Universe at War: Earth Assault

Bicykle a športové vybavenie

Naša krásna modro-zelená planéta Zem je stále v ohrození. Raz nás chcú napadnúť Kodo a Kang (Simpsonovci), potom príde Keanu Reeves a chce vyhladiť celé ľudstvo, ani nerátam nespočetné pokusy go’auldov zotročiť nás a nakoniec nás 7. Júla napadne banda kobylkovitých alienov. V Universe at War (UaW) ľudstvo nezachráni SG1, ani Will Smith a dokonca si Keanu neuvedomí, že nie sme až takí zlí, v UaW príde ľudstvo zachrániť Isaac Asimov.

Výrobca: Petroglyph Games
Vydávateľ: Sega
Zem výroby: USA
Typ hry: RTS
Požiadavky: 512 MB RAM, 2GHz CPU, 128 MB GFX (9500), 6 GB volného miesta
Web: www.sega.com/universeatwar/

Nie neľakajte sa, známy spisovateľ nie je hlavnou postavou tejto hry. Akurát keď na Zem zaútočí vražedná vesmírna frakcia Hierarchy ľudstvo je skoro vyhladené a Hierarchy dokážu zastaviť (či aspoň spomaliť) Novus, ďalšia mimozemská rasa, ktorá sa dosť podobá na výtvory Asimovej fantázia (pre tých čo stále nechápu súvislosti, Asimov napísal napríklad Já, Robot). Ľudstvo hrá v priebehu kampane až štvrté husle, za ľudí si hráči zahrajú iba v krátkom tutoriále, v ktorom sa aj dozvedia, že ľudia sú zúfalo slabí a proti jednému gruntovi z Hierarchy je treba poslať 30 mariňákov, aby ho aspoň poškrabali. Treťou frakciou na scéne sú tajomní Masari, niekdajší stvoritelia a bohovia Hierarchy. Zobudia sa z desaťtisíc ročného spánku s cieľom zlikvidovať svoje niekdajšie výtvory.
UaW som zo začiatku považoval za ďalšiu z rady tuctových stratégii, ktoré sa s menším či väčším úspechom pokúšajú kopírovať starý Warcraft 3 a bude to teda neslaná nemastná hra. Po prvých dvoch misiách za Novus som zistil, že som sa mýlil. Každá z rás sa od seba podstatne líši a ich taktiky boja sú výrazne odlišné. A čo je najlepšie, nepodobajú sa na žiadne, ktoré som niekedy predtým videl v iných stratégiách.

Ako prví sa vám dostanú pod kontrolu Novus, čo je kompletne mechanická rasa. Jediným živým organizmom je ich hrdina Mirabel, ktorej svet zničili Hierarchy a ona teraz bojuje v robotovi Victorovi po boku Novus. Sú to modro-bieli roboti, ktorých sila spočíva v koncentrovanej paľbe. Okrem mnohých robotov majú malých walkerov, ktorí generujú štíty a tak kryjú menšie jednotky pred paľbou pokiaľ nebudú môcť zaútočiť. Strely jednotlivých vozidiel sa na nepriateľa prilepujú a čím viac ich je, tým silnejší je ich výbuch. Najväčšou výhodou Novus je systém sietí. Neviditeľné stĺpy možno postaviť po celej mape a medzi sa automaticky buduje sieť, cez ktorú sa prepravujú jednotky. Roboti sa digitalizujú vo vašej základni a za pár sekúnd sa sieťou premiestnia rovno pred nepriateľovu základňu, skvelá taktika na hit&run útoky.
Tá najatraktívnejšia frakcia sú práve tí zlí. Hierarchy sú originálna rasa, aká sa v realtime stratégiach iba tak nevidí. Ich základné drony dokážu postaviť väčšie drony na ťažbu surovín, obranné vežičky (ich jediné budovy) a nakoniec to epesné, skvelé – walkerov. Obrovské bojové stroje, ktoré vám zaberú polovicu obrazovky sú lákadlom, ktorým sa UaW prezentuje už od začiatku. Tri druhy walkerov sú schopné mnohých vecí, od poriadne silného útoky plasmovými zbraňami, cez zadupávanie nepriateľskej plechovky, opravu vlastných vozidiel, zvyšovanie rýchlosti a sily útoky okolitých jednotiek a samotnú ich výrobu. Walkeri doslova za pochodu vytvárajú nové jednotky a to hneď tri naraz. Základní gruntovia majú silné genetické brokovnice, Lost Ones majú kamufláž a plasmové bomby, potom sú tu Defileri, ktorí menia nepriateľskú pechotu na vlastných otrokov, lietajúce taniere, mohutní brutovia sú také menšie godzilly. Walkeri samotné sú extra silné a nie je jednoduché ich zničiť. Najskôr treba sústredenou paľbou zničiť ich zbrane, potom rozstrieľať ich brnenie, zničiť generátory štítov a až potom zaútočiť na jadro walkera, čo trvá niekedy aj 10 minút usilovného boja. Hiererchy majú rôznorodé jednotky a boli samozrejme mojou prvou voľbou v multiplayeri.

Poslednou rasou v kampani sú starodávni Masari. Mne prišli najmenej zaujímaví a originálni, pripomínajú aztécku a mayskú kultúru. Ich jednotky vyzerajú ako starí Aztékovia s raketometmi, na tankoch, v delostreleckých vozítkách a majú lietajúcich/anjelov inkvizítorov. Ako jediní majú stálu ťažbu surovín, stačí postaviť budovu a suroviny sa ťažia len tak zo vzduchu (Novus a Hierarchy majú zberačov, ktorí premieňajú okolité objekty na suroviny). Masari fungujú v dennej a nočnej fázy, môžete ju ľubovoľne meniť a jednotky majú v nich rôzne vlastnosti. V základe majú v dennej fázy silnejší útok a v temnej zas silnejšiu obranu.
Základná kampaň obsahuje okolo 20 misii, (2 tutoriál, 7 Novus, 6 Hierarchy, 4 Masari) a na realtime stratégiu som nimi presvišťal až podozrivo rýchlo, za nejakých 10-11 hodín som mal kampaň za sebou a zostal mi len multiplayer či mód svetovej nadvlády. V ňom je celý svet rozdelený na niekoľko území a posúvaním figúrok si ich obsadzujete, staviate na nich budovy a pri kontakte s nepriateľom klasicky bojujete na realtime mape. Tento mód však hru príliš nezachráni, to robia skôr multiplayerové bitky, ktoré sú lákavé hlavne vďaka originálnym rasám a je skvelé bojovať proti Novus, kde vám skutočný hráč vybuduje sieť priamo do základne a prúdia vám tam tony robotov, zatiaľ čo vy ak Hierarchy vediete na jeho základňu tri gigantické walkeri.

Originalitu rás sprevádza aj skvelé grafické spracovanie, i keď niekto môže namietať, že svojimi hýrivými farbami pripomína Warcraft či WoW, mne sa to práve páči a na obrazovke sa strháva farebné divadlo výbuchov. Pozrite si priložené video, kde si môžete pozrieť jednak grafiku a taktiež ako vyzerajú walkeri Hierarchy, vďaka ktorým je každá bitka monumentálna.
UaW ma príjemne prekvapil tým, že síce neprináša nové zmeny do zavedeného systému realtime stratégii, no hrá sa veľmi príjemne. Tri úplne rozdielne rasy zabavia i keď nie na príliš dlhú dobu. Milovníkom žánru RTS môžem tento kúsok od autorov Star Wars: Empire at War doporučiť. Tí, ktorí tento žáner nepovažujú za to najlepšie na svete sa ťažko presvedčia o kvalitách UaW, ale vidieť monumentálnych walkerov v akcii sa určite oplatí.

Plusy:
energetická sieť Novusu na rozvoz jednotiek
variabilita jednotiek Hierarchy a samozrejme walkeri
pestrá grafika
jednoduché a ľahké na pochopenie

Mínusy:
kratšia hracia doba na RTS
Nevyužitý potenciál globálnej mapy

VERDIKT:8,0/10

Tangorn