Bus Simulator 21 – zábavná hra na vodiča autobusu, aj manažéra liniek

Simulátor autobusov sa možno na prvý pohľad nezdá ako zábavná hra. Najmä ak je svet počítačových hier pre laika obmedzený na žáner Final Fantasy a Call of Duty. Bus Simulator je zástupcom simulátorov, ktoré lákajú celkom iný typ hráča. Rozvaha, trpezlivosť, systémovosť a premýšľanie sú vlastnosti, aké určití hráči využívajú pri hrách, v ktorých je hlava viac ako rýchlosť myši. Hra na vodiča autobusu sa môže javiť ako zábavná myšlienka, ale dajte tomu šancu. Je to celkom zábava. Pre niektorých dokonca tak veľká, že zanechajú režim vodiča autobusu a skúsia si manažérske funkcie a riadiť celý podnik z riadiacej pozície plánovača všetkého. Bus Simulator 21 je pokračovateľom vydania z pred troch rokov. V mnohom vylepšený, ale najmä rozšírený do takej miery, že vlastne ponúka celkom iný zážitok.

Bus Simulator 2021 screenshot z playstation 4

Hru obohacujú questy – úlohy, ktorých plnením sa posúvate aj v hodnotení ďalej. Buď sú to questy na trase, alebo questy pri práci s autobusmi, Zobrazujú sa ako zoznam úloh na pravej strane obrazovky. Inštruktorka, ktorá vám sprevádza od režimu výuky, je zároveň akýmsi dispečingom a tak je často nápomocná pri plnení úloh v službách mesta.

Pozrite sa na simulátor autobusov inými očami

Nekončiaca zábava ponúknutá simulátorom autobusov sa spája s niekoľkými hlavnými prednosťami.

• 2 rozsiahle mapy, v USA a v Európe.
  • 4 úrovne náročnosti hry
  • Hra vychádza pre PC, PS4 aj XBOX One / X
  • Režim hry za vodiča, ale aj režim riadenia spojov, plánovania, kedykoľvek prerušiteľný tým, že sa posadíte za volant niektorej z manažovaných liniek.
  • 30 licencovaných autobusov – žiadne herné náhražky, ale skutočné modely známych značiek ako Volvo, Mercedes, Man, Setra a ďalšie s ich karosériami, motorom a správaním.
  • Je prepojiteľná s ďalšími hráčmi v rámci multiplayeru

Bus Simulator 21 screenshot obrázky z konzoly PS4

Preprava cestujúcich… čo na tom môže byť zábavné?

Pýtať sa, čo môže byť zábavné na preprave cestujúcich, znamená dostať odpoveď rovnakú pre realitu v reálnom svete a rovnakú aj pre hru. Zábavné je na tom všetko. V tom reálnom svete možno viac zodpovedné, v tom hernom si môžeme užívať rôznorodosť. Nikdy nevieme, koľkí budú na zastávke, kto všetko a čo budú chcieť. Niektorí cestujúci chcú lístok, majú potrebu vystúpiť, alebo len rozprávať. Je skvelé hrať hru so zvukom. Neobťažuje vás žiadna neprimeraná hudba a aj tá, ktorá je súčasťou hry, je skôr príjemná a nevýrazná. Cestujúci sú dôvod, pre ktorý hra môže prosperovať a pre ktorý vás bude baviť. Aj manažérsky režim je zábavný, no priama akcia v teréne vám bude vždy chýbať a budete sa k nej vracať.

Niektorí sú milí. Iní menej. Niektorí vystúpia a niekoho podobného uvidíte neskôr. Iní nastupujú a ostáva po nich neporiadok. Ba dokonca sú takí, ktorí nastupujú bez lístka s skúšajú svoje šťastie. Keďže cestujúci majú svoju umelú inteligenciu a aj svoj slobodný názor, dajte si pozor. Občasné kontroly lístkov, ku ktorým sa môžete rozhodnúť, nezaškodia. No ak vás príliš zdržia, cestujúci môžu mať poznámky k tomu, ako neskoro prichádzajú. Niekedy meškanie utolerujú, inokedy sú ufrflaní. Ale môžeme sa im čudovať? Sme takí istí.

Bus Simulator 21 – Hra, na ktorú sa dá naozaj pozerať.

Bus Simulator 21 si spustíte na počítači, no musíte sledovať nároky. Ide o náročnejšiu hru, ktorá aby vynikli mnohé detaily a grafická úroveň sveta, potrebuje výkon. Majitelia PS4 a XBOX One/X to majú vyriešené. Na konzolách nemusia riešiť žiaden hardware, no aj im umožňuje hra nastaviť niekoľko grafických vlastností. Azda na odľahčenie výkonu a hukotu ventilátora na konzole. Hra teda dovolí trochu nastavení.

Ako prvý svet, či lepšie povedané mapa a mesto, sa objavuje lokalita v Amerike. Ocitáte sa v modernom meste, ktoré má štvrte rezidenčného bývania na okraji mesta, aj veľké budovy dvíhajúce sa k oblakom. Nákupné centrá, športovú halu, či pár ošumelých stavieb. Vývojári sa pohrali s množstvom dizajnov architektúry, s autami aj ľuďmi. Nejde o hru, ktorú by niekto mohol nazývať tou v ktorej nerozoznáte realitu od hry pre úchvatnú grafiku. Nie. Je však úchvatná z toho dôvodu, že ste vodičom, ktorý má výhľad a ulice brázdi tak, že sa v nich ani nezdržiava. Ak sa tak stane, dá sa na to pozerať.

Druhým svetom je európska mapa, ktorá sa otvorí po úspechov v prvej mape. Je však v skutočnosti tou lokalitou, akú si môžu hráči staršieho 18 vydania pamätať, no vo výrazne vylepšenej upgradovanej verzii. V oboch miestach je možné využívať režim hráča, alebo manažéra a plánovať trasovanie, časovanie, nasadenie autobusov, ich nákup, či predaj nepotrebných a ojazdených, ktoré sa môžu zdať menej efektívne k vyťaženosti a pod.

Postrehy k zobrazeniam a svetu okolo:

• Je ľahké prepínať z pohľadu z kabíny na pohľad na autobus z hora. Je vecou vlastného názoru, akým spôsobom jazdíte. Zobrazovanie spätných zrkadiel sa dá upraviť v nastaveniach
  • Na cestách môžu byť nerovnosti a aj cítiť, pokiaľ prejdete mimo cesty
  • Po daždi môžu byť na rôznych miestach kaluže
  • Na autobus je možné pozerať z hora, na cestu z kabíny, ale nazrieť môžete aj na ľudí vzadu cez spätné zrkadlá a kameru.
  • Mokré cesty sa po grafickej stránke naozaj vydarili
  • Ľudia vám bezhlavo nevchádzajú do cesty, hoci ste im vošli do priechodu pre chodcov. Aj tak však pozor na zachytenie… obete na životoch hra nezobrazí, no pre poistnú spoluúčasť ide o poriadnu sumu.
  • Mapka v dolnom ľavom rohu je pomocou v mnohých prípadoch, no všimnite si, že je pri nej aj zoznam zastávok podobne, ako tomu býva na infografikách v moderných autobusoch. Je tu aj odpočet možného trvania na ďalšiu zastávku.
  • Niektorí chodci môžu mať rúška. Veľmi aktuálna hra.
  • Pozor na blbcov s mobilmi na priechodoch, alebo na iných samovrahov

Ovládanie hry chce trochu cviku a potom je to ako po masle

Ovládanie nie je len o tom, že nasadnete a idete. Tento tradičný prístup k rozhýbania auta v hrách tu neplatí. Simulátor je verný svojmu žánru a hráčom ponúkne aj povinnosti. Svietenie, odistenie brzdy a odsledovanie si trasy nezaškodí skôr, než sa pokúsite naštartovať motor. Na hernej konzole môže byť nezvyk všetko to ovládanie. Pomáha smerové tlačidlo s kruhovou ponukou v ktorej sa už dá nájsť všetko potrebné zo štartovania. Na tlačidlách je celkom dobre rozmiestnené všetko ovládanie, no i tak možno budete tápať pri niektorých postupoch. Chce to pritom sledovať pokyny, alebo v prípad inštruktáže inštruktorku. Sedí za vami, niečo rozpráva, no zároveň sa na displeji zobrazujú jednotlivé pokyny.

Hra je len v angličtine, čo môže sťažiť jej pochopenie. To môže byť zásadná škoda, najmä ak sme si zvykli, že ak chýba slovenčina, pochopíme nejako češtinu. Aj cestujúci hovoria po anglicky, na šťastie žiadne rýchle vety a prízvuk, ktorý by z jednoduchého prejavu vytváral nepochopiteľnú sprchu slabík a slov. Celé ovládanie sa dá osvojiť, chce to len trochu cviku. Dokonca aj vydávanie lístkov a drobných pri pokladni je postupne čoraz menej otravné. Otravní môžu byť hlavne tí otravní, ktorí stoja vo dverách a vy musíte vystúpiť a niečo im povedať. Že vám to niečo pripomína? Vitajte s v dôkladne prepracovanom simulátore.

Mapa je dôležitá, dokáže postupne čoraz viac

Mapa, ktorá má v hre osobitú dôležitosť, na význame naberá čím viac sa hre venujete. Najskôr ju môžete brať ako ukazovateľa rozlohy mesta, no postupne zisťujete, že vám umožní skokom premiestňovať sa po celom meste a byť veľmi rýchlo napríklad u dílera vozidiel, či v podniku. Cez mapu sa dá preskakovať, no zároveň sa v nej dajú plánovať trasy a vyberať konkrétne zastávky a pod.

foto: plánovanie trás chce cvik, ale potom je to už zaujímavá činnosť. Určite by sa k plánovaniu hodil pomocník a nejaký „wizard“, ktorý by hráča preniesol podrobne, alebo naopak stručne tým, čo nastaviť a ako čo funguje.

Payday je dôležitejší ešte viac

Na konci dňa a šichty sa dozviete, ako dobre sa vám darilo. Objaví sa vozidlo, trasa, ale aj súhrn všetkých zelených pochvál a dobrých hodnotení oproti všetkým červeným. Súčasťou výplatnej sumárnej pásky je zhodnotenie všetkých pre a proti, kolízií, poplatkov a samozrejme platu. Je tak vidieť, ako vám šlo hospodárenie a teda vidieť aj zisk.

Postrehy z hry, ktoré si určite všimnete:

• Pri inštalácii je niekoľko podmienok použitia a bezpečnosti, ktoré je nutné prejsť až dole, inak nie je možné pokračovať v spustení hry. Je to niečo, čo ju odlišuje od množstva iných hier.
  • Pri spúšťaní hry si môžete vybrať a upraviť svojho hráča. Môže ísť o muža alebo ženu, zmeniť mu môžete farbu pleti, rôzne časti oblečenia, vlasy, fúzy, okuliare a pod. Nejde o systém úpravy ako v Mass Effect, no i tak postačí.
  • Hra je v podstate chvíľami akýmsi RPG žánrom, keďže ako hráč môžete kráčať po svete a pristupovať k dverám (autobusu, podniku, dílera), či oslovovať iných.
  • Každým vytvorením novej hry zadávate aj meno svojej dopravnej spoločnosti, no na výber budete mať na začiatku len americkú lokalitu.
  • Deň sa strieda s nocou a mení sa tak aj život v meste
  • Obloha, slnko aj počasie pôsobí naozaj reálne
  • Občas dôjde ku kolízií, v ktorej nemusíte mať vôbec prsty.
  • Pohyb autobusov je naozaj pohybom veľkých autobusov na cestách, a preto je nutné tak aj vstupovať do zákrut a križovatiek
  • Sledujte dopravu, predvídajte. Občas sa objaví niekto, kto sa pozabudne, nesleduje predpisy a môže byť prekvapením. Tak ako v skutočnom živote.
  • Pozor na chodcov, priechody pre chodcov a semafory.
  • Zrážky a búračky rieši poisťovňa a teda v konečnom dôsledku to stojí peniaze hlavne z vašej kasy.
  • Autobusy je možné vyberať nakupovať, predávať, ale aj nechávať polepiť reklamami a rôznymi úpravami. Tiež sa dajú autobusy upravovať podľa potrieb a pridávať vychytávky.

Bus Simulator 21 je…

Bus Simulator 21 je bezpochyby zábavnejší a lepší, než čakáte pri počutí názvu. Nejde o jednoduchú hru, ale jej vývojári si dali záležať nad precíznosťou a dôkladnosťou. Prednosťou je viacero licencovaných vozidiel a rozsiahle svety, ale tiež pocit z hry, ktorý tu jednoducho je a nedá sa nespomenúť. Tvorí ho množstvo detailov, prekvapenie z premyslenosti a rozsiahlosti, grafika, cestujúci a umelá inteligencia. Aj keď ma ovládanie a jeho osvojenie na začiatku potrápilo neskôr bola situácia už celkom iná. Hra je zábavná a tým, že v podstate nemá definitívny záver a je len o úspešnom fungovaní, bude ideálna pre tých, ktorí majú radi stroje, dopravu, systém v hrách a simulátory ako také.