Turok (2010)

Bicykle a športové vybavenie

Dinosaury. Každý chalan kedysi v mladosti miloval dinosaury a ešte doteraz má hračku tohto obrovského plaza na poličke. Možno pre tú mladícku záľubu nás fascinujú hry s dinosaurami, ktorých nie je príliš veľa. Bol tu Jurrasic Park: Operation Genesis, Kink Kong, Paraworld, Tomb Raider (prvý i tretí diel) a ešte datadisky k Zoo Tycoonu, tých hier s dinosaurou tématikou nie je mnoho. A potom je tu ešte samozrejme Turok.

Výrobca: Aspyr Media
Vydavateľ: Disney Interactive Studios
Typ hry: FPS
Zem výroby: USA
Požiadavky: CPU 3 GHz, 1,5 GB RAM, 256 MB GFX
Web: www.turok.com

Recenzovaná hra nemá okrem dinosaurov moc spoločné s pôvodnou hrou Turok, jeho pokračovaním Seeds of Evil či neveľmi podarenou Turok: Evolution. Aspyr začali úplne od začiatku a skôr ako násilne pokračovanie série vytvorili novú obstojnú hru s cieľom pobaviť všetkých hráčov. Hrdina už nie mladý indián a dinosaury sa na zem nedostávajú cez dimenzionálne portále. Skrátka nový Turok nemá so starým nič spoločné až na dinosaury a tie predsa všetci milujeme a nemáme ich nikdy dosť!
Banda macho chlapov (sú skutočne nezdravo svalnatí, vyzerajú ako Marcus Pheonix na steroidoch, taký chlap musí vážiť tak 200 kíl s toľkými svalmi a má hádam silu parnej lokomotívy) letí na planétu v odľahlom konci galaxie. Táto partička sa volá Whiskey Company a sú v nej tí najlepší a najsvalnatejší žoldáci vesmíru. Ich nasledujúca úloha je prostá, pristáť na planéte, spacifikovať všetok odpor a zlikvidovať vodcu nechvalne známej teroristickej organizácie Wolfpack, Kanea. Úplným nováčikov vo Whiskey Company je Joseph Turok, bývalý člen Wolfpacku, ktorý prešiel na stranu tých dobrých, no nikto mu z Whiskey moc nedôveruje kvôli jeho minulosti. Kane Turoka osobne vycvičil a má to byť práve Turok, ktorý ho dá dolu vďaka tomu, že ho tak dobre pozná. Loď však zostrelia a počas havárie príde polovica Whiskey Company o život a tá druhá musí čeliť armáde Wolfpacku a nástrahám miestnej džungle, ktorá je plná, áno, dinosaurov.

Mimochodom Turok je jeden z posledných potomkov indiánov, ale to vlastne nikoho nezaujíma. Príbeh sa vlastne vôbec nevyvíja a jediné čo je od začiatku jasné, že Kane bol kedysi náš kamoš, potom sme zistili, že to idiot a teraz ho musíme vykilovať. Cestou neustále umierajú členovia Whiskey Company, to že najskôr Turoka nemajú radi, potom už áno tiež nie je podstatné a príbeh postupom času aj prestanete vnímať. V hlave budete mať uložené len, že treba zabiť Kanea (vôbec prečo tí zlí sa vždy volajú Kane?) a utiecť z planéty. To bude vaša úloha celú hru – nájdi cestu z džungle, nájdi cestu z planéty, nájdi loď na útek a 50% zadaní úloh znie – stretni sa s Whiskey Company. Neviem kto vymýšľal také pestré úlohy, ale moc scenáristického talentu nepobral. Počas hry Turok odíde od Whiskey niečo vyšetriť, musí sa vrátiť naspäť, rozdelia sa, zas musí nájsť cestu späť, nájsť komunikačné zariadenie a zase späť k Whiskey. Nakoniec som bol celkom rád, že 95% Whiskey Company zabili nepriatelia či popapali dinosauríky.
Turok je klasická FPS, tak nemusím nikomu vysvetľovať, že stačí ísť predom vyznačenou cestou a kosiť všetko nepriateľské naokolo. Vlastne môžete zabíjať i to priateľské, lebo spolubojovníci sú nesmrteľní. Aspoň sa nemusíte starať že umrú a nedajbože bude game over. Na akúkoľvek voľnosť môžete rovno zabudnúť. Turok vsádza hlavne na radosť z arkádovej strieľačky. Zo začiatku hry si tejto radosti príliš neužijete, lebo vlastne len blúdite v džungli kde občas narazíte na nejakú tú skupinku vojakov či raptorov, a až začiatkom druhej tretiny sa hra poriadne rozbieha. V opustenej komunikačnej stanici vás napadnú stovky obrovských škorpiónov a vy sa budete musieť so spolubojovníkom navzájom kryť plameňometmi a stacionárnymi guľometmi, lebo tých beštií je nekonečne a budú chodiť stále ďalšie a tak pomalý ústup je jediná možnosť, či budete obraňovať Whiskey pri útoku obrovského spider tanku. Súboje s bossmi sú skvelé, len škoda, že ich je tak málo. Potrápi vás obrovská vodná beštia v jaskyni a takisto ultimatívny boss – T-Rex. Záverečný súboj s touto prerastenou jaštericou mi trval asi pol hodiny a dosť som sa zapotil kým konečne padol k zemi.

Väčšinu diania si užijeme v džungli, ale na Turoka čakajú i základne Wolfpacku, ktoré sú dosť slabé. Mal som pocit akoby sa prostredie neustále recyklovalo a predo mnou boli tie isté textúry. Pri rýchlej akcii príliš prostredie vnímať nebudete a myslím, že aj preto sa s ním autori moc nebabrali. Omnoho lepšie je to už v džungli, ktorá tým že je lineárna nemôže dosahovať kvalít Crysis,. Pôsobívé výhľady na scenérie z tropickej planéty sú krásne, v diaľke vidíte pochodovať brachiosaurov, škoda, že tieto scenérie sú iba na efekt a nikdy sa s týmito dlhokrkými plazmi nestretnete v priamej konfrontácii.
Okrem klasických nepriateľských vojakov (ich inteligencia je obstojná, dokážu sa kryť navzájom, stiahnuť ak sú v nebezpečí, ale i im občas prepne), ktorí nikoho príliš nezaujímajú stojí proti vám miestna fauna, ktorá je neustále hladná a agresívna. O veľkých škorpiónoch už bola reč, z hmyzej kategórie sú tu otravné obrie vážky, na ktoré natrafíte našťastie len na jednom mieste a potom nekonečné zástupy raptorov. Sú tu maličkí, ktorí toho nevydržia moc, ale zato sú veľmi rýchli, klasickí približne vo výške človeka, ktorí sa pohybujú v skupinkách, veľkí Dilophosauri a ešte nejakí kríženci krokodíla a psa, čo dokáže loziť po stromoch a hlavne preto sú horší ako komáre za horúcej letnej noci. Občas narazíte i na bylinožravého Parasaurolophusa, ktorý je vlastne iba na odstrel a nie je vôbec agresívny. A to je všetko, uvedomujem si, že Turok nie je encyklopédia praveku, ale chcel by som viac druhov dinosaurov. Hlavne že nezabudli na T-Rexa. (Vtip – Ak by Boh nechcel aby sme masturbovali dal by nám kratšie ruky. Asi preto bol T-Rex vždy tak naštvaný).

Arzenál na kosenie prehistorických príšer je klasický. 9mm pištoľ, brokovnica, samopal, minigun, raketomet, nejaká tá futuristická plasmovka čo sa rýchle prehrieva, plameňomet, sniperka a luk, čo je skvelá zbraň na tichú likvidáciu protivníkov. Stačí sa skrčiť do vysokej trávy, kde vás nik nevidí a ostreľovať nepriateľov, ale pozor. Rana do nohy môže byť bolestivá, ale vojaka nezabije a už určite nie raptora. Nemôžem zabudnúť na nôž, čo bola pre mňa asi najpoužívanejšia zbraň v hre. V iných FPS je nôž záchrana ak dojdú všetky náboje, ale v Turokovi je to najsilnejšia zbraň. Vojaka zabije na jednu ranu ak sa k nemu prikradnete (ak už po vás strieľa tak vás zabije skôr ako k nemu pribehnete) a proti dinosaurom je to skvelá zbraň. Všetky plazy skáču po vás, tak sa k vám vždy dostanú blízko a namiesto toho, aby ste do nich vyprázdnili zásobník, stačí vytiahnuť nôž a ak ste blízko pri ňom stlačiť akčné tlačidlo, čím Turok predvedie efektívnu animácie, kde dina odpraví. Táto animácie je už na desiaty krát hrozné nudná a opozeraná, ale vždy lepšie vytiahnuť nôž, štyrmi klikmi zabiť štyroch raptorov ako sa s nimi 5 minút naháňať a minúť na nich polovicu nábojov.

Turok vyšiel pôvodne na Xbox 360 a potom čo som videl verziu z Xboxu musím povedať, že grafika v PC verzii je minimálne o úroveň nižšie a oproti tej Xboxovej pôsobí trochu plastických dojmom a stráca na uveriteľnosti. (už len preto, že tí chlapi majú obvod ruky hrubší ako ja v páse). Pri streľbe do dinosaurov sa krv nevyskytne v zásahovej zóne, ale vyzerá to akoby niekto dinosaura polial čerfenou farbou, ktorá sa nepochopiteľne leskne. Ako zásadový PC hráč toto nerobím často, ale ak si môžete vybrať medzi touto hrou na PC alebo na Xbox 360 berte konzolovú verziu.
Strieľaním dinosaurov na cudzej planéte sa zabavíte asi na 10 hodín hracieho času, no na konci hry si budete pamätať hlavne tie dinosaury a príbeh určite nie. Turok sa oplatí zahrať ak máte radi hry podobného typu, máte radi dinosaury a práca s nožom je vás každodenný chlebíček. Aspyr nevytvorili skvelú hru, ktorá by sa dostala medzi tie najlepšie FPS, ale neurazí, hrá sa dobre a svižne. Demencia scenára, úplná lineárnosť a slabá grafická konverzia z konzolí jej zabraňujú stať sa absolútnym hitom.

Plusy:
dinosaury – raptory, T-Rex
všemohúci nôž a prácička s lukom
hrateľnosť svižne tiahne hru dopredu
multiplayer

Mínusy:
slabá grafika oproti Xbox 360 verzii
odfláknutý príbeh
lineárne levely
zadanie misii sa stále opakuje

VERDIKT: 6,5/10

Autor: Tangorn