Recenzia hry A Plague Tale: Innocence: nadchne, vystraší, zabaví

Herná novinka A Plague Tale: Innocence je pripomienkou časov križiackych výprav, hoci skôr ich úpadku, no najmä temného stredoveku. K nemu neodmysliteľne patrí morová rana a ako už vieme z histórie, milióny obetí mal mor na svedomí preto, že ho šírili potkany. Kým tým sa darilo, ľudí kosila zubatá. Zasadiť do tohto obdobia a do týchto udalostí hru sa ešte nikomu nepodarilo. Nebol záujem. Herný priemysel si doteraz vymýšľal zombiekov, rôzne tajné pokusy, ale nesiahol po udalostiach ako je táto. Teda aspoň nie tak výrazne, ako tentoraz. 14. Mája vychádza vývojárske dielo francúzskych vývojárov zo štúdia ASOBO, ktoré sme si mohli zahrať týždeň pred vydaním, no až dnes môžeme dávať najavo svoje názory a hodnotenia. A že sú nadšené a prezážitkované azda netreba ani veľmi skrývať.

A Plague Tale Innocence screenshots 2019

Mor, ako zloduch číslo jedna

Hra začína naozaj pokojne. Nevedieť o čom je hra, máte pocit, že pôjde o nezáživnú stredovekú RPG. Amicia je na začiatku šľachtičná, ktorej otec venuje dostatok času, aby sa v živote nestratila. No len čo v príbehu stratí svojho milovaného psa Liona. Sú miesta, kde oceníte český preklad, ak si neviete poradiť s dlhšou angličtinou. A sú miesta, kde budete horieť nedočkavosťou po krysách. Hlavne ak mnoho na začiatku bude brzdiť nejaké to video s titulkami, v ktorom je dôležitá časť príbehu. Len čo sa však Amicia stane svedkom vraždy jej otca, pochopí, že je ohrozený aj jej život a život jej brata. Našťastie sa stretáva pri úteku so svojou mamou a v tej chvíli sa už zoznamujete s tým, čo bude dôležitou úlohou. Zaujímavosťou je, že videá medzi hraním sú takmer identickej kvality a grafiky. Nič na spôsob Red Alert, kde videá nemali nič spoločné s hracím poľom.

V tejto hre nájdete viac ako jedno zlo. Sú to strážcovia poriadku v mestách. Všetko je zlé a ktokoľvek príliš v pohybe je podozrivý. Ktokoľvek ako hlavná postava môže byť podozrivý a koleduje si o výsluch, alebo čepeľ pod krkom. Nikto nikomu neverí a vlastne ani hlavná postava Amicia nemôže nikomu veriť len tak. Dievča, ktoré malo mať za iných okolností celkom iné starosti, ako bojovať o vlastný život, nebojuje len o ten svoj. Chráni mladšieho brata Huga a spoločne unikajú… ako tomu už býva, keďže sme v hre, plnia úlohy, prechádzajú rôznymi miestami a nebol by to poriadne nadupaný príbeh, keby tá cesta nebola len taká krátka.

Hráč sa stáva dievčaťom, ktoré v akčnej adventúre prináša pohľad tretej osoby na celú hernú postavu. Podstatnú väčšinu príbehu ale budete tvoriť pár. Kým sa dostanete k bratovi, alebo keď ho budete nechávať bokom aby nevstupoval do priveľkého rizika. Občas bude niečo aj na bratovi, no hráč je najmä spomínaným dievčaťom. Zo všetkých je tu však najväčšia pliaga mor. Ten síce nevidíme, vidíme len jeho dielo. Dvere a okná pomaľované bielym vápnom, aby bolo jasné, ktorý dom je po mŕtvych a bolo ho nutné dezinfikovať. Skôr sa však budete stretávať s pestrosťou miest. A všade budú číhať potkany. Počas dňa na tmavých miestach ukryté čakajúce na noc a počas noci vlastne kdekoľvek, mimo osvetlené miesta a miesta s ohňom. Nuž a práve to je vaša záchrana.

Budiš oheň, budiš svetlo…

Kde by ste boli, keby ste počas prechádzania svetom nemohli pracovať so svetlom. Drevené palice vám môžu poslúžiť ako fakľa. Len je nutné nájsť iný oheň. V reálnom svete… no dobre, možno palicu len tak nezapálite, aby ešte vydržala horieť. V tomto hernom… odpustíme. Odpustíme aj možno trochu nereálne správanie potkanov, ktoré sa držia pri sebe a nevychádzajú veľmi na prieskum. Ale nemôžeme tej hre zazlievať, že chce byť hrateľná. Inak by nebolo možné prechádzať a plniť jej misie. Prílišné detaily si odmyslím a vzniká príbeh nabitý napätím a strachom. Strachom z toho, že tie beštie zacítia príležitosť a ako hráč si nedáte pozor.

Hráč totiž prechádza krásnymi ulicami, poliami, lesmi, aj mestečkami, zničenými miestami, obydliami, aj úzkymi uličkami polorozpadnutých miest. Tam, kde zúri mor, tam je nutné dať si pozor ešte viac. Najmä v noci. Len dnes pozeralo moje dieťa seriál, kde bola ústrednou postavou potkanica. Pôsobila milo. Náhoda. Celkom inak ale pôsobili celé hromady plné chlpov, bĺch, hryzákov a dlhých chvostov. Beštie, ktoré môžete poznať podľa lesknúcich sa očí a piskotu, vám môžu byť nepríjemné.  Alebo si na ne zvyknete, napriek možnému strachu z veľkých hlodavcov. Môžu vám stáť v ceste, a práve vtedy pomôže hra so svetlom, zhodenie ohniska, vrhnutie horiacej palice, alebo nalákanie myší na nič netušiacu obeť… takú, ktorá si to musí určite zaslúžiť. Musí, veď karma…

Tie prašivé beštie sú neustálou prekážkou. Áno, v určitom okamihu sa vám môžu zdať opakujúce sa bez zmien správania. Dobre, možno som mal ten pocit. Lenže zbaviť sa ich pozornosti a ich odlákanie je predsa len často zábavné. Niekedy nie je jasné hneď, ako na to, no je nutné sledovať okolie. Okolo seba máte totiž mnoho príležitostí, ako niečo zostreliť, posunúť. Inokedy je to len pocit a daná vec nejde. V každom prípade, na pomoc si môžete vziať aj nejaké drobné strelné zbrane, povaľujúce predmety, môžete ich vrhať, používať, stláčať, otvárať a prehľadávať.

Trailer, ktorý vydal herný vydavateľ FOCUC deň pred vydaním hry

Ovládanie a správanie

V rámci ovládania je hra veľmi blízka na Tomb Raider. Pohľadom na postavu, správanie, lezenie, prechádzanie, stealth, zneškodňovanie nepriateľov, ale tiež mi tak trochu pripomínala Sniper Elite 3. Čím, keď ostreľovačka prišla „na trh“ o niekoľko storočí neskôr? Povedzme ukazovateľom pozornosti nepriateľa, tým skrývaním a odlákaním pozornosti. V poslednom čase som veľmi nehral a tak tieto príklady uvádzam, hoci nie sú najaktuálnejšie. O to viac je zážitkom hra, ako je A Plague Tale, ktorá nepochádza od TOP vývojárov, no pokojne ich môže medzi TOP dostať.

Vašu postavu ovládate jednoducho. Neprináša žiadne komplikované prvky upgradovania postavy, nejaké komplikované zbrojenie a podobne. Áno, je tu craftovanie,  čiže nejaké zbieranie potrebných predmetov, aby ste si na konkrétnom a vhodnom mieste nakoniec z pozbieraných predmetov vyrobili jeden nástroj. Budú to zväčša zbrane, alebo pomocníci s ktorými zvládnete niektoré úlohy. Výber zbraní a použiteľných nástrojov je tiež podobný na už spomenutú vojnovú hru.

Verdikt a názor

Prehnaný detailista by povedal, že hra má samozrejme nejaké tie nedokonalosti v pohybe, keďže stále nie je rok 2050. Pre vyniknutie všetkých krásnych detailov v grafike, si vyžaduje poriadny hardware, alebo ešte lepšie, hernú konzolu. Hra totiž vychádza na Playstation 4, XBOX One a samozrejme PC. Práve tu je dobré mať výkonný procesor a grafickú kartu, aby ste získali ten správny zážitok. Perfektne je spravená grafika počasia, detaily miest, striedanie dňa a noci, svetelnosť západov slnka, svit mesiaca počas noci, ako aj noci, kedy sa Mesiac radšej ani nepozerá na hrôzu na Zemi. Nechýbajú skrývania, stealth akcie, ani súboje s obrnenými nadopovanými chlapmi, zaslepenými úlohou zabiť decko. V stredoveku sa s mladými dievčatami robilo všeličo… ale dobre… tam nechcem zachádzať.

Po vizuálnej stránke sa je na čo pozerať. Svet hráčov nadchla aj kvalita soundtracku, ktorá sa blíži ku kvalite filmových O.S.T.  To všetko kombinuje mne osobne blízka hrateľnosť, ovládanie a to vnútorné bohatstvo hry. Pútavý príbeh, úlohy a zapájanie hlavy, bez ktorej sa nedá bezhlavo prechádzať od začiatku po koniec.   Aj z dôvodov, že tak trochu poznám pozadie výroby hier, náročnosti a neuveriteľných hodín, naštrbených vzťahov, uplakaných detí, vypitých káv… hoci som nikdy žiadnu hru nevyvíjal, pozerám na hru ako hráč potešený a nadšený. Nedá sa povedať o žiadnej zásadnej chybe, mimo tých pár, ktoré som naznačil, či spomenul. A Plague Tale je príbehom o moru a možno dobrou pripomienkou toho, čo dokázala jedna slávna pandémia.  Skúsme hru pustiť biomatkám, ktoré považujú očkovanie za fámu… aj keď pre niečo také bude asi nutné vyrobiť inú hru.

Distribútorom pre český a slovenský trh je Comgad, ktorý zabezpečil kompletné české tituly do hry.

Na záver: snímky v tomto článku nie sú snímkami hry. HW autora recenzie by hru neukázalo tak peknú, ako v skutočnosti je na výkonnejšom počítači. Obrázky sú však veľmi blízke reálnemu stavu.