The Witcher

Bicykle a športové vybavenie

Môj pohľad na hru Zaklínač je pohľadom príležitostného hráča hier a priznám sa, že Szapkowského Zaklínača som nikdy nečítal a vlastne ani pred touto hrou nehral jeho hernú podobu. Preto ma neberte hneď už v úvode za znalca príbehu, ale hráča, ktorý nevie čo ho čaká. Práve takých je si myslím oveľa viac, či skôr je ním raz každý. Dostáva sa mi však do rúk jeho rozšírená edícia a ja musím nazrieť dnu a ešte ďalej.

Hra vznikala priamo pod rukami CDprojektu, distribútorovi a vydavateľovi hier v Poľsku, Čechách a na Slovensku, presnejšie pod rukami štúdia CDprojekt RED. Okrem českej a poľskej verzie je samozrejme na trhu aj pár ďalších, vrátane anglickej. Bohatý príbeh hrdinu a možné ďalšie obohatenie poviedkovej podoby si všimli správny ľudia a tí dali príbehu hernú podobu. Už od počiatku autor poviedky, Andrzej Szapkowski spolupracoval pri vývoji hry najmä pre zachovanie stále pravej atmosféry Zaklínača. CDprojekt pôsobí s kvalitnou ponukou titulov aj u nás, takže zrejme každý si musel všimnúť práce na vývoji a taktiež reklamnú kampaň, ktorá sprevádzala predpredaj aj vydanie. Mnoho noviniek, ktoré sa priamo venovali aj hre, či ďalším témam spojeným so Zaklínačom, sme mali aj na Slovenciny.Com, a keďže stále nebudem sám, čo hru dostatočne nepozná, dovoľte mi ju predstaviť od prvého rozbalenia.

Platinová edícia, ktorej sa budem venovať, má dvojdiskovú podobu. Už priamo na obale si môžete všimnúť pár zaujímavých vecí. Hra je totiž najnovšou verziou 1.5, ktorá už priamo obsahuje všetky patche a umožňuje hrať bez nutnosti držať DVD v mechanike. Chválabohu. Mnohým táto predstava nepochybne urobila lepší pocit na duši. Počúvať hukot mechaniky, či ju len trápiť stále nažratú, hľadať stále a opotrebúvať DVD, to mi fakt netreba. Ako bonusový obsah ma čaká 5 nových dobrodružstiev priamo od fanúšikov. Takže niečo navyše? To nikdy nezaškodí.

Inštalácia a úvod
Na DVD je obsah 5,95 GB. Klasická inštalácia pres spustením vyvolá okno, v ktorom vyberiete jazyk hry. V pozadí zobrazuje obrázky z hry a človeka drží v napätí, čo sa bude diať. Priznám sa že môj stroj nie je nijak extrémne hardwarovo vybavený, takže som mal z počiatku aj obavy z toho, čo príde. Spustenie hry sprevádza dlhšia animácia, ktorú si po prvý raz nepochybne každý pozrie celú. Vysvetľuje príbeh Zaklínača, už hneď od začiatku v českom dabingu aj s titulkami. Je celkom zaujímavé sledovať hru s kompletnou lokalizáciou. Pri mojom príležitostnom hraní a nezvyku teda určite. Pekne prepracovaná animácia ponúka naozaj pekný náhľad na grafickú stránku hry a hoci ide len o herné pred-video, dobre sa na to pozerá a podobne sú robené aj všetky ostatné v hre. Len čo skončí, dostávate sa k hlavnej ponuke a nastaveniam. Vlčia hlava pod sebou má všetko dôležité a ak sa nechcete zdržiavať, spúšťajte hru. Hra si dala optimálne nastavenia sama a predpokladá sa, že vám ich počítač dobre prijme. Ak aj nie, v nastaveniach si môžete upraviť prvky hromadne či jednotlivo. Celú hru a prostredie dopĺňa kvalitná hudba, ktorá sa aj tematicky hodí do tohto žánru aj príbehu. Nikde nemáte ticho, preto si aj pre hudbu môžete navoliť rôzne hlasitosti.

Spustenie hry nie je okamžité. Máte totiž možnosť ešte voľby výberu obtiažnosti. Myslím že dobre vysvetlené prvky a vlastnosti každej z troch možných obtiažností budú pochopiteľné aj tomu najväčšiemu polenu. Pri väčšej obtiažnosti, pri nehraní len v tom najslabšom režime, cítite aj vy tuhšie útoky nepriateľa a aj dôležitosť vašej čarovnej moci. Pre začiatok som sa aj ja zahral na absolútneho začiatočníka a bez nutnosti využívať kúzla skúšam práve tak. Ďalšia ponuka vám poskytuje vybrať si čo najlepší spôsob ovládania postavy. Hoci ovládanie čisto myšou je odporúčané absolútnemu začiatočníkovi, po nepríjemných skúsenostiach s otáčaním kamery si nechávam radšej ovládanie klávesnica+myš (nepríjemných pre mňa, určite nie pre skúseného hráča podobného štýlu). Kamera v hre a jej otáčanie, to bol vždy pre mňa kríž. Možno zamrzí loading. Ale nemôžem viac vytýkať, veď tak si počkám, nič sa nedeje. Pri vchádzaní do miestnosti či vychádzaní to ale trochu začne prekážať.

V hre je možné prepínať medzi spôsobmi útokov, rôzne sú vhodné voči rôznym nepriateľom. Hra ponúka na výber štýl, ktorý sa vám momentálne hodí, preto to nie je riešené automatikou. Nepriateľov môže byť naraz rôzne. Je na vás aby ste dobre zvolili svoj postoj, miesto odkiaľ útočiť a najmä teda spôsob útoku. Pri hlavných protivníkoch bude výhoda nespoliehať sa len na boj zbraní, ale výhoda je použiť špeciality. Ste predsa Zaklínač, tak prečo nevyužiť zaklínacie schopnosti. Štandardne sa postava bráni mečom, pokiaľ nevyberiete inú zbraň. Chvála Bohu. Pri začínajúcom hraní by som sa veru dlho nepobavil, ak by tomu tak nebolo a sekali by do mňa kým ja pozerám po vranách na streche a ostatných kútoch hry. Dostať sa do toho a splniť podmienku, ktorá hovorí o útočení len keď kurzor zmení podobu na horiaci hrot meča, čo je práve vtedy možné účinne zaútočiť, mi dalo zabrať. Ale už po chvíľke som sa dostal a naučil kedy sa kurzor ako ohnivý meč, ktorý dodáva ranám účinok, objavuje.

Postava
Postava má denník a beštiár. Všetky záznamy jednotlivých úloh, popisy objavených vecí. Prehľadný strom umožňuje nahliadnuť k odomknutým schopnostiam. Všetky talenty v ňom sa budú odomykať na základe bodov XP skúseností a za dobre splnené misie. Dobre voľte, ktorým smerom sa chcete s postavou uberať. Či sa chcete zamerať na mágiu, určitý jej druh a podobne. Dá sa teda v talentoch vyberať, preto dobre premyslite do čoho budete investovať cenné XP body. Ak vám chýbajú financie, je viac možnosti si trochu privyrobiť v malých hrách pomimo. Chlastacia hra, či rôzne zápasy. Tak ako v mnohých iných RPG, aj tu máte možnosť vylepšovať si postavu, meniť jej inventár, podľa počtu okien, tiež pribaliť rôzne predmety do „jeho vreciek“. V budovách a vonku, či dokonca po mŕtvolách a ruinách je možné nájsť rôzne predmety, ktoré hoci sa to možno pri ich náleze nezdá, hodia sa a to občas dosť.

Pohyb
Pohyb postavy som mal aj pri slabšej zostave plynulý. Hladké pohyby ruky, švihu meča. V podstate hral som rôzne hry, avšak aj pri prepínaní pohľadov pomocou tlačidiel F(číslo) pre náhľad z poza pleca sa pri ovládaní WSAD dá užiť si hru naplno. Ak sa pri tomto ovládaní naučíte prepínať útoky pomocou písmen na klávesnici, ani nebudete potrebovať vypínať tento pohľad a preklikávať spôsoby útokov myšou v ľavom panely. Mnoho prvkov je pod písmenkami, či ovládateľné cez klávesnicu, čo šetrí čas a je to skrátka skvelé, ak to vývojár nezabudne do hry dať… vrr.
Postava z hradieb nepadá. Občas mojej lemravej ruke myš skočí, kurzor hodím niekam, čo si sprvu neuvedomím až zistím, že klikám mimo hradbu. Ak by ma vážne postava poslúchla, zbiera kosti po zemi od pádu z dosť nepeknej výšky. Hoci nerealistické, no z hradieb nespadne. Čo zrejme aj s týmto súvisí je fakt, že Zaklínač má vymedzený priestor na pohyb. Hoci sú miesta, kde by ste sa radi vybláznili s pohybom, no postava je obmedzená na pohyb po cestách, chodníkoch, či čistinkách ak ste v detailnejších oblastiach. Nie všade máte možnosť zaliezť poza budovu niekam len tak bez dôvodne. Ale povedzme, že sa nebudeme zdržiavať ničím okolo. Dobrá vlastnosť pri pohybe postavy je fakt, že ak ste niekde veľmi vysoko, alebo ďaleko, no máte dohľad na miesto kam chcete ísť, stačí na to miesto kliknúť a Zaklínač si sám rýchlo nájde cestu, čím sa nemusíte starať o pohyb vy sami.

Osobne sa mi páči ak je v hrách možné využívať predmety okolia. Poťahovať za zvonce, otvárať predmety, truhlice, brať veci zo zeme, klasické prvky kvalitného RPG, samozrejme. Lenže aj stvárnenie samotného bratia, či prehľadávania musí byť pekne spravené a potom ma baví sledovať aj každú takúto drobnosť. A to tu nechýba. Nie je to teda len zakáľačka prechádzačka ale treba aj myslieť.

Dej
Vydavateľ sľubuje mnoho desiatok hodín hrania. Poznám ľudí čo Zaklínača prechádzajú mesiace a stále ich to baví. Iní hru dokážu prejsť za 50 aj menej hodín. Ja som jeden z tých čo sa jej venujú pomaly. Nepotrebujem šalieť a dokazovať, že som skvelý hráč. Sám viem, že skvelý hráč nie som a mne samému trvalo trochu dlhšie než som si zvykol na ovládanie a techniku boja. Netreba sa toho báť. Hra teda skrátka ponúka množstvo hodín zábavy a to ak rátame klasický základný dej, tú priamu dejovú líniu. Po okolí totiž funguje mnoho ďalších dejov, questov, ktoré vám zvýšia príjem, ale vás aj zdržia. Ten čo si hru rád vychutná a dodá jej ešte úplný rozmer slobody a toho, že nie ste ako hráč odkázaný na jednu dejovú líniu ktorej sa treba držať, ten si môže tešiť ešte z editoru, o ktorom píšem tiež. V ňom sa dá vytvoriť ďalší obsah a hoci možno príliš zložito, niekomu môže vývojárske prostredie sadnúť a vytvorí ďalšie questy do hry.

Kvalitu hry zvyšuje aj možnosť výberu odpovede pri rozhovore a aj podľa odpovede sa môže následne uberať dej. Ak totiž sľúbite, že za niekým idete, tak za ním po skončení rozhovoru pôjdete a čaká vás celkom iná misia ako keď mu odpoviete, že vás čaká niekto iný a zbehnete plniť misiu za ním. Hoci toto bol len príklad, v hre je mnoho takých prvkov, kde je možné zažiť viacero ciest, ktorými sa uberať a aj podľa nich potom plniť misie. V podstate mi to pripadá, že hoci by ste Zaklínača hrali aj niekoľko krát po sebe, s výberom iných odpovedí hráte stále novú hru.

Elixíry a alchýmia:
Alchýmia a umenie alchýmie je pre vašu postavu dôležitou súčasťou hrania najmä vo vyššej obtiažnosti. Rôzne elixíry si môžete pripravovať sám, alebo pohodlne si ich zakúpiť priamo hotové u čarodejnice obchodníčky. V Gothic III som sa občas len tak rád túlal pri zbere rastliniek a húb. V Zaklínačovi si budete musieť taktiež nazbierať niektoré ingrediencie, ak si potrebujete pripraviť elixír sami. Ak ho chcete kúpiť, nemusí byť obchodník po blízku a ten aj niečo stojí. Ak ste žid a radi šetríte, pritom to robíte aj radi, hľadajte suroviny a pripravte si ho sami. Samozrejme to všetko za predpokladu že vlastníte recept s postupom. Všetko je možné nájsť v denníku a inventári.

Grafická stránka hry:
Hral som rôzne hry. Hra fantasy žánru a dokonca z takéhoto prostredia si žiadala detailné starodávne budovy, hradby, použitie dreva kovov a rôzne prírodné zákutia, množstvo stromov, trávnatých porastov a občas pobehujúci nejaký tvor či nejaký prašivý zúrivý zabijak. Nech už na akejkoľvek zostave, či na mojej, alebo ešte slabšej, všade budete mať možnosť okúsiť z grafického spracovania hry, jednotlivých detailov, na ktoré sa niekedy teším a s obdivom sledujem, koľko asi práce muselo dať navrhnúť a vytvoriť dom, ktorý nemá milimetrové steny cez ktoré pretŕčajú nohy nepriateľov. V tejto hre v žiadnom prípade. Nemal som „šťastie“ na jedinú chybičku so zobrazovaním textúr. Všetko šlo pekne a celkovo sa na hru naozaj dobre pozerá. Možno občas sa mi zazdalo, že by textúrka mohla byť krajšia, ale pri slabej grafike, na ktorej sa hýbem to bola len moja osobná individuálna záležitosť.

V hre sa pohybujete v rôznych exteriéroch a interiéroch. Všade existuje hra so svetlom. Tiene postavy, ak je západ slnka, sú dlhé a jasné. Pri svetle prenikajúcom skrz diery v hradbe alebo oknách veľkých chrámov je jasne vidieť efekt slnečných lúčov, ako to istotne poznáte aj vy. Tam kde svetlo nepreniká, zostáva tma s miernym rozptýleným svetlom a aj svetlo z ohňa a žiarivých predmetov, kúziel. To všetko je naozaj príjemne spracované.

Zvuk:
U hier nebýva zvykom, že sú bohaté na hudobné skladby. Viem. Poznáme to z Need for speed, kde sa o zoznam skladieb komerčnej hudby predháňa jeden fansite pred druhým a ľudia o dušu sťahujú. Zaklínač obsahuje množstvo skladieb, vhodných práve do prostredia Zaklínača. Celý svoj soundtrack má hra aj na bonusovom disku rozšírenej verzie – platinovej edícií. Tematicky aj náladovo sedia do jednotlivej oblasti použitia. Taktiež jednotlivé použitie je robené s rozumom. Nepreskakuje vám šialene hudba od toho čo sa deje ale ak už je treba, počujete prelínanie do tej, ktorá bude pre situáciu vhodná. Zas ani príliš neotravuje pri neustálych útokoch. S oficiálnou lokalizáciou sa to všetko dobre počúva. Pripadáte si občas ako divák filmu, či skôr rozprávky, všetkému rozumiete, len s tým rozdielom, že tentoraz ste súčasťou veci aj vy. Český dabing obsahuje známe hlasy, dokonca myslím, že hlas, ktorý je možné počuť aj v úvode je ten, čo dabuje často Leonarda di Capria, či nie?

 

Balenie a výbava hry:
Plastový dvojobal je v tejto konkrétnej verzii ešte v tvrdom papierovom nasúvanom obale. Bonusový disk a herný disk sú uložené proti sebe. Samozrejme nechýba dôležitý manuál, ktorý predstaví hru každému nedočkavému hráčovi kým sa dostane k počítaču, ale aj pomôže pri hraní samotnom. Tak ako obal hry, tak aj vnútorný manuál obsahuje dve jazykové verzie. Slovenská a česká textová verzia delí manuál na presné dve polovice. Čiernobiely lesklý papier je u CDprojekt klasikou. Dobre sa to číta aj listuje. Rovnaký manuál nájdete aj na hernom DVD a k tomu aj jeho farebnú *.PDF podobu v poľskom jazyku.

Bonusový disk
Obsah bonusového disku je povinná výbava pravého fanúšika Zaklínača. Obsahuje tri časti. Video, hudbu a bonusy od fanúšikov. Tá tretia časť je celkom bohatá a prináša množstvo obsahu, vlastné skladby, obrázkov, kresieb, avatarov a rôznych iných vecičiek, ktoré sa týkajú Zaklínača a ide pritom o prácu hráčskej komunity. Časť Video obsahuje videosúbory z prípravy hry, jej jazykových úprav a rozhovory s vývojármi. Časť hudobná obsahuje zvukové súbory, čo je ale hlavné – kompletný soundtrack.

Malé dodatky:
Ak máte náhodou Windows Vista 32-bitový a máte problémy, nainštalujte si opravu zo stránok: http://support.microsoft.com/kb/940105
Taktiež pred inštaláciou kompletnej platinovej edícii je dobré odinštalovať staršie verzie, číslom verzie nižšie než je aktuálna inštalovaná hra. Tá totiž už v sebe obsahuje všetky vylepšenia a obsahuje úpravu dôležitých súborov

HODNOTENIE HRY

Plusy:
– príbeh
– vôbec schopnosť previesť poviedku do hry a dať jej takýto rozmer
– možnosť rozhodovať o priebehu hry
– okolité questy
– pestrosť jednotiek a nepriateľov
– veľký hrací čas
– alchýmia
– balenie
– jazyková lokalizácia na profesionálnej úrovni
– PE: prídavné DVD s obsahom a dodatočné bonusy
– PE: obsiahnuté všetky potrebné patche

Mínusy:
– občas dlhšie načítavanie aj pri prechode dverami
– príliš nejasné ovládanie boja pri začínaní hrania
– nie až taká absolútna sloboda pohybu (minimínus)

Hodnotenie:
– 92 zo 100

DISTRIBÚTOR A SPONZOR

CDprojektwww.cdprojekt.cz
Viac informácií a riešenie komplikácií: http://www.cdprojekt.cz/pomoc_lista.asp?gid=770

– Naetoo

Šéfredaktor Slovenciny.com, portálu s prekladmi do počítačových hier fungujúceho od roku 2004. Autor prekladov počítačových hier sérií Need for speed, Grand Theft Auto, Call of Duty, Age of Empires III a ďalších.