jednu výnimku. Medzi základné zbrane patrí nôž, pištole, samopaly, brokovnice, sniperovky. Každá zbraň má štyri vlastnosti: presnosť, ovládanie, poškodenie a rýchlosť streľby. Presnosť zbraní, nie je dobre vyvážená, aj keď stojíte na jednom mieste zbraň kope ako o život a tak je výhodnejšie páliť po jednom výstrele, ale to nie je až taký veľký problém. Protivník vydrží na môj vkus až príliš a stalo sa mi, že som na jednom Stalkeovi minul celý zásobník a on stále stál na nohách a mňa odbachol behom pár sekúnd. Súboje sú zo začiatku veľmi obtiažné, pretože na začiatku máte k dispozícií len pištoľ a málo nábojov. Ja som už Stalkera chcel aj odinštalovať kvôli ťažkým súbojom. Po pár dňoch hrania som si, ale zvykol na systém súbojov a tak som snažil nepriateľom čo najpresnejšie páliť na hlavu. Je to síce ťažšie, ale stačia dva výstrely a protivník padá k zemi a tu som narazil na ďalšiu chybičku krásy. Niekedy som mal pocit, že som protivníka na 100% trafil do hlavy a s ním to ani nepohlo ani keď som mu vpálil do nohy stále bežal ako keby nič. Ragdoll fyzika tu funguje veľmi slabo a u zombie Stalkerov vôbec nie je poznať či do nich pálite alebo nie. A ich umieranie má tiež zarazilo. Postava vyletí tri metre nad zemou a potom padá k zemi, alebo niekedy padne k zemi ako panák z dreva, teda len padnú dozadu. Vtedy som zistil, že niektoré herné prvky prežili z roku 2003 až po rok 2007. Veľa hráčov ťažké súboje odradili, ale nevzdávajte to, nakoniec vám to pôjde ako po masle. Ovládanie tejto hry je štandardné a stačí klávesnica a myš. Okrem používania kláves čo sa týka pohybu a prebíjania si je treba zistiť s ktorou klávesov sa nazerá do batohu a PDA. S vyberaním vecí z batohu som mal zo začiatku problém, lebo hra sa nezapauzuje, ale aj na to som si po pár minútach zvykol.

Umelá inteligencia
Umelá inteligencia nepriateľov nie je zlá, ale aj tá najočakávanejšia hra má svoje muchy. Napr. Protivník hlúpo nabieha k vám pre olovo a tiež zamrzí, že protivníkovi strieľate do zadku a on nič nezaregistruje. Toto sa, ale naozaj stane len občas. Drobnou chybou sú bugy, lebo niekedy je vidieť protivníkova zbraň napr. cez plot či stenu a páli do vás čo je úplne nereálne. Možno sa vám zdá, že s AI počas bojov to vyzerá biedne, ale aj s drobnými chybami má hra veľmi slušnú AI. Ako náhle vás zbadá nejaký Stalker napr. z frakcie banditov tak po vás začne páliť a skvele sa hýbať a slušne sa kryť a dokonca sa skovajú aj do kríkov, kde ich nie je vidieť a používajú všetky zbrane. Sú vidieť aj nejaké tie skripty, ktoré plánujú činnosť NPC postáv, ale som si všimol, že AI viacej prejavuje slobodnú vôľu. Narazil som na utáborených Stalkerov, ktorý na mňa zaútočili a dlhú dobu ma prenasledovali a s baterkou si svietili na stopy mojej krvi a tak vedeli kde asi som, ale ako som sa presunul do inej oblasti tak ma logicky nikto neprenasledoval. Mutanty majú svoje zákony a najviac ma nadchol útok psov, ktorý sa ma vždy snažili obkľúčiť.

Strach na každom kroku
Atmosféra v Stalkerovi by sa dala rozkrájať na milióny malých kusov a to smrteľne vážne. Cez deň je to ešte celkom v pohode, ale ako sa už stmieva tak sa každý snaží utáboriť na bezpečnom mieste a vyčkať do východu slnka, ale nie každý. Počítať môžete s chodbami či ulicami, ktoré vám budú naháňať hrôzu. Všade krv, mŕtvoly, nepríjemne zvuky. Už sa chystáte vypnúť hru, ale ešte sme neskončili, stratil som pamäť kto som, možno sa to za týmito dvermi dozviem možno nie. Tok krvi sa mi zastavil, keď som počul za dvermi hrôzostrašné zvuky, ktoré boli čím ďalej tým hlasnejšie a to znamenalo, že môže byť čoskoro po mne, ešte, že bola k dispozícií baterka inak by som asi zošalel. Čo sa týka ozvučenia v hre tak musím len a len chváliť. Ja som si počkal na českú verziu Stalkera tak som si užil aj českého a ruského dabingu. O pár mesiacov vyšiel český patch, vďaka, ktorému bola celá kampaň v českom dabingu a nemám k nemu výhradu a občas niečo povie aj hlavný hrdina(v medzi sekvenciách). Čo sa hudby týka tak parádne zapadá do beznádejnej situácie no mohla by zaznieť trochu častejšie a dokázala by navodiť filmový dojem, no pekné melódie vám zahrajú aj Stalkeri, ktorý majú pri sebe gitary:).

Grafická stránka

Grafickej stránky som sa najviac obával, aj keď sa autori rozhodli, že hra nebude bežať len na technológií Directx 8.0 ale aj na Directx 9.0. Grafika ma veľmi prekvapila, keď sa hra toľkokrát už odložila. Celý svet je prepacovaný do posledného detailu. Krajina pôsobivo prirodzene ako aj strašidelne. Striedanie dňa a noci či blesky vyzerajú perfektne a tiež aj tiene vrhajúce sa od každého predmetu či postavy. Aby ste si užili naozaj pekné efekty tak je potrebné mať zapnuté dynamické osvetlenie scény. Brutálne vám to bude žrať výkon, ale potom sa grafika vyrovnáva aj novým hrám. X-Ray engin nie je ale najmodernejší a to je vydieť na fyzikálnom modely. Hýbať môžete s malými sudmi, či bedňami a to je všetko. Niečo si spolu odniesla hra z roku 2003 veď ako by to bolo. Interiéry a exteriéry vyzerajú pôsobivo.. Živý je v hre svet a potom je neuveriteľné živá grafika, myslím že ďalší komentár nie je potrebný to je treba zažiť a potom sa zabudne aj na bugy v hre. Hru som hral na AMD 64 3200+ s 1 GB Ram a Geforce 7600 s rozlíšením 1024×768 medzi strednými a vysokými detailmi a niekedy hra začala nepríjemne sekať aj keď som grafiku znížil a hra sa mi zdala trochu neoptimalizovaná no to už zachádzam príliš ďaleko.

Multiplayer
Smutne musím konštatovať, že som ho neskúšal. Nebol na to totiž čas, lebo na serveroch bolo i tak husto a ja vždy dávam prednosť radšej príbehovej kampani ako multiplpayeru. Len pripomeniem, že hra obsahuje módy Diethmatch, Team Diethmatch a Artifact hunt.

Posledné ožiarenie
Aj keď to mal Stalker veľmi ťažké a hrozilo, že sa vlastne vôbec neobjaví a všetci sme boli zúfalý čo z toho nakoniec vznikne. Stalker: Shadow of Chernobyl je výbornou akciou s mystickým príbehom, temnou atmosférou, kvalitnou AI, originálnym inventárom, nápaditými misiami, ktoré sa dajú vyriešiť viacerými spôsobmi. Herný svet je neskutočne živý a vynikajúco navrhnutý. Čo by ste chceli hre vytknúť ? Nemožnosť používania dopravných prostriedkov ? (Smiech) No to by bolo naozaj smiešne, keď na každom kroku sú anomálie a nie neustála rovná cesta.

Zhrnutie:

Grafika:

+ Dynamické nasvetlovanie
+ svetelné efekty
+ detailné textúry
– bugy
– fyzikálny model

Design sveta:

+ reálne spracovaný herný svet
+ žiadny stereotyp – každá budova, objekt je jedinečný
+ vždy je jasné čo je treba vykonať
+ viac možných ciest k cieľu
+ rozloha zóny
+ jedným slovom bezchybný design

Umelá inteligencia:

+ aktívny pohyb (krytie, presun pozícií)
+ nepriatelia využívajú všetky zbrane
+ prenasledujú vás dosť často
– občasné nezaregistrovanie (streľba do zadku a nič)

Zbrane a inventár:

+ reálne zbrane
+ pestrosť zbraní
– nepresnosť zbraní
– zlá reakcia na zásahy (protivník vydrží dlho- na to si zvyknete)
+ inventár je pestrý a originálny
+ unesiete len určitú kapacitu

Ovládanie:

+ známe jednoduché ovládanie
+ slobodné uloženie hry
+ detailné PDA
< + inventár je pestrý a jednoducho ovládateľný

Príbeh:

+ začiatok príbehu + strata pamäti(zisťovanie svojej osobnosti)
+ hráč sa môže rozhodnúť k akej frakcií sa pripojí (možné sú len 2 frakcie ale aj to je niečo)
+ 7 možných zakončený- osud má hráč vo svojich rukách
Pre koho sú konce nelogické tak by sa mal trochu zamyslieť, aké vysvetlenie záhad čakáte od negatívu

Hudba a zvuk:

+ krik z bojov je na každom kroku
+ český dabing + preklad
+ hudba dodáva na atmosfére
– možno by sa jej hodilo viacej (záleží od vkusu)

Tak a je tu koniec. Stalker patrí k mojej zbierke medzi originálnu hru a podľa môjho názoru, má hra šancu, že bude najhranejšou akciou roku 2007,ale to sa dozvieme na konci tohto roku.

Hodnotenie: 93%