Recenzia zábavnej a akčnej RPG Shiness: The Lightning Kingdom

Japonské hry s japonskou animé grafikou a herným štýlom sú niečo, čo dokáže aj v našich končinách uchvátiť. Dokonca aj vtedy, keď hra nepochádza z Japonska. Hra Shiness: The Lightning Kingdom je zábavnou odreagovacou RPG, ktorá ponúka celkom nepoznaný svet pestrej prírody a rôznych nových druhov. Hra je zábavná, akčná, no sem tam je potrebné aj premýšľať. Aj preto si zaslúži priestor v ďalšej recenzii.

• Výrobca: ENIGAMI, Francúzsko
  • Vydanie: apríl 2017
  • Jazyk: len angličtina
  • Distribúcia: iba online, Focus Home Interactive
  • Žáner: RPG
  • Platformy: PC, XBOX One, PS4

Hra Shiness: The Lightning Kingdom

Hlavné postavy, respektíve skupinka postáv, za ktoré budete hrať, tvorí pätica rôzne zvláštnych postavičiek. Za zvláštneho skrátka musím považovať muža s výzorom perzskej mačky, či medvedíka. Svet fantázie, aký som doteraz veľmi neobjavoval, v tejto hre prináša mnoho nepoznaného. Osvojenie ovládania je veľmi rýchle, pretože nie je celkom neznáme.

Shiness The Lightning Kingdom

Pochopenie toho, čo musíte robiť tiež netrvá dlho a ak ste už zbehlým hráčom vo svete hier, nie je pre vás nijako komplikované prejsť viacero levelov bez ťažkostí. Napriek tomu, že vzhľad a tvary v tejto hre sú úplnou novinkou, hrateľnosť nie je nijako komplikovaná a pripomína bežné hry, aké sa páčia nám Európanom. Tajomstvom nakoniec ani nie je fakt, že celá hra pochádza z Francúzska a aj preto vám nebude pripadať až tak cudzia. Možno to bude pre niekoho to hlavné plus. Japonské prvky, no bežné herné rozhranie. Priznám sa, hra má naozaj aj svoj príbeh. Je o piatich priateľoch, ktorí spoločne prechádzajú miestami, aké v iných hrách neboli, prípadne môžu mať príchuť niečoho už známeho. Kamenné mestá, dedinky ukryté v horách niekde v Ázii, aj veľké mestá. Je toho viac, čo sa dá v hre vidieť. Ale aj zažiť.

Shiness: The Lightning Kingdom

Grafika

Ono je to trochu zvláštne. Je rok 2017 a každý očakáva čo najviac realistické hry. Zrazu príde Minecraft, čo je azda najmenej realistická hra na svete a je z nej celý svet v háji. Nie, nesnažím sa prirovnať Minecraft ku Shiness:  The Lightning Kingdom, ale skôr podotknúť, že ani v jej prípade nejde o realistickú grafiku, ktorá potrebuje grafickú kartu za pár kilečiek. Shiness je totiž hrou, ktorá ide skôr štýlom animovanej grafiky hlavných postáv a nenáročnej grafiky protivníkov či sveta okolo. Pôvodná Manga od Samira Rebiba bola tým, čo tvorí základ hry. Na jej motívy vznikli postavičky, aj scéna. Všetko, čo v hre vidíte, vlastne vzniklo až pri vývoji mangy či vývoji hry. Mne osobne sa ani tento príbeh, či vizuálna stránka hry nespája s ničím doteraz známym, takže ide o originál. Nakoniec dobrá správa. Hra slušne ide aj na slabšom počítači. Takže ak patríte medzi tých, čo kysnú na počítači so slabšou konfiguráciou, poteší prítomnosť zábavnej hry, ktorej je celkom jedno, ako silný počítač máte. Loading rýchly, čakanie minimálne, hra rýchla a okamžitá. Len ten saving.

Shiness: The Lightning Kingdom

Ovládateľnosť

Čo so savingom? Hru Shiness: The Lightning Kingdom si totiž neuložíte v momente keď sa rozhodnete, ale jedine tak, že oslovíte jednu drobnú postavičku, ktorá okno uloženia hry vyvolá. Je teda dobré občas postavičku vyhľadať. Je ťažké zhodnotiť, či je to plus, alebo mínus. V časoch GTA Vice City bola kazetka symbolom hry a pri záujme hru ukladať skrátka bolo nutné preto niečo spraviť. Zhodnime sa na tom, že je to skrátka takto riešené a nie je to ani mínus a ani hodné nejakého plusového hodnotenia. Saving či loading, všetko je okamžité a hráč tak nestráca nervy. Momenty, kedy si hráč počká, sú napríklad otváranie nového sveta, kedy sa na obrazovke objaví nejaký ten herný tip, či odpoveď na možnú častú otázku hráčov.  Hrateľnosť je ale sama o sebe dobrá. Hneď úvod hry hráča upozorní, že ideálny zážitok bude mať spolu s ovládačom. Avšak nemám gamepad pre PC, teda aspoň nesiahol som poň už nejaký čas a nespomeniem si, kde je. Risk ovládania na klávesnici ale nie je riskom. Je to pomerne jednoduché a spolu s myšou nemám pocit, že by to mohol byť akokoľvek problém. Pri súbojoch už však verím, že gamepad má zmysel. Súbojov totiž môže byť v hre viac, ale pokojne aj menej, ak sa vyhnete vo vysokej tráve, či za prekážkami pozornosti protivníkov. Pri okrajoch z útesov nespadnete. To hra ošetrila neviditeľnou bariérou, zabiť sa teda príliš nedá. Hra vám nedovolí vypadnúť z miest, kde sa s tým nepočíta, čo by pri Tomb Raider napríklad neprešlo.

Shiness: The Lightning Kingdom

Postava má vždy nejaké vlastnosti a funkcie. Zbiera predmety a tie môžu mať vplyv na fyzickú, či psychickú vlastnosť. V takomto prípade by sa možno nakoniec zišiel gamepad viac, no aj na klávesnici sa dá obsluhovať výber týchto položiek. Väčšinou však celkom postačuje klikanie myšou. Napríklad pri rozhovoroch, akých je v RPG žánri dosť. Rozsiahle sú možnosti vylepšovania vlastností postáv. Priznám sa, že som ani nestačil pochopiť a naučiť sa všetko, čo táto oblasť nastavení postavičiek ponúka a na čo všetko slúži. Priam až hra láka na to, aby sa niekto pustil do prekladu. No RPG nie je vôbec žiadna ľahká šálka kávy.

Shiness: The Lightning Kingdom

Hrateľnosť

Protivníci sú rôzne beštie. Nebude vám ľúto im rozflákať ciferník, pretože takéto beštie v reálnom svete ani neexistujú. Každý útok a súboj vám prináša body. Vyhodnotenie, no napríklad aj súboj samotný, pripomína konzolové hry Mortal Combat alebo Tekken. Horný ukazovateľ stavu zdravia sa zrejme zámerne snažil vyzerať tak, aby mal hráč jasno, že ide o duel.

Shiness: The Lightning Kingdom

Po porážke nepriateľa získavate hodnotenie, napríklad také ako v škole, no taktiež na čísla, vďaka čomu rastie aj level postavy. Vaša postáva prechádza svet, stretáva protivníkov, ale môže naraziť aj na rôzne úlohy. Tou celkom prvou bude vyvolanie veľkého kamenného menhiru a ten môže používať na zaťaženie tlačidiel otvárajúcich brány, alebo ho môže vrhať. Používať môžu jednotlivé postavy aj rôzne nástroje, či zbrane. Fyzickú aj psychickú silu, kombinácie útokov a ak nejde práve o útočné chvíle, môže zbierať suroviny, chytať neznáme druhy živočíchov a získavať z nich prospešné „diely“. Zábavná a nenáročná hra prináša prechádzanie rôznymi svetmi, zväčša jednoliatou cestou s možnými bočnými odbočkami, ktoré sa však znova vrátia na hlavnú cestu. Vo svete okolo sa nachádza sem tam nejaký ukrytý predmet, či vylepšenie. Zhovárať sa dá s viacerými a rovnako tak aj úloh je možné získať viac.

Shiness: The Lightning Kingdom

Vývojári Shiness: The Lightning Kingdom sa snažili neraz o efektné predstavenie niektorých vlastností, odomykania brán, priblíženia nepriateľa… pohybov a podobne. Nič, čo by pôsobilo rušivo, ak už ste raz nastavení na vlne animé grafiky, mačacích, ľudských, či medvedíkovitých hrdinov, s ktorými nakoniec všetky tieto svety v hre prechádzate. Jednotlivé postavičky, za ktoré môžete hrať, majú svoje svety a misie, kde je nemožné si ich vzájomne vymeniť. V neskorších misiách sa však môže objaviť viac postáv a vy si môžete medzi nimi vyberať. Rozvíjať môžete fyzické aj kúzelné schopnosti každému osobitne. Nakoniec tak bude hra výnimočným zážitkom. Pre ilustráciu prikladám videá s príbehom ďalej od úvodu s ukážkou herného sveta, súbojov, aj hrateľnosti.

Hodnotenie hry:

Silné stránky hry

• Animé, čo osloví hlavne maniakov do japonskej kultúry
  • Celkom nový svet a nové prvky
  • Nenáročnosť, hru rozbeháte na starej šunke aj na výkonnom stroji – samozrejme s oveľa lepšou zobrazovanou grafikou
  • Grafika lákavá skôr pre mladšie publikum a animé fanúšikov
  • Dobrá hrateľnosť a nenáročné ovládanie
  • Nenudný obsah a pestrý svet

Slabé stránky hry

• RPG je tiché. Nie sú nahovorené všetky dialógy, rozhovory sú tvorené len textom.
  • V testovanej verzii vidím ešte nedokonalosti v nastaveniach
  • Zatiaľ mi uniká princíp hulákajúceho výskoku fungujúceho ako obrana proti cudziemu útoku

Shiness: The Lightning Kingdom je pre…

Priznám sa, sem tam sa naozaj hodí nejaká odreagovacia hra plná farebnej grafiky, zábavy, celkom neznámych pravidiel a sveta. Niečo, kde vás prekvapí nepriateľ v podobe nepopísateľného čuda a očakávate, čo ďalšie si hra ešte pripraví. Možno to je to kúzelné, čo aj vás bude lákať si ju vyskúšať a zahrať.  Zhodnotiť, pre koho je táto hra, môže byť jednoduché. Je pre hráčov od 12 do nevedno koľko rokov, ktorí sú mladí, či mladí duchom, no hlavne sa chcú zabávať na nie vážnom príbehu, nie vážnom svete a možno rozmlátiť gamepad na súbojoch. V tejto chvíli mám túto hru vo vlastnom Steam účte pasovanú za odreagovaciu zábavku vždy, keď zatúžim po neznámom svete plnom farieb a zábavy.

Zaujímavé tipy: