Tomb Raider: Legend

Bicykle a športové vybavenie

Lara Croft je dobre známa po celom svete. Hlavne ona pomohla počítačovým hrám na vrchol, stala sa z nej najobľúbenejšia postavička herných dejín (hlavne pre jej prednosti), Angelina Jolie si dokonca zahrala vo filme Tomb Raider. Lara sa tentoraz vracia v novom, lepšom pokračovaní.

Výrobca: Crystal Dynamics
Vydávateľ: Eidos
Zem výroby: USA
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1 GB RAM, 512 MB GFX
Web: www.tombraider.com

Tomb Raider zmenil štúdio výroby a dostal sa do rúk skúseným maníkom z Crystal Dynamics, ktorý majú napríklad na svedomí Legacy of Kain. Pod ich taktovkou sa Lara podstatne zmenila. Už nie je len silikónovo-plastovo-polygónová bábika, ale konečne vyzerá ako normálna žena. Prednosti sa jej trochu zmenšili, nabrali na pravosti, takisto sa jej zmenšili pery a tvár nadobudla reálnejšiu podobu. Konečne Lara nosí niečo iné ako priliehavé latexové oblečenie, ale súčasný odev, je tiež priliehavý. Celkovo Lare zmena vizáže pomohla, ale ako to dopadlo so samotnou hrou?
Super motívom hlavného hrdinu je pomsta, hľadanie či spoznávanie rodičov a Lara na tom nie je inak. Tentoraz sa jedná o jej matku, ktorá bola záhadne vcucnutá do nejakého zeleného víru. Slečna Croftová sa dostala do Bolívie, kde po krátkom tutoriále zisťuje o svojej matke zaujímavé podrobnosti. Postupne sa do všetkého pripletie dávno stratená priateľka Amanda (ktorá už zďaleka nie je taká priateľská, ak poukazujeme na fakt, že povie svojej skupine nájomných vraždiacich žoldnirom, aby Laru bez milosti zabili) a legendárny meč kráľa Artuša Excalibur.

V Bolívii ma hneď Lara presvedčila, že posledné roky nezaháľala, omietla zo seba zlú povesť z Angel of Darkness a chodila pravidelne na gymnastiku, lebo to čo predvádza, je musím povedať ženský Prince of Persia. Ručkuje po rímsach, krúti sa okolo tyče (opačne ako sa to robí v niektorých nemenovaných podnikoch pre vzrušenia chtivých mužov), húpe sa a lezie po lánach, preskakuje hlboké priepasti a potápa sa, pričom po vynorení z vody sa na nej voda leskne. Pri hraní Tomb Raider: Legend sa pri mne zastavil každý chlap, čo bol akurát v byte a chvíľu sa pozeral. Je naozaj na čo. (nie som úchylný, alebo niečo, ale hra je hlavne o Lare ako nadžene, poeticky povedané).
Okrem klasickým plošinovkových skákačiek, ktoré sú bezpochyby skvelá vec, ako som už povedal pri recke na Marca Ecko (plošinovky jednoducho milujem), je hlavnou krásou a lákadlom Tomb Raidera logické hádanky. V kombinácii s Havocom, čiže najlepším fyzikálnym enginom súčastnosti a vystreľovacím hákom sú hádanky jednoducho ako labužnícky pokrm, ktorý si vychutnáte aj po dvadsiatom objednaní. Budete musieť pomocou pákového systémeu vystreľovať kamenné kvádre na vyvýšené plochy či vyriešiť hádanku rozvonenia železného zvonu v Artušovej hrobke pomocou rozhúpania lustra. Dokonca si užijete aj skvelú logikú s váhovým systémom. Vystreľovací hák slúži nielen na rozhúpanie Lary či lustrov, ale aj na pritiahnutie vzdialených predmetov alebo posúvanie sa na plávajúcej truhle.

Pre mňa novinkou boli občasné animované sekvencie, pri ktorých treba stlačiť to ktoré tlačidlo a Lara preukáže svoju akrobatickú povahu a vyhne sa smrteľnému úrazu. V opačnom prípade, keď hráč nie je dosť pohotový Lara umrie. A to dosť nechutne, ragdoll fyzika, poznáme. Miestami Legend tak pripomína spomínaného Prince of Persia, že som sa v prípade smrti pokúšal použiť dýku času.
Umierať v Legend budete dosť často, sem tam sa netrafíte na rímsu, či vás niekto dosrieľa, ale pri častom checkpointe to nie je vôbec problém. Niekomu sa môže zdať toto ako príliš ľahké, ale podľa mňa to nebzdí hru a zabraňuje akejkoľvek frustrácii.
Občasným spríjemnením je aj jazda na motorke, ktorú zažijete asi len trikrát. Hovoriť, že Need fo Speed sú arkádu je v prípade Legend urážkou, pretože motorka popiera všetky fyzikálne zákony. Vždy drží na ceste, nikdy sa neprevráti, Lara nevypadne, idete asi päťkrát rýchlejšie ako všetci protivníci, ktorých jednoducho skolíte dvoma ranami z pištolky, naviac sa zamieruje automaticky. Aj napriek tejto arkádovosti nemôžem poprieť, že jazda na motorke (značka Ducati) bola zábava.

Skákanie, hádanky, motorky, čo ešte chýba ku kokteilu? Samozrejme súboje, čiže prestrelky. Dve deviny Laru samozrejme neopustili, majú nekonečno nábojov. Do inventára môže Lara pribrať aj SMG, brokovnicu či granáty, ale vidno, že skôr ako na strieľanie sa tvorcovia zamerali na adventúrno-arkádový sytém hry. Mieri sa vždy automaticky, len v určitých prípadoch, keď treba prestreliť lano je výhodné prepnúť sa do módu mierenia. Keď Lara nemieri samostatne nemôže sa hýbať a to z nej robí jasný terč. Nepriatelia sú vcelku blbí, nič svetoborné, neoplatí sa kvôli nim plýtvať slovami. Zato súboje s bossmi sú úchvatné. Hlavne štvrý v artušovej svätyni je obzvlášť vypečený, nechcem nič prezradzovať, ale červy sa môžu niekedy až príliš vykŕmiť.
Deviznym problémom je ako inak kamera. U Tomb Raidera to vždy tak bolo. Ovládanie je tentokrát na tom celkom dobre. Ale kamera šarapatí, kde sa dá. Občas sa prepne v nečakanom momente, napríklad tesne pred skokom a vy skončíte v priepasti. Alebo vôbec neukáže miesto, kde treba doskočiť a vy sa zúfalo pokúšate nastaviť ju tak, aby fungovala. Problémy z predchádzajúcich dielov bohužiaľ pretrvávajú.

Dĺžka Legend je tou najsmutnejšou správou dňa. Ja osobne som hru prešiel za 6 hodín hracieho času na obťiažnosti normal. Hľadanie skrytých bonusov nebaví každého a preháňanie sa po rodnej vile zabaví maximálne na desať minút. Prečo do Legend vôbec investovať svoje ťažko zarobené peniaze?
Grafika je absolútne úžasná. Všetky prostredia či už sú to tropické Peru, Bolívia, Ghana, zasnežené Nepál a Kazachstan, orientálne Japonsko a nakoniec staré dobré anglicko ovplývajú výnimočnou kvalitou designérov a grafikov. Svetelné a tieňové efekty sa dajú vďaka technológii novej generácie povýšiť na umenie. Vodné plochy sa lesknú, vodopády zurčia, kamenné konštrukcie sa rozpadajú a v tom všetkom je Lara. Požiadavky uvedené hore sú pre verziu hry s novou generáciou grafiky, takže v normále si úplne vystačíte s polovičným compom a Legend vám pobeží v najvyššom rozlíšení.
Nebyť krátkej hernej doby a mätúcej kamery, neváhal by som označiť Legend za vrchol série. Po akceptácii týchto chýb, ale prídete na to, že v Legend ide hlavne o perfektnú hrateľnosť, fyzikálne hádanky a samotnú postavu Lary Croft. Vrelo odporúčam každému priaznivcovi série a akčných adventúr.

Plusy:
Lara Croft
grafické spracovanie variabilných prostredí
fyzikálne hádanky
jazda na motorkách
skákanie a hopsanie
súboje s bossmi

Mínusy:
nedostačujúca herná doba
zmätená kamera
tuctový príbeh

VERDIKT: 8,0/10

Autor: Tangorn